Korte vragen #5

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Eigenlijk zou het pas een persoonlijke OV-chipkaart zijn als je, net als bij sommige banken, zelf een plaatje kon uploaden :P
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8579
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Milco »

Ik heb 2 OV-dagkaarten van Kruidvat thuis en ik wil een dag naar Limburg toe. Nu is mijn vraag: hoe zit het met grensoverschrijdende trajecten? Mag ik met de kaart gewoon met lijn 44 of 50 mee naar Aachen? Nu wordt lijn 50 alleen door Veolia gereden, maar lijn 44 is een combinatie van ASEAG en Veolia. Mag ik desondanks gewoon instappen met de OV-dagkaart?

En nog een vraag: waar en hoe kan ik een grensoverschrijdend enkeltje Aachen Hbf -> Eygelshoven Markt/Landgraaf/Heerlen kopen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 16-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #5

Bericht door Ronald »

Lijn 50 mag tot Aachen, lijn 44 tot de grens (ongeacht ASEAG- of Veolia- bus). Als je een NL- dagkaart hebt kun je via de Hispeed-website een enkeltje Aachen-Sittard kopen met NL-traject gratis. Enkeltje naar Heerlen kan echter niet. Verder zal je het in Aachen wel bij de automaat kunnen krijgen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Korte vragen #5

Bericht door Edwin »

Weet iemand of de MAN Lion's City' G (6759-6765) inderdaad nog steeds op Lijn 41 Sittard Station NS - Kerkrade Busstation rijden? Zie nu op OV Radar alleen Amba's rijden, of is dat toeval, of worden ze alleen in de spits ingezet?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Michael »

Die gelede bussen in Limburg op lijn 41 rijden alleen buiten de vakanties.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

Ze worden trouwens ook nog weleens ingezet op lijn 50. Daar heb ik ze zowel weleens in de vakantie als in het weekend op gespot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Korte vragen #5

Bericht door Yanaike »

Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Afbeelding
Waarom zit er een barcode op de belgische treinkaartjes terwijl de conducteurs ze nog gewoon ouderwets knippen?
Had ik trouwens een boete kunnen krijgen omdat ik hem combineerde met een internationaal vervoersbewijs ?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #5

Bericht door Ardan »

Je bent vier keer gecontroleerd zo te zien, en er is niet moeilijk over gedaan. No problemo toch dan?
Ik doe ook maar wat
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Korte vragen #5

Bericht door Ronald »

Mr-W schreef: Had ik trouwens een boete kunnen krijgen omdat ik hem combineerde met een internationaal vervoersbewijs ?
Nee, mag gewoon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

Ik weet dat er vanuit NS een verzoek is gedaan aan partners om tickets te voorzien van een barcode. Aangezien NS en NMBS behoorlijk intensief samenwerken zou dit daar best al eens geregeld kunnen zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

Yanaike schreef:Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p
Heel veel staat op Wikipedia, dat op het gebied van de spoorwegen behoorlijk accuraat is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7125
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Korte vragen #5

Bericht door Klaasje »

Yanaike schreef:Ik vroeg me af of er een site is waar wat meer technische gegevens staan over het treinmaterieel in Nederland? Zoals bijvoorbeeld de maximale versnelling van een trein bij het wegrijden van een station en hoe snel een trein bijvoorbeeld weer kan aftremmen als het een station nadert etc. Of is dit topgeheim? :p
Zoals Bee hierboven aangeeft kan je wel enige gegevens van Wikipedia halen. Wel is dat regelmatig niet bruikbaar op het moment dat je uit zou willen rekenen hoeveel tijd een trein nodig heeft om van A naar B te kunnen komen. Deze meer specifieke gegevens zijn er wel, ze staan bijvoorbeeld in de planningssoftware van NS en Prorail. Voor mijn werk bij een ingenieursbureau in opdracht van Prorail zijn die gegevens ook noodzakelijk maar soms erg lastig te krijgen. Het wordt dus als behoorlijk geheim gezien.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Als je het wil weten voor een simulatie ofzo, dan kan je denk ik het beste een paar keer met een GPS logger een ritje nemen. Wordt wat lastiger in een metro, maar dan heb je iig iets.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #5

Bericht door Kevster »

Ik zie in de NS Reisplanner op de site bij de Sprinters vanuit Groningen naar Zwolle de vermelding staan dat het meenemen van een fiets niet mogelijk is.

Nu vraag ik mij af; dit heb ik nog niet eerder gezien bij een trein rond Groningen. Weet iemand waarom dit is? Er worden tenslotte 'gewoon' ICMm's op ingezet.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #5

Bericht door waldo79 »

Foutje. Je kunt buiten de spits gewoon fietsen meenemen in die trein.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Vroeg ik me laatst ook al af, is inderdaad een foutje.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21229
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #5

Bericht door Meltrain »

In de nachten van woensdag en donderdag en donderdag op vrijdag zijn er werkzaamheden tussen Rotterdam en Den Haag, waardoor de nachttreinen omrijden via Gouda en er bussen rijden tussen Rotterdam en Delft.
Echter de laatste van deze bussen gaat om 5:18 vanaf Rtd, terwijl de eerste Sprinter richting Delft al om 5:17 vertrekt.
Deze bus staat dus ook niet in de planner (met zijn reistijd van 22 minuten), maar staat wel op de vertrekstaat.
Dus: rijdt deze bus wel en wat is de reden van deze bus?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Vragen over apps afgesplitst naar "OVer je apps".
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Kun je IC-Direct toeslagkaartjes in de trein kopen zoja wat is de meerprijs ?
Mag je in s1200 een kaartje kopen bij een belgische conducteur tegen €2,50 meerprijs/€0 als het loket dicht is in een plaats in NL en je bestemming in Nederland ligt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mr-W
Berichten: 3053
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #5

Bericht door Mr-W »

Daniel schreef:Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Moet je die direct betalen of krijg je het thuis gestuurd ? Kun je bij de trainmanager gewoon met pin betalen?
Ik wil de IC-Direct namelijk nemen met een kruidvatdagkaartje en weet van niks over toeslag en ga nooit met de trein (A)
(dat laatste klopt wel,ga hooguit 1x per maand met de trein)
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Korte vragen #5

Bericht door Anne »

Er wordt steeds omgeroepen dat er tussen Schiphol en R'dam toeslag geldt!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Dat kost het ook.
Komt wel goed schatje.
Michael
Berichten: 11743
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Michael »

Mr-W schreef:
Daniel schreef:Het meest recente wat ik weet van toen het nog de Fyra was is dat de toeslag in de trein 10 euro kost.

Moet je die direct betalen of krijg je het thuis gestuurd ? Kun je bij de trainmanager gewoon met pin betalen?
Ik wil de IC-Direct namelijk nemen met een kruidvatdagkaartje en weet van niks over toeslag en ga nooit met de trein (A)
(dat laatste klopt wel,ga hooguit 1x per maand met de trein)
Ga er maar vanuit dat je bij de trainmanager niet met Pin kunt betalen. Als je slim bent koop je vantevoren gewoon een toeslagkaartje. Is goedkoper.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten