Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Daniel »

Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Geplaatst op: woensdag 18 december 2013 13:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 december 2013 13:44


Het papieren treinkaartje wordt in het eerste kwartaal van 2014 afgeschaft. De deadline die eerder op 1 januari was gesteld, wordt niet gehaald.
Dat bevestigt een woordvoerder van NS woensdag tegenover NU.nl, na berichtgeving in Metro. Het uitstel komt door een technische kwestie die nog moet worden opgelost.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Tristan »

Hopelijk komt van uitstel uiteindelijk afstel. Dat zou echt veel beter zijn dan al dat gesteggel nu.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door fogeltje »

Wat is die "langeafstandskorting"? Bedoelt men daarmee het tarief van de NS waarbij de kilometers goedkoper worden naarmate je een grotere afstand aflegt (ben het woord even kwijt)?
"Een touringcar is geen bus"
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door marlies »

Ja, de degressie. Bij een overstap naar een andere vervoerder betaal je nu niet meer opnieuw opstaptarief maar wel weer het volle pond voor een kilometer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door fogeltje »

Dank. Vroeg even na omdat ik de term "korting" in het artikel wat raar vond. Maar andere vervoerders gaan nu dus iets soortgelijks doen, alleen moet dat nog technisch gerealiseerd worden?
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door webguy »

Ze moeten die degressie nog implementeren dus.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door marlies »

Ik denk dat de moeilijkheid er hem in zit om te achterhalen hoeveel kilometer er al gereisd is bij de vorige vervoerder of zelfs vervoerders (Arriva->NS->Syntus ofzo). Oorspronkelijk is de chipkaart behoorlijk gepartitioneerd opgezet: vervoerder A mag en kan in principe niet bij de info die vervoerder B op de kaart heeft weggeschreven. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voor het dubbele opstaptarief werd opgelost en voor de NS kortingsabonnementen (toen nog voordeeluren ;) ) werkten met reizen op saldo bij andere treinvervoerders. De aanname dat vervoerders niets met elkaars data zouden moeten is een gigantische faal geweest met de nodige ontwerpfouten tot gevolg :(
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door huibf »

En de JTK houders dan. Mijn JTK loopt tot 21-02-2015, verkoop stopt op 1-03-2014. Niet dat ik nu een kaartje koop, ik check gewoon in en uit :-)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door fogeltje »

marlies schreef:Ik denk dat de moeilijkheid er hem in zit om te achterhalen hoeveel kilometer er al gereisd is bij de vorige vervoerder of zelfs vervoerders (Arriva->NS->Syntus ofzo). Oorspronkelijk is de chipkaart behoorlijk gepartitioneerd opgezet: vervoerder A mag en kan in principe niet bij de info die vervoerder B op de kaart heeft weggeschreven. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voor het dubbele opstaptarief werd opgelost en voor de NS kortingsabonnementen (toen nog voordeeluren ;) ) werkten met reizen op saldo bij andere treinvervoerders. De aanname dat vervoerders niets met elkaars data zouden moeten is een gigantische faal geweest met de nodige ontwerpfouten tot gevolg :(
Probleem lijkt me vooral ook dat bij elke vervoerder opnieuw ingecheckt moet worden. Als het mogelijk was om gewoon op punt A in te checken en punt B uit te checken (ook al heb je ondertussen met zo ongeveer elke treinenboer in het land gereisd) dan lijkt het me appeltje eitje om te bepalen welke kilometer bij wie is gereden en hoeveel kilometer er in totaal is afgelegd (voor degressie).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Vinny »

Dat is veel makkelijker te bepalen met verplicht in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en moeilijker bij de single check-in. Alleen zo kun je precies nagaan hoeveel kilometer de reizger met een bepaalde vervoerder gereisd heeft. Anders zou hij best via een andere route of middels andere vervoerders op zijn bestemming gekomen zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Freek »

huibf schreef:En de JTK houders dan. Mijn JTK loopt tot 21-02-2015, verkoop stopt op 1-03-2014. Niet dat ik nu een kaartje koop, ik check gewoon in en uit :-)
Voor alle gevallen, dus ook jtk, zijn oplossingen geimplementeerd of komen ze er aan.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door marlies »

Vinny schreef:Dat is veel makkelijker te bepalen met verplicht in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en moeilijker bij de single check-in. Alleen zo kun je precies nagaan hoeveel kilometer de reizger met een bepaalde vervoerder gereisd heeft. Anders zou hij best via een andere route of middels andere vervoerders op zijn bestemming gekomen zijn.
Of je hanteert gewoon dezelfde regel als binnen een vervoerder: namelijk dat je alleen via de kortste route mag reizen en niet tegen de incheck-richting in... Enige scenario dat je overhoudt dan is wanneer 2 vervoerders concurreren op dezelfde route. Maar dan kan je toch eigenlijk best de inkomsten verdelen op basis van een door tellingen bepaalde verdeelsleutel? Net als vroeger, dus.

Serieus, lijkt me een veel beter systeem. Gewoon paaltjes van het systeem ipv de vervoerder. En als je omreist (of dat nou met een andere vervoerder is of niet) moet je maar even in- en uitchecken op het via-station.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Ennes »

Tja ook hier geldt weer: Voor elke oplossing is een probleem te bedenken.

Ik vraag me af of alle investeringen die inmiddels door de OV bedrijven -voor alle aanpassingen om een verkeerd doorberekende euro te voorkomen- zijn gedaan, wel opwegen tegen misschien wel een over en weer verkeerd doorberekende euro bij een bepaalde verdeelsleutel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Vinny »

Dan had je dus een onafhankelijk bureau moeten introduceren dat de opbrengsten van de chipkaart toekent aan de verschillende vervoerders. Ook prima, maar dat is echt iets dat je op organisatorisch niveau moet regelen.
namelijk dat je alleen via de kortste route mag reizen en niet tegen de incheck-richting in...
Er zijn behoorlijk wat reizen te verzinnen waarbij de door de reisplanner geadviseerde opties verschillende routes kennen met daarbij natuurlijk een verschillende hoeveelheid kilometers die je reist via de betreffende vervoerder. Een meervoudige check in vind ik in principe niet problematisch wel dat dat de reiziger (veel) meer geld kost. Dat ligt enerzijds aan de tariefopbouw en anderzijds aan de slechte compatibiliteit van de diverse tariefstructuren.

Alle drie bovenstaande punten zijn organisatieproblemen, niet (persé) te wijten aan de chipkaart op zichzelf. Het vreemde is wel dat het integraal verchippen van een papieren kaartje (wat dus nu niet lukt) eigenlijk nog de meest eenvoudige oplossing voor alle problemen zou moeten zijn. Je laadt het reisproduct: Enkele reis Stavoren-Eygelshoven Markt via Ede Centrum op je chipkaart en gaan met die banaan.

Maar dat schijnt dus een beetje lastig te liggen... :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door VIRM »

Met ontoegankelijke kaartautomaten, onvindbare CiCo's en de slappe hap dat OV Chip-Plus heet, zou ik het eigenlijk prettig vinden als ik nog een papieren kaartje bij de lieve, behulpzame en vriendelijke loketmedewerkers op mijn station kon kopen...
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door webguy »

Dat kan nog wel, alleen zit er dan wel een chip in ( en geen idee of het meer kost).
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door reisthijs »

Je moet gaan betalen voor die chip, en je kan dan ook geen kaartjes met korting meer krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Geert »

Hoe kan je dan als incidentele reiziger nog samenreiskorting gebruiken? Zou wel suf zijn als dat niet meer kan.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door reisthijs »

In de ogen van NS mag de incidentele reiziger straks blij zijn dat hij überhaupt nog een los kaartje kan kopen.

Als je korting wil moet je op saldo reizen. Want dat is duidelijker voor de reizigers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door tsov »

Leuk, als je mensen uit het buitenland op bezoek hebt en een uitstapje met de trein wilt maken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
The best
Berichten: 503
Lid geworden op: wo 01 jun 2011, 10:21

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door The best »

tsov schreef:Leuk, als je mensen uit het buitenland op bezoek hebt en een uitstapje met de trein wilt maken...
Dan koop je dus een los kaartje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door marlies »

Zonder 40% korting, mét extra wegwerpchiptoeslag. Nee, leuk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Vinny »

Buitenlanders hebben sowieso geen recht op 40% korting, tenzij: meereiskorting maar dan moet je als gastheer de moeite kunnen opbrengen om de vervoersbewijzen te printen. :Y

Ik vraag me af wat ze met de railrunner gaan doen, of bestaat dat vervoersbewijs niet meer?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door marlies »

Ging om meereiskorting, ja. Maar ik nam aan dat als papieren kaartjes er uit gaan, thuisprintkaartjes ook verdwijnen. Uit jouw reactie maak ik op dat dat niet zo is?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft

Bericht door Tochjo »

Vinny schreef:Ik vraag me af wat ze met de railrunner gaan doen, of bestaat dat vervoersbewijs niet meer?
De Railrunner is verkrijgbaar als product voor de OV-chipkaart.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten