Met name Elst heeft een dienstregeling die elke paar jaar wisselt. Dat die sinds 2009 gelijk is gebleven is eigenlijk een klein wonder
.
Toen Spoorslag '70 werd ingevoerd stopte er driemaal per uur een trein in zowel Dieren als Elst. Later werd dit voor beide stations tweemaal per uur: tussen Arnhem en Zutphen ging één trein per uur doorrijden en tussen Arnhem en Nijmegen kwam één trein per uur te vervallen (van vijf naar vier). Toen begin jaren '80 een stuk dubbelspoor tussen Nijmegen en Den Bosch gereed was kon daar een echte stoptrein gaan rijden en werd een deel van de rijtijdwinst besteed aan een extra stop in Elst (waar de treinen richting Randstad stopten). Een paar jaar later werd dit toch maar weer ongedaan gemaakt en werd de gewonnen tijd gebruikt voor de stop in Dieren. Dat is sindsdien zo gebleven, hoewel ik wel eens kaartjes heb gezien waarop die stop weer geschrapt is, maar die gingen dan over de verre toekomst en waren dus niet realistisch.
Doordat de treinen tussen Zwolle en Roosendaal/Vlissingen niet meer te Elst stopten kwam de intercity tussen Nijmegen en Amsterdam er te stoppen samen met de nieuwe trein tussen Arnhem en Roermond. Kennelijk bleef toch het verlangen bestaan om die intercity wat sneller te maken want de stops te Elst en Driebergen-Zeist werden geschrapt (op de oude CTA's heeft lange tijd het flapje "stopt niet te Elst en Driebergen-Zeist" gezeten dat op willekeurige momenten stoorde, dat komt dus hiervan
). Elst zou dan nog maar eenmaal per uur bediend worden. Omdat de gemeente ook toen (halverwege jaren '90) al bouwplannen had rondom het station vond men dit vervelend en uiteindelijk is men er kennelijk in geslaagd om succes te boeken: de treinen tussen Zwolle en Roosendaal gingen weer te Elst stoppen, hoewel het eerste jaar alleen in de spits.
Dat is uiteindelijk zo gebleven. Alleen de stoptreinen hadden nog wat gedaanteverwisselingen en gingen begin deze eeuw tweemaal per uur rijden. Toen men in 2007 een nieuwe dienstregeling construeerde kwamen er alleen nog maar intercity's tussen Arnhem en Nijmegen te rijden: er moest dus één intercity geslachtofferd worden met een stopfunctie. In de bijna twaalf jaar dat de sneltrein tussen Zwolle en Roosendaal al in Elst stopte (dat is een eeuwigheid in spoortermen) heeft Elst kennelijk een grote hoeveelheid reizigers richting Brabant opgebouwd en dus werd besloten om de intercity tussen Arnhem en Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen te laten stoppen. Misschien was er ook vanaf Arnhem Zuid en Nijmegen Lent wel een onnatuurlijke behoefte om naar Brabant te gaan (of waarschijnlijker: andersom
). In 2009 had men weer genoeg van de knip van de treinserie Zwolle - Roosendaal (en met name de lange kering te Arnhem gok ik) en toen is het huidige gedrocht van een dienstregeling ontstaan, hoewel ik er volop van profiteer :D .
Dat waren Dieren en Elst, nu nog Wijchen. Oorspronkelijk stopten alle treinen tussen Roosendaal/Vlissingen en Zwolle daar omdat er nog geen stoptrein was. Toen deze stoptrein er begin jaren 80 wel kwam ging die tweemaal per uur stoppen, ook op zondag. Begin jaren '90 werd besloten dat de sneltreinen tussen Zwolle en Roosendaal ook op zondag tweemaal per uur moesten gaan rijden tussen Den Bosch en Zwolle (was: eenmaal per uur). De stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen werd tot vier uur 's middags eenmaal per uur geslachtofferd. Om Wijchen, het grootste stoptreinstation tussen beide plaatsen, te compenseren ging de sneltrein er tot vier uur 's middags er eenmaal per uur stoppen. Ook gingen in de ochtendspits twee treinen richting Zwolle te Wijchen stoppen. Op één spoorboekje na of zo is dit gebleven tot aan 2007. Twee hele jaren lang heeft de stoptrein tussen Den Bosch en Wijchen ook nog eenmaal per uur doorgereden naar Arnhem maar dit is dus weer vrij snel geschrapt (en de stoptrein Zutphen - Nijmegen kwam).
In 2007 moesten alle uitzonderingen kennelijk uit het spoorboekje gehaald worden en kwamen de sneltreinstops van Wijchen te vervallen. Sindsdien heeft men er problemen met de capaciteit in de richting van Nijmegen. O echt, hoe zou dat toch komen! Wijchen is best wel gegroeid als dorp geloof ik en inmiddels zijn er dus ook richting Den Bosch problemen. Richting Nijmegen is dat makkelijk op te lossen met een extra stoptrein, helemaal geen slecht idee. Richting Den Bosch is het een stuk moeilijker omdat men begin jaren '80 vergeten is een bepaalde brug in de buurt van Ravenstein dubbelsporig te maken. Tsja..., dat zullen sommige mensen nu wel jammer vinden.