Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

reisthijs schreef:Die treinen moeten elkaar wel gelijkvloers kruisen want er ligt alleen een fly-over voor treinen van Eindhoven naar Tilburg.
Ze moeten ergens tussen Boxtel en Tongelre Aansluiting van spoor wisselen, niet noodzakelijkerwijs ten noorden van Eindhoven.

Parallel aan elkaar rijden tot Eindhoven zou in theorie wel kunnen, als je voorbij Eindhoven zou kruisen, ware het niet dat er nu een stoptrein in de weg zit (die komt later aan in Eindhoven dan in dienstregeling 2013). Voor de s1900 is het nu dus kiezen uit achter de s800 aan of achter de s5200 te blijven rijden...

Als de IC's toch niet gelijktijdig kunnen rijden op Boxtel-Eindhoven kan je die paar minuten speling net zo goed gebruiken om alvast voor te sorteren.
Je hebt inderdaad gelijk. In de andere richting heb je deze afhankelijkheid niet door die fly-over.

Is het dan wel het idee dat de IC Den Haag - Venlo en IC Utrecht - Limburg parallel Eindhoven binnen en uit kunnen rijden na de verbouwing zonder elkaar op te houden?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

Dan zouden ze elkaar in Boxtel niet mogen kruisen en vervolgens in Eindhoven wel kruisen. Ergens zou dan een fly-over moeten komen liggen. Fly-overs zijn wel leuk maar maken de boel ook meteen inflexibel.

Of je gooit de treindiensten naar een oude situatie om: Den Haag - Heerlen/Maastricht en Amsterdam - Venlo. Dan hoeft in Boxtel en in Eindhoven niet gekruist te worden. Maar volgens mij lopen de vervoersstromen juist andersom en moeten meer mensen overstappen. Ook krijg je dan losse treinen omdat Eindhoven - Utrecht en Eindhoven - Sittard een kwartierdienst heeft terwijl de stukken Eindhoven - Venlo en Eindhoven - Den Haag een halfuursdienst hebben.
"Een touringcar is geen bus"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

Je krijgt wel een interessante situatie als er elke 10 minuten treinen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. Als je dan als kwartierdienst door wil richting Limburg kom je denk ik in de knel. Dat kan je dan oplossen door de trein uit Den Haag een kwartier te schuiven en na Eindhoven door te laten rijden richting Heerlen. Een trein uit Amsterdam die vlak daarna in Eindhoven aankomt rijdt dan door naar Venlo. Op die manier heb je geen gelijktijdige kruising meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Suus »

Het schijnt (ik weet niet of het ook waar is) dat de IC Den Haag - Venlo en IC Schiphol - Heerlen ten zuiden/oosten van Eindhoven van eindbestemming gaan wisselen op het moment dat de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Mr-W »

Bee schreef:Het schijnt (ik weet niet of het ook waar is) dat de IC Den Haag - Venlo en IC Schiphol - Heerlen ten zuiden/oosten van Eindhoven van eindbestemming gaan wisselen op het moment dat de IC Den Haag - Eindhoven via de HSL gaat rijden.
DEURNE - Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is.
Dit stond laatst in Ed.nl
Dus het verhaal komt me bekend voor,echter hoor ik hier ook verhalen dat s1900 helemaal wegggaat en er 2x per uur een stoptrein tussen Ehv en Vl gaat rijden omdat de IC op het traject Ehv - Vl niets voorsteld,de s9600 wordt hierin een spitstrein tussen Ehv en Dn en begint de rest van de dag in Ehv.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8665
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Milco »

Hoe zit het dan met de s800 en s3500 gezien de kwartiersdienst nu?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

Oh men wil die verbindingen ook echt gaan omgooien. Het voorkomt wel kruisen maar ik dacht dat de reizigersstromen meer de andere kant op lagen.

En ja, de bediening van Venlo blijft volgens mij toch een beetje de lijn 26 van de NS. Men weet niet zo goed wat men er mee moet.
"Een touringcar is geen bus"
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Yanaike »

Mr-W schreef:DEURNE - Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is.
Ik dacht dat deze verandering samen zou vallen met het 6 treinen per uur concept. Er zou dan een trein Maastricht - Eindhoven - Utrecht (en verder), een trein Heerlen - Eindhoven - Utrecht (en verder) en een trein Venlo - Eindhoven - Utrecht (en verder) zijn. De treinen van/naar Den Haag zouden dan stoppen in Eindhoven? Dat er een verbinding Den Haag - Heerlen of Den Haag - Maastricht gaat komen, lijkt me sterk.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

Ja, alleen hoe ga je van een 10 minutendienst van Utrecht naar Eindhoven over naar een kwartierdienst tussen Eindhoven en Sittard? Dat lukt volgens mij niet zonder onnodig lang te wachten of geen kwartierdienst te rijden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door reisthijs »

5 minuten extra wachten is genoeg. Dan krijg je dus een stop van 7 minuten in Eindhoven voor één van de doorgaande IC's.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

Ik denk niet dat reizigers er vrolijk van worden om 7 minuten stil te staan op een station. Als het de enige oplossing is dan is dat zo; maar je kan het toch oplossen door te varieren met de richting Den Haag Centraal. Of is dat een raar idee? Dan stroomt het sneller door en biedt je meer reizigers een rechtstreekse verbinding. Enig nadeel is dat je met vertraging afhankelijker bent, omdat je meer afwijkende routes rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Vinny »

7 minuten is ook geen unicum op het Nederlandse spoornet. Mompelt iets met Zwolle...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door CamilleKreemers »

die 10 minuten is ook belachelijk lang wachten voor de IC. Friesland zou sneller verbonden worden met de randstad en 10 minuten wachten tussendoor maakt het ook niet sneller erop.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

Dat gaat waarschijnlijk veranderen:
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=35&t=9779
Het blijft natuurlijk wel zo dat er in Zwolle veel intercity's gelijktijdig komen en weer gaan. Dat is juist de kracht, maar kost een paar minuten extra voor doorgaande reizigers.

Maar Eindhoven is wat dat betreft niet een bolwerk waar treinen uit acht verschillende richtingen komen; alleen de frequentie is hoger. Maar wat dat betreft is de situatie daar in veel opzichten eenvoudiger.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Wubbo »

Er zijn allerlei mooie constructies te bedenken om van een kwartierdienst naar een 10-minutendienst om te schakelen (of andersom). De eerste vraag is natuurlijk of het aan allebei de kanten om strakke treindiensten gaat, of dat er bijvoorbeeld een 9/10/11-verdeling is gecombineerd met een 14/16-verdeling. Dan komen de treinen uit Utrecht dus in Eindhoven aan om (bijvoorbeeld) .00; .09 en .19, en rijden ze naar het zuiden om .05 en .21. Dan sta je opeens nog maar 5 minuten stil in plaats van 7. Ook zou je bijvoorbeeld Weert kunnen schrappen uit twee van de vier treinen richting het zuiden, om daarmee het verschil te overbruggen.

Zomaar wat ideeën.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

Dan krijg je straks in Weert Hoogeveense of Bestse toestanden ;) Maar Weert heeft tegenwoordig ook een boemel vanuit Eindhoven, dus het zou wel kunnen. Vroeger had Best dat nl niet (stoptrein reed maar tot Heeze) en had Weert alleen 2x een IC. Dus in vergelijking met vroeger zouden ze er niet op achteruit gaan.
"Een touringcar is geen bus"
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door julsteren »

@fogeltje, ik zie op de wiki bij Heeze/Bediening nergens een stoppertje Eindhoven-Heeze staan hoor, alleen dat er rond 1992 Heeze alleen incidenteel per IC bereikbaar was. Boemel reed dus gewoon altijd door tot Weert.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Mr-W »

julsteren schreef:@fogeltje, ik zie op de wiki bij Heeze/Bediening nergens een stoppertje Eindhoven-Heeze staan hoor, alleen dat er rond 1992 Heeze alleen incidenteel per IC bereikbaar was. Boemel reed dus gewoon altijd door tot Weert.
Nee Heeze had/heeft een keerspoor gehad ter hoogte van het voormalige station. Voor meer info zie Dit topic
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Suus »

Het is jammer dat de informatie van 2003 ontbreekt op de Wiki, nu is niet helemaal duidelijk wanneer het een keer per uur keren in Oud Heeze is verdwenen (2002 of 2003, voor 2004 staat het niet meer vermeld)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

@julsteren Er zijn wel degelijk treinen geweest die tot Heeze gingen, lang geleden. Die heb ik dagelijks gezien en omgeroepen worden. Mogelijk was dit 1x per uur en 1x per uur verder naar Weert, dat weet ik niet.

Wat betreft 2003, wellicht heb ik daar nog een spoorboekje van, even kijken. Nope, ben pas met dienstregeling 2006 t/m eind spoorboekje begonnen met sparen (en enkele boeken uit de jaren 80 die bewaard zijn gebleven bij ons). Het busboekje 2004 en 2005 laat helaas alleen treinen op de lijn Venlo - Eindhoven zijn, dus dat biedt ook geen uitkomst. Daarna zijn ze verdwenen uit de busboekjes.

Op de wiki op de genoemde pagina staat het overigens wel gewoon:

2001/2002
1x/uur: Eindhoven-Weert
1x/uur: Eindhoven-Heeze
"Een touringcar is geen bus"
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Nitein-Repart »

Of je moet in IC Heerlen dan in Geldrop, Heeze en Maarheze (eliminatie sprinter Eindhoven-Weert) of in Echt en Susteren te laten stoppen (eliminatie sprinter Roermond-Sittard)
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

Dan krijgen we weer de beroemde verwatering van ICs.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:Dan krijgen we weer de beroemde verwatering van ICs.
dan wordt de s3500 het broertje van de s3600 ;) .
Mij lijken de stops in Echt en Susteren beter dan Geldrop,Heeze,Maarheeze omdat je dan op het eind van het traject een stoptreinstuk krijgt.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door visgraat »

Dat is nog niet het eind. Maar het lijkt me beter gewoon een IC een IC te laten. Dat is duidelijk voor de reiziger. Dan is het denk ik toch beter langer op Eindhoven stil te staan, ook al denk ik dat Heerlen - Den Haag een beter alternatief is.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Limburg: Vrees voor ‘te veel’ intercity’s

Bericht door fogeltje »

Als ik als IC reiziger zou moeten kiezen, dan zou ik ook liever kiezen voor iets langer stilstaan op een knooppunt (geeft bij vertraging altijd wat rek) dan in een veredelde stoptrein te zitten.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten