Materieelwisseling in het Gooi

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Mr-W »

ejm301 schreef:Connexxion heeft besloten dat 90km/h hard genoeg is voor de Citea bussen. Vanaf nu zijn alle Citea's in Gooi en Vechtstreek begrensd op 90km/h. Toch apart voor een T100 bus.
Waarom heeft Connexxion dit besloten ?
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door ejm301 »

Brandstofverbruik. Waarschijnlijk is er alleen nog op deze manier iets aan winst uit te slepen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Edwin »

Moet je dan nog wel verplicht de gordels eigenlijk om? Dat moest alleen omdat de bus 100km/h reed.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael »

Volgens mij hoef je dan geen gordels meer om. Maar zeker weten doe ik het niet
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Busfoto.nl »

Lijkt me zeer onwaarschijnlijk. De wagen is gekeurd als T100-bus en dus zijn gordels verplicht.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Milco »

Hoe wordt er eigenlijk gecontroleerd of je je gordel draagt? Ik heb enkele keren met bus 320 gereisd, maar lang niet alle keren heb ik de (ook naar mijn mening vreselijke irritante) gordel omgedaan.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Busfoto.nl
Berichten: 857
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Busfoto.nl »

Niet. Vraag me af hoe het echter verzekeringstechnisch zit bij verwondingen als je de gordel niet draagt.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door STF »

Milco, wat is er eigenlijk zo vreselijk irritant aan die gordels dan?
Zullen toch gewoon tweepuntsgordels (ook wel bekend als heupgordels) zijn?
Daarbij voel je vaak niet eens dat je hem om hebt.

Driepuntsgordels zijn in bussen vrijwel altijd oncomfortabel (erg strak) terwijl dat bij auto's haast nooit het geval is. Montagehoek? In een auto aan de zijstijl, in een bus aan de rugleuning...

Ik draag altijd een gordel in de bus (nagenoeg alle Luxemburgse streekbussen hebben gordels).
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Edwin »

Busfoto.nl schreef:Niet. Vraag me af hoe het echter verzekeringstechnisch zit bij verwondingen als je de gordel niet draagt.
Als de camerabeelden nog te bestuderen zijn kan je daarmee wel eens in de problemen komen inderdaad.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Mr-W »

Edwin schreef:
Busfoto.nl schreef:Niet. Vraag me af hoe het echter verzekeringstechnisch zit bij verwondingen als je de gordel niet draagt.
Als de camerabeelden nog te bestuderen zijn kan je daarmee wel eens in de problemen komen inderdaad.
Maar dit geldt natuurlijk niet voor de vele toeringcarren die rond rijden in NL, bij ons op schoolreisjes wordt er eigenlijk nooit een gordel gedragen door zowel docenten als leerlingen.
Ik draag in een T-100 bus eigenlijk alleen mijn gordel als de chauffeur het heeft omgeroepen dat je die om moet doen.
Ook Buurtbussen hebben van die irritante 3 puntsgordels.
Echter het NS-Pendelbusje Hm - Hmbv heeft wel fijne gordels maar is totaal niet toegankelijk.(bij alle werkzaamheden in Helmond rijdt EHAD/Bergerhoftaxi met een pendelbusje)
ejm301
Berichten: 77
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 09:05
Locatie: Apeldoorn

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door ejm301 »

Gordelplicht blijft er hoe dan ook. Het is en blijft een T100 bus. Iedere reiziger is zelf (net zoals in de auto) zelf verantwoordelijk voor het dragen van de gordel.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Milco »

@STF: in lijn 320 zijn het dus geen heupgordels helaas, maar driepuntsgordels zoals je ze ook in de auto hebt. En in de Citea's van lijn 320 heb je geen speling en wordt je als het ware rechtop gedrukt als je de gordel om hebt. Waren het maar heupgordels!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Zonnig »

Tja, T-100 bussen die nog maar 90 mogen van XX.
Vertragingen inhalen wordt dan ook steeds lastiger, en de reiziger, ach die mag zijn aansluitingen dan maar missen of de reizigers van de aansluitende bus komen (nog) later op hun bestemming.

De gewone bussen mogen 80 maar kunnen 90, is dit soms de manier om de hoge kosten van de 320 te verlagen en makkelijker niet T-100 materieel in te zetten op de 320?

En de 3-punts gordels zitten dan misschien strakker dan een (onmerkbare) 2-punts, de veiligheid is wel groter bij een 3 dan een 2-puntsgordel.
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5818
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door isadora »

Van de honderden ritten die ik onderhand met de 320 heb gereden, kan ik rustig melden, dat 99% van de reizigers geen gebruik maakt van de veiligheidsgordels.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Dat kan ik ook bevestigen. Alleen de eerste weken werd er door de chauffeurs op gelet en weigerden sommigen zelfs de snelweg op te gaan voordat iedereen zijn gordel om had. Vaak is een Citea overkill qua capaciteit, en zouden sommige ritten mijns inziens gewoon met Amba's uitgevoerd kunnen worden, zei het alleen al om het aanbod meer af te stemmen op de vraag. Maar dat mag natuurlijk niet, achteruitzitten met 100... ehh, 90 km/pu.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Michael 1988 »

Jurre schreef:Maar dat mag natuurlijk niet, achteruitzitten met 100... ehh, 90 km/pu.
Nou treinen rijden een stuk sneller en daar zit je ook achteruit :P. Overigens of dat waar is wat je zegt weet ik nog net zo niet. Er zijn verschillende touringcars (T100 bussen) die stoelen achteruit hebben.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Het is wel stukken comfortabeler en veiliger. Heb overigens navraag gedaan: alle Connexxion en Pouw-chauffeurs zijn op een 'zuinig rijden'-cursus gegaan waarbij Connexxion haar bussen naar 90 heeft begrenst. Pouw was dit in principe niet van plan maar stemde wel voor een eenheidsworst, en begrenste vervolgens ook haar bussen. Sinds afgelopen zondag (nieuwe dienstregeling) zijn alle bussen begrenst. Voor de chauffeurs is het in ieder geval stukken lastiger nu de rijtijden te halen, mede doordat de rijtijden zelfs zijn verkort.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door STF »

Ja het is onbegrijpelijk dat ze anno 2013 niet in staat zijn comfortabele driepuntsgordels in (taxi/buurt)bussen te bouwen.
Ten eerste kost het volgens mij niet tot nauwelijks iets extra's om het zo te ontwerpen dat je niet zo'n strak gevoel hebt, ten tweede zullen veel mensen de gordel dragen als je nauwelijks voelt dat je hem om hebt.

Ik zat laatst urenlang in een Mercedes Sprinter Transfer (ongeveer 15 zitplaatsen), echt extreem strak die driepuntsgordel, ik kon vrijwel niet bewegen.
Echter staat veiligheid bij mij toch echt hoger op de ranglijst dan comfort, keurig al die uren de gordel om gehad.
Heb er eerlijk gezegd weinig behoefte aan om bij een aanrijding met zo'n klein busje naar voren te worden geslingerd en met mijn hoofd tegen een metalen stang of de voorruit te klappen.
Zonnig
Berichten: 539
Lid geworden op: do 16 jun 2011, 14:09

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Zonnig »

Dat zelfs de chauffeurs op een cursus zuinig rijden zijn gestuurd zegt wel veel.
Heeft XX zich verkeken in het brandstofverbruik bij 100?
Kennelijk is deze zet nodig om het verlies (winst zal het dan wel niet zijn) te compenseren met een lager brandstofverbruik.
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jurre »

Update: de Procity's (in Hilversum) houden het enkel nog dit jaar, 2014, vol. Ze hebben veel gebreken en zijn niet snel bij vertrek. Connexxion is nu aan het zoeken naar een nieuw type midibus en is onder andere aan het kijken naar de Sprinter City 77 en de nieuwe VDL Citea MLE.

Wat betreft de Procity's: sinds december jl. wordt er standaard een Procity ingezet op een dienst van een Amba. Dit betreft 's morgens een paar slagen 104 en 1, gevolgd door de 108 en wederom lijn 1. Buitenbeentje 3803, welke rond de zomer als vervanging kwam van de bij een aanrijding betrokken 3703, blijft, ondanks de terugkeer van de 3703. Dit omdat sinds december jl. zoveel mogelijk rijdende Amba's 's avonds worden vervangen door midibussen. Een prima zet als je het mij vraagt. Overigens heeft de 3716 zondag flinke rookontwikkeling gehad in Laren door vastgelopen remmen. Wat de status van die bus is momenteel weet ik niet.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door dylanwild94 »

Jurre schreef:Update: de Procity's (in Hilversum) houden het enkel nog dit jaar, 2014, vol. Ze hebben veel gebreken en zijn niet snel bij vertrek. Connexxion is nu aan het zoeken naar een nieuw type midibus en is onder andere aan het kijken naar de Sprinter City 77 en de nieuwe VDL Citea MLE.

Wat betreft de Procity's: sinds december jl. wordt er standaard een Procity ingezet op een dienst van een Amba. Dit betreft 's morgens een paar slagen 104 en 1, gevolgd door de 108 en wederom lijn 1. Buitenbeentje 3803, welke rond de zomer als vervanging kwam van de bij een aanrijding betrokken 3703, blijft, ondanks de terugkeer van de 3703. Dit omdat sinds december jl. zoveel mogelijk rijdende Amba's 's avonds worden vervangen door midibussen. Een prima zet als je het mij vraagt. Overigens heeft de 3716 zondag flinke rookontwikkeling gehad in Laren door vastgelopen remmen. Wat de status van die bus is momenteel weet ik niet.
dik gedrukt vat ik niet helemaal
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Ronald »

Wat is daar moeilijk aan :?:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Jef400 »

Dylan, jongen wat bedoel je?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
85Bas
Berichten: 2
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:03

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door 85Bas »

dylanwild schreef:dik gedrukt vat ik niet helemaal
- 3703 raakt betrokken bij aanrijding
- 3803 komt rond zomer en vervangt 3703
- 3703 is hersteld en keert terug
- 3803 is niet meer nodig, was immers een vervanging van 3703
- 3803 blijft toch, omdat "zoveel mogelijk rijdende Amba's 's avonds worden vervangen door midibussen."
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Materieelwisseling in het Gooi

Bericht door Meltrain »

dylanwild heeft gewoon moeite met komma's, getuige het feit dat hij ze zelf zelden gebruikt. :)
En als je de komma's wegdenkt lijkt het of de 3703 blijft ondanks de terugkeer van de 3703.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten