Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Leerer
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 01:51

Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Leerer »

Beste OV-kenners,

Voor een middagje voetbal wil ik het komende voorjaar op een zaterdag of zondag afreizen naar Münster. Ik ben echter nogal verdwaald geraakt in het ogenschijnlijke oerwoud van ticketmogelijkheden (vandaar dit malle tijdstip). Vanwege het startpunt Groningen en gratis OV in het weekend ( *O* ) klinkt het logisch dat de reis via Leer gaat, maar ik zag dat er ook treinen vanuit Enschede naar Münster rijden. Hiervoor is mij echter niet helemaal helder wat financieel gezien de gunstigste optie is; gewoon een retourtje uit de automaat halen, of een ander soort ticket?

Reistijd is an sich niet zo'n groot probleem als er op de kosten bespaard kan worden. Moet alleen niet volledig uit de hand lopen natuurlijk. :D

Vriendelijke groeten,

Leerer
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Suus »

De meest comfortabele route is inderdaad via Leer. Vanaf daar kan je een intercity naar Münster nemen (vanaf 19 euro enkele reis) of de RegionalExpress naar Münster. Bij die laatste trein kan je gebruik maken van het Niedersachsen-Ticket*, dat kost 22 euro voor een hele dag. Elke persoon extra is 4 euro meer.

De route via Enschede duurt langer en is iets duurder, een enkele reis Gronau grens - Münster Hbf is 11,80 via NSHispeed.nl (Enschede Drienerlo - Münster invoeren, anders pakt de site het niet, en dan Vrij reizen op NS traject aanvinken), een retourtje dus 23,60.


* Rheine - Münster ligt niet Niedersachsen, maar het ticket is er wel geldig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door groningen »

Inderdaad is Rheine - Muenster toegestaan met de RE, maar je mag niet van Muenster naar Osnabrueck. Wat eigenlijk op hetzelfde uitkomt.

Geldigheid:
http://www.bahn.de/regional/view/mdb/pv ... rte_ns.pdf
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Ronald »

Rheine-Münster mag niet alleen met RE, maar ook met RB en Westfalenbahn.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Suus »

groningen schreef:Inderdaad is Rheine - Muenster toegestaan met de RE, maar je mag niet van Muenster naar Osnabrueck. Wat eigenlijk op hetzelfde uitkomt.

Geldigheid:
http://www.bahn.de/regional/view/mdb/pv ... rte_ns.pdf
Osnabrück doet mee met het NRW-tarief. Dat is ook geldig op de stadsbussen aldaar, terwijl het recent ingevoerde Niedersachsentarief juist, als een van de weinige uitzonderingen, daar niet geldig is op de stadsbussen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door marlies »

Nadeel van via Leer: je wordt helemaal gek van het om de 200 meter stoppen rond Hoogezand als je weet dat je nog een lange reis voor de boeg hebt. Dat heb ik in ieder geval altijd als ik naar Bremen ga :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Suus »

De RE naar Münster compenseert dat, doet relatief weinig stations voor een behoorlijke afstand. Daarnaast zijn de stoptreinen Zwolle - Enschede en Enschede - Münster achter elkaar is ook niet je-van-het natuurlijk :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door marlies »

Da's zeker waar :)
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Nitein-Repart »

Bee schreef:De RE naar Münster compenseert dat, doet relatief weinig stations voor een behoorlijke afstand. Daarnaast zijn de stoptreinen Zwolle - Enschede en Enschede - Münster achter elkaar is ook niet je-van-het natuurlijk :wink:
De Buffels op Zwolle-Enschede zijn behoorlijk comfortabel. Nadeel is wel dat je op Zwolle->Muenster een half uur staat te blauwbekken in Enschede. Ik weet niet hoe de aansluitingen in Leer zijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door reisthijs »

Tja, dat maakt dus geen verschil, het alternatief is een half uur blauwbekken in Leer.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Suus »

In Leer kan je voor een habbekrats een schnitzel met heeeeeeeeel veeeeeel gebakken aardappelschijfjes eten in het restaurant :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Ronald »

Kom daar in Enschede maar eens om. Daar is echt niets fatsoenlijks te krijgen.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door marlies »

Bee schreef:In Leer kan je voor een habbekrats een schnitzel met heeeeeeeeel veeeeeel gebakken aardappelschijfjes eten in het restaurant :mrgreen:
Ja dat restaurant is fijn!
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Soortvanhenk »

Goedkoop veel eten klinkt altijd fijn! :-)
Leerer
Berichten: 2
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 01:51

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door Leerer »

Wat een respons, super bedankt! Het ziet ernaar uit dat het dan 'gewoon' via Leer gaat worden met het door Bee genoemde ticket. Die stoptrein vanuit Groningen is inderdaad geen feest, maar ik ben lange (en treuzelende) treinreizen gewend dus dat is geen probleem. :)

In het pdf-document dat hier voorbij kwam zag ik dat het Niedersachsenticket ook voor Rheine-Osnabrück geldig is, wat ook een eventuele latere vraag ook meteen beantwoordt. *O*

Fijne feestdagen,

Leerer
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door marlies »

Veel plezier in Duitsland! :)
baladid
Berichten: 1520
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Groningen-Münster via Leer of Enschede?

Bericht door baladid »

Leerer schreef: In het pdf-document dat hier voorbij kwam zag ik dat het Niedersachsenticket ook voor Rheine-Osnabrück geldig is, wat ook een eventuele latere vraag ook meteen beantwoordt. *O*
Dat geld dus alleen in de doorgaande treinen (Emden-)Leer-Münster, niet in de treinen van de Westfalenbahn of DB-Regio die alleen Rheine-Münster gaan.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten