Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhem

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Roeland »

Freek schreef:Alleen mis je op korte termijn Nijmegen Lent 2x per uur. En worden ook stations als Goffert en Dukenburg niet 4x per uur bediend.
Klopt, maar het aantal reizigers op Wijchen is veel groter dan op Lent. Goffert en Dukenburg moeten het dan inderdaad met 2x/uur doen. Maar er komt voor Dukenburg en Goffert wel meer capaciteit in de sprinter doordat 2/3 van de reizigers op het drukste station tussen Nm en O voortaan de intercity neemt.
Bovendien lossen extra sprinters tot Wijchen het probleem van de spitsdrukte naar Ht niet op; een extra IC-stop in Wijchen doet dat wel.
Roeland
Berichten: 2259
Lid geworden op: wo 11 jul 2012, 10:53

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Roeland »

fogeltje schreef:Ik zie niks in een stop in Wijchen voor de sneltrein. Volgens mij kan dit toch echt beter met stoptreinen worden ondervangen. Zo verwatert die trein anders nog meer. Verder vind ik persoonlijk 4x Nmd ook wel handig, maar dat is geheel persoonlijk en een niet ongekleurde mening ;)
Mijn voorstel is juist om de 3600 wel op de middelgrote stations te laten stoppen, maar niet meer op die kleintjes zoals Lent. De s3600 stopt wel meer op middelgrote stations, zoals Dieren. Dus per saldo geen verwatering. Want een extra sprinter Nijmegen - Wijchen lost de spitsdrukte op Wijchen - Ht niet op.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Wijchen is geen noodzakelijke stop voor de intercity omdat de afstanden die vanuit Wijchen worden gereisd zeer beperkt zijn en ook niet van belang is voor reizigers elders in het land. Een extra stoptrein naar Nijmegen is het wel waard, omdat Wijchen merendeels op Nijmegen is gericht.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Bovendien reken ik persoonlijk Wijchen ook gewoon tot de kleinere stations. In de spits loopt het inderdaad de spuigaten uit, maar daartussen volstaan stoptreinen prima. Op de Maaslijn is in de spitsuren ook bomvol, daarbuiten kan iedereen mee, ook al moet je dan misschien heel soms wel staan. Maar dat is niet erg, zolang je maar niet standaard op het hele traject moet staan. Een extra stoptrein, 2x per uur, is in mijn ogen meer dan voldoende, maar wel ook noodzakelijk.

Wat betreft stop in Dieren, dat is al verwatering in mijn ogen, het moet zeker niet meer worden. Met die instelling wil straks elk gehucht aan de lijn een intercity en krijg je Hoogeveense toestanden. Ik ken Dieren verder niet, misschien zijn er ook andere reden dat de trein daar stopt, wellicht omdat je anders geen rechtstreekse verbinding met Deventer (/Zwolle) hebt, de boemel eindigt immers in Zutphen en men zou moeten overstappen...wat ook niet mogelijk is omdat de 3600 de enige rechtstreekse trein naar Deventer is. Die stop heeft dus degelijk wel een functie. Wijchen is juist goed bediend wat dat betreft en heeft die stop niet nodig. Als er een losse stoptrein Dieren - Deventer zou bestaan, dan zou de sneltrein daar ook niet stoppen.

En om voor een paar tijdstippen richting 's-Hertogenbosch nu de sneltrein de hele dag in Wijchen te laten stoppen gaat gewoon echt te ver, daar dupeer je juist veel meer reizigers mee. Het aantal reizigers dat niet in Wijchen hoeft te zijn en baat heeft bij een doorgaande trein is veel hoger dan de paar reizigers die in Wijchen misschien moeten achterblijven of tot Oss moeten staan (waar waarschijnlijk redelijk wat mensen uitstappen uit de stoptrein). Bovendien loop je dan juist het risico dat de sneltrein in Oss al vol zit en intercityreizigers naar 's-Hertogenbosch en verder moeten staan, dan verplaatst je alleen het probleem naar het grotere (en belangrijkere?) station Oss.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Met name Elst heeft een dienstregeling die elke paar jaar wisselt. Dat die sinds 2009 gelijk is gebleven is eigenlijk een klein wonder :P .

Toen Spoorslag '70 werd ingevoerd stopte er driemaal per uur een trein in zowel Dieren als Elst. Later werd dit voor beide stations tweemaal per uur: tussen Arnhem en Zutphen ging één trein per uur doorrijden en tussen Arnhem en Nijmegen kwam één trein per uur te vervallen (van vijf naar vier). Toen begin jaren '80 een stuk dubbelspoor tussen Nijmegen en Den Bosch gereed was kon daar een echte stoptrein gaan rijden en werd een deel van de rijtijdwinst besteed aan een extra stop in Elst (waar de treinen richting Randstad stopten). Een paar jaar later werd dit toch maar weer ongedaan gemaakt en werd de gewonnen tijd gebruikt voor de stop in Dieren. Dat is sindsdien zo gebleven, hoewel ik wel eens kaartjes heb gezien waarop die stop weer geschrapt is, maar die gingen dan over de verre toekomst en waren dus niet realistisch.

Doordat de treinen tussen Zwolle en Roosendaal/Vlissingen niet meer te Elst stopten kwam de intercity tussen Nijmegen en Amsterdam er te stoppen samen met de nieuwe trein tussen Arnhem en Roermond. Kennelijk bleef toch het verlangen bestaan om die intercity wat sneller te maken want de stops te Elst en Driebergen-Zeist werden geschrapt (op de oude CTA's heeft lange tijd het flapje "stopt niet te Elst en Driebergen-Zeist" gezeten dat op willekeurige momenten stoorde, dat komt dus hiervan :P ). Elst zou dan nog maar eenmaal per uur bediend worden. Omdat de gemeente ook toen (halverwege jaren '90) al bouwplannen had rondom het station vond men dit vervelend en uiteindelijk is men er kennelijk in geslaagd om succes te boeken: de treinen tussen Zwolle en Roosendaal gingen weer te Elst stoppen, hoewel het eerste jaar alleen in de spits.

Dat is uiteindelijk zo gebleven. Alleen de stoptreinen hadden nog wat gedaanteverwisselingen en gingen begin deze eeuw tweemaal per uur rijden. Toen men in 2007 een nieuwe dienstregeling construeerde kwamen er alleen nog maar intercity's tussen Arnhem en Nijmegen te rijden: er moest dus één intercity geslachtofferd worden met een stopfunctie. In de bijna twaalf jaar dat de sneltrein tussen Zwolle en Roosendaal al in Elst stopte (dat is een eeuwigheid in spoortermen) heeft Elst kennelijk een grote hoeveelheid reizigers richting Brabant opgebouwd en dus werd besloten om de intercity tussen Arnhem en Roosendaal tussen Arnhem en Nijmegen te laten stoppen. Misschien was er ook vanaf Arnhem Zuid en Nijmegen Lent wel een onnatuurlijke behoefte om naar Brabant te gaan (of waarschijnlijker: andersom :lol: ). In 2009 had men weer genoeg van de knip van de treinserie Zwolle - Roosendaal (en met name de lange kering te Arnhem gok ik) en toen is het huidige gedrocht van een dienstregeling ontstaan, hoewel ik er volop van profiteer :D .

Dat waren Dieren en Elst, nu nog Wijchen. Oorspronkelijk stopten alle treinen tussen Roosendaal/Vlissingen en Zwolle daar omdat er nog geen stoptrein was. Toen deze stoptrein er begin jaren 80 wel kwam ging die tweemaal per uur stoppen, ook op zondag. Begin jaren '90 werd besloten dat de sneltreinen tussen Zwolle en Roosendaal ook op zondag tweemaal per uur moesten gaan rijden tussen Den Bosch en Zwolle (was: eenmaal per uur). De stoptrein tussen Den Bosch en Nijmegen werd tot vier uur 's middags eenmaal per uur geslachtofferd. Om Wijchen, het grootste stoptreinstation tussen beide plaatsen, te compenseren ging de sneltrein er tot vier uur 's middags er eenmaal per uur stoppen. Ook gingen in de ochtendspits twee treinen richting Zwolle te Wijchen stoppen. Op één spoorboekje na of zo is dit gebleven tot aan 2007. Twee hele jaren lang heeft de stoptrein tussen Den Bosch en Wijchen ook nog eenmaal per uur doorgereden naar Arnhem maar dit is dus weer vrij snel geschrapt (en de stoptrein Zutphen - Nijmegen kwam).

In 2007 moesten alle uitzonderingen kennelijk uit het spoorboekje gehaald worden en kwamen de sneltreinstops van Wijchen te vervallen. Sindsdien heeft men er problemen met de capaciteit in de richting van Nijmegen. O echt, hoe zou dat toch komen! Wijchen is best wel gegroeid als dorp geloof ik en inmiddels zijn er dus ook richting Den Bosch problemen. Richting Nijmegen is dat makkelijk op te lossen met een extra stoptrein, helemaal geen slecht idee. Richting Den Bosch is het een stuk moeilijker omdat men begin jaren '80 vergeten is een bepaalde brug in de buurt van Ravenstein dubbelsporig te maken. Tsja..., dat zullen sommige mensen nu wel jammer vinden.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door AppleMoose »

fogeltje schreef: Wat betreft stop in Dieren, dat is al verwatering in mijn ogen, het moet zeker niet meer worden. Met die instelling wil straks elk gehucht aan de lijn een intercity en krijg je Hoogeveense toestanden. Ik ken Dieren verder niet, misschien zijn er ook andere reden dat de trein daar stopt, wellicht omdat je anders geen rechtstreekse verbinding met Deventer (/Zwolle) hebt, de boemel eindigt immers in Zutphen en men zou moeten overstappen...wat ook niet mogelijk is omdat de 3600 de enige rechtstreekse trein naar Deventer is. Die stop heeft dus degelijk wel een functie. Wijchen is juist goed bediend wat dat betreft en heeft die stop niet nodig. Als er een losse stoptrein Dieren - Deventer zou bestaan, dan zou de sneltrein daar ook niet stoppen.
Als Dierenaar kan ik hier wel wat over zeggen natuurlijk. :mrgreen:
3600 was vroeger een sneltrein, en zodoende stopte deze ook in Dieren. De 3600 is enkel van naam verandert en nu is Dieren dus een intercitystation. Ik weet niet precies wanneer die stop is ingevoerd, maar denk dat het al wel zo'n 20 jaar geleden is. Je kunt die stop dus absoluut niet vergelijken met die 'Hoogeveense toestanden'.
Voor beide richtingen voorziet de 3600 zeker wel in een behoefte, zeker in de spits stroomt deze in Dieren helemaal (over)vol. Maar ook buiten de spitsuren maakt men veel gebruik van de ic.
De stop opheffen in Dieren zou bijzonder nadelig zijn voor beide richtingen, de reistijd neemt dan flink toe en die is de afgelopen jaren al toegenomen (zeker richting Nijmegen). Bovendien zul je flink lange stoptreinen moeten inzetten om alle reizigers mee te kunnen nemen. De huidige stoptreinen zitten (zeker in de spits) ook overvol en kunnen echt niet ook nog eens de reizigers meenemen die anders de ic zouden nemen.

Edit: Frank was me net voor met een uitgebreide uitleg. Zie dat van mij maar als een aanvulling op basis van eigen ervaring :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Meltrain »

Zou de brug bij Ravenstein niet alsnog vervangen kunnen worden? Dan is het mogelijk om op het hele traject 4 Sprinters en 2 IC's per uur te laten rijden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Ronaldussen schreef:
fogeltje schreef: Wat betreft stop in Dieren, dat is al verwatering in mijn ogen, het moet zeker niet meer worden. Met die instelling wil straks elk gehucht aan de lijn een intercity en krijg je Hoogeveense toestanden. Ik ken Dieren verder niet, misschien zijn er ook andere reden dat de trein daar stopt, wellicht omdat je anders geen rechtstreekse verbinding met Deventer (/Zwolle) hebt, de boemel eindigt immers in Zutphen en men zou moeten overstappen...wat ook niet mogelijk is omdat de 3600 de enige rechtstreekse trein naar Deventer is. Die stop heeft dus degelijk wel een functie. Wijchen is juist goed bediend wat dat betreft en heeft die stop niet nodig. Als er een losse stoptrein Dieren - Deventer zou bestaan, dan zou de sneltrein daar ook niet stoppen.
Als Dierenaar kan ik hier wel wat over zeggen natuurlijk. :mrgreen:
3600 was vroeger een sneltrein, en zodoende stopte deze ook in Dieren. De 3600 is enkel van naam verandert en nu is Dieren dus een intercitystation. Ik weet niet precies wanneer die stop is ingevoerd, maar denk dat het al wel zo'n 20 jaar geleden is. Je kunt die stop dus absoluut niet vergelijken met die 'Hoogeveense toestanden'.
Voor beide richtingen voorziet de 3600 zeker wel in een behoefte, zeker in de spits stroomt deze in Dieren helemaal (over)vol. Maar ook buiten de spitsuren maakt men veel gebruik van de ic.
De stop opheffen in Dieren zou bijzonder nadelig zijn voor beide richtingen, de reistijd neemt dan flink toe en die is de afgelopen jaren al toegenomen (zeker richting Nijmegen). Bovendien zul je flink lange stoptreinen moeten inzetten om alle reizigers mee te kunnen nemen. De huidige stoptreinen zitten (zeker in de spits) ook overvol en kunnen echt niet ook nog eens de reizigers meenemen die anders de ic zouden nemen.

Edit: Frank was me net voor met een uitgebreide uitleg. Zie dat van mij maar als een aanvulling op basis van eigen ervaring :)
Ik vind Wijchen een Hoogeveense toestand, niet Dieren. Als je goed leest, dan zie je dat ik zeg dat die stop juist ook een duidelijke functie heeft, want er is geen andere trein van Dieren naar Deventer (en Zwolle). Als de trein eraan voorbij raast dan zou je met de 2x per uur boemel via Apeldoorn ofzo moeten omreizen (of wachten in Zutphen op de volgende trein, maar omdat ze dus allebei vanaf Dieren komen kun je geen kwartiersfrequentie vanuit Arnhem hebben EN een overstap in Dieren).

Ik blijf het te groot geschut vinden om de sneltrein altijd in Wijchen te gaan laten stoppen. Richting Nijmegen is het zinloos als er eenmaal extra stoptreinen zijn. Richting 's-Hertogenbosch gaat het potentieel alleen het probleem naar Oss verschuiven, wat toch echt een groter station is, en dupeer je meer reizigers (ook de mensen die al in de trein zitten). Als er nu zeker geen vier stoptreinen per uur zouden komen, dan zou je alsnog naar deze optie kunnen kijken.

Dit staat los van het feit dat NS verder wel degelijk treinen inzet die niet genoeg capaciteit hebben en daar boos over worden is heel terecht. Als een enkele SGMm-III komt aanzetten in de ochtendspits, tja dat een blinde zonder ogen zien dat het nooit gaat passen.

Rijden die dubbeldekkers eigenlijk nog? Zo niet, dan zal het alleen maar weer erger worden of je moet 4x Plan V gaan inzetten (en als zelf dan zul je er nog niet mee weg komen denk ik).

Wat betreft de brug in Ravenstein, volgens mij is die niet vergeten maar bewust zo gelaten omdat het anders een dure klus zou worden. Die zie ook niet op termijn vervangen worden. Tenzij je het plan omzet wat ik en een vriend uit Oss ooit bedacht hadden. Met een groot schip vol met explosieven tegen die brug aan varen en opblazen. Dan moeten ze wel een nieuwe brug plaatsen :mrgreen:
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door AppleMoose »

Dan heb ik je zin verkeert geïnterpreteerd. Kwam omdat je de stop in Dieren als verwatering zag, waardoor ik de twee zinnen (in dit geval dus onterecht) aan elkaar koppelde qua betekenis. Geeft verder niet.
Ik ben het zeker met je eens dat de 3600 niet nog meer stops moet krijgen, liever nog minder.
Denk dat we er allemaal wel over eens zullen zijn dat de stops tussen Arnhem en Nijmegen er uit moeten.
Ik denk dat alleen bij Elst een stop gerechtvaardigd is, maar wellicht met 4 stoptreinen per uur hoeft dat straks ook niet meer.

De stoptrein van Nijmegen naar het Brabantse land rijdt met vanalles (zoals zoveel treinseries op dit moment).
De ene keer met SLT, dan weer SGM, Plan V of DDZ.
Ik weet niet wat er planmatig hoort te rijden, maar dat men niet aan die plannen houdt is wel duidelijk. Tenzij het plan is om die dienst te rijden met allerlei "rest"materieel. :mrgreen:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Ronaldussen schreef:Dan heb ik je zin verkeert geïnterpreteerd. Kwam omdat je de stop in Dieren als verwatering zag, waardoor ik de twee zinnen (in dit geval dus onterecht) aan elkaar koppelde qua betekenis. Geeft verder niet.
Ik ben het zeker met je eens dat de 3600 niet nog meer stops moet krijgen, liever nog minder.
Denk dat we er allemaal wel over eens zullen zijn dat de stops tussen Arnhem en Nijmegen er uit moeten.
Ik denk dat alleen bij Elst een stop gerechtvaardigd is, maar wellicht met 4 stoptreinen per uur hoeft dat straks ook niet meer.

De stoptrein van Nijmegen naar het Brabantse land rijdt met vanalles (zoals zoveel treinseries op dit moment).
De ene keer met SLT, dan weer SGM, Plan V of DDZ.
Ik weet niet wat er planmatig hoort te rijden, maar dat men niet aan die plannen houdt is wel duidelijk. Tenzij het plan is om die dienst te rijden met allerlei "rest"materieel. :mrgreen:
Dat had ik misschien nog moeten aanpassen. Dat ligt aan de aard hoe ik post. Ik begin een post. Bedenk me dan iets, zoek iets op en ga dan verder en corrigeer wellicht mijn mening, maar laat het getypte uit luiheid wel staan. Ik vond het eerste instantie verwatering maar halverwege ben ik toch eerst de situatie in Dieren gaan opzoeken en heb toen verder getypt. Maar ik kan dus soms wel eens een half uur de tijd nemen van een post en dan denk ik er niet altijd meer aan om het begin nog bij te stellen. Dus excuses voor de verwarring. Ik vond het verwatering voordat ik me er wat beter in verdiepte (begin van de post) maar op het einde van de post niet meer.

Als er echte stoptreinen tussen Arnhem en Nijmegen gaan rijden, dan zou een stop in Elst (of ander station op dat traject) niet meer nodig zijn denk ik. Tenzij uit gegevens blijkt dat, zeg maar, 80% van de instappers in Elst in Zwolle uitstapt. Dan heb je opeens een echte relatie die je niet zomaar wilt verbreken. Maar volgens mij valt dat reuze mee. Om dezelfde reden dat Wijchen niet perse een trein naar verweg nodig heeft omdat het leeuwendeel in of rond Nijmegen zal zijn, of naar de Randstad zal gaan (en dat kan prima met de huidige verbindingen).
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Wijchen en Dieren ontlopen elkaar niet heel erg veel qua aantal reizigers. Beide stations hebben geen overdreven aantallen, al heeft Dieren in verhouding met het inwonersaantal wel erg veel reizigers, waarschijnlijk door een groot achterland. Dat maakt Dieren als IC-station al wat logischer dan Wijchen, dat slechts een zeer beperkt achterland heeft.

De s4400 rijdt toch behoorlijk volgens het geplande materieel, samenstellingen van Mat' 64, er is alleen wat SGM verdwaalt de laatste dagen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Zou de brug bij Ravenstein niet alsnog vervangen kunnen worden? Dan is het mogelijk om op het hele traject 4 Sprinters en 2 IC's per uur te laten rijden.
Je moet geen mirakels verwachten van een nieuwe spoorbrug, zes treinen per uur over die brug is zo ook wel mogelijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:
Meltrain schreef:Zou de brug bij Ravenstein niet alsnog vervangen kunnen worden? Dan is het mogelijk om op het hele traject 4 Sprinters en 2 IC's per uur te laten rijden.
Je moet geen mirakels verwachten van een nieuwe spoorbrug, zes treinen per uur over die brug is zo ook wel mogelijk.
Maar niet met de huidige dienstregeling volgens mij. Men kan juist in de knoop komen omdat ze elkaar dan juist op de brug willen kruisen en dat betekent weer vertraging voor een van die treinen, zeker als er ook nog eens een goederentrein tussen zit, want die rijden daar ook. Ik heb in het verleden vaak genoeg stilgestaan voor de brug in de intercitysneltrein omdat een vertraagde stoptrein vanaf de andere kant op de brug zat of een goederenboemel voorbij getuft kwam.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Suus »

Met het niet stoppen van de s3600 tussen Nijmegen en Arnhem kan je de dienstregeling op Nijmegen - Oss ook veranderen. De noordzijde van Den Bosch is begin volgend jaar immers afgerond dus heb je alleen nog die brug als onhandig dienstregelingpunt. Omdat de 3600 aan de noordzijde muurvast zit in de knopen van Zutphen en Zwolle en het gedeeltelijke enkelspoor ten noorden van Deventer kan je eerder ten zuiden van Arnhem wijzigingen verwachten dan ten noorden van Arnhem.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Ik had ook nog een soort van conclusie aan m'n verhaal willen maken, maar het eten was klaar dus dat ging voor :Y . De stop te Dieren heeft nog genoeg zin om voorlopig zo te laten. Richting Arnhem boemelen zou betekenen dat je op nog eens vier stations extra moeten stoppen (richting Nijmegen zijn intercity en Sprinter een tijdje lang vrijwel even snel geweest vanwege de lange stop van de 3600 in Arnhem). Verder geeft het een rechtstreekse verbinding met Deventer en Zwolle, hoewel dat natuurlijk ook met overstap in Zutphen zou kunnen. De stop te Dieren is ook nuttig om de Sprinters enigszins te ontlasten want met name door Arnhem Presikhaaf zijn die in sommige jaargetijden al overbevolkt in de spits (zo erg zelfs dat de intercity's wel eens extra stops hebben gemaakt). Extra capaciteit zou ook kunnen natuurlijk. Wijchen is niet echt een intercitystation maar wel degelijk een sneltreinstation omdat het net wat verder van de echt grotere plaatsen afligt dan bijvoorbeeld Elst en Wijchen.

Elst vind ik een lastiger probleem en ben ik misschien enigszins bevooroordeeld over (omdat ik er zelf woon). Ondanks dat Elst ook nog een beetje een centrumfunctie heeft (zie bijvoorbeeld lijn 35 of de meestal goed gevulde parkeerplaatsen naast het station) is het voor dit dorpje met name van belang dat er een frequente verbinding met Arnhem en Nijmegen is. Voor de overstappers uit Tiel zal hetzelfde gelden. Als je vanaf daar zonder over te stappen verder kunt naar Brabant, de Randstad of Overijssel is dat mooi meegenomen, maar het is denk ik niet het meest noodzakelijke. Vier echte stoptreinen per uur zouden daarom ideaal zijn, maar het mag zeker niet ten koste gaan van de Tielse trein (die mensen willen met name naar Arnhem of Nijmegen zonder overstap, zeker aangezien de trein buiten de spits toch maar eens per uur gaat). Als je vanaf Nijmegen vier echte intercity's per uur naar de Randstad wil en twee echte doorgaande treinen Roosendaal - Zwolle moet je dus bij Elst een beetje extra infrastructuur aanleggen. Ik kan niet beslissen wat het handigst is, maar wat mij betreft geldt hier: doe het in één keer. Dus niet tijdelijk de stoptrein Tiel - Arnhem inkorten tot Elst, daar raak je alleen maar reizigers mee kwijt. Leg meteen dat gehele derde spoor aan. Tijdelijk in de spoorwegwereld is in mijn ervaring altijd minder tijdelijk als wordt beloofd, als het definitieve er ooit al komt.

Wijchen is een beetje hetzelfde als Elst, alleen heeft het station niet de overstapstroom uit Tiel erbij. Viermaal per uur een trein zou niet misstaan denk ik, maar ook hier het liefst met stoptreinen (...Sprinters). Zeker richting Nijmegen ben je aan dat ene stoptreinstation (straks twee) niet zo heel veel tijd kwijt dat een intercity nodig is. Het huidige plan voor een extra stoptrein tussen Wijchen en Nijmegen juich ik dan ook toe hoewel ze in Wijchen altijd zullen zeggen dat de intercity maar moet stoppen (hij stopt ook in Nijmegen Lent en Wijhe!; leer de reden erachter zou ik zeggen; maar dan zitten de spoorbomen zoveel dicht; kom in Elst kijken zou ik zeggen). Wat mij betreft gaat die stoptrein ook door naar Arnhem (en Zutphen), dat voorziet wel in een behoefte denk ik. Tussen Arnhem en Nijmegen in een schaarste aan capaciteit dus je moet de treinen niet in Arnhem of Nijmegen afkappen, dat is wat mij betreft een misser geweest in dienstregeling 2007. Als je een stoptrein tussen Arnhem en Nijmegen laat rijden moet deze aan beide kanten ergens heen gaan: zo geeft je zoveel mogelijk plaatsen een rechtstreekse verbinding met beide steden terwijl je het traject ertussen zo min mogelijk belast qua aantallen treinen.

Het traject Wijchen - Den Bosch is dus een wat groter probleem, maar dat zal wel zo blijven tot de brug bij Ravenstein wat breder is. Grotere treinen inzetten kan natuurlijk ook een oplossing zijn. De intercity daarvoor in Wijchen laten halteren is niet wenselijk maar mensen op stations achterlaten is dat evenmin.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Met het niet stoppen van de s3600 tussen Nijmegen en Arnhem kan je de dienstregeling op Nijmegen - Oss ook veranderen. De noordzijde van Den Bosch is begin volgend jaar immers afgerond dus heb je alleen nog die brug als onhandig dienstregelingpunt. Omdat de 3600 aan de noordzijde muurvast zit in de knopen van Zutphen en Zwolle en het gedeeltelijke enkelspoor ten noorden van Deventer kan je eerder ten zuiden van Arnhem wijzigingen verwachten dan ten noorden van Arnhem.
Je hebt ook nog een gelijkvloerse kruising in Tilburg die moet passen he. En diezelfde trein ri. Zwolle moet vooralsnog aan de zuidzijde van Den Bosch ook nog gelijkvloers kruisen.
Maargoed, Brabant zal toch al op de schop moeten zodra de s1900 via de HSL gaat rijden dus tegen die tijd zijn zaken mooi te combineren en heeft een versnelde s3600 ook niet persé een negatief effect op de kwartiersdienst tussen Tilburg en Breda bijvoorbeeld.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Met het niet stoppen van de s3600 tussen Nijmegen en Arnhem kan je de dienstregeling op Nijmegen - Oss ook veranderen. De noordzijde van Den Bosch is begin volgend jaar immers afgerond dus heb je alleen nog die brug als onhandig dienstregelingpunt. Omdat de 3600 aan de noordzijde muurvast zit in de knopen van Zutphen en Zwolle en het gedeeltelijke enkelspoor ten noorden van Deventer kan je eerder ten zuiden van Arnhem wijzigingen verwachten dan ten noorden van Arnhem.
Goed punt. Maar zou dan de stoptrein niet gewoon mee verschuiven? Ik denk dat ze wel willen proberen zoveel mogelijk een kwartierdienst te blijven bieden, dus zou dan de stoptrein tussen 's-Hertogenbosch en Nijmegen niet gewoon meeverschuiven? Richting Nijmegen vertrok het tenminste in mijn geheugen vrij goed gespreid (was ooit :23 en :37), richting 's-Hertogenbosch juist niet (:48 en :53). Dus bij nader inzien lijkt dat inderdaad niet zo heilig te zijn. Lijkt me in ieder geval goedkoper dan een nieuwe brug aan te laten leggen (ik zal even vlug die boot in de Maas laten afzinken!).

@Frank: de overstap richting Deventer zou alleen vanuit Zutphen geen goede zijn, of je moet de stoptrein voor de IC (jaja, ik ben inconsequent met het gebruik van termen) uit moeten laten rijden zodat ze allebei ongeveer tegelijk aankomen in Zutphen.
"Een touringcar is geen bus"
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Ik verwacht dat het aantal perronsporen in Nijmegen in combinatie met het tweesporige stuk tussen Arnhem en Nijmegen een groter knelpunt zijn dan de brug bij Ravenstein, zeker als de infra in Den Bosch af is.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Frank »

Misschien heb ik het belang van de dubbelsporige brug bij Ravenstein wel iets overschat. Ik heb hier een document over het programma hoogfrequent spoor uit 2008, dat door het Fyradebacle deels achterhaald is, maar misschien voor de rest van het land wat minder. Het "goedkope" plan ging uit van viermaal per uur een intercity naar Randstad, tweemaal per uur intercity Zwolle - Roosendaal, tweemaal per uur Sprinter Zutphen - Den Bosch en tweemaal per uur Sprinter Arnhem - Wijchen. Zelfs hiervoor werd al aangegeven dat een extra perronspoor in Nijmegen nodig zou zijn. Het "dure" plan had het over Sprinters Zutphen - Den Bosch en Arnhem - Den Bosch. Er wordt daarin niet gesproken over spoorverdubbeling van de brug bij Ravenstein (maar bijvoorbeeld ook niet over een keerspoor bij Wijchen, dus ik weet niet of het document zich nou specifiek op dit traject focuste). Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn een dienstregeling te maken zonder extra perronspoor te Nijmegen, zeker nu de 3000 en 3100 kort op elkaar keren. De vraag is echter of je een dienstregeling moet willen met krapte tussen Arnhem en Nijmegen (met name Elst), krapte te Nijmegen en eventueel krapte bij de brug van Ravenstein. Dat maakt het geheel wel erg vertragingsgevoelig.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door fogeltje »

Kwam er laatst niet iets voorbij waarbij men een op termijn een extra perron in Nijmegen wil bouwen? Ik dacht dat ik zoiets niet al te lang geleden (afgelopen twee of drie weken) gelezen heb. Weet alleen niet meer of het hier was of niet. Of misschien toch mijn dromen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Wijchen en Dieren ontlopen elkaar niet heel erg veel qua aantal reizigers. Beide stations hebben geen overdreven aantallen, al heeft Dieren in verhouding met het inwonersaantal wel erg veel reizigers, waarschijnlijk door een groot achterland. Dat maakt Dieren als IC-station al wat logischer dan Wijchen, dat slechts een zeer beperkt achterland heeft.

De s4400 rijdt toch behoorlijk volgens het geplande materieel, samenstellingen van Mat' 64, er is alleen wat SGM verdwaalt de laatste dagen.
Ik denk meer dat het te maken heeft met de bediening van het station. Het is een tamelijk normaal verschijnsel dat stations buiten de randstad waar intercity's stoppen relatief meer reizigers per inwoner kennen dan stations waar geen intercity's stoppen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Wubbo »

Frank schreef:Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn een dienstregeling te maken zonder extra perronspoor te Nijmegen, zeker nu de 3000 en 3100 kort op elkaar keren. De vraag is echter of je een dienstregeling moet willen met krapte tussen Arnhem en Nijmegen (met name Elst), krapte te Nijmegen en eventueel krapte bij de brug van Ravenstein. Dat maakt het geheel wel erg vertragingsgevoelig.
Ik denk dat dat lastig wordt. Een kerende treinserie wil je het liefst afwikkelen op een perron tussen de treinen de ene kant op en de treinen de andere kant op (zoals spoor 2 op Amersfoort Schothorst en spoor 2 op Amersfoort Vathorst). In Nijmegen kan dat niet, omdat je spoor 1 niet kan bereiken vanuit Den Bosch. Je blijft dus zitten met een 4x/uur rijdende IC uit de Randstad die moet kruisen met een 6x per uur rijdende trein uit de richting Oss/Wijchen. Waarschijnlijk past dat op niet zo veel manieren, en die manieren moeten dan ook nog passen in het landelijk plaatje (knoop Zwolle, knoop Utrecht, knoop Den Bosch, etc). Het lijkt me een lastig verhaal worden. Als je al iets wil zul je denk ik niet ontkomen aan het aanleggen van een verbinding uit Den Bosch naar spoor 1a in Nijmegen, dan heb je nog enigszins kans dat het past.
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door AppleMoose »

Vinny schreef:
Bee schreef:Wijchen en Dieren ontlopen elkaar niet heel erg veel qua aantal reizigers. Beide stations hebben geen overdreven aantallen, al heeft Dieren in verhouding met het inwonersaantal wel erg veel reizigers, waarschijnlijk door een groot achterland. Dat maakt Dieren als IC-station al wat logischer dan Wijchen, dat slechts een zeer beperkt achterland heeft.
Ik denk meer dat het te maken heeft met de bediening van het station. Het is een tamelijk normaal verschijnsel dat stations buiten de randstad waar intercity's stoppen relatief meer reizigers per inwoner kennen dan stations waar geen intercity's stoppen.
Het zal een combinatie zijn. Meer aanbod trekt meer reizigers, maar het achterland heeft duidelijk ook invloed. In Dieren stappen relatief veel reizigers uit Doesburg en omliggende dorpen waar geen station is in de trein. Ook wordt Dieren als overstapstation gebruikt voor reizigers uit Rheden/Velp (stoptreinstations) die naar Deventer/Zwolle willen.
In de randstad zijn er meer vervoersmogelijkheden en bedient een station een relatief klein gebied, buiten de randstad zie je vaak dat de omliggende dorpen van de plaats van het station een behoorlijk aandeel hebben in het aantal reizigers.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door Nitein-Repart »

Een beetje heel erg off-topic, maar ik zou Dieren juist meer een soort hub maken, met spaken naar Eerbeek en Doesburg. Om dit te realiseren zou ik het volgende aan het busnet aanpassen.

-Lijn 43 knippen te Dieren in lijn 43 (Arnhem-Dieren) en lijn 44 (Dieren-Apeldoorn). Lijn 44 gaat 2x/uur het hele traject rijden en 4x/uur tussen Dieren en Eerbeek.
-Lijn 29 komt geheel te vervallen. De haltes in Rheden worden overgenomen door lijn 43.
-Lijn 26 gaat van Dieren naar Doetinchem pendelen. Zo krijgen Drempt en Laag en Hoog-Keppel ook een snelle aansluiting op het spoornet. Reizigers naar Arnhem moeten in Dieren overstappen op de trein. Lijn 26 rijdt 2x/uur het hele traject tussen Dieren en Doetinchem en daarnaast wordt er wordt er 2x/uur tussen Dieren en Doesburg Beumerskamp (tussen Kraakselaan en Beumerskamp onderdeel van lijn 27).
-Lijn 27 gaat 2x/uur tussen Arnhem, Giesbeek en Doesburg Kraakselaan rijden. Tussen Doesburg Beumerskamp en Doesburg Kraakselijn rijdt er daarnaast nog 2x/uur een bus die daarna als lijn 26 doorrijdt naar Dieren.
-Lijn 65 (Westervoort-Doesburg) wordt ingekort tot Lathum. Doorgaande reizigers moeten overstappen op lijn 27. Dit is een bezuinigingsmaatregel.

Zo wordt er gestimuleerd om vanuit Eerbeek en Doesburg eerst met de bus naar Dieren te reizen om vervolgens met de trein verder te reizen naar Arnhem (of Zutphen). De huidige buslijnen staan vaak vast in het drukke verkeer van Arnhem en Velp, dus de meeste reizigers zijn niet langer onderweg als ze via Dieren met de trein moeten reizen. Bovendien worden de verbindingen met het noorden beter, doordat er vanuit Eerbeek als Doesburg 4x/uur een bus naar Dieren rijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eind 2014 elk kwartier een trein tussen Wijchen en Arnhe

Bericht door waldo79 »

Eh ja, Erno: Wat heeft het omzetten van de bussen rond Dieren te maken met dit topic :?:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten