EBS in financiële problemen
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
EBS in financiële problemen
EBS, de vervoerder in Waterland, verkeert in grote financiële problemen.
Dit laatste is (deels) het gevolg van een miscalculatie door EBS tijdens het maken van haar aanbieding tijdens de aanbesteding van de concessie Waterland.
Voor meer informatie zie het bericht op Groot-Waterland.nl.
Op deze pagina wordt verwezen naar een brief van de Stadsregio.
Dit laatste is (deels) het gevolg van een miscalculatie door EBS tijdens het maken van haar aanbieding tijdens de aanbesteding van de concessie Waterland.
Voor meer informatie zie het bericht op Groot-Waterland.nl.
Op deze pagina wordt verwezen naar een brief van de Stadsregio.
Re: EBS in financiële problemen
Klinkt als een mooie testcase om de Bliksem Analyst op te zetten. Als we de oude dienstregeling kunnen vergelijken met de nieuwe op het gebied van kritische punten, overstappen, bereikbaarheid en korste pad kan ik me goed voorstellen dat de Stadsregio hier niet anders dan ja op zou moeten zeggen.
Re: EBS in financiële problemen
Oud nieuws, maar wel goed dat dit naar buiten komt. Het kopen van een concessie onder de standaard prijs zou niet moeten kunnen. Hopelijk gaat EBS uiteindelijk failliet hieraan, dat zal ze leren.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Zo fijn dat aanbesteden. :)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Wel een beetje krom dat je dus door een berekeningsfout, efficiency slagen moet gaan maken omdat het anders niet haalbaar is. Ene kant doen ze dus hun verplichting, maar ze gaan ergens op besparen. Lijkt me dat op den duur de reiziger dat ook echt gaat merken...
-
- Berichten: 856
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Regio zou geen OV moeten verliezen als een aanbieder verleerd inschrijft. Dan moet het moederbedrijf maar bijleggen. Laat de stadsregio maar flink kritisch zijn voordat ze er mee akkoord gaan.
Wellicht wat meer reclame op de bussen :)
Wellicht wat meer reclame op de bussen :)
Re: EBS in financiële problemen
Vind ik véél te kort door de bocht gesteld. Elk ov gerelateerd bedrijf zou in jouw opinie dan failliet moeten gaanBR628 schreef:Oud nieuws, maar wel goed dat dit naar buiten komt. Het kopen van een concessie onder de standaard prijs zou niet moeten kunnen. Hopelijk gaat EBS uiteindelijk failliet hieraan, dat zal ze leren.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Hoezo kort door de bocht?
ZIJ bieden toch onder de kostprijs? Ieder ander bedrijf dat z'n producten onder de kostprijs verkoopt komt in de problemen en gaat, zonder in te grijpen, failliet, dus waarom zouden we zo'n OV-boer dan de kop boven water houden?
ZIJ bieden toch onder de kostprijs? Ieder ander bedrijf dat z'n producten onder de kostprijs verkoopt komt in de problemen en gaat, zonder in te grijpen, failliet, dus waarom zouden we zo'n OV-boer dan de kop boven water houden?
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: EBS in financiële problemen
EBS wilde in de regio Waterland voet leggen om zich uit te breiden in Nederland. Ze hebben zich vergist in de kosten. Maar ik vraag me af wat voor troep je krijgt bij een faillissement.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Dus?JeffreyMeijer schreef:EBS wilde in de regio Waterland voet leggen om zich uit te breiden in Nederland. Ze hebben zich vergist in de kosten.
Ook daar zijn weer oplossingen voor te bedenken die niet nadelig uitpakken voor de reizigers.Maar ik vraag me af wat voor troep je krijgt bij een faillissement.
Het tijdperk van knoeien hebben we toch echt wel gehad (Veolia Limburg), je mag nu toch wel van de ov-boeren, en zeker de nieuwe, verwachten dat ze de zaken op orde hebben.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: EBS in financiële problemen
Wat mij betreft gaat zo'n bedrijf inderdaad failliet. 'Per ongeluk' te laag inschrijven lijkt me niet iets dat we moeten belonen, helemaal niet door voor hetzelfde geld met minder OV genoegen te nemen.
Laat maar knappen, dan heb je gewoon buitengewone omstandigheden en mag je onderhands wel een ander (of meerdere anderen) het werk gunnen voor de continuïteit van het OV in de regio.
Laat maar knappen, dan heb je gewoon buitengewone omstandigheden en mag je onderhands wel een ander (of meerdere anderen) het werk gunnen voor de continuïteit van het OV in de regio.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8606
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Even een vraag, want ik ben niet echt bekend met zulke dingen. Stel: EBS redt het niet en moet 'weg', dan moet er dus een andere vervoerder komen. Hoe gaat zoiets dan? Wordt dan gewoon de concessieperiode als het ware verkort maar rijdt EBS wel nog zijn rondes totdat de nieuwe vervoerder met zijn bussen in kan stromen of wordt er dan ineens kaboem een nieuwe vervoerder ingeknald die even last-minute bussen moet regelen?
Daarnaast vind ik dat er in Waterland behoorlijk veel frequente lijnen parallel rijden. Neem nou Amsterdam - Purmerend, bereken eens hoeveel Rnet-lijnen daar al rijden met de frequenties erbij. Is het niet logischer om op de drukke assen met maar één of twee lijnen in een loeiendhoge frequentie te rijden met in aansluiting daarop (stads)bussen vioor de route in de steden/dorpen?
Dus bijvoorbeeld:
- Frequentie lijn Amsterdam CS - N247 - Edam - Hoorn
- Andere lijn vanaf Monnickendam met overstaphalte bij de N247 die via Volendam naar Edam rijdt.
Daarnaast vind ik dat er in Waterland behoorlijk veel frequente lijnen parallel rijden. Neem nou Amsterdam - Purmerend, bereken eens hoeveel Rnet-lijnen daar al rijden met de frequenties erbij. Is het niet logischer om op de drukke assen met maar één of twee lijnen in een loeiendhoge frequentie te rijden met in aansluiting daarop (stads)bussen vioor de route in de steden/dorpen?
Dus bijvoorbeeld:
- Frequentie lijn Amsterdam CS - N247 - Edam - Hoorn
- Andere lijn vanaf Monnickendam met overstaphalte bij de N247 die via Volendam naar Edam rijdt.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: EBS in financiële problemen
Ik denk dat je dan wel tijdelijk de noodzakelijke kosten om het OV gaande te houden (brandstof, lease, personeel) rechtstreeks kan betalen buiten het bedrijf om. Maar ik ben geen jurist
Re: EBS in financiële problemen
@Milco: volgens mij is de succesfactor juist het grote aantal rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal. Het is niet fijn om van een 30x per uur rijdende lijn naar Purmerend over te moeten stappen op een 2x per uur rijdende lijn voor het laatste stukje naar een buitenwijk.
Re: EBS in financiële problemen
Zullen we eens beginnen met NS-hispeed dan?Het tijdperk van knoeien hebben we toch echt wel gehad (Veolia Limburg), je mag nu toch wel van de ov-boeren, en zeker de nieuwe, verwachten dat ze de zaken op orde hebben.
Oh wacht, dat is een overheidsbedrijf. Die zijn natuurlijk heilig.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS in financiële problemen
Sowieso moeten Volendam en Edam een rechtstreekse verbinding met Amsterdam houden. Maar op dit moment zijn er 4 lijnen (110, 118, 312 en 316) die allemaal ongeveer hetzelfde rijden. Als die lijnen samengevoegd kunnen worden tot twee lijnen (e.v.t. met een stadslijn erbij) kan er toch wat gewonnen worden, terwijl de reiziger er nauwelijks wat van merkt (sterker nog: meer duidelijkheid).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 35
- Lid geworden op: do 20 jan 2011, 20:05
- Locatie: Monnickendam
Re: EBS in financiële problemen
Ik neem aan dat het Programma van Eisen zoals opgesteld door de Stadsregio, overeind moet blijven. Als daar aan beknibbeld wordt, zou ik als concurrent me bedonderd voelen.
De huidige concessie loopt tot 2019. Misschien moet dat ook maar eens onder de loep worden genomen.
EBS heeft de concessie mede gewonnen op het extra beloofde reiscomfort. Als dagelijks EBS-reiziger heb ik de nodige opmerkingen. Zo is de grote beenruimte gewonnen door het toepassen van korte stoelzittingen, zijn de voetsteunen niet overal aanwezig of vaak kapot (inderdaad, de oorzaak daarvan ligt bij de reizigers) en is het internet in de bus niet altijd beschikbaar.
Verder geeft EBS aan dat het huidige lijnennet in de basis meer dan 25 jaar oud is en meent dit te moeten redesignen.
Als het de basis van lijnennet meer dan 25 jaar oud is, neem ik aan dat dit goed in elkaar moet zitten, temeer daar dit door meerdere concessiehouders is aangehouden. Maar goed, ik ben ook maar een leek. :?
De huidige concessie loopt tot 2019. Misschien moet dat ook maar eens onder de loep worden genomen.
EBS heeft de concessie mede gewonnen op het extra beloofde reiscomfort. Als dagelijks EBS-reiziger heb ik de nodige opmerkingen. Zo is de grote beenruimte gewonnen door het toepassen van korte stoelzittingen, zijn de voetsteunen niet overal aanwezig of vaak kapot (inderdaad, de oorzaak daarvan ligt bij de reizigers) en is het internet in de bus niet altijd beschikbaar.
Verder geeft EBS aan dat het huidige lijnennet in de basis meer dan 25 jaar oud is en meent dit te moeten redesignen.
Als het de basis van lijnennet meer dan 25 jaar oud is, neem ik aan dat dit goed in elkaar moet zitten, temeer daar dit door meerdere concessiehouders is aangehouden. Maar goed, ik ben ook maar een leek. :?
Re: EBS in financiële problemen
De basis voor de lijnvoering is - als ik het goed heb - gelegd in een vervoersnota uit eind jaren '70/begin jaren '80. Op basis daarvan zijn ook de busbanen aangelegd tussen Purmerend en Amsterdam-Noord en tussen Edam en Amsterdam-Noord. Heeft behoorlijk wat reizigers opgeleverd. Lang was de concessie Waterland het "goudmijntje" van de OV-concessies in Nederland. EBS heeft juist wat proberen te doen aan de lijnvoering, door bussen ook naar de NDSM-werf te laten rijden. Nou dat was me toch een succes - die buslijnen vervoerden slechts lucht en leegte...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
BR628 zegt het wat cru, maar inschrijven onder de marktprijs moet inderdaad niet beloond worden. EBS heeft een moederbedrijf dat garant zou moeten staan voor verliezen, dat lijkt me (na interne bezuinigingen) de meest logische route om financiele problemen te voorkomen. De opdrachtgever voor de concessie heeft immers een bepaald pakket aan minimumeisen vastgesteld, nogal krom als je daar als opdrachtnemer na twee jaar vanaf wil omdat het allemaal toch duurder was dan begroot.
Ja, alhoewel je als concurrerend bedrijf ook niet echt veel mogelijkheden hebt. Je kunt geen rechtszaak aanspannen bijvoorbeeld. Wat dat betreft ben je afhankelijk van een sterke opdrachtgever die zijn poot stijf houdt en geen genoegen neemt met een slechtere dienstverlening.Graaf_Panto schreef:Ik neem aan dat het Programma van Eisen zoals opgesteld door de Stadsregio, overeind moet blijven. Als daar aan beknibbeld wordt, zou ik als concurrent me bedonderd voelen.
Re: EBS in financiële problemen
Het is ook oneerlijk tegenover andere vervoerders die wel gezond inschrijven. EBS heeft bewust laag ingeschreven om voet aan wal te krijgen in het Nederlandse OV wereldje. Dat gebeurde 6-8 jaar geleden op veel grotere schaal in Nederland maar ondertussen schrijven de meeste vervoerders wel normaal in waardoor er ook een veel eerlijkere strijd gestreden wordt.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Yup, maar wat kan je als vervoerder er tegen doen?
Re: EBS in financiële problemen
Klopt. Dat is ook een van de hoofdredenen dat de doortrekking van de Noord/Zuidlijn naar Purmerend afgeketst is.Ronald schreef:@Milco: volgens mij is de succesfactor juist het grote aantal rechtstreekse verbindingen met Amsterdam Centraal. Het is niet fijn om van een 30x per uur rijdende lijn naar Purmerend over te moeten stappen op een 2x per uur rijdende lijn voor het laatste stukje naar een buitenwijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Ook die problemen zijn ontstaan in de beginperiode van de aanbestedingen, net als dat van Veolia in Limburg.Vinny schreef:Zullen we eens beginnen met NS-hispeed dan?Het tijdperk van knoeien hebben we toch echt wel gehad (Veolia Limburg), je mag nu toch wel van de ov-boeren, en zeker de nieuwe, verwachten dat ze de zaken op orde hebben.
Oh wacht, dat is een overheidsbedrijf. Die zijn natuurlijk heilig.
Dat is dus niet te vergelijken met de huidige aanbestedingen waar men veel heeft kunnen leren van vorige.
Heeft dus niets met de heiligheid van overheidsbedrijven te maken, dus jij slaat met die laatste opmerking de plank volledig mis. Jammer joh!. Volgende keer beter (A)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: EBS in financiële problemen
Problemen bij NS-hispeed zijn nog lang niet voorbij dus. Je zou verwachten dat het moederbedrijf haar dochter wel wat beter zou opvoeden, maar nee dus. Goede nieuws is dat het infuus gewerkt heeft en ze nog altijd levensvatbaar is. Maar dat is dan ook het enige...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- AppleMoose
- Berichten: 6027
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Problemen bij Veolia Limburg hebben ook een lange tijd geduurd (zijn die al voorbij?) en heeft ook aan het infuus gelegen (nu nog steeds?).
Probleem is, de concessieduur is nog steeds niet afgelopen. Tot die tijd blijft NS Hispeed met te hoge kosten zitten. Dan kun je opvoeden wat je wilt, maar de kosten blijven te hoog.
Beide concessies zijn gegund in de beginperiode van het aanbesteden. Er was weinig ervaring dus fouten zijn zo gemaakt.
Nu zijn we al enkele aanbestedingen verder qua busvervoer, dus je zou van een (nieuwe) busvervoerder wel kunnen verwachten dat die de zaakjes op orde heeft. Net zoals je bij de nieuwe concessie van de HSL (of ieder ander spoornetwerk) ook kunt verwachten dat dit keer de zaakjes wél op orde zijn.
Verder heeft NS Hispeed natuurlijk ook te maken met een enorme politieke wispelturigheid waar je niet goed van wordt. Bij de provincies/(stads)regio's is daar minder sprake van.
Het probleem van aanbesteden is dat je nu de meeste punten krijgt voor de laagste prijs.
Een bedrijf dat iets duurder is, kan dat nauwelijks compenseren op andere vlakken.
Wil je dit soort problemen in de toekomst voorkomen, zul je daar dus wat aan moeten doen.
Probleem is, de concessieduur is nog steeds niet afgelopen. Tot die tijd blijft NS Hispeed met te hoge kosten zitten. Dan kun je opvoeden wat je wilt, maar de kosten blijven te hoog.
Beide concessies zijn gegund in de beginperiode van het aanbesteden. Er was weinig ervaring dus fouten zijn zo gemaakt.
Nu zijn we al enkele aanbestedingen verder qua busvervoer, dus je zou van een (nieuwe) busvervoerder wel kunnen verwachten dat die de zaakjes op orde heeft. Net zoals je bij de nieuwe concessie van de HSL (of ieder ander spoornetwerk) ook kunt verwachten dat dit keer de zaakjes wél op orde zijn.
Verder heeft NS Hispeed natuurlijk ook te maken met een enorme politieke wispelturigheid waar je niet goed van wordt. Bij de provincies/(stads)regio's is daar minder sprake van.
Het probleem van aanbesteden is dat je nu de meeste punten krijgt voor de laagste prijs.
Een bedrijf dat iets duurder is, kan dat nauwelijks compenseren op andere vlakken.
Wil je dit soort problemen in de toekomst voorkomen, zul je daar dus wat aan moeten doen.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten