Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39115
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Geplaatst op: woensdag 18 december 2013 13:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 december 2013 13:44
Het papieren treinkaartje wordt in het eerste kwartaal van 2014 afgeschaft. De deadline die eerder op 1 januari was gesteld, wordt niet gehaald.
Dat bevestigt een woordvoerder van NS woensdag tegenover NU.nl, na berichtgeving in Metro. Het uitstel komt door een technische kwestie die nog moet worden opgelost.
Lees verder
Geplaatst op: woensdag 18 december 2013 13:43
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 december 2013 13:44
Het papieren treinkaartje wordt in het eerste kwartaal van 2014 afgeschaft. De deadline die eerder op 1 januari was gesteld, wordt niet gehaald.
Dat bevestigt een woordvoerder van NS woensdag tegenover NU.nl, na berichtgeving in Metro. Het uitstel komt door een technische kwestie die nog moet worden opgelost.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Hopelijk komt van uitstel uiteindelijk afstel. Dat zou echt veel beter zijn dan al dat gesteggel nu.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Wat is die "langeafstandskorting"? Bedoelt men daarmee het tarief van de NS waarbij de kilometers goedkoper worden naarmate je een grotere afstand aflegt (ben het woord even kwijt)?
"Een touringcar is geen bus"
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Ja, de degressie. Bij een overstap naar een andere vervoerder betaal je nu niet meer opnieuw opstaptarief maar wel weer het volle pond voor een kilometer.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Dank. Vroeg even na omdat ik de term "korting" in het artikel wat raar vond. Maar andere vervoerders gaan nu dus iets soortgelijks doen, alleen moet dat nog technisch gerealiseerd worden?
"Een touringcar is geen bus"
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Ze moeten die degressie nog implementeren dus.
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Ik denk dat de moeilijkheid er hem in zit om te achterhalen hoeveel kilometer er al gereisd is bij de vorige vervoerder of zelfs vervoerders (Arriva->NS->Syntus ofzo). Oorspronkelijk is de chipkaart behoorlijk gepartitioneerd opgezet: vervoerder A mag en kan in principe niet bij de info die vervoerder B op de kaart heeft weggeschreven. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voor het dubbele opstaptarief werd opgelost en voor de NS kortingsabonnementen (toen nog voordeeluren ;) ) werkten met reizen op saldo bij andere treinvervoerders. De aanname dat vervoerders niets met elkaars data zouden moeten is een gigantische faal geweest met de nodige ontwerpfouten tot gevolg :(
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
En de JTK houders dan. Mijn JTK loopt tot 21-02-2015, verkoop stopt op 1-03-2014. Niet dat ik nu een kaartje koop, ik check gewoon in en uit :-)
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6230
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Probleem lijkt me vooral ook dat bij elke vervoerder opnieuw ingecheckt moet worden. Als het mogelijk was om gewoon op punt A in te checken en punt B uit te checken (ook al heb je ondertussen met zo ongeveer elke treinenboer in het land gereisd) dan lijkt het me appeltje eitje om te bepalen welke kilometer bij wie is gereden en hoeveel kilometer er in totaal is afgelegd (voor degressie).marlies schreef:Ik denk dat de moeilijkheid er hem in zit om te achterhalen hoeveel kilometer er al gereisd is bij de vorige vervoerder of zelfs vervoerders (Arriva->NS->Syntus ofzo). Oorspronkelijk is de chipkaart behoorlijk gepartitioneerd opgezet: vervoerder A mag en kan in principe niet bij de info die vervoerder B op de kaart heeft weggeschreven. Daarom heeft het ook zo lang geduurd voor het dubbele opstaptarief werd opgelost en voor de NS kortingsabonnementen (toen nog voordeeluren ;) ) werkten met reizen op saldo bij andere treinvervoerders. De aanname dat vervoerders niets met elkaars data zouden moeten is een gigantische faal geweest met de nodige ontwerpfouten tot gevolg :(
"Een touringcar is geen bus"
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Dat is veel makkelijker te bepalen met verplicht in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en moeilijker bij de single check-in. Alleen zo kun je precies nagaan hoeveel kilometer de reizger met een bepaalde vervoerder gereisd heeft. Anders zou hij best via een andere route of middels andere vervoerders op zijn bestemming gekomen zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Voor alle gevallen, dus ook jtk, zijn oplossingen geimplementeerd of komen ze er aan.huibf schreef:En de JTK houders dan. Mijn JTK loopt tot 21-02-2015, verkoop stopt op 1-03-2014. Niet dat ik nu een kaartje koop, ik check gewoon in en uit :-)
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Of je hanteert gewoon dezelfde regel als binnen een vervoerder: namelijk dat je alleen via de kortste route mag reizen en niet tegen de incheck-richting in... Enige scenario dat je overhoudt dan is wanneer 2 vervoerders concurreren op dezelfde route. Maar dan kan je toch eigenlijk best de inkomsten verdelen op basis van een door tellingen bepaalde verdeelsleutel? Net als vroeger, dus.Vinny schreef:Dat is veel makkelijker te bepalen met verplicht in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en moeilijker bij de single check-in. Alleen zo kun je precies nagaan hoeveel kilometer de reizger met een bepaalde vervoerder gereisd heeft. Anders zou hij best via een andere route of middels andere vervoerders op zijn bestemming gekomen zijn.
Serieus, lijkt me een veel beter systeem. Gewoon paaltjes van het systeem ipv de vervoerder. En als je omreist (of dat nou met een andere vervoerder is of niet) moet je maar even in- en uitchecken op het via-station.
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Tja ook hier geldt weer: Voor elke oplossing is een probleem te bedenken.
Ik vraag me af of alle investeringen die inmiddels door de OV bedrijven -voor alle aanpassingen om een verkeerd doorberekende euro te voorkomen- zijn gedaan, wel opwegen tegen misschien wel een over en weer verkeerd doorberekende euro bij een bepaalde verdeelsleutel.
Ik vraag me af of alle investeringen die inmiddels door de OV bedrijven -voor alle aanpassingen om een verkeerd doorberekende euro te voorkomen- zijn gedaan, wel opwegen tegen misschien wel een over en weer verkeerd doorberekende euro bij een bepaalde verdeelsleutel.
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Dan had je dus een onafhankelijk bureau moeten introduceren dat de opbrengsten van de chipkaart toekent aan de verschillende vervoerders. Ook prima, maar dat is echt iets dat je op organisatorisch niveau moet regelen.
Alle drie bovenstaande punten zijn organisatieproblemen, niet (persé) te wijten aan de chipkaart op zichzelf. Het vreemde is wel dat het integraal verchippen van een papieren kaartje (wat dus nu niet lukt) eigenlijk nog de meest eenvoudige oplossing voor alle problemen zou moeten zijn. Je laadt het reisproduct: Enkele reis Stavoren-Eygelshoven Markt via Ede Centrum op je chipkaart en gaan met die banaan.
Maar dat schijnt dus een beetje lastig te liggen...
Er zijn behoorlijk wat reizen te verzinnen waarbij de door de reisplanner geadviseerde opties verschillende routes kennen met daarbij natuurlijk een verschillende hoeveelheid kilometers die je reist via de betreffende vervoerder. Een meervoudige check in vind ik in principe niet problematisch wel dat dat de reiziger (veel) meer geld kost. Dat ligt enerzijds aan de tariefopbouw en anderzijds aan de slechte compatibiliteit van de diverse tariefstructuren.namelijk dat je alleen via de kortste route mag reizen en niet tegen de incheck-richting in...
Alle drie bovenstaande punten zijn organisatieproblemen, niet (persé) te wijten aan de chipkaart op zichzelf. Het vreemde is wel dat het integraal verchippen van een papieren kaartje (wat dus nu niet lukt) eigenlijk nog de meest eenvoudige oplossing voor alle problemen zou moeten zijn. Je laadt het reisproduct: Enkele reis Stavoren-Eygelshoven Markt via Ede Centrum op je chipkaart en gaan met die banaan.
Maar dat schijnt dus een beetje lastig te liggen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Met ontoegankelijke kaartautomaten, onvindbare CiCo's en de slappe hap dat OV Chip-Plus heet, zou ik het eigenlijk prettig vinden als ik nog een papieren kaartje bij de lieve, behulpzame en vriendelijke loketmedewerkers op mijn station kon kopen...
Beul van de blindegeleidelijn
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Dat kan nog wel, alleen zit er dan wel een chip in ( en geen idee of het meer kost).
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Je moet gaan betalen voor die chip, en je kan dan ook geen kaartjes met korting meer krijgen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Hoe kan je dan als incidentele reiziger nog samenreiskorting gebruiken? Zou wel suf zijn als dat niet meer kan.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5861
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
In de ogen van NS mag de incidentele reiziger straks blij zijn dat hij überhaupt nog een los kaartje kan kopen.
Als je korting wil moet je op saldo reizen. Want dat is duidelijker voor de reizigers.
Als je korting wil moet je op saldo reizen. Want dat is duidelijker voor de reizigers.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Leuk, als je mensen uit het buitenland op bezoek hebt en een uitstapje met de trein wilt maken...
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Dan koop je dus een los kaartje.tsov schreef:Leuk, als je mensen uit het buitenland op bezoek hebt en een uitstapje met de trein wilt maken...
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Zonder 40% korting, mét extra wegwerpchiptoeslag. Nee, leuk.
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Buitenlanders hebben sowieso geen recht op 40% korting, tenzij: meereiskorting maar dan moet je als gastheer de moeite kunnen opbrengen om de vervoersbewijzen te printen. :Y
Ik vraag me af wat ze met de railrunner gaan doen, of bestaat dat vervoersbewijs niet meer?
Ik vraag me af wat ze met de railrunner gaan doen, of bestaat dat vervoersbewijs niet meer?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
Ging om meereiskorting, ja. Maar ik nam aan dat als papieren kaartjes er uit gaan, thuisprintkaartjes ook verdwijnen. Uit jouw reactie maak ik op dat dat niet zo is?
Re: Papieren treinkaartje in eerste kwart 2014 afgeschaft
De Railrunner is verkrijgbaar als product voor de OV-chipkaart.Vinny schreef:Ik vraag me af wat ze met de railrunner gaan doen, of bestaat dat vervoersbewijs niet meer?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten