Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ov'tje »

Kevster schreef: Trouwens heb ik vandaag de 3008 gezien op lijn 5 met een lijnfilm uit een streekbus danwel Citybus. Geen idee welke bus de kleurfilm van de 3008 heeft gekregen.
Check van die bus op lijn 5. Verbaasde me er ook al over toen ik m zag rijden.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Kevster schreef:
Capacity op lijn 35 is een omloopkwestie, deze rit behoort namelijk toe aan een stalling die een Capacity bezit. Dat de boel uitwisselbaar zou worden op 3 en 4 was al duidelijk in de concepttekeningen.
Uit welke stalling moet die rit komen dan? Ik dacht dat Oldehove geen stalling heeft, en ik kon ook geen stalling in Winsum vinden. Om nou die rit vanuit Zoutkamp te gaan rijden lijkt mij vreemd: zet de capacity dan in op lijn (1)65, en vanuit de stalling in Groningen is meteen inzetten op lijn 15 toch logischer.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Kan zijn dat er op dat moment geen standaard bus beschikbaar is en ze ongeveer voor die tijd die lijn 35 in beslag neemt een capacity moeten gebruiken en meenemend dat lijn 35 kwa tijd mooi aansluit op een rit op 15 erachteraan dan staat de chauffeur ook niet te niksen.

Dan kan je nog zeggen van ze rijden nu toch ook met een standaard bus? Ja maar er gaan er een flink aantal uit.(de eersten zijn al weggebracht)
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Zo; vanaf 5 januari 2014 zal er tenminste 1 wijk zijn die geen busvervoer meer heeft in Groningen stad. Het betreft de wijk Zeeheldenbuurt; de halte's Eelderbrug en Witte de Withstraat zullen worden opgeheven. Misschien gaast lijn 4 nu via de Emmaviaduct, Parkweg, Paterswoldseweg naar de Koeriersterweg. Verder staan er nu op halte Groningen (station) Europapark electronische vervoersinformatieschermen voor de bussen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

De Zeeheldenbuurt heeft bijv. de haltes Verzetstrijderslaan, Paterswoldseweg en Rembrand v. Rijnstraat nog. En Qlink lijn 4 gaat daar langs via de Parkweg, bij de halte Kamerlingh Onnesstraat (bij de parkbrug) is aan de kant naar het cs al lijn 4 op het haltebord te zien.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Verzetstrijderslaan, Paterswoldseweg en Rembrand v. Rijnstraat
Het ligt nog steeds niet in Zeeheldenbuurt. De ritprijs zal in ieder geval iets omhoog gaan. Ik denk dat lopen nu een betere optie voor de omgeving van de Paterswoldseweg. Er achter zal er via de Admiraal de Ruyterlaan niet veel veranderen.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

Maar de haltes liggen er wel vlak naast. Als je naar Eelderbrug moet vanaf het CS kun je inderdaad beter gaan lopen.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Er is straks nog steeds een bushalte op de hoek Paterswoldseweg/busbaan en het CS natuurlijk, wat echt letterlijk op loopafstand van de Zeeheldenbuurt ligt (bij de Coop achter Niemeyer langs bij het spoor langslopen). Vanaf de Eelderbrug kun je het CS nog zien liggen en gebruikers van de halte Witte de Withstraat kunnen dus lopen of gebruikmaken van de haltes bij de busbaan of bij de Westerhaven, wat ook op loopafstand ligt.

Overigens waren deze haltes niet rendabel te krijgen en is de reistijd vanaf de busbaan Koeriersterweg via Paterswoldseweg en Eeldersingel langer dan via Paterswoldseweg en Parkweg naar het CS. Daarnaast heb je de bocht van Paterswoldseweg naar Eeldersingel die erg krap is voor een gelede.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Laatste zin klopt. Vroeger reed lijn 6 hier ook langs.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

De mensen uit de Zeeheldenbuurt zag je nu vaak al naar de halte Paterswoldseweg lopen. Immers daar gaan veel meer bussen. De halte Witte de Withstraat wordt dan ook weinig gebruikt.
rener schreef:Kan zijn dat er op dat moment geen standaard bus beschikbaar is en ze ongeveer voor die tijd die lijn 35 in beslag neemt een capacity moeten gebruiken en meenemend dat lijn 35 kwa tijd mooi aansluit op een rit op 15 erachteraan dan staat de chauffeur ook niet te niksen.

Dan kan je nog zeggen van ze rijden nu toch ook met een standaard bus? Ja maar er gaan er een flink aantal uit.(de eersten zijn al weggebracht)
Zo is het ongeveer inderdaad. De rit op 35 is voor 8u al klaar en kan terug naar de garage, terwijl die capacity pas na 8u nodig is. Door de 35 dan met een capacity te rijden kan een bus worden bespaard.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Alleen als bussen vast staan op de Parkweg willen de bussen uit Drachten en Heerenveen wel eens over de Eeldersingel gaan (wat korter is), maar het komt niet vaak voor.
gebruiker77
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door gebruiker77 »

Gaan er geen problemen ontstaan met Qlink lijn 15 als deze door Capacity's wordt uitgevoerd. Voordat deze bij omgeving Hoendiep de ringweg op gaat, moet deze over het spoor en vervolgens een rotonde. Ik kan mij voorstellen als het soms druk is op de rotonde dat dan een aanzienlijk deel van de bus op het spoor blijft staan als de chauffeur niet goed op let...
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Er komt een soort van signalering. Hoe dit precies er uit komt te zien weet ik niet, maar dit heb ik laatst ergens gelezen.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

de buschauffeurs zijn ingelicht over de situatie en verteld dat ze niet mogen oprijden als er nog een auto voor de rotonde staat te wachten.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Cpt.Iglo schreef:Er komt een soort van signalering. Hoe dit precies er uit komt te zien weet ik niet, maar dit heb ik laatst ergens gelezen.
Die signalering is er allang toch? Niet het spoor op, staat zo'n lamp van aan beide kanten van de weg.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Ja, weet ook niet precies wat ermee bedoelt wordt. Ik las het in een Pdf-bestand met een aantal 'wist-je-datjes'. Geen idee verder wat ermee bedoelt wordt.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Soortvanhenk »

zag trouwens vandaag op lijn 3 en 6 wel heel veel omgespoten maar niet bestickerde harmonica stadsbussen voor Qlink. Kwamen tussen Zuidhorn en Aduard ook een bus met "163 geen dienst langs". Komt die van lijn 163? En waarom daar langs?
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

Soortvanhenk schreef:zag trouwens vandaag op lijn 3 en 6 wel heel veel omgespoten maar niet bestickerde harmonica stadsbussen voor Qlink. Kwamen tussen Zuidhorn en Aduard ook een bus met "163 geen dienst langs". Komt die van lijn 163? En waarom daar langs?
de 163 geen dienst heb je vast rond 13:30-14:16 gezien. Dat is een matrit vanaf zoutkamp naar de stad om daar te beginnen.

de met reclame beplakte zwart/grijze bussen worden ontdaan van hun reclame en worden straks beplakt met paarse Qlink stroken.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Busje
Berichten: 29
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 10:22

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Busje »

Eerste fout al gevonden in het digitale busboekje:

VERVOERBEWIJZEN
• Eurokaartjes – afhankelijk van de reisafstand zijn deze verkrijgbaar bij de chauffeur voor € 2,-, € 5,-, € 8,-, € 10,- of € 12,-.

€ 12,- moet natuurlijk € 16,- zijn.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Er is inmiddels ook een abri geplaatst bij de bushalte bij het Wouter van Doeverenplein richting centrum, iets te laat naar mijn mening, maar vooruit. ;)

Ook heb ik gisteren een bus zien rijden met 'Groningen HS' op de lijnfilm, de nieuwe benaming betekent dus gewoon één lettertje verschil..

Trouwens, weet iemand eigenlijk ook wanneer ze nu eindelijk de DRIS palen eens gaan plaatsen bij de HOV-haltes? Volgens eerdere berichtgeving moet dit begin volgend jaar al klaar zijn, maar ik heb de palen tot nu toe alleen nog maar bij P+R Hoogker, P+R Kardinge en station Europapark gezien. Het zou mooi zijn geweest als deze palen geplaatst waren wanneer Qlink van start gaat, maar dat redden ze vast al niet meer. Jammer.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Nieuwe benaming op de bussen is inderdaad het vervangen van CS door HS en Centraal Station door Hoofdstation.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

op lijn 50 tussen groningen en de punt zijn een paar haltes voorzien van een drispaal(alleen de paal en niet het bord eraan een dikke week terug)
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Bjarte »

Hoe moet een toerist nou begrijpen wat 'Gronignen HS' betekent? De normale Nederlandse term is gewoon CS, waarom moet dat in Groningen anders zijn?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

Ach, het station heet al eeuwen in de volksmond Hoofdstation en het is niet heel lang geleden dat dat op de bussen ook nog zo was. En op zich klopt de naam ook wel beter: het is het belangrijkste station van de stad, maar qua ligging ligt het niet heel centraal. Voor toeristen kan het misschien wat verwarrend zijn, maar de meeste toeristen in Groningen komen uit Duitsland en die weten wel wat een Haubtbahnhof is. En een Nederlandse toerist die op de vertrekstaat het voluit geschreven woordje 'Hoofdstation' ziet snapt het ook wel mag ik hopen. 'HS' op de lijnfilm is alleen wel wat onduidelijk, lijkt me beter om dat voluit te schrijven (dus 'Hoofdstation' ipv 'Groningen HS' binnen de stadsgrenzen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten