225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
18 december 2013
Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland, wordt uitgebreid en voor een groot deel vernieuwd. Het treinverkeer voor grote groepen reizigers in Noordoost-Nederland en de verbinding met de Randstad verbeteren hierdoor. Dat heeft staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur en Milieu) afgesproken met de provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel. In totaal trekken zij 225 miljoen euro uit voor de aanpak van spoorknooppunt Zwolle, 119 miljoen euro komt voor rekening van het ministerie, de overige 106 miljoen euro dragen de provincies bij, waarvan 70 miljoen euro uit reeds hiervoor beschikbare middelen.
Belangrijk knooppunt
"Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten van Nederland en werkt als een soort scharnier tussen het spoor in de brede Randstad en dat van de vier provincies Groningen, Fryslân, Drenthe en Overijssel", aldus staatssecretaris Mansveld. "In Zwolle komen vijf Intercity-verbindingen en drie regionale spoorlijnen samen. We investeren samen in een goede kwaliteit van spoorknooppunt Zwolle, om de trein zo nog aantrekkelijker te maken voor de reiziger."
Kortere reistijd
Er komt een kortere reistijd van Zwolle naar Groningen, Assen, Leeuwarden en Emmen, waarvan dagelijks zeker 35.000 reizigers profiteren. Zo verbetert de reistijd tussen Leeuwarden en de Randstad met drie minuten. Ook is er dan een betere aansluiting van intercity's op regionale treinen in Groningen en Leeuwarden en de mogelijkheid om extra treinen per uur te laten rijden tussen Zwolle en Leeuwarden.
Aanpassingen
Hiervoor wordt het spoor tussen Zwolle en de aansluiting bij Herfte verdubbeld van twee naar vier sporen. Ook legt ProRail een vrije kruising voor deze sporen aan zodat de treinen van Zwolle naar Leeuwarden/Groningen en van Zwolle richting Emmen geen hinder van elkaar ondervinden. Daarnaast wordt het emplacement bij Zwolle aan de oostzijde aangepast zodat de treinen richting Enschede en Deventer tegelijk met de treinen naar Leeuwarden/Groningen kunnen vertrekken. Het is de bedoeling dat de eerste aanpassingen aan het emplacement in 2017 gereed zijn, het totaal aan maatregelen rondt ProRail naar verwachting in 2021 af.
Bron
225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Goed nieuws, wordt de knoop beter van.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Was ook hoognodig.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
2017. Valt niet geheel ontoevallig samen met de elektrificatie van Zl-Wdn
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Valt het wel.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Je leest de zin verkeerd.
Dat het samenvalt is dus niet geheel ontoevallig.
Dat het samenvalt is dus niet geheel ontoevallig.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Dus wel toevallig.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
In 2017 is er wel meer af en gaat er wel meer wijzigen:
- Viersporigheid Duivendrecht-Schiphol
- Doorstroomstation Utrecht
- Verbouwing Almere C is dan of een jaar eerder af.
- De Meanderbenelux gaat rijden.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
In 2017 gaan ze beginnen met Zl - Hea. Tot 2017 wordt Zl RGS omgebouwd.deadlock schreef:2017. Valt niet geheel ontoevallig samen met de elektrificatie van Zl-Wdn
Komt wel goed schatje.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Er staat helemaal niet dat RGS tot 2017 omgebouwd wordt. Er staat dat in 2017 gelijktijdigheden aan de oostzijde af zijn.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Ik had die rode vlek op de planning over het hoofd gezien.
Komt wel goed schatje.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
@reisthijs oeps inderdaad. Kan rechtstreeks door naar heg blundertopic
@klaasje zal het document weer moeten doornemen, maar in mijn gedachte is gelijktijdigheid niet klaar in 2017, maar alleen de aanpassingen aan get emplacement. Wil je gelijktijdigheid kunnen doorvoeren dan moet toch ook herfte aansluiting aangepakt zijn.
@klaasje zal het document weer moeten doornemen, maar in mijn gedachte is gelijktijdigheid niet klaar in 2017, maar alleen de aanpassingen aan get emplacement. Wil je gelijktijdigheid kunnen doorvoeren dan moet toch ook herfte aansluiting aangepakt zijn.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Ik heb het over de gelijktijdigheden op het emplacement zelf. Dus dat de treinen naar Deventer en Nijverdal volledig losliggen van de treinen richting Herfte. Samen met het opschuiven van de knoop met een á twee minuten en wat rijtijdwinst zou de volgorde van de Emmertrein en de IC van/naar Leeuwarden omgewisseld kunnen worden mits dat bij Herfte goed past. Anders hou je inderdaad de huidige dienstregeling totdat ook Herfte ongelijkvloers is gemaakt.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Dat laatste is volgens mij dus het geval. Zonder aanpassing van herfte biedt het niets. Verschuift alleen het probleem van het station naar Herfte.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
'Het spoor in Zwolle, na Utrecht het grootste spoorknooppunt van Nederland'... Uh, op basis waarvan dan? Kan me voorstellen dat bijv. Amsterdam Centraal al wel een groter knooppunt is.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Aantal richtingen denk ik? Centraal is alleen naar Muiderpoort en Sloterdijk, terwijk Zwolle naar Wijhe, Heino, Dalfsen, Meppel, Kampen, Kampen Zuid en Wezep gaat.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Ja, dat vermoedde ik ook al, qua richtingen doen ze het wel goed. Maar Amsterdam Centraal doet dat toch wel beter, alleen de splitsingen, bijv. in Zaandam ri. Alkmaar en Hoorn liggen wat verder weg vanaf het overstapstation. Ik tel zo 11 richtingen: Almere, Amersfoort, Utrecht via Hilversum, Utrecht, Woerden via Breukelen, HSL, Leiden, Zandvoort, Uitgeest/Alkmaar via Haarlem, Alkmaar en Hoorn. Over deze richtingen rijden allemaal rechtstreekse treinen vanaf Amsterdam Centraal. Dus op basis waarvan is Zwolle dan het tweede knooppunt van Nederland?
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Dat zegt dennistd toch. Amsterdam is geen knooppunt zoals Zwolle. Vanaf Zwolle wordt het spoor direct gesplist in diverse richtingen. Vanaf Amsterdam gebeurt dat pas vele kilometers later.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Amsterdam CS is veel meer een bestemming dan een overstappunt. Dat in tegenstelling tot Zwolle.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Amsterdam heeft vele gelijktijdigheden (treinen kunnen parallel oprijden, zonder hinder van elkaar) en Zwolle heeft zo'n beetje 0 gelijktijdigheden. Op een grote overstapknoop als Zwolle waar je alle treinen tegelijkertijd in het station wil hebben rond :15 en :45 met korte overstaptijden is dat... wat minder handig. Amsterdam kent geen knoopstructuur in de dienstregeling.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Ik denk zelfs dat in Zwolle de treindienst meer verknoopt is (meer treinen in de knoop) dan te Utrecht. Maar dat kan ik nu even niet uitzoeken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Het enige dat in Utrecht als knoop gepland is zijn de 3000+800, 3100+3500 en 2000+(12)700 volgens mij. De rest lijkt me meer toeval.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
En daarmee zijn ze groter dan Utrecht, want van daaruit kun je maar 5 kanten op (Overvecht, Bunnik, Lunetten, Leidsche Rijn en Zuilen) tegen 7 voor Zwolle. Wat ze dan bedoelen met grootste weet ik ook niet.dennistd schreef:Aantal richtingen denk ik? Centraal is alleen naar Muiderpoort en Sloterdijk, terwijk Zwolle naar Wijhe, Heino, Dalfsen, Meppel, Kampen, Kampen Zuid en Wezep gaat.
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Misschien het aantal overstappers?
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: 225 miljoen euro voor spoorknooppunt Zwolle
Aantal overstappers hoeft niks te zeggen over een knooppunt toch? Als je diensten hebt die frequent maar met wisselende bestemmingen rijden heb je weinig overstappers maar nog steeds een druk knooppunt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten