Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nelis »

Afstand Station Veendam- Station Groningen is 29,4km. Trein doet daar precies een half uur over. Gemiddelde van 60km/h. Trekken we dit gemiddelde door naar Station Stadskanaal. Nieuwe afstand is 44,3km, dus +-45 minuten. Vanaf ongeveer hetzelfde punt (halte Stationsbrug) doet de huidige Q-liner dienst er 47 minuten over. De bussen zijn er al, waarom moet voor 2 minuten tijdwinst vele miljoenen worden uitgetrokken?
Alleen een sneltreindienst is iets beter, vooral als wordt gekeken dat er straks wellicht 140km/h mogelijk is op het spoor. Maar die hele afweging van geld en reistijdwinst/bereikbaarheid is zinloos. Oost-Groningen loopt nu eenmaal leeg, het vergrijst hier ook sneller dan in vele andere regio's. Dat betekent dus dat er meer ouderen komen, die niet meer, of veel minder, reizen. Mensen trekken weg, dus minder reizigers vanuit en naar dit gebied.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Ja, maar wat je niet moet vergeten is dat mensen een spoorverbinding veel hoger waarderen dan een busverbinding en dat dat die leegloop wat kan remmen. Zowel qua bedrijvigheid (goed bereikbaar zijn is belangrijk) als qua inwoners (comfortabel en 'snel' met de trein naar je werk in Groningen). 40 minuten in een trein voelt nu eenmaal dichterbij dan 40 minuten in een bus. Mensen zijn rare wezens wat dat betreft, maar zo werkt het wel.

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen of ik het de moeite waard vind om dit te doen hoor, daarvoor heb ik niet genoeg informatie. Maar helemaal nergens slaat het in ieder geval niet op.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nelis »

Hmm qua waardering lijkt men de trein altijd beter te vinden dan een bus, maar je kunt de bus ook optimaliseren. De huidige Q-liners zijn naar mijn inziens vele stukken comfortabeler dan menig boemeltreintje van Arriva. Het enige wat ik wel mis in de Qliners zijn een wifi-verbinding (wat ze wel doen in de Q-link lijnen).
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Ja maar da's het punt, mensen waarderen een trein gewoon beter dan een bus. Ook al zit je in die trein op een houten plank en in de bus op een fluwelen troon. Het hoeft niet terecht te zijn, maar mensen denken nu eenmaal zo :P
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nelis »

Dan moet die denkwijze toch eens veranderen :twisted:
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door visgraat »

Qua reistijd is de verbinding inderdaad niet zeer veel belovend. Daar komt nog bij dat de afstand tot een station waarschijnlijk groter is dan tot de bushalte/busstation, zeker als je ziet waar het spoor in Stadskanaal ligt. En ook aan de andere kant ligt de universiteit van Groningen bijvoorbeeld niet naast het station. Vandaar dat ik denk dat er minimaal ingezet moet worden om elk half uur sneltreinen te laten rijden om de situatie in ieder geval niet slechter te maken.

Daar komt inderdaad bij trein heeft meer comfort. In een trein kan je bijvoorbeeld werken met een laptop en Wifi. In een bus is dat toch minder comfortabel.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nelis »

Alleen op dat laatste moet ik nog terugkomen. Comfortabeler zijn die treinen van Arriva niet in relatie tot de Q-liners. Krapper, harder en lawaaiiger dan de Q-liners. Ik reis dagelijks met Q-liners en wekelijks met de treinen van Arriva, maar het verschil merk ik wel degelijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Per reiziger zijn de kosten lager dan bij de aanleg van de HSL-zuid en de Noordzuidlijn. Natuurlijk hebben deze projecten een veel hogere vervoerswaarde, maar ze zijn ook stukken duurder :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

visgraat schreef: Daar komt inderdaad bij trein heeft meer comfort. In een trein kan je bijvoorbeeld werken met een laptop en Wifi. In een bus is dat toch minder comfortabel.
Én... in een trein is een toilet aanwezig en in een bus niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

Klaasje schreef:Er komt een stoptrein Winschoten-Groningen naast de stoptrein Veendam-Groningen en een sneltrein Nieuweschans-Groningen. Daarvoor wordt station Winschoten verbouwd en komen er extra seinen tussen Zuidbroek en Winschoten.
Ja, maar er komt in de toekomst natuurlijk ook een snelle verbinding Groningen - Leer - Oldenburg - Bremen. Die internationale trein zou ook kunnen stoppen in Winschoten, dan kan de sneltrein naar Winschoten/Leer weer geschrapt worden.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Er gaat maar één trein de grens over, dus die snelle verbinding is dezelfde als die nu ook al rijdt. Dat maakt dus niks uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Ik zie voorlopig vanuit Nederland niets verder rijden dan Leer, de spoorlijn Leer - Oldenburg is daar helemaal niet op berekend en plannen om daar iets aan te veranderen zijn er wel maar budget is er tot 2025 ofzo sowieso niet. De nu bedachte oplossing met regionale tickets in de intercity is ongeveer het beste wat er nu te bereiken valt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bjarte »

Bee schreef:Ik zie voorlopig vanuit Nederland niets verder rijden dan Leer, de spoorlijn Leer - Oldenburg is daar helemaal niet op berekend en plannen om daar iets aan te veranderen zijn er wel maar budget is er tot 2025 ofzo sowieso niet. De nu bedachte oplossing met regionale tickets in de intercity is ongeveer het beste wat er nu te bereiken valt.
Dat er geen budget is, is niet waar. Voor de verbinding is al lang geld gereserveerd.
ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ronny »

De eerder genoemde doorberekening van de reistijd lijkt me niet helemaal fair als je bedenkt dat er tussen Veendam en Groningen 6 stations aan gedaan worden en tussen Stadskanaal en Veendam geen één. Een sneldienst kan inderdaad de reistijden aantrekkelijker maken.
Wat de stationslocatie betreft zou ik liever zien dat de gemeente Stadskanaal alsnog kiest voor de STAR locatie. Die is voor de meeste inwoners goed te bereiken en is, als men in noordelijke richting wil reizen, logischer dan de Philips locatie. Als de spoorlijn naar Emmen wordt doorgetrokken is een tweede station op die locatie wel een goed idee.
Er wordt nog al eens lacherig gedaan over deze doortrekking naar Emmen maar het betekent dat met relatief weinig investeringen er een verbinding ontstaat tussen noordoost en oost.En tussen noordoost en midden/westen. En voor alle duidelijkheid, in het oostelijke deel van de provincie Groningen wonen 100.000 mensen die net als de rest van de Nederlanders allerlei reisbehoeften hebben.
Kost het geld? Ja zeker. Maar wat kost nou geen geld. Ook in de rest van het land wordt geld gestoken in het OV en ook daar is niet alles hoog rendabel.In ieder geval zijn er in dit deel van het land geen tunnels of megabruggen nodig. Verder betekent het aanboren van de markt aan treinreizigers in Stadskanaal dat het huidige traject Veendam/Zuidbroek-Groningen rendabeler wordt want bestaande treinen zullen voller worden.Na de miljarden verslindende projecten Betuwe-, Hogesnelheid- en NoordZuidlijn, lijken deze investeringen mij goed besteed.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Tussen Veendam en Stadskanaal zal in Wildervank gestopt gaan worden.

Het STAR-station ligt ruimtelijk erg ongelukkig. Vrij ver weg van de meeste woningen, geen mogelijkheid voor parkeren, geen mogelijkheid om er bussen te laten komen en je zit de STAR ook nog eens in de weg.
Het Philipsterrein ligt net iets gunstiger voor de bebouwing, vlakbij een knooppunt van wegen alle kanten op, en er is fatsoenlijk ruimte voor parkeren, bussen, fietsen etc. Je kan daarmee het hele bedrijventerrein overeind trekken. Dat de gemeente daar voor wil gaan, kan ik me wel voorstellen, ondanks extra kosten.

Over doortrekking naar Emmen kunnen we kort zijn, dat gaat sowieso niet gebeuren. Je noemt het relatief weinig investering?? Je hebt het over minstens 30 kilometer spoor, vrijwel geheel op een nieuw tracé. Ik denk dat ik met 200 tot 300 miljoen euro nog aan de lage kant zit. De Hanzelijn was een miljard voor 50 kilometer...
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Er hoeft geen tunnel te komen.
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Erik1100 »

En misschien zijn er met die spoorlijn wat minder eisen, omdat de lijn ook niet 200 km/h hoeft te worden.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Als je echt in een rechte lijn denkt, dan is Stadskanaal naar Emmen nog geen 25 kilometer. Aangezien het volledig Arriva-gebied is, denk ik dat NS hier niets te zoeken heeft. Wil je naar Musselkanaal of zelfs Ter Apel, dan wordt het omrijden. Dan komt er zo'n 10 kilometer bij.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

Wat gaat eigenlijk met de STAR gebeuren indien er daarwerkelijk een trein naar Stadskanaal gaat rijden?
Blijft de STAR dan ook gewoon naar Veendam rijden of wordt het traject ingekort tot Stadskanaal - Musselkanaal?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door groningen »

Ik denk aan een passeerplek rond Bareveld.
njoy
Berichten: 106
Lid geworden op: vr 21 dec 2012, 19:11

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door njoy »

In het gebied Stadskanaal/Nieuw-Buinen is plaats voor 2 haltes: Stadskanaal-noord en Nieuw-Buinen. Daarbij kan het huidige station in Stadskanaal-noord het noorden van de plaats bedienen. Het station bij Nieuw-Buinen kan zowel die plaats als het zuiden van Stadskanaal bedienen. Bovendien kan bij dit station een transferium worden gerealiseerd met onder meer parkeerplaatsen en goede aansluitingen op bussen naar bijvoorbeeld Musselkanaal en Ter Apel.

Met alleen een station in Stadskanaal-noord doe je geen recht aan de situatie. Weliswaar heeft de plaats Stadskanaal ongeveer 20.000 inwoners (waarvan voor ongeveer 1/3 de halte op het Philipsterrein dichterbij zou zijn), maar vergeet niet dat Nieuw-Buinen er zo'n 5.000 heeft, Musselkanaal circa 7.000 en Ter Apel ongeveer 8.500. Door de spoorlijn 2,5 km langer te maken verdubbel je het aantal potentiële gebruikers.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

Nelis schreef:Afstand Station Veendam- Station Groningen is 29,4km. Trein doet daar precies een half uur over. Gemiddelde van 60km/h. Trekken we dit gemiddelde door naar Station Stadskanaal. Nieuwe afstand is 44,3km, dus +-45 minuten. Vanaf ongeveer hetzelfde punt (halte Stationsbrug) doet de huidige Q-liner dienst er 47 minuten over. De bussen zijn er al, waarom moet voor 2 minuten tijdwinst vele miljoenen worden uitgetrokken?
Omdat die Q-liner alleen op maandag-vrijdag overdag rijdt, want bij de gemiddelde busmaatschappij denken ze dat iedere reiziger student is. Dat is juist een van de grote voordelen van de trein: die rijdt ook in de avonduren en in het weekend.

Daarnaast willen veel "gewone" reizigers sowieso liever niet met een bus omdat ze zich door scholieren/studenten met de nek aangekeken voelen ("he opa, kun je niet effe doorlopen"). De "gewone" reiziger beschouwt (buiten de Randstad) daarom alleen de trein nog als openbaar vervoer en ziet de bus als gesloten scholieren/studentenvervoer waar andere reizigers eigenlijk niet welkom zijn.
Laatst gewijzigd door Frans F op ma 06 jan 2014, 17:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Soortvanhenk »

Dat is inderdaad vreemd. Er is in het weekend wel een streekbus Groningen - Stadskanaal - Emmen (lijn 73) maar zou er in het weekend/s'avonds echt geen potentie zijn voor een snellere Qliner?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21270
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef: Omdat die Q-liner alleen op maandag-vrijdag overdag rijdt, want bij de gemiddelde busmaatschappij denken ze dat iedere reiziger student is. Dat is juist een van de grote voordelen van de trein: die rijdt ook in de avonduren en in het weekend.
Lijn 28 rijdt vrijwel parallel aan lijn 302 en doet er maar 6 minuten langer over. In Gieten is nog steeds een goede overstap op lijn 300 naar Groningen.
Frans F schreef: De "gewone" reiziger beschouwt (buiten de Randstad) daarom alleen de trein nog als openbaar vervoer en ziet de bus als gesloten scholieren/studentenvervoer waar andere reizigers eigenlijk niet welkom zijn.
Dat is wel een heel erge veralgemenisering. :roll:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef:
Frans F schreef: De "gewone" reiziger beschouwt (buiten de Randstad) daarom alleen de trein nog als openbaar vervoer en ziet de bus als gesloten scholieren/studentenvervoer waar andere reizigers eigenlijk niet welkom zijn.
Dat is wel een heel erge veralgemenisering. :roll:
Het is wel een van de meest voorkomende klachten die wij bij het Reizigersoverleg Brabant krijgen. Veel gewone reizigers voelen zich als oud vuil behandeld worden terwijl zij wel de enige zijn die de hoogste tarieven betalen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten