mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten (40)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten (40)

Bericht door mb90 »

Vorige week zaterdag besloot ik eens te gaan kijken bij de 2 grote concessies met de nieuwe vervoerder. Utrecht en Twente. Nieuwe bussen dus daar en onderweg hoopte ik Plan V tegen te komen. Vandaar de tekst oud en nieuw in de titel. En de 40 (meer haalde ik niet :P) is voor het aantal foto's in dit verslag.

Om wat langer te kunnen blijven liggen, maar toch wat aan de dag te hebben zorgde ik ervoor dat ik net na zonsopkomst al in Utrecht was, maar dit deed ik niet met het OV, maar met de auto tot Vleuten. Hier stond ik dus iets voor negenen bij het station waar lijn 28 al klaar stond met Citaro G 4127 die door de opvallende display's niet te missen was:
Afbeelding

Met deze bus ging de reis naar de Vleutenseweg. Een rit een lekker stille bus. Een heel verschil met de Van Hools van GVU. Ondanks het vroege tijdstip was de bus al vrij snel zitvol. Na een klein half uurtje kwam ik dan aan bij de Vleutenseweg aan waar lijn 37 naar Maarssen mij al tegemoet kwam met de 4124:
Afbeelding

Hierna zou lijn 19 al direct moeten komen, maar dat duurde 'even'. Met 10 minuten vertraging en met een Citaro G in plaats van een 12 meter Citaro kwam lijn 19 dan alsnog langs:
Afbeelding

Lijn 39 kwam hierna wel met de gebruikelijke Citaro:
Afbeelding

Toen ging de reis verder naar Utrecht Centraal. De Centrumzijde, zoals het nu weer heet. Hier was lijn 4 nog te zien. Dat zal nog maar voor een paar weken het geval zijn, dus daarom ging deze op de foto:
Afbeelding

Met wat tussenstops liep ik daarna naar het Janskerkhof. De eerste tussenstop was bij het voormalige Busstation Noord. De overkapping werd langzaam korter en het overgebleven deel is hier links op de foto te zien naast de 4044 op lijn 7 (met overigens een verkeerd geplaatst tekstvak op de foto):
Afbeelding

Een klein stukje verderop kwam TCR ineens langs met de Integro 65. Deze reed blijkbaar op de NS-pendel tussen Utrecht en Houten of Den Bosch, maar was dus niet naar de Jaarbeurszijde, maar naar de Centrumzijde gegaan:
Afbeelding

Voor een foto vanaf de andere kant van het busstation ging ik naar het Smakkelaarsveld. Net nadat de zon wat uitbundiger ging schijnen kwam de nieuwe lijn 16 naar de Vechtsebanen langs:
Afbeelding

Bij het Vredeburg kwam lijn 36 naar Maarssen langs:
Afbeelding

Om daarna uit te komen in de Lange Jansstraat. Hier stond een lange rij mensen. Later vond ik ergens dat deze mensen in de rij stonden voor kaartjes voor de band Editors. Links op de volgende foto met 2 Amba's is de rij te zien, die in werkelijkheid nog 3x zo lang was:
Afbeelding

Nadat ik onderweg al 2 Citaro's langs zag komen op lijn 2 had ik de moet al opgegeven dat ik nog een Optare tegen zou komen op die lijn. Maar nadat ik net op mijn eindbestemming was (het Janskerkhof) kwam de 4301 langs. Het is nog steeds een opvallende bus, maar het ziet er beter uit dan de versie bij Arriva en Syntus:
Afbeelding

De streeklijnen vanuit Zeist rijden bij Utrecht Centraal, zoals wellicht al bekend, door op andere lijnen. Hier goed te zien bij de nieuwe lijn 51 die hierna doorrijdt als lijn 47 naar Hoograven:
Afbeelding

Hier viel mij ook pas op dat lijn 28 naar Vleuten hier niet de eindbestemming (Vleuten) filmt, maar Vleuterweide via Utrecht CS:
Afbeelding

Toen had ik het hier in Utrecht wel gezien en ging de reis verder naar het oosten. Met lijn 8 naar Centraal om vanaf daar met de in mijn voordeel licht vertraagde IC t3035 naar Arnhem te gaan. Via Arnhem naar Twente, omdat hier nog een kans was op Plan V in de s7600. Net na aankomst was het al gelijk raak met de m466 die als Sprinter t7638 opweg was naar Nijmegen:
Afbeelding

Ook de trein naar Zutphen reed met een Plan V :) (de 963) en hiermee ging ik dus ook naar Zutphen:
Afbeelding

Dit werd een rustig ritje waarbij de trein steeds rustiger werd. Doordat ik nu de sprinter had, had ik een langere overstaptijd in Zutphen op de Stoptrein naar Twente. Rustig liep ik dus naar spoor 2b, waar naast de Spurt naar Winterswijk op 1b de gebruikelijke LINT binnenkwam. Geen rode zoals nu eigenlijk hoort, maar nog steeds een geel-witte. Hier te zien:
Afbeelding

Alles was dus binnen nog steeds hetzelfde, zonder wc dus. Bij de eerste kruising kwam er wel een vernieuwde rode LINT langs en daarom besloot ik om een half uurtje pauze in te lassen in Goor, zodat ik alsnog een ritje ermee kon maken. Bij de vorige concessie reed Syntus op zaterdag met 8-persoonsbusjes en op zondag de 91 met Optares. Nu was dit op de zaterdag heel anders. Lijn 80 en 97 met Citea’s en 95 met een Optare. Hier zijn lijn 80 en 95 te zien:
Afbeelding

En hier alleen de flink verlengde lijn 80 naar Westerhaar met een vrij lege Citea 3138:
Afbeelding

Hier viel mij al op dat dit Twents-rood een stuk roder is dan bij de rode bussen van Connexxion. Bij de treinen was dit hierna ook goed te zien, want er was een kruising tussen een oude Twents-rode LINT van de lijn Almelo-Marienberg (de 44):
Afbeelding

En de al genoemde vernieuwde LINT (de 41) voor deze concessie:
Afbeelding

Hiermee ging de reis verder naar Hengelo. In de trein was nu goed te zien dat er een wc in zit. Het lijkt net een ingebouwde dixi-unit. :P Ook leken de stoelen mij wat krapper te zitten, al kan dit ook komen doordat ik eerst een vier-zitter had en nu een twee-zitter. Het infoscherm stond niet aan, maar wel het oude schermpje erachter met de eindbestemming erop. Ook is de omroep hetzelfde gebleven.
Na een klein kwartiertje kwam ik aan in Hengelo. Dit was nu geen stad meer met Twentse Amba, maar bijna alleen maar Twentse Citea’s, zoals deze van lijn 12 en 9:
Afbeelding

Bijna allemaal Citea’s, want links hiervan stond er een ex-Connexxion Amba, de 3053 op lijn 53 naar Haaksbergen:
Afbeelding

En later kwam ook nog Optare 3306 langs op de stadslijn 10:
Afbeelding

Maar verder waren het Citea’s die hier langskwamen. Zoals hier te zien op de nieuwe lijn 50:
Afbeelding

Met lijn 9 ging de reis daarna verder naar Enschede. Met een Citea dus, die voor mijn gevoel binnen meer herrie maakte dan de versie van Arriva in Zuid-Holland Noord.
Ook Enschede is nu een stad met vrijwel alleen maar Citea’s. Hier goed te zien bij het busstation waar alle lijnen klaar staan voor vertrek:
Afbeelding

Maar hier waren er meer uitzonderingen in de vorm van Ambassadors. Hier komen ze langs. Eerst de 3049 als lijn 61 naar het centrum van Enschede:
Afbeelding

De 3048 op lijn 5:
Afbeelding

De 3256, waarbij de 2 nauwelijks te zien is doordat het een heel klein zwart cijfertje is:
Afbeelding

De 3250, waarbij het verschil met de Citea’s alleen maar te zien is door de voor –en achterkant en niet door missende logo’s of een ander display:
Afbeelding

En als laatste Amba de 3058 op lijn 1, al kun je dat op de foto niet zien:
Afbeelding

Maar net zoals in Hengelo zie je ook hier vooral Citea’s, zoals deze 3131 op lijn 4:
Afbeelding

Voor de foto’s uit de regio wil ik wat zonniger weer hebben en dat was het nu niet echt. Daarom ging de reis hierna weer verder. Opnieuw had ik geluk en trof ik in de s7000 Plan V. Een extra rijdende 7000 ook de (de t7056) door het Dickens festijn in Deventer. Hier zijn de 3 V-tjes te zien op spoor 4a:
Afbeelding

Met deze V-tjes ging de reis naar Almelo. Onderweg trof ik als tegentreinen alleen maar SGMm aan, dus ik had het goed getroffen. 8-) In Almelo kwamen we met een kleine plus (+4) aan, maar dat was net genoeg om de trein naar Marienberg net te missen. Daarom wachtte ik de volgende maar op voor een foto van de binnenkomst van de vernieuwde LINT 33 die bij de enige 2 LINT-en voor Arriva hoort. Hier te zien bij binnenkomst:
Afbeelding

En daarna onder de kenmerkende overkapping over de perrons en spoor 3b:
Afbeelding

Ook in Almelo rijdt Syntus nu rond. In tegenstelling tot de andere steden kwam ik hier alleen maar Citea’s tegen, zoals deze 3121 op stadslijn 26:
Afbeelding

Net als in Enschede heb je hier een moment dat er van alle haltes bussen tegelijk vertrekken. Hier is dat 1 minuut over het hele uur. Hier op de foto is dat moment voor 16:01 uur te zien met links de 2 bussen voor de verlengde lijn 66 en rechts de 2 haltes voor de stadslijnen:
Afbeelding

Toen alle bussen wegwaren had ik het hier wel gezien en ging ik met de eerstvolgende IC weer terug naar Utrecht. Op Centraal haalde ik wat avondeten en ging ik voor het laatste stukje met de Sprinter naar Vleuten. Daar was het inmiddels donker geworden, maar ook nu stond er weer een lijn 28 naar De Uithof klaar. Daarom maakte ik ongeveer dezelfde foto als de eerste foto in dit verslag, maar dan met donkere omstandigheden:
Afbeelding

Vanaf Vleuten ging de reis dit keer niet meteen naar huis, maar naar IJsselstein. Naar de grootste kerstboom van het land, de 365 meter hoge Gerbrandytoren. Vanuit de trein was hij al te zien, dus het was duidelijk dat de lichtjes het deden. Vanaf de Industrieweg (vlakbij de halte Ewoud/Boerhaaveweg van lijn 195/295) was de toren goed te zien. Hier te zien onder toezicht van de maan:
Afbeelding

En zonder maan:
Afbeelding

Als afsluiter van dit verslag een foto van wat verder weg. Vanaf de Lekdijk tussen Lopikerkabel en de afslag Nieuwegein-Zuid aan de A2 bij de Jan Blankenbrug:
Afbeelding

En na een rustig ritje kwam ik rond 19:00 uur weer thuis na deze leuke dag.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8662
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Milco »

Mooi verslag met leuke platen! Vooral die foto's in het donker vind ik mooi! :pos:

Had je niet beter gisteren kunnen gaan, aangezien nu de acties van Kruidvat geldig zijn waarmee je met al het OV kunt reizen?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Etienne »

Leuk verslag
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Jef400 »

Ziet er gelikt uit. Ik ben zelf nu onderweg naar Utrecht
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Meltrain »

Leuk verslag.
Die Optares zien er wel apart uit in het rood. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door julsteren »

Mooi en herkenbaar verslag dit keer!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Daniel »

Jammer dat sommige plaatjes in Utrecht wat donker uitgevallen zijn door de ongunstige lichtval, maar wel een leuke reportage verder!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door NG²7²™ »

De 3053 is geen ex-Connexxion, maar altijd Syntus geweest. Afgeleverd als 1453 en later omgenummerd naar 2153 resp. 3053.
Groeten,
Nick
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door mijack1985 »

Leuke reportage :-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Michael »

Leuk verslag :D
Nitein-Repart
Berichten: 3523
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Nitein-Repart »

Mooi verslag, was vandaag naar Twente geweest met een kruidvatkaartje, maar ik heb alleen maar Citea's gezien in Enschede en Hengelo. Ook in de Achterhoek kwam ik opvallend veel Citea's tegen. Ik heb in een Citea van lijn 23 (Doetinchem -> Borculo) gezeten en in Haaksbergen zag ik een Citea van de kerende lijn 74 (Doetinchem <-> Haaksbergen). Blijkbaar zet Arriva op zondag de Amba's aan de kant en laat dan vooral Citea's en Optare's (lijn 51; kort traject waarschijnlijk; Doetinchem-Vorden) rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Michael 1988 »

Leuk verslag, maar het valt mij nu pas op. Weet iemand waarom de Linten een vuilniszak op het koppelstuk hebben?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door webguy »

Vast een of ander dingetje dat de oude Linten niet met de nieuwe mogen koppelen ofzo...
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door julsteren »

Webguy, die rijden wel gekoppeld, ik heb zelfs wel eens Twents Lint + Gele Lint + Twents (Almelo-Marienberg) Lint gezien.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Suus »

De Lint's van Arriva zal je eigenlijk nooit meer gekoppeld zien, het scheelt dan onderhoud als je ze afdekt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Meltrain »

De LINTen van Syntus rijden echter wel gekoppeld. Sterker nog: de belangrijkste reden dat de kwartierdienst tussen Goor en Oldenzaal niet doorging, is dat dan op de gehele lijn dubbele capaciteit geboden kan worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door mb90 »

Misschien is de zak wel een extra bescherming tegen een onverwachte ontmoeting met een stootjuk, iets wat vrij recent nog gebeurd is? Op 9 november jl. was ik namelijk nog in Zutphen en Eefde en toen hadden de LINT-en nog geen zak bij zich.

Milco schreef: Had je niet beter gisteren kunnen gaan, aangezien nu de acties van Kruidvat geldig zijn waarmee je met al het OV kunt reizen?
Ik had afgelopen zaterdag andere verplichtingen die voor gingen, dus die optie viel af. Ook was ik dan de V-tjes misgelopen die ik nu wel mee kon pakken. :wink:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Michael 1988 »

Maar nu lijkt het alsof de LINT'en (ging eigenlijk alleen om die van Syntus) niet gekoppeld mogen worden. Dat die van Arriva niet gekoppeld kunnen worden snap ik. Een LINT is geen GTW.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door julsteren »

Tja, als je met een rode D-GTW en een Lintje Aml-Mrb gekoppeld gaat rijden gaat waarschijnlijk dat Lintje de rijstijl van de GTW niet zo leuk vinden.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: mb90 on Tour #68: Utrecht en oud vs nieuw in het oosten

Bericht door Freek »

Zakken zitten er op om de koppeling te beschermen tegen het weer en dan met name de sneeuw.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten