Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Geert »

Groenlinks bepleit extra metrolijn

De Rotterdamse GroenLinks-fractie bepleit een volgende stap in de Rotterdamse metrogeschiedenis: het aanleggen van de MetroRing, een ringlijn die de stadswijken Charlois, Feijenoord, Overschie, Schiebroek en Hillegersberg van snel openbaar vervoer voorziet. De MetroRing sluit met vijf overstapstations naadloos aan op de beslaande metrolijnen en verbindt gebieden met elkaar die op dit moment nog een ov-verbinding ontberen.

GroenLinks-raadslid Arno Bonte: 'De MetroRing is de ontbrekende schakel in het Rotterdamse openbaar vervoer-systeem. De ringlijn geeft een enorme snelheidswinst. Straks kan 95 procent van de Rotterdammers binnen 25 minuten op het Centraal Station of in het stadscentrum staan.' De kosten van de nieuwe metrolijn zullen naar schatting tussen de 300 en 500 miljoen bedragen. De financiering van het project zou voor 80 procent vanuit het Rijk moeten komen. Daartoe dient de landelijke Tweede Kamerfractie van GroenLinks vandaag een voorstel in.

Voor de aanleg van de MetroRing kan gebruikgemaakt worden van de boortechniek die ook voor het ondergrondse deel van de RandstadRail is gebruikt. Voordeel van die techniek is dat het grootste deel van het traject kan worden aangelegd zonder bovengrondse ingrepen. Daarmee voorkom je dat er woningen gesloot moeten worden of dat straten tijden lang open liggen.

Rotterdam was in 1968 de eerste Nederlandse stad met een metrolijn. Aanvankelijk één van de kortste ter wereld, inmiddels ruim 55 kilometer lang. Daarmee is het stadscentrum van Rotterdam een stuk sneller bereikbaar geworden vanuit wijken als Hoogvliet, Ommoord en Zevenkamp en voor omliggende gemeenten als Capelle aan den IJssel, Spijkenisse en Schiedam. GroenLinks wil er met de MetroRing voor zorgen dat de rest van de stad ook voorzien wordt van snel openbaar vervoer.

Het plan van de landelijke GroenLinks-fractie om een kansenpot in te stellen voor grote tram-, lightrail- of metroprojecten is te downloaden op http://www.tramactie.groenlinks.nl.

Afbeelding

Bron: GroenLinks Rotterdam
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Suus »

Als ik dat kaartje zo zie vind ik het een vrij kansloos idee, het noord-westelijke deel loopt door grote delen met een zeer laag inwonersaantal.

Daar zou ik meer zien in een doortrekking vanaf Ommoord, dan wordt er tenministe ook nog een treinstation met intercities aangedaan (Rotterdam Alexander). Het traject tussen Kralingse Zoom en Ommoord wordt dan gedeeld met de Calandlijn, en met het geld wat wordt bespaard om een nieuw traject aan te leggen kan er veel werk worden gemaakt van het inkorten van het sneltram traject. Het grootste probleem zou dan station Rotterdam Alexander moeten zijn, waar een flinke verbouwing nodig is om de overgang weg te werken. Daar moet echter wel een oplossing voor te vinden zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Geert »

Wat me ook opvalt is de relatief grote afstand tussen de stations. Op de andere lijnen is die afstand veel kleiner.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door mb90 »

Inderdaad een kansloos idee. Een te grote afstand tussen de stations, een route die niet al te logisch is en niet zo druk zal worden lijkt me (op Zuidplein - Kralingse Zoom na dan), onlogische locaties van stations als Station Zuid (kan beter bij een nieuwe Kuip) en Heijplaat (op het uiterste puntje van de pier) en dan heb ik het niet eens over de kosten die veel te laag ingeschat zijn. Ter vergelijking: de Beneluxlijn heeft ongeveer 700 miljoen gekost, maar dde Beneluxlijn is korter dan die metroring van GL en ligt deels bovengrond wat het uiteraard minder duur maakt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Stefan »

Ik ga mee met de bovenstaande argumenten, ik denk dat het ronduit kansloos is om hier aan te beginnen. Een extra metrolijn begint nodig te worden, dat is duidelijk, en een 'metroring' lijkt mij in principe geen verkeerd idee.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Geert »

Wellicht dat je wel wat aan een ring hebt, maar aan de ring zoals GL voorstelt heb je volgens mij vrij weinig...
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Daantje »

Ik denk dat een ringlijn in Rotterdam best zinvol kan zijn maar dan wel in aangepaste vorm van het hier gepresenteerde plan. Ik denk dat je in Rotterdam Noord beter de wijken dichterbij het centrum (Blijdorp/Oude Noorden/Crooswijk) kan bedienen omdat daar meer mensen wonen en de huidige tram en buslijnen behoorlijk vol zitten (en omdat ik er zelf woon en best een metro voor de deur wil ;) ). Wijken als Hillegersberg en Schiebroek zijn dunner bevolkt en daar wonen vaak ook mensen met toch twee auto's voor de deur die waarschijnlijk ook minder gebruik zullen maken van het OV. De halte bij de Kralingse Plas vind ik slim. Daar is met het huidige OV-net nauwelijks te komen en ik denk dat er best behoefte aan kan zijn voor recreanten.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Karl »

Daantje schreef:ik denk dat er best behoefte aan kan zijn voor recreanten.
Maar voor die drie maanden per jaar?

Verder wil je - zeker op een ringlijn - overal ongeveer evenveel reizigers hebben en dat is in het GL-plan zeker niet het geval. Zuidplein - Kralingse Z. trekt namelijk veel meer reizigers dan Kralingse Plas - Hillegersberg ofzo. Overigens typisch dat die ringlijn niet één treinstation van betekenis aandoet.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Groenlinks Rotterdam bepleit extra metrolijn

Bericht door Daantje »

De Kralingse Plas is naar mijn idee het hele jaar door in het weekend wel druk bezocht. In de zomer door watersporters en mensen die echt voor het zwemmen komen maar in het voor en najaar ook wel door veel wandelaars. Ik heb daar wel eens op een doordeweekse dag in februari gelopen en dan is het nog best druk (maar niet druk genoeg om alleen daarvoor een metrolijn aan te leggen maar als je toch in de buurt komt is een station wel handig denk ik).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 139 gasten