Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Tom »

Bij toeval ontdekte ik dat er inmiddels al bustijden op het internet te vinden zijn voor dienstregeling 2014 van Noord- en Midden-Limburg. Omdat de Singelring in Roermond op de schop gaat en vanaf 6 januari 2014 grotendeels een eenrichtingsweg wordt, is dit ook (tijdelijk) van invloed op het busverkeer; vanaf eind 2014 krijgen bussen een eigen busstrook.

Op het eerste oog valt mij op dat er in de hele concessie voornamelijk wat kleine minutenwijzigingen zijn. In Roermond gaat een aantal stadslijnen (tijdelijk) op de schop, en rijden alle bussen vanaf de Maasbrug (o.a. 73, 74, 75, 76, 77) stadinwaarts via de Roerkade en de stad uit via de huidige route via de Wilhelminasingel (kortom, tegen de klok in).

Neem zelf een kijkje via de volgende link:
* TenderNed - Reconstructie Singelring Roermond
Zoek binnen de pagina met tientallen documenten even op "Veolia", zodat je terechtkomt bij een zestal documenten met bustijden en o.a. de gewijzigde routes in Roermond.
bartjemestrom
Berichten: 1028
Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door bartjemestrom »

Als ik het zie zijn er qua tijden weinig grote veranderingen.

Routewijzigingen:
* Lijn 12 gaat rijden via Oranjelaan, Maria Theresalaan naar de Koninginnelaan.
* Lijn 14 keert weer terug tussen Station en Stadskantoor.
* Lijn 19, 71 en 72 rijden vanaf het station via de Wilhelminasingel en de Roerkade de stad uit.
* Medio eind 2014 zullen dan de lijnen 12, 19, 71 en 72 via de nieuwe busbaan hun oude route gaan rijden.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door erjeebee »

En de nieuwe dienstregeling is te vinden op de Veolia site (lijnennetkaart nog niet)
Inderdaad zo geworden als in die TenderNed documenten stond

Inclusief het rommeltje dat ze van lijn 84 (lijnbus) en 190 (buurtbus) hebben gemaakt.

Oude situatie (redelijk overzichtelijk):
-------------------------------------------
Lijn 84: (buiten de vakantie): Pendeltje 4 keer per uur Neeritter-Ittervoort vv omdat lijn 73 geen tijd meer werd gegund het slagje door Neeritter te maken
8 persoonsbusje, behalve paar ritten in de ochtend die soms met 12m soms met Midi werden gereden
De eerste ritten van de dag (de ritten voorafgaand aan die met 12m/Midi) werden gereden door Taxi Schreurs, de ritten daarna door Regiotaxi busje

Lijn 190: Buurtbus Heythuysen-Weert via Neeritter
Uurdienst, waarbij de eerste 2 ritten richting Weert Neeritter oversloegen (wegens te veel instappers daar :( ) om reizigers uit dat dorp te dwingen lijn 84-73 te gebruiken

Op lijn 84: OVC en Veolia kaartjes geldig
Op lijn 190: Buurtbuskaartjes geldig

Wat hebben ze er nu van gemaakt?
----------------------------------------
Allereerst dat de ritten van lijn 73 met aankomst in Weert 8:06 en 9:06 weer door Neeritter rijden (10 minuten eerder uit Roermond weg en dan gaat t).
Hulde!

Dan de 84-190 ratjetoe:

Kennelijk waren de eerste 2 ritten van buurtbus 190 richting tussen Ittervoort en Heythuysen vv zo druk dat ze die opgenomen hebben in lijn 84. Er worden 2 slagen Neeritter-Heythuysen gereden met een midibus.
In de tijd dat die slagen worden gereden doen zich 2 zaken voor:
- de buurtbus die dat vroeger deed heeft even niks te doen.
- er is geen pendeltje 84 Neeritter-Ittervoort (busje immers onderweg naar Heythuysen)

Oplossing: in de periode dat lijn 84 Neeritter-Heythuysen heen en weer rijdt pendelt de buurtbus die dat vroeger deed tussen Neeritter-Ittervoort.

Waardoor je de rare situatie krijgt dat je voor het pendeltje Neeritter-Ittervoort (waar je op aangewezen bent als je van Neeritter richting Roermond wilt) het volgende aantreft:
- 6:20 - 7:40: Lijn 84: OVC en papieren Veoliakaartjes geldig
- 7:40 - 9:40: Lijn 190: Buurtbuskaartjes geldig
- 9:40 en verder: LIjn 84: OVC en papieren Veoliakaartjes geldig

In feite geldt hetzelfde voor het traject Neeritter-Heythuysen vv:
Op 2 ritten (84) OVC en papieren kaartjes, op de rest (190) buurtbuskaartjes

Dus als je 's ochtends heen wilt en 's middags terug, zit je aan 2 kaartsoorten vast.
In theorie..
Tenzij Veolia een beetje flexibel is met accepteren kaartsoorten.. moet ik toch eens gaan navragen.

Maar rommelig blijft het.
En reken maar dat de bevolking van Neeritter, Ittervoort, Grathem, Baexem, Heythuysen is/wordt geinformeerd.
Niet dus.
SURPRISE straks op 5 januari
Laatst gewijzigd door erjeebee op do 12 dec 2013, 23:17, 1 keer totaal gewijzigd.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door erjeebee »

Overigens is ook lijn 87 samengevoegd met lijn 74.

Al met al iets meer wijzigingen dan in de wiki 2014 pagina's Concessie_Noord-_en_Midden-Limburg_2014 beschreven op dit moment
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Etienne »

De nieuwe lijn 74 is dus weer een reïncarnatie van vroeger: Zie hier
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Etienne »

Voor Noord- en Midden-Limburg is Veolia ook met een nieuwe type lijnennetkaart gekomen (zie hier). Deze is in mijn ogen veel onduidelijker dan de voorgaande. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Mr-W »

En het stadskaartje van Weert klopt ook niet,Buurtbus 457 is verdwenen en lijn 459 is samengevoegd met Lijn 458 Weert Station - Heeze Station tot een lijn Heeze-Weert via Someren.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Tom »

Het is er inderdaad niet duidelijker op geworden. Veolia definieert een lijnennetkaart zo mooi: "Een lijnennetkaart is een plattegrond van een regio of stad. Hierop kunt u zien welke bussen er rijden, welke route ze nemen en waar de haltes zijn." Helaas blijkt daar in de praktijk nu niet veel meer van terecht te komen. De kaarten zijn niet op schaal en behalve symbolen van een school of ziekenhuis en een enkel watertje of een spoorlijn, ontbreekt iedere vorm van herkenning. Jammer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door fogeltje »

Heeft men in Limburg nog speciale buurtbuskaartjes? En waarom kan men daar niet met OVC betalen? Stel ik kom in een Limbobuurtbus en heb alleen mijn OVC op zak, mag ik dan niet mee?

In heel Brabant zijn de buurtbuskaartjes verdwenen toen de OVC het enige betaalmiddel werd. Daar zijn nu alleen nog de Brabo enkeltjes (en in de provincie ook het Dalurendagkaartje) te koop.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Vinny »

Tom schreef:Het is er inderdaad niet duidelijker op geworden. Veolia definieert een lijnennetkaart zo mooi: "Een lijnennetkaart is een plattegrond van een regio of stad. Hierop kunt u zien welke bussen er rijden, welke route ze nemen en waar de haltes zijn." Helaas blijkt daar in de praktijk nu niet veel meer van terecht te komen. De kaarten zijn niet op schaal en behalve symbolen van een school of ziekenhuis en een enkel watertje of een spoorlijn, ontbreekt iedere vorm van herkenning. Jammer.
Ze lijken een beetje op de lijnnetkaarten van Zwitserse steden.
http://stadtbus.winterthur.ch/fileadmin ... uni_13.pdf

Ik vind die van Veolia ietsje minder duidelijk, maar wellicht is dat ook gewenning.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door huibf »

MMM, moet eraan wennen. Heb nog geen mening. Trein en metro is ook in dezelfde opzet.
Raar dat ze het omgooien voor de laatste 2 jaar in de concessieperiode.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Daniel »

Voor een overzicht van het lijnennet is het een goeie kaart, maar inderdaad waardeloos als je wilt weten hoe de bus nu eigenlijk rijdt (vooral als je ergens niet bekend bent, wat me juist de doelgroep voor een netkaart lijkt).
Op deze kaart valt ook met geen mogelijkheid meer uit te vinden of een andere lijn toevallig op wat verdere afstand van je bestemming komt en daarmee een optie kan zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door fogeltje »

Ik vond de kaartjes van Hermes altijd best prettig (vind zelfs). Ooit langgeleden heb ik een lijnnetkaart zelfs gebruikt om globaal op de fiets de weg van Nuenen naar Woensel te vinden (wat hard nodig was aangezien de keer dat ik zonder wilde in Son uit kwam :') )
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Daniel »

Dat is precies ook waar ik vaak die netkaarten voor gebruik: als navigatiehulp als ik ergens op de fiets rondtour voor wat busplaatjes. Nou waren de oude Veolia-kaarten daar trouwens ook al niet heel erg geschikt voor, zeker in Limburg waren die al nooit al te duidelijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Suus »

Dit is een goede vooruitgang, ik weet met een blik op de kaart welke lijn ik moet nemen voor welke plaats en welke plaats ik nooit van mijn leven zal komen :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door erjeebee »

Yep.. we hebben nog aparte buurtbuskaartjes hier.

En die lijnennetkaart is echt knudde.
Ik zou er eventueel mee kunnen leven voor wat betreft de regio (hoewel ik ook daar de oude kaart VEEL duidelijker vond) omdat je daar vooral bent geinteresseerd bent in hoe van d'ene plaats naar d'andere te geraken.
Maar voor de stadskaarten (Weert, Venray, Venlo, Roermond) is het echt flut.
Een stadskaart hoort in my humble opinion altijd het hoofdwegennet (met daarin ingetekend de lijnen) te bevatten en de wijken en belangrijke plaatsen in de stad duidelijk te visualiseren.

Ik ga daar intern toch eens even mijn beklag over doen, want ik zie de bui al hangen qua Maastricht en Parkstad.
Als je daar dit soort kaarten voor gaat krijgen heb je helemaal geen idee meer welke lijn je moet nemen en waar je moet uitstappen.

Reizigers vragen mij regelmatig hoe ze in Parkstad of Maastricht in de hatselflats-straat (die ik uiteraard niet ken, ik ben van Sittard :)) moeten komen.
Ik zoek de betreffende straat op op Maps, en kijk dan op de lijnenkaart welke lijn in de buurt komt.. kijk dan ambachtelijk in het busboekje om het reisplan te bepalen en voila: reiziger blij.

Dat is met dit soort kaarten dus einde oefening :(
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:Yep.. we hebben nog aparte buurtbuskaartjes hier.
En is dat kaartje verplicht, ook al heb ik netjes zo een mij door de strot geduwde OV-chipkaart aangeschaft waardoor ik dus niet meer met contant geld voor de bus rondloop?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Meltrain »

Bij veel buurtbussen kun je niet met de OV-Chipkaart betalen hoor.
In Groningen, Fryslân en Drenthe is het in elk geval niet mogelijk bij Qbuzz (en de andere vervoerders daar), bij Arriva kan ik het niet vinden.
Van Connexxion kan ik het (in de meeste regio's) niet vinden, maar ik weet wel dat je op Voorne-Putten vanaf medio 2014 met de OV-Chipkaart in de buurtbus kunt betalen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Geert »

Dat is toch een rare situatie? Zeker voor iemand die normaal niet met een buurtbus reist en verwacht dat al het ov met een ov-chipkaart te betalen is, verwarrend dat je dan bij buurtbussen contant een kaartje moet kopen. Hoeveel moeite is het nou om die buurtbussen van een handheld chipkaartlezer te voorzien?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:bij Arriva kan ik het niet vinden.
Ik zie in het busboekje van DAV dat daar in ieder geval de OV-chipkaart geldig is in de buurtbus (maar goed ook 75 en 701 vormen daar bv. samen een uurdienst)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door fogeltje »

In heel Noord-Brabant kan ook met de OVC betaald worden. Bij SRE-bussen zit gewoon een CXX-kaartlezer in de bus ingebouwd (en volgens mij bij Hermes/Breng ook) en bij Arriva heeft men handhelds in de bus (ik neem aan bij Veolia ook). Het kan voorkomen dat er een busje voor onderhoud weg is binnen het SRE. Als er dan een vervangende bus zonder kaartlezer rijdt, heb je geluk en mag je gratis mee (buurtbus Laarbeek schijnt dat nogal vaak te hebben gehad omdat het busje storingsgevoelig was). Verder zijn er alleen de Brabo-enkeltjes en bij Arriva/Veolia de Dalurendagkaarten te koop, maar mensen worden erop gewezen dat de OVC goedkoper is (zeker bij 65+ met persoonlijke kaart en al helemaal met dalurenkorting erbij).

Ik zelf vind het ook meer dan normaal dat je gewoon met de OVC terecht moet kunnen. Is ons niet belooft dat we één kaart voor het heel het OV zouden krijgen? Dan wil ik daar ook gewoon mee kunnen betalen. Ik zeg niet dat ik de OVC een perfect uitgevoerd iets vindt, maar het idee an sich en vooral het nooit meer op zak hoeven hebben van contant geld of van voldoende strippenkaarten vind ik wel een zegen. Nu reis ik niet vaak met de buurtbus en al helemaal niet buiten Braboland, maar als ik ooit ergens kom dan wil ik niet voor onaangename verrassingen komen als blijkt dat mijn OVC niet geaccepteerd wordt en ik ook niet genoeg geld voor een kaartje heb.

Wat betreft de dienstregeling, waarom worden lijn 30 en 60 weer samengevoegd? Ze zijn enkele jaren terug juist uit elkaar gehaald.
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Etienne »

Bij Veolia Brabant kan dat wel. Tussen Lage Zwaluwe en Moerdijk heb ik dit jaar met een chipkaart gereisd op dat korte stukje. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plutona
Berichten: 542
Lid geworden op: vr 25 jul 2008, 15:33

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Plutona »

fogeltje schreef: Wat betreft de dienstregeling, waarom worden lijn 30 en 60 weer samengevoegd? Ze zijn enkele jaren terug juist uit elkaar gehaald.
En waarom lijn 74 en 87?
Nu rijden er straks in het weekend twee lijnen 74 (Panheel - Ell en Weert - Stramproy) compleet afzonderlijk van elkaar!
Lekker duidelijk...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door fogeltje »

Plutona schreef:
fogeltje schreef: Wat betreft de dienstregeling, waarom worden lijn 30 en 60 weer samengevoegd? Ze zijn enkele jaren terug juist uit elkaar gehaald.
En waarom lijn 74 en 87?
Nu rijden er straks in het weekend twee lijnen 74 (Panheel - Ell en Weert - Stramproy) compleet afzonderlijk van elkaar!
Lekker duidelijk...
Waarom? Die rijdt dan toch Panheel - Weert volgens de wiki (tenminste nu). En dan krijg je gewoon Panheel - Stramproy, of niet?
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Dienstregeling Noord- en Midden-Limburg 2014

Bericht door Etienne »

Volgens het dienstregelingboekje wordt die lijnvoering nog best complex:
- Maandag t/m vrijdag buiten vakanties 1x/uur hele traject en 2x/uur Weert - Molenbeersel
- Maandag t/m vrijdag in vakanties en zaterdag 1x/uur Panheel - Ell met een 8p-busje en 2x/uur Weert - Molenbeersel met een 8p-busje
- Avonduren en zondag 1x/uur Panheel - Ell met een 8p-busje (soms als belbus) en 1-2x/uur Weert - Molenbeersel met een 8p-busje.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten