Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Mr-W »

EINDHOVEN - Twee jonge Rooise ondernemers gaan busreizen naar discotheken in België organiseren zodat 16- en 17-jarige jongeren daar toch gewoon een biertje kunnen drinken.
Ed.nl
Nixpress.nl
Iedere zaterdag gaat de nixpress over 8 routes rijden vanuit Noord-Brabant en Limburg naar België zodat 16 en 17 jarige nog gewoon alcohol kunnen drinken tijdens het stappen :N De kaartjes kosten €20
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 18 dec 2013, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Suus »

Het rijden van een bus is niet gratis en na een rit de hele bus schoon moeten poetsen vanwege de kotsende jongeren is ook niet gratis.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Het rijden van een bus is niet gratis en na een rit de hele bus schoon moeten poetsen vanwege de kotsende jongeren is ook niet gratis.
Dat snap ik,mijn :N ging meer over het idee om jongeren die vanaf 1 januari niet meer mogen drinken met bussen naar in dit geval België te vervoeren om daar dan wel alcohol te mogen drinken.
(iemand in het oosten toevallig een idee of er ook zo'n soort initatief is om Busdiensten naar Duitsland op te zetten voor deze doelgroep)
Laatst gewijzigd door Mr-W op wo 18 dec 2013, 19:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Suus »

Dan moet je dat wat beter aangeven met een goede interpunctie. :).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Dan moet je dat wat beter aangeven met een goede interpunctie. :).
Zo beter ?
Hier het Interview met Giel Beelen op 3FM
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Aking »

Drugstoerisme iemand? :')
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Joshua »

Tja de overheid lokt het ook wel een beetje zelf uit. Want er zijn genoeg 16 en 17 jarige die gewoon dronken met uitgaan en dat dan opeens niet meer mogen. Dan zou ik daarvoor ook wel de grens overgaan denk ik.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Ardan »

Mr-W schreef:(iemand in het oosten toevallig een idee of er ook zo'n soort initatief is om Busdiensten naar Duitsland op te zetten voor deze doelgroep)
Nee, daar is de leeftijdsgrens al 18. Waarom spreek je hier trouwens zo'n schande van?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Meltrain »

De overheid heeft dit aan zichzelf te danken. Ik ben niet tegen de verhoging van de leeftijdsgrens, maar het had veel geleidelijker gemoeten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door flipje »

Ardan schreef:
Mr-W schreef:(iemand in het oosten toevallig een idee of er ook zo'n soort initatief is om Busdiensten naar Duitsland op te zetten voor deze doelgroep)
Nee, daar is de leeftijdsgrens al 18. Waarom spreek je hier trouwens zo'n schande van?
Nee, deze grens geldt alleen voor sterke drank (zoals de huidige situatie in NL).

Ik vraag me echt af of het gaat werken, immers is het voor de gemiddelde NL'se jongere de uitdaging om iets wat verboden is juist te gebruiken. Hier in het 'oosten' bestaan de zogenaamde drankketen nog, ga er maar van uit dat er onder de jongeren van 16 á 17 jaar een verschuiving van café naar keet gaat plaats vinden.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Mr-W »

flipje schreef:
Ardan schreef:
Mr-W schreef:(iemand in het oosten toevallig een idee of er ook zo'n soort initatief is om Busdiensten naar Duitsland op te zetten voor deze doelgroep)
Nee, daar is de leeftijdsgrens al 18. Waarom spreek je hier trouwens zo'n schande van?
Nee, deze grens geldt alleen voor sterke drank (zoals de huidige situatie in NL).

Ik vraag me echt af of het gaat werken, immers is het voor de gemiddelde NL'se jongere de uitdaging om iets wat verboden is juist te gebruiken. Hier in het 'oosten' bestaan de zogenaamde drankketen nog, ga er maar van uit dat er onder de jongeren van 16 á 17 jaar een verschuiving van café naar keet gaat plaats vinden.
Ik vind dit namelijk niet onder maatschappelijk verantwoord ondernemen vallen.

Bij ons op school is dit nu een 'hot-topic' 16 en 17 jarigen die nu nog wel mogen stappen op Stratumseind in Eindhoven gaan als truc tegen het polsbandjessysteem stappen met lange mouwen of laten gewoon vrienden drank bestellen. Ze willen juist net zoals hun iets oudere vrienden gewoon kunnen stappen en niet in een of andere achteraf schuur drinken.

Als het niet werkt gaan ze met de hele vriendengroep (ook 18+) naar België met de laatste Lijn 480 Turnhout AZ Sint-Jozef - Reusel Plein en met een taxi (of ouders terug naar Nederland) dus reken maar dat er BOA's en eventueel geleed materieel op de laatste ritten van aansluitende Lijn 150 Eindhoven Station - Reusel Busstation nodig zijn en natuurlijk ook op het Belgische stuk van De Lijn.
Waarschijnlijk zullen er op [wiki]Lijn 450 Tilburg Centraal Station - Turnhout (B) Station[/wiki] op de laatste rit nog meer stapjeugd meegaan dan op de 480 omdat dit een directe verbinding is met België zonder overstappen,alleen ik heb ik geen enkel beeld van de Tilburgse jeugd.

Ben het met Meltrain eens dat er een soort overgangsregeling nodig is,bijvoorbeeld zwak alcoholische drank gedogen voor iedereen die voor 1 januari 2014 16 jaar of ouder is.
Nitein-Repart
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Nitein-Repart »

Idee voor een lijntje:
Nijmegen Station-Bemmel Dorpsstraat-Huissen Langekerkstraat-Arnhem Schouwburg-Doesburg Kraakselaan-Doetinchem Station-Varsseveld Den Es-Lichtenvoorde Twenteroute-Groenlo Busstation-Eibergen Viersprong-Haaksbergen Busstation-Enschede Van Heekplein-Oldenzaal Station-Diskotheek Zak/Index (Uelsen/Schuttorf)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:De overheid heeft dit aan zichzelf te danken. Ik ben niet tegen de verhoging van de leeftijdsgrens, maar het had veel geleidelijker gemoeten.
Hoe wil je zoiets geleidelijk doen?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door deadlock »

Bee schreef:Hoe wil je zoiets geleidelijk doen?
Ze hebben de verhoging van de AOW-leeftijd ook geleidelijk ingevoerd. Het is alleen erg moeilijk te controleren, tenzij je het met een jaar ineens doet. Mensen achter de bar hebben op zaterdag echt geen tijd om te controleren of iemand 16 en 8 maanden is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Meltrain »

Dat geef ik toe, dus had het per 1-1-2014 naar 17 jaar moeten gaan en pas per 1-1-2015 naar 18 jaar.
Nu heb je dus de bizarre situatie dat bepaalde personen al 1 jaar en 11 maanden alcohol mogen drinken, straks 1 maand niet en dan weer wel. :?
Als het geleidelijker was gedaan, was het maximaal 11 maanden en 30 dagen geweest.

Op studentenverenigingen wordt het ook nog leuk. :roll:
Maar goed, ik ga een beetje off-topic.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3471
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Nitein-Repart »

Of anders:
geboren voor 1 januari 1998 vanaf 16 jaar drinken (dus diegene die nu 16 of ouder zijn)
geboren na 1 januari 1998 vanaf 18 jaar drinken (dus diegene die nu nog geen 16 jaar zijn)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Frans F »

Ik denk niet dat de categorie jongeren waarop wordt gemikt €20 voor de bus gaat betalen. Dat geld zetten ze liever om in kratten bier bij de lokale supermarkt die ze hun broer van 18 laten kopen.

Ik vrees dus dat dit een kansloos initiatief is, noch los van het probleem om touringcarbedrijven te vinden die midden in de nacht op stap willen met dronken pubers.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Vinny »

flipje schreef:
Ardan schreef:
Mr-W schreef:(iemand in het oosten toevallig een idee of er ook zo'n soort initatief is om Busdiensten naar Duitsland op te zetten voor deze doelgroep)
Nee, daar is de leeftijdsgrens al 18. Waarom spreek je hier trouwens zo'n schande van?
Nee, deze grens geldt alleen voor sterke drank (zoals de huidige situatie in NL).

Ik vraag me echt af of het gaat werken, immers is het voor de gemiddelde NL'se jongere de uitdaging om iets wat verboden is juist te gebruiken. Hier in het 'oosten' bestaan de zogenaamde drankketen nog, ga er maar van uit dat er onder de jongeren van 16 á 17 jaar een verschuiving van café naar keet gaat plaats vinden.
Zolang kinderen van 13 flessen whiskey in hun speedboot hebben liggen heb ik het idee dat de verschuiving van de leeftijdsgrens inderdaad symboolwetgeving is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Frans F »

Het is ook veel praktischer om niet het verkopen van alcohol aan jongeren te verbieden maar het gebruik van alcohol door jongeren, net als bij automobilisten. Het maakt dan niet uit waar de jongeren gezopen hebben (thuis, kroeg, keet, voetbalclub), het is gewoon blazen en wie heeft gedronken gaat op de bon.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Vinny »

Als de politie thuis gaat aanbellen om jongeren te laten blazen dan gaan we wel hard op weg naar een politiestaat hoor. Snap dat de politiek het fatsoen heeft om dàt niet voor te stellen.

Een huiszoeking is alleen gerechtvaardigd bij de verdenking van een crimineel feit en met allerlei voorwaarden omkleed. Ik wil dat graag zo houden :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Frans F »

Vinny schreef:Als de politie thuis gaat aanbellen om jongeren te laten blazen dan gaan we wel hard op weg naar een politiestaat hoor. Snap dat de politiek het fatsoen heeft om dàt niet voor te stellen.

Een huiszoeking is alleen gerechtvaardigd bij de verdenking van een crimineel feit en met allerlei voorwaarden omkleed. Ik wil dat graag zo houden :Y
Uh, waar heb ik het over huiszoekingen?
Je kunt gewoon op straat controleren, net als dat dat bij verkeersdeelnemers nu ook gebeurt.
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door matti93 »

Op de terugweg achter de bus aanrijden en laten blazen bij de bushalte als er een groepje uitstapt... Is openbare weg en er is een redelijke verdenking.
Als de politie dat gaat doen, zal het snel afgelopen zijn met deze ritjes.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Vinny »

Dat zou kunnen maar je kunt de tieners niet bestraffen. Ze hebben in Nederland geen strafbaar feit gepleegd, als ze in België wel legaal mogen drinken ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
matti93
Berichten: 251
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 19:53

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door matti93 »

Vinny schreef:Dat zou kunnen maar je kunt de tieners niet bestraffen. Ze hebben in Nederland geen strafbaar feit gepleegd, als ze in België wel legaal mogen drinken ;)
Openbare dronkenschap lijkt me wel een strafbaar feit, onafhankelijk van waar gedronken is.
Strafbaar is hij die "zich in kennelijke staat van dronkenschap op de openbare weg bevindt". De maximumstraf daarvoor is een hechtenis van ten hoogste twaalf dagen of een geldboete van de eerste categorie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Voor Alcohol bij het stappen met de bus naar België

Bericht door Geert »

matti93 schreef:Openbare dronkenschap lijkt me wel een strafbaar feit, onafhankelijk van waar gedronken is.
Je bent niet meteen dronken als je wat bier op hebt...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten