Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.
‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.
‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.
Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’
Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.
NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.
‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010
Bron: De Volkskrant
Utrecht - NS en Prorail gaan op een aantal onderdelen veel nauwer samenwerken dan nu het geval is. De ondernemingen willen sommige bedrijfsonderdelen zelfs weer fysiek bij elkaar voegen. De bedrijven vinden dat de gedwongen splitsing in 2001 op sommige operationele terreinen te ver is doorgevoerd.
‘Die splitsing was rigoureus. Nu het steeds drukker wordt op het spoor en storingen een steeds grotere inktvlekwerking hebben, zoeken wij naar samenwerkingsvormen waarbij, met respect voor ieders verantwoordelijkheid, de reizigers in dit soort situaties beter worden bediend’, zegt Pieter Kraaijeveld, directeur capaciteitsmanagement bij Prorail.
‘We willen weer dichter bij elkaar zitten. Het werkt vaak toch beter als je elkaar in de ogen kunt kijken’, aldus Kraaijeveld.
Ook de NS juicht dit toe, zegt Ingrid Thijssen, directeur vervoer bij de NS. ‘De afgelopen jaren hebben de beide partijen zich sterk geprofileerd als geheel zelfstandige ondernemingen. Terwijl er de facto duidelijk sprake is van een gezamenlijke maatschappelijke verantwoordelijkheid: het bestieren van een van de drukst bereden spoornetwerken van de wereld.’
Bij de splitsing van de NS is bepaald dat het beheer van het spoor volledig los moet staan van het feitelijke treinvervoer. De NS moet sindsdien zorgen voor treinmaterieel, machinisten en conducteurs, Prorail voor het beheer en onderhoud van het spoor en voor de verdeling van de capaciteit en de verkeersleiding. Prorail is in 2001 van start gegaan.
NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken. De verkeersleiding draagt zorg voor de dagelijkse verdeling van de capaciteit op het spoor. Met ruim een miljoen reizigers per dag is de NS veruit de grootste gebruiker van het Nederlandser spoor.
‘Het is toch beter dit net als voor de splitsing weer in een hand te hebben. Dan kun je bij storingen of calamiteiten op het spoor veel sneller schakelen. Nu moeten we elkaar opbellen, dat werkt niet altijd even praktisch. Op het volle Nederlandse spoornet kan iedere minuut tijdwinst veel ellende besparen’, zegt Kraaijeveld. Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
Ook op andere terreinen wordt de samenwerking geïntensiveerd. Zoals bij omroepberichten en de dienstregeling voor 2010
Bron: De Volkskrant
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...Aking schreef:NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken.
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Ik ben benieuwder naar wat het Rijk en de EU gaan zeggen.Linkerspoor schreef:Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders.
Waarom niet?Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Artikel helemaal lezen misschien...Linkerspoor schreef:Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...Aking schreef:NS en Prorail willen weer samen in één gebouw de dagelijkse verkeersleiding op zich nemen. Nu voert Prorail deze taak uit, de NS is hier alleen op afstand bij betrokken.
Verder ben ik blij dat men eindelijk wakker wordt... :)
-
- Berichten: 349
- Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Doel je op dit?Daan schreef:Artikel helemaal lezen misschien...Linkerspoor schreef:Ben benieuwd of hier een reactie op komt van de overige vervoerders. Kan me voorstellen dat Arriva/Syntus e.d. daar niet zo blij van worden...
Dat gaat namelijk niet over waar ik op doel...Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen
Als er een ns'er op de verkeersleiding zit, maar geen arriva'er, dan krijg ik het vermoeden dat wellicht een ns-trein soms eerder voorrang krijgt dan andersom...
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
In het laatste stukje van de tekst staat het volgende:
Verder vind ik het een goede ontwikkeling. Problemen met betrekking tot de zelfstandigheid van het spoorbeheer zullen er niet zou gauw zijn. NS neemt immers niets over, maar komt op een positie waarin er meer en beter kan worden samengewerkt.Ook andere vervoersbedrijven mogen aanschuiven. ‘Maar ik kan me voorstellen dat een een kleine, regionale vervoerder die geen last heeft van een probleem in bijvoorbeeld de Randstad, het niet nodig vindt om een fulltime plek in te nemen’, aldus Kraaijeveld.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Maar dat kost wel gelijk weer een bak geld en zo complex zijn de noordelijke nevenlijnen niet, dus ik vraag mij af of dat de moeite waard is.webguy schreef:Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
Het is een spectrum.
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Hmm ik dacht dat NS en Prorail graag met hun vingertje naar elkaar wezen als er weer eens puinhoop was op het spoor... NS zal de hete adem van 2015 wel al in de nek voelen, waardoor het nu alvast wat zaken veilig wil stellen. :)
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
De Noordelijke Nevenlijnen vallen onder post Groningen.webguy schreef:Het lijkt me idd dat dat voor bijvoorbeeld Arriva in Groningen en Leeuwarden wel interessante optie is. Maar dat is post Zwolle toch? Een mannetje in Zwolle neer zetten kan geen kwaad lijkt me.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Een mannetje op de plaatselijke post kost Arriva alleen wel weer extra personeel... als ik het goed herinner zit de treindienstleiding van Arriva zelf op station Leeuwarden en stuurt die alles aan: ook de MerwedeLingeLijn dus. En die lijn valt dan weer onder zowel post Rotterdam als Utrecht, wat het wat minder makkelijk maakt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Tja, en het hoofdkantoor van Arriva zit dan weer in Heerenveen, weet niet wat daar nog geregeld wordt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39194
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Heerenveen heeft de ASL (Arriva Support & Logistiek), dure naam voor de verkeersleiding van de bus Een stukje aansturing van de MerwedeLingeLijn zit om het makkelijk te maken dan ook nog op het regiokantoor in Dordrecht (da's ook de standplaats van de machinisten en stewards hier).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Zal het niet Support and Logistic zijn?Reiziger Ddrs schreef:Heerenveen heeft de ASL (Arriva Support & Logistiek),
Het is een spectrum.
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
nou nou 'splitsing terugdraaien' is ronkende taal voor iets dat in feite al bestaat...
Het is meer zo dat de afdeling Bijsturing (NS) en de Verkeersleiding (ProRail) weer meer bij elkaar betrokken raken, door wat mensen bij elkaar te zetten. Wat het artikel vergeet is dat ook de aannemerij aanschuift. Eerste succesje: Amsterdam Muiderpoort, er is nu een stukje spoor heraangelegd zodat de hinder voor het treinverkeer beperkt blijft tot 2 minuten extra rijtijd voor treinen vanuit Utrecht met bestemming Amsterdam. Daar merkt de reiziger niets van, 1 minuut is de normale speling en de andere minuut kan van het stationnement op Centraal af. De oplossing is door intensief vergaderen tussen NS-reizigers, ProRail en Strukton tot stand gekomen.
Het is meer zo dat de afdeling Bijsturing (NS) en de Verkeersleiding (ProRail) weer meer bij elkaar betrokken raken, door wat mensen bij elkaar te zetten. Wat het artikel vergeet is dat ook de aannemerij aanschuift. Eerste succesje: Amsterdam Muiderpoort, er is nu een stukje spoor heraangelegd zodat de hinder voor het treinverkeer beperkt blijft tot 2 minuten extra rijtijd voor treinen vanuit Utrecht met bestemming Amsterdam. Daar merkt de reiziger niets van, 1 minuut is de normale speling en de andere minuut kan van het stationnement op Centraal af. De oplossing is door intensief vergaderen tussen NS-reizigers, ProRail en Strukton tot stand gekomen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Het lijkt me dat dat ook wel zonder Bijsturing op de Verkeersleiding was gebeurd. Dat heeft meer betrekking op hele acute zaken lijkt me. Bijvoorbeeld: ProRail constateert wissel Y defect, NS heft trein X op maar Z niet en aannemer kan direct zeggen dat het maar een half uur gaat duren. De bypass bij Muiderpoort is in een paar dagen bedacht.
Re: Prorail en NS draaien hun splitsing deels weer terug
Het voordeel zit hem inderdaad in het makkelijker beslissen over complexere situaties, en het sneller op de hoogte zijn van de situatie doordat mensen naast elkaar zitten in plaats van dat je eerst veel mensen moet bellen. Dat moet snellere bijsturing en duidelijkere communicatie richting overige partijen (oa reizigers) mogelijk maken. Bij mijn weten gaat het niet over de afhandeling van standaardsituaties: daar gelden nog steeds afspraken over. Ook de standaard versperringsmaatregelen gelden nog, alleen wordt er eerder voor eentje gekozen.
Volgens mij mogen Arriva en Syntus en de rest best aansluiten, maar heeft het voor hun weinig effect door hun veel kleinere grondgebied en minder complexe treindienst.
Volgens mij mogen Arriva en Syntus en de rest best aansluiten, maar heeft het voor hun weinig effect door hun veel kleinere grondgebied en minder complexe treindienst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 106 gasten