NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

De NMBS heeft een overheidsopdracht gelanceerd voor de levering van nieuwe dubbeldektreinen. De waarde van het contract wordt geschat op niet minder dan 3 miljard euro, zo meldt het spoorbedrijf zelf.
Afbeelding
hln.be
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Vinny »

Juist, en in Nederland is de trein buiten profiel, lust de loc geen Duitse bovenleidingspanning en komt de trein niet Frankrijk binnen omdat de NMBS al zoveel geld aan het materieel heeft uitgegeven dat er het aanvragen van treinpaden op het Franse netwerk te duur is, of is dat te somber gedacht?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

Vinny schreef:Juist, en in Nederland is de trein buiten profiel, lust de loc geen Duitse bovenleidingspanning en komt de trein niet Frankrijk binnen omdat de NMBS al zoveel geld aan het materieel heeft uitgegeven dat er het aanvragen van treinpaden op het Franse netwerk te duur is, of is dat te somber gedacht?
Denk het wel want het gaat om een nieuwe aanbesteding om oud materieel te vervangen.Dus geen vervolgorder op M6
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door reisthijs »

De NMBS komt wel weer met speciale eisen als koppelbaarheid met M6. Dat maakt het wel weer lastig.

Ik zit me wel ernstig af te vragen waar de NMBS zo'n gigantische hoeveelheid nieuw materieel voor nodig heeft. Ja, er rijdt het nodige rond dat tussen nu en 2025 wel aan vervanging toe is, maar zo veel?!
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

reisthijs schreef:De NMBS komt wel weer met speciale eisen als koppelbaarheid met M6. Dat maakt het wel weer lastig.

Ik zit me wel ernstig af te vragen waar de NMBS zo'n gigantische hoeveelheid nieuw materieel voor nodig heeft. Ja, er rijdt het nodige rond dat tussen nu en 2025 wel aan vervanging toe is, maar zo veel?!
Volgens mij is het meeste materieel wat aan vervanging toe is geen dubbeldekker(alleen M5). Op een flink aantal lijnen zijn dubbeldekkers gewoon onzin en kun je beter met rijtuigen + loc/treinstellen rijden.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Stéphane »

Misschien dat ze die op het GEN willen inzetten, zoals op de RER, in Brussel hebben ze zich altijd al "Petit Paris" gevoeld. :wink:
Nu even serieus, ik vraag met toch af hoe ze tot sommige berekeningen komen, enerzijds bouwen ze de dienstverlening af en anderzijds verwachten ze een significante reizigersgroei.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door deadlock »

Stéphane schreef:Misschien dat ze die op het GEN willen inzetten, zoals op de RER, in Brussel hebben ze zich altijd al "Petit Paris" gevoeld. :wink:
Nu even serieus, ik vraag met toch af hoe ze tot sommige berekeningen komen, enerzijds bouwen ze de dienstverlening af en anderzijds verwachten ze een significante reizigersgroei.
Dienstverlening? Bedoel je loketten enzo?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

deadlock schreef:
Stéphane schreef:Misschien dat ze die op het GEN willen inzetten, zoals op de RER, in Brussel hebben ze zich altijd al "Petit Paris" gevoeld. :wink:
Nu even serieus, ik vraag met toch af hoe ze tot sommige berekeningen komen, enerzijds bouwen ze de dienstverlening af en anderzijds verwachten ze een significante reizigersgroei.
Dienstverlening? Bedoel je loketten enzo?
Waarschijnlijk wel,ben van mening dat ze gewoon moeten blijven bestaan maar dat de loketten in kleine stations gecombineerd moeten worden met bijv. Minisupermarkt/Frituur/krantenzaak/koffiewinkel.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Stéphane »

Loketten is een voorbeeld, maar daar dacht ik nu niet meteen aan.
In België bedoelt men met dienstverlening ook wel eens het aan treindiensten, waar de laatste tijd wel eens in geschrapt wordt.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

Stéphane schreef:Loketten is een voorbeeld, maar daar dacht ik nu niet meteen aan.
In België bedoelt men met dienstverlening ook wel eens het aan treindiensten, waar de laatste tijd wel eens in geschrapt wordt.
Vind ook 1x per 2 uur een trein echt veel te weinig,vind uursdiensten eigenlijk het minimale op iedere spoorlijn. Wat mij ook opvalt in Belgie is dat veel treinen na 23:00/00:00 zijn geschrapt op vrijwel alle spoorlijnen :(
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Stéphane »

Van mij mogen dat zelfs halfuurdiensten zijn tussen 8:00 en 21:00.
Eigenlijk is het verbazend te noemen dat er bij de NMBS reizigersgroei is. Om meer mensen op de trein te krijgen moet je een aanbod uitbouwen waarbij mensen op de trein kunnen rekenen en hem ook voor andere dingen dan pendelen kunnen gebruiken.
Het is ook opmerkelijk te noemen dat veel lokale lijnen in het weekend ofwel niet of anders maar matig bedient worden.
Maar leg dat maar eens uit aan de regulatoren van het Belgische OV...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Suus »

De reizigersgroei van de NMBS de afgelopen jaren heeft mij ook verbaasd, omdat het percentage vertraagde treinen elke maand groter wordt. Van oktober naar november van dit jaar met meer dan een procent...

Anderzijds heeft de NMBS nog een hoop meuk op de rails waarvan ik niet kan wachten voordat het van de sporen is verdwenen, zoals de M4-rijtuigen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:De reizigersgroei van de NMBS de afgelopen jaren heeft mij ook verbaasd, omdat het percentage vertraagde treinen elke maand groter wordt. Van oktober naar november van dit jaar met meer dan een procent...

Anderzijds heeft de NMBS nog een hoop meuk op de rails waarvan ik niet kan wachten voordat het van de sporen is verdwenen, zoals de M4-rijtuigen.
Ik had maandag van Turnhout naar Lille zowel op de heenweg als op de terugweg op de minuut stipte treinen.
Op de terugweg reed Serie IC C als TER naar Moeskroen en stopte om onduidelijke reden extra in Beervelde en kwam nog steeds op tijd in Antwerpen Berchem.(trein van 18:08 uit Lille)

Zelf zou ik graag lijn 50a als hogesnelheidslijn zien in de plaats van 120km/h,de trein stopt toch niet tussen Brussel en Gent en er wordt gereden met reeks 18+rijtuigen,dus snelheid opvoeren naar 200km/h moet geen probleem zijn.
Dit kan mogelijk Gentenaren uit de auto halen zodat de files op de E40 wat afnemen.
Wat mij betreft mogen de (gemoderniseerde) klassiek motorstellen,Varkensneuzen en duikbrillen het veld ruimen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Nitein-Repart »

Stéphane schreef:Van mij mogen dat zelfs halfuurdiensten zijn tussen 8:00 en 21:00.
Eigenlijk is het verbazend te noemen dat er bij de NMBS reizigersgroei is. Om meer mensen op de trein te krijgen moet je een aanbod uitbouwen waarbij mensen op de trein kunnen rekenen en hem ook voor andere dingen dan pendelen kunnen gebruiken.
Het is ook opmerkelijk te noemen dat veel lokale lijnen in het weekend ofwel niet of anders maar matig bedient worden.
Maar leg dat maar eens uit aan de regulatoren van het Belgische OV...
Ben ook voorstander van een "Nederlandse dienstregeling", dat betekent op de meeste assen strakke halfuursdiensten, op drukke assen kwartiersdiensten. Knopen op bepaalde stations (Brugge, Hasselt) en niet elke plaats een trein naar Brussel geven. Tevens niet te veel treinen door de Brusselse Noord-Zuidtunnel sturen.

Even een voorzetje:
Antwerpen-Gent
-Ieder kwartier een Intercity stoppend te Antwerpen Berchem, Sint-Niklaas, Lokeren en Gent-Dampoort. Twee gaan door naar Kortrijk (waarvan 1 naar Moeskroen en Lille) en twee naar Oostende. 's Avonds en in het weekend rijden de treinen naar Oostende niet.
-Ieder kwartier een Sprinter tussen Antwerpen en Sint-Niklaas. Twee gaan door naar Lokeren, Dendermonde en Brussel. Twee gaan door naar Puurs, Mechelen en Leuven. De sprinters Antwerpen-Sint Niklaas-Puurs-Mechelen-Leuven rijden 's avonds en in het weekend niet tussen Antwerpen en Sint Niklaas.
-Halte Beervelde zal worden opgeheven.
-Tussen Eeklo en Gent zal op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein rijden (daarbuiten ieder uur), deze zal ook stoppen op Gentbrugge. Deze treindienst wordt niet door de NMBS geexploiteerd maar zal samen met Gent-Geraadsbergen en Gent-Ronse worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.

Gent-Brugge-Oostende
-Ieder kwartier een Intercity alleen stoppend te Brugge. Twee ervan komen uit Antwerpen (niet in het weekend) en twee komen ervan uit Brussel, Leuven, Liège en Verviers.
-Ieder half uur een sprinter tussen Gent en Brugge.

Brugge-Knokke/Blankeberge/Zeebrugge
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Knokke, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Verviers. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Blankeberge, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Antwerpen. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur en is een kwartier verschoven om aan te sluiten op de treinen van en naar Verviers. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder uur een sprinter tussen Brugge en Zeebrugge. Deze gaan op werkdagen naar Zeebrugge-Dorp en in het weekend naar Zeebrugge-Strand.
-De sprinters naar Knokke, Blankeberge en Zeebrugge stoppen allen te Brugge-Sint Pieters. Deze sprinters worden niet door de NMBS geexploiteerd, maar zullen worden aanbesteed.

Brugge-Kortrijk
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Kortrijk.
-Alleen de spits rijdt er ieder half uur een Intercity alleen stoppend te Roeselare. Deze Intercities rijden ieder uur door naar Lille.

Gent-Roeselare/De Panne
-De bocht van Gits zal worden aangelegd.
-Ieder half uur rijdt er vanaf Liège een Intercity naar Roeselare. Deze Intercity zal ook stoppen te Sint-Denijs-Westrem, De Pinte, Astene, Deinze en Tielt. De Intercity rijdt niet 's avonds en in het weekend en reizigers tussen Roeselare en Gent moeten 's avonds en in het weekend omreizen via Lichtervelde, Kortrijk of Brugge.
-Ieder uur (in de spits ieder half uur) een Sprinter tussen Gent en De Panne. Deze zal ook stoppen te Pittem, maar zal niet stoppen te Sint-Denijs-Westrem, De Pinte en Astene.

Gent-Kortrijk/Ronse
-Ieder half uur een Intercity Antwerpen-Gent-Kortrijk(-Lille). Deze rijdt non-stop tussen Gent en Kortrijk.
-Ieder half uur een Sprinter tussen Gent en Kortrijk. Deze sprinter zal ook stoppen te Sint-Denijs-Westrem, Astene en Zulte.
-In de spits rijdt er ieder half uur een Spinter tussen Kortrijk en Deinze, waar deze aansluiting geeft op de Intercity richting Liège.
-Tussen Gent en Ronse zal er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein die niet stopt op Sint-Denijs-Westrem. Deze zal niet door de NMBS geexploiteerd worden, maar zal samen met Gent-Eeklo en Gent-Geraadsbergen worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.

Brussel-Kortrijk-Properinge
-Tussen Brussel Zuid en Properinge rijdt ieder half uur een sprinter. Deze sprinter zal niet stoppen te Liedekerke en het ene half uur wordt er niet gestopt te Welle, Ede, Munkzwalm en Sint-Denijs Boekel en het andere half uur wordt er niet gestopt te Terhagen, Hillegem, Anzegem en Vechte.
-In de spits rijdt er ieder half uur een Intercity tussen Brussel en Kortrijk die alleen stopt in Denderleeuw, Zottegem en Oudenaarde. Er wordt alleen in de spitsrichting gereden.

Gent-Aalst/Geraadsbergen-Brussel
-Tussen Brussel Zuid en Gent rijdt er ieder half uur een Intercity die zal stoppen te Liedekerke, Denderleeuw, Aalst, Lede en Wetteren.
-Tussen Brussel en Gent rijdt er ieder half uur een Sprinter die de hele lijn 50 aflegt. Deze zal niet stoppen te Kwatrecht en het ene half uur niet stoppen te Schellebelle en het andere half uur niet stoppen te Serskamp
-Tussen Gent en Geraadsbergen zal er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein die niet stopt op Merelbeke. Deze zal niet door de NMBS geexploiteerd worden, maar zal samen met Gent-Eeklo en Gent-Ronse worden aanbesteed. Er wordt DM'90 ingezet.
-Tussen Brussel en Geraadsbergen rijdt er 2x/uur een Sprinter. Tussen Brussel en Denderleeuw rijden deze Sprinters via lijn 50. Tussen Denderleeuw en Geraadsbergen rijdt er 1 sprinter die alleen stopt Ninove en 1 sprinter die op alle stations stopt. Deze sprinter rijdt door naar Edingen. 's Avonds en in het weekend vervalt de snelle Sprinter en rijdt de andere Sprinter alleen tussen Denderleeuw en Edingen.

Gent-Mechelen
-Tussen Gent en Mechelen rijdt er ieder uur een Intercity. Deze Intercity zal stoppen te Merelbeke, Melle, Wetteren en Dendermonde.
-Tussen Gent en Mechelen rijdt er ieder uur een Sprinter. Tussen Dendermonde en Mechelen wordt deze versterkt met een tweede sprinter (niet 's avonds en in het weekend). De sprinters zullen het ene half uur Baasrode-Zuid (Gent-Mechelen) overslaan en het andere half uur Malderen (Gent-Dendermonde) overslaan. In de spits wordt er doorgereden naar Leuven.

Antwerpen-Brussel-Charleroi.
-Tussen Antwerpen en Charleroi rijdt er ieder kwartier een Intercity. Tussen Antwerpen en Brussel wordt er alleen te Antwerpen Berchem, Mechelen, Brussel Noord en Brussel Centraal stoppen. Ten zuiden van Brussel Zuid kent iedere Intercity een eigen stoppatroon en wordt er ook op kleinere stations gestopt om zo sprinters te vervangen.
-Tussen Antwerpen en Leuven rijdt er ieder kwartier een Intercity ('s avonds en in het weekend ieder half uur), stoppend te Antwerpen Berchem, Morstel Oude God, Mechelen en Brussel Nationaal-Luchthaven.
-Tussen Antwerpen en Mechelen rijdt er ieder kwartier een Sprinter ('s avonds en in het weekend ieder half uur). Deze sprinters rijden via lijn 27 (Morstel Deurnesesteenweg wordt gesloten)
-Tussen Mechelen en Brussel rijdt er vier maal per uur een Sprinter (twee via Weerde, twee via Hofstade). Tussen Eppegem en Brussel rijden deze Sprinters een kwartiersdienst. 's Avonds en in het weekend rijdt er 1 sprinter via Weerde en 1 via Hofstade. De sprinter via Hofstade wordt dan verschoven om tussen Eppegem en Brussel een kwartiersdienst te vormen.

Antwerpen/Mechelen-Turnhout/Neerpelt
-Tussen Antwerpen en Lier rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt te Antwerpen Berchem. Tussen Brussel en Lier rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt te Brussel Centraal, Brussel Noord, Brussel Nationaal Luchthaven en Mechelen (deze Intercities rijden niet 's avonds en in het weekend). Een trein uit Antwerpen rijdt naar Turnhout, een naar Neerpelt. Uit Brussel gaat een trein naar Turnhout en een naar Neerpelt. De Intercities naar Turnhout stoppen te Herentals en Tielen. De Intercities naar Neerpelt stoppen te Herentals, Mol, Lommel en Overpelt.
-Tussen Antwerpen en Mol rijdt ieder half uur een Sprinter ('s avonds en in het weekend ieder uur)

Antwerpen-Hasselt-Liège (Antwerpen-Leuven)
-Tussen Antwerpen en Tongeren rijdt er ieder half uur een Intercity. Deze Intercity zal stoppen te Antwerpen Berchem, Lier, Diest, Hasselt, Diepenbeek, Bilzen en Hoesselt. 1 maal per uur zal er doorgereden worden naar Liège. Deze trein zal stoppen te Glons, Liers, Herstal en Liège Palais.
-Tussen Antwerpen en Aarschot rijdt er ieder half uur een Sprinter. Een rijdt door naar Leuven, de andere naar Hasselt (niet 's avonds en in het weekend). Tussen Hasselt en Leuven rijdt er ook ieder uur een Sprinter.
-Er komen nieuwe stations in Tuilt, Zelem en Wilsele

Brussel-Hasselt-Genk
-Tussen Brussel, Hasselt en Genk rijdt er ieder half uur een Intercity. Deze Intercity stopt in Brussel Centraal, Brussel Noord, Aarschot, Hasselt en het nieuwe station Genk Boxberg.

Leuven-Landen-Hasselt
-Tussen Leuven, Landen en Hasselt rijdt ieder half uur een sneltrein die tussen Leuven en Landen alleen stopt op station Tienen. Deze sneltrein rijdt 's avonds en in het weekend ieder uur.
-Tussen Leuven en Landen rijdt er ieder uur een stoptrein. Deze stoptrein rijdt 's avonds en in het weekend door naar Hasselt om samen met de sneltrein een halfuursdienst te vormen tussen Landen en Hasselt.
-De lijn Leuven-Landen-Hasselt zal niet door de NMBS worden geexploiteerd maar worden aanbesteed.

Regiolijnen Hasselt
-Er komen rond Hasselt vier regionale spoorlijnen die aanbesteed worden. Het gaat om de lijnen Hasselt-Mol, Hasselt-Neerpelt-Weert (nieuwe spoorlijn), Hasselt-Maasmechelen (reactiveren, bedient ook Kiewit en Bokrijk) en Hasselt-Maastricht. Op deze lijnen rijdt er op werkdagen tot 19:00 ieder half uur een stoptrein en daarbuiten ieder uur. Er wordt MW41 ingezet.

Brussel-Luchthaven
-Naast ieder half uur een Intercity Brussel-Turnhout/Neerpelt rijdt er tussen Brussel en de Luchthaven ieder half uur een Sprinter die alleen stopt in Brussel Centraal, Brussel Noord en Zaventem.

Brussel-Leuven
-Er rijdt ieder kwartier een Intercity tussen beide steden. (2x Oostende-Verviers + 2x Roeselare-Liège)
-Er gaat ieder kwartier een Sprinter rijden tussen Brussel en Leuven. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een Sprinter.

Leuven-Ottignies
-Er rijdt ieder half uur een Sprinter tussen Leuven en Ottignies.

Brussel-Denderleeuw
-Er rijdt ieder haf uur een Sprinter die daarna doorrijdt naar Lokeren, Sint Niklaas en Antwerpen
-In de spits rijdt er ieder half uur een Intercity die alleen stopt in Asse, Merchtem en Opwijk. Deze trein rijdt alleen in de spitsrichting.

Antwerpen-Puurs
-Tussen Antwerpen en Boom rijdt er ieder kwartier een stoptrein, waarvan ieder half uur de trein doorrijdt naar Puurs. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een stoptrein tussen Antwerpen en Puurs. Deze trein wordt niet door de NMBS geexploiteerd, maar zal openbaar worden aanbesteed, samen met Antwerpen-Roosendaal.

Antwerpen-Roosendaal
-Tussen Antwerpen en Essen rijdt er ieder kwartier een stoptrein, waarvan ieder half uur de trein doorrijdt naar Roosendaal. 's Avonds en in het weekend rijdt er ieder half uur een stoptrein tussen Antwerpen en Roosendaal. Deze trein wordt niet door de NMBS geexploiteerd, maar zal openbaar worden aanbesteed, samen met Antwerpen-Puurs.

In totaal worden 13 lijnen aanbesteed in 5 concessies
Regio Antwerpen:
-Antwerpen-Puurs
-Antwerpen-Roosendaal

Regio Gent:
-Gent-Eeklo
-Gent-Geraadsbergen
-Gent-Ronse

Regio Brugge:
-Brugge-Knokke
-Brugge-Blankeberge
-Brugge-Zeebrugge

Regio Hasselt:
-Hasselt-Mol
-Hasselt-Neerpelt-Weert
-Hasselt-Maasmechelen
-Hasselt-Maastricht

Lijn Leuven-Landen-Hasselt
-Leuven-Landen-Hasselt

Aalst-Burst wordt opgeheven

Spuug uw gal maar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Hans »

Dienstregeling 2015 gaat gigantisch op de schop, is de bedoeling.
Waarbij ook het verschil van routes doordeweeks en u. Het weekend zou moeten gaan verdwijnen.

Het blijft vreemd dat je doordeweeks van Turnhout naar Brussel gaat met de trein en dat die dezelfde trein in het weekend ineens naar Antwerpen rijdt ipv Brussel.

Wat de exacte verbindingen gaan worden schijnt nog groot geheim te zijn.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door deadlock »

Bee schreef:De reizigersgroei van de NMBS de afgelopen jaren heeft mij ook verbaasd, omdat het percentage vertraagde treinen elke maand groter wordt. Van oktober naar november van dit jaar met meer dan een procent...

Anderzijds heeft de NMBS nog een hoop meuk op de rails waarvan ik niet kan wachten voordat het van de sporen is verdwenen, zoals de M4-rijtuigen.
Meer dan een procentpunt zelfs.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

Hans schreef:Dienstregeling 2015 gaat gigantisch op de schop, is de bedoeling.
Waarbij ook het verschil van routes doordeweeks en u. Het weekend zou moeten gaan verdwijnen.

Het blijft vreemd dat je doordeweeks van Turnhout naar Brussel gaat met de trein en dat die dezelfde trein in het weekend ineens naar Antwerpen rijdt ipv Brussel.

Wat de exacte verbindingen gaan worden schijnt nog groot geheim te zijn.
Doordeweeks rijdt de Serie IR g ook naar Antwerpen,alleen in het weekend valt de Serie IC R weg,en neemt de IR trein de stops in Kessel,Nijlen & Bouwel over van de L-trein.
bobke
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 dec 2013, 12:15

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door bobke »

Erno-BE schreef:
Stéphane schreef:Van mij mogen dat zelfs halfuurdiensten zijn tussen 8:00 en 21:00.
Eigenlijk is het verbazend te noemen dat er bij de NMBS reizigersgroei is. Om meer mensen op de trein te krijgen moet je een aanbod uitbouwen waarbij mensen op de trein kunnen rekenen en hem ook voor andere dingen dan pendelen kunnen gebruiken.
Het is ook opmerkelijk te noemen dat veel lokale lijnen in het weekend ofwel niet of anders maar matig bedient worden.
Maar leg dat maar eens uit aan de regulatoren van het Belgische OV...
Ben ook voorstander van een "Nederlandse dienstregeling", dat betekent op de meeste assen strakke halfuursdiensten, op drukke assen kwartiersdiensten. Knopen op bepaalde stations (Brugge, Hasselt) en niet elke plaats een trein naar Brussel geven. Tevens niet te veel treinen door de Brusselse Noord-Zuidtunnel sturen.
Zeer interessant voorstel. Er moeten inderdaad minder treinen door de NZV gestuurd worden, beter om dan de treinen te laten stoppen in Brussel-Zuid en mensen laten overstappen of wel rond Brussel sporen (maar betekend ook wat tijdverlies, denk nu wel dat de meeste personen liever wat langer sporen dan te moeten overstappen.
Zoveel mogelijk dubbeldekkers door de NZV sturen daarbij (ik den bij deze bestelling dan aan bv 2 zes-delige treinen =12 rijtuigen) en zo weinig mogelijk enkeldeks (enkel de plaatselijke stoptreinen; Desiro's (en liefst 4 aan elkaar gekoppeld, die dan aan Brussel-Noord & Brussel-Zuid terug splitsen en verschillende kanten uitgaan.

Bij deze dienstregeling toch nog enkele opmerkingen. (bij de rest ben ik niet vertrouwd).
"Gent-Brugge-Oostende
-Ieder kwartier een Intercity alleen stoppend te Brugge. Twee ervan komen uit Antwerpen (niet in het weekend) en twee komen ervan uit Brussel, Leuven, Liège en Verviers.
-Ieder half uur een sprinter tussen Gent en Brugge."
Met de frequentie ga ik akkoord. Ik zou echter wel 2 van de 4 IC ook sturen naar Blankenberge. De rit tussen Blankenberge en Brugge is maar een ritje van 14 min, je kan daar echt geen aparte sprinter opzetten en uitbesteden, er gaan meer tijd verloren aan keertijden en wachten dan dat de sprinter rijdt. En zo worden de mensen vanuit Blankenberge toch een overstap beperkt tot aan gent.

"Brugge-Knokke/Blankeberge/Zeebrugge
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Knokke, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Verviers. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Blankeberge, waarbij deze in Brugge aansluit op de treinen van en naar Antwerpen. 's Avonds en in het weekend rijdt deze trein ieder uur en is een kwartier verschoven om aan te sluiten op de treinen van en naar Verviers. (bij mooi weer extra sprinters)
-Ieder uur een sprinter tussen Brugge en Zeebrugge. Deze gaan op werkdagen naar Zeebrugge-Dorp en in het weekend naar Zeebrugge-Strand.
-De sprinters naar Knokke, Blankeberge en Zeebrugge stoppen allen te Brugge-Sint Pieters. Deze sprinters worden niet door de NMBS geexploiteerd, maar zullen worden aanbesteed."

Tussen Knokke en Brugge idd aanbesteden met half uurfrequentie, met 4 tussenstops : Dudzele (interessante stopplaats,bestaat echter wel nog niet), Heist & Duinbergen. En dit aansluiten op de trein die van Oostende komt richting Gent.
Geen sprinter tussen Brugge en Blankenberge zoals ik hierboven al zei.
Een sprinter naar Zeebrugge, ook half uurs als je toch wat volk wilt aantrekken (ik vraag me echter wel af of er daar echt volk op zit, of het niet beter is om die lijn te sluiten), die kan dan stoppen bij Brugge-Sint Pieters en aansluiten op de trein die van Oostende komt richting Kortrijk.

"Brugge-Kortrijk
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Kortrijk.
-Alleen de spits rijdt er ieder half uur een Intercity alleen stoppend te Roeselare. Deze Intercities rijden ieder uur door naar Lille."
De half uurse sprinter rijdt van Kortrijk naar Oostende (dus in totaal ook 4 treinen per uur tussen Brugge en Oostende).
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

bobke schreef:
"Brugge-Kortrijk
-Ieder half uur een sprinter tussen Brugge en Kortrijk.
-Alleen de spits rijdt er ieder half uur een Intercity alleen stoppend te Roeselare. Deze Intercities rijden ieder uur door naar Lille."
De half uurse sprinter rijdt van Kortrijk naar Oostende (dus in totaal ook 4 treinen per uur tussen Brugge en Oostende).
Zou zelf 1x per uur een sprinter Kortrijk doorlaten rijden als TER naar Lille zodat de IC C wat door kan rijden.

Serie IC L wordt ingekort tot Kortrijk-Brussel Zuid en Sint Niklaas-Dendermonde-Brussel Noord.
Kortijk-Poperinge wordt als stoptrein aanbesteed en gaat 2x per uur rijden en in de daluren 1x per uur. De mogelijkheid om Poperinge-Hazebrouck(F) te heropenen wordt onderzocht.
Serie L1600 gaat 2x per uur rijden,in de daluren 1x per uur.
P trein Zottegem-Burst-Aalst gaat de hele dag 1x per uur rijden en wordt aanbesteed met de L-Treinen uit de regio Gent.

Serie IR i wordt een IC trein en stopt tussen Gent en De Panne alleen in Lichtervelde.Baanvak De Panne-Duinkerken wordt heropend voor reizigersdienst en opgewaardeerd naar 120 KM/H en de IC rijdt door naar Calais.
2x per uur en in de daluren 1x per uur rijdt er een aanbestede L-trein tussen Gent-De Panne-Duinkerken.

De L-Trein Antwerpen-Puurs gaat de hele week 2x per uur rijden,in de brede spits 4x per uur visgraatmodel wordt toegepast op buslijnen tussen Puurs en Antwerpen, Buslijnen en treindienst worden in 1 concessie gestopt.

IR s begint in Breda en gaat 2x per uur rijden overdag,1x per uur in de avonduren en op zondag.Deze trein wordt gereden door de NMBS en eventueel de NS,combineren met de meanderbenelux is toegestaan.

Treinen Turnhout-Neerpelt-Mol-Hasselt komen allemaal in 1 concessie,vervoerder mag met een plan komen,combineren/splitsen van treinen is toegestaan.

Maastricht-Luik wordt niet aanbesteed en de NMBS gaat er (eventueel) samen met NS 2x per uur rijden met een L-Trein.Waarbij er 1x per uur als IC O doorgereden wordt naar Brussel met een stop in Leuven.Het andere half uur wordt er doorgereden naar Luxemburg, de perrons in Eijsden worden verlengd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Geert »

Bee schreef:De reizigersgroei van de NMBS de afgelopen jaren heeft mij ook verbaasd,
Effect van de crisis? Mensen die hun auto hebben verkocht en nu met de trein gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Suus »

De plannen van Erno-BE zijn totaal overdreven en op sommige punten niet haalbaar (DM'90 in België. Echt?) of maakbaar (L59 kent ook veel goederenvervoer, wordt totaal onmogelijk in deze plannen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door waldo79 »

De plannen van Erno-BE zijn met een Nederlandse bril bekeken. Niet haalbaar met enige kennis van de Belgische ruimtelijke ordening en vervoersstromen. Jammer :)
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door Mr-W »

waldo79 schreef:De plannen van Erno-BE zijn met een Nederlandse bril bekeken. Niet haalbaar met enige kennis van de Belgische ruimtelijke ordening en vervoersstromen. Jammer :)
Terwijl je dat wel zou verwachten op basis van zijn forumnaam.
bobke
Berichten: 7
Lid geworden op: do 26 dec 2013, 12:15

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door bobke »

Nu over dit topic. Welk dubbeltreinmaterieel zien jullie graag komen in België?
Veel keuze waarschijnlijk: mogelijk vier fabrikanten schat ik: bombardier, siemens, alstom en stadler.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: NMBS wil voor 3 miljard euro aan dubbeldektreinen kopen

Bericht door groningen »

Wel handig om te zeggen dat het 3 miljard mag kosten. Goedkoper zullen ze het waarschijnlijk dan niet krijgen. Nu ook hopen dat ze de locomotieven er voor hebben.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten