Thom91 schreef:
Tarieven zijn zaken die dit niet in de weg mogen staan.
Maar doen dat in de praktijk wel. Zie als voorbeeld die extra overstaptarieven. Nu verdwijnen die in theorie nu wel, maar in de praktijk betaal je die alsnog, omdat de kilometer"korting" stopt wanneer je overstapt, en dan dus weer de volle mep betaalt.
Sinds wanneer is meer stations een nadeel? Meer mensen worden bereikt en in het geval van openbare aanbesteding zal er vrijwel alleen maar efficiëntie worden gestuurd. Als blijkt dat een extra station inpasbaar is en geld oplevert heb ik er absoluut geen bezwaar mee.
Het is een nadeel omdat daardoor de reistijd toeneemt. De extra reizigers vallen volgensmij best mee.
De nieuwe stations zijn er vooral gekomen omdat de provincies/stadsregio's/gemeentes er flink geld in hebben gepompt omdat ze een nieuw station gewoon übergeil vinden, dan dat het daadwerkelijk echt nut heeft.
Dat zal versterkt worden als je de boel nog verder opknipt.
Slechte aansluitingen? Wanneer is een aansluiting slecht?
Vervoerders zijn vooral geneigd om aan hun eigen belang te denken. Wanneer je de boel opknipt, versterk je dit hokjesdenken. Er wordt dan vooral geïnvesteerd in hun eigen concessie, en dus minder in overstapmogelijkheden op andere vervoerders.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.