Miljoen voor verwijderen spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Daniel »

Miljoen voor verwijderen spoor
18 maart 2008

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt 3 miljoen euro mee aan het verwijderen van het spoor op het Marconiplein in Rotterdam. Hierdoor kan het verkeer naar de binnenstad beter doorstromen.

Het gaat om een eenmalige bijdrage, schrijft minister Eurlings aan de Tweede Kamer.

Rotterdam wil een groot aantal oude sporen in het gebied saneren. Zo moeten ook de emplacementen op de Vierhavensstrip plaatsmaken voor groen en bedrijfsruimte.

Over dat project heeft Eurlings nog geen besluit genomen: hij moet het advies van Prorail nog bestuderen.

Bron: RTV Rijnmond
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Wubbo »

Reiziger Ddrs schreef:Het ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt 3 miljoen euro mee aan het verwijderen van het spoor op het Marconiplein in Rotterdam. Hierdoor kan het verkeer naar de binnenstad beter doorstromen.
Ik ben ter plaatse niet erg bekend, dus misschien mis ik iets. Maar waarom zou het verwijderen van spoor helpen bij het verbeteren van de doorstroming? Ik zie dat alleen gebeuren als je daardoor meer asfalt neer kan leggen (maar dat staat dan weer niet in dat artikel)...
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Daniel »

Voor niet lokaal bekenden hebben ze Google Maps uitgevonden, zie hier de huidige situatie met van midden-bovenin naar rechtsonder het spoor vanaf de aftakking van de lijn Rotterdam - Schiedam ri. RMO.

Zonder spoorlijn heb je toch wel 'n paar rare slingers minder nodig volgens mij om alle wegen daar goed op elkaar uit te laten komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Geert »

Los van die rare slingers hoeft het autoverkeer - wanneer al het spoor verwijderd zou zijn - de overwegen niet meer vrij te houden (er kan immers altijd nog een trein komen). Bovendien kan het industriespoortje langs de Schiedamseweg opgebroken worden en zou je de rijbaan kunnen verbreden (hoewel dat volgens mij niet het probleem is, het is gewoon een erg drukke kruising).

Sowieso is dat kruispunt erg onoverzichtelijk, alleen het weghalen van het oude spoor naar de RMO is denk ik niet voldoende om de doorstroming te verbeteren: de tramsporen liggen ook erg onhandig omdat ze vanaf de Schiedamseweg afbuigen richting het metrostationsgebouw van Marconiplein naar de Mathenesserdijk. Misschien zou het helpen om de trambaan te verleggen naar de zijkant van de Schiedamseweg (je hoeft dan immers alleen nog maar de Tjalklaan te kruisen) maar dan zou je een best lang stuk spoor verleggen (tot aan het centrum van Schiedam).

Zie hier trouwens voor een foto van zo'n overweg op het Marconiplein.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Karl »

Ik ben wel bekend ter plaatse, maar ik vraag mij toch het nut af van het verwijderen van het spoor. Let wel dat het gaat om het diagonale spoor op de kaart, de andere sporen zijn bedoeld voor de tram. Je zou zonder 'treinspoor' de vierhavenstraat direct op het Marconiplein kunnen aansluiten, maar dan zit je gelijk in de opstelvakken van het kruispunt met de Mathernessedijk.

Ik ga er vanuit dat niet het hele plein wordt gereconstrueerd, wanneer dat wel het geval is kan ik mij de voordelen van het ontbreken van het spoor indenken.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Geert »

Ik zie niet zo de voordelen van het direct op het Marconiplein aan laten sluiten van de Vierhavensstraat, of de kruising nu bij de Tjalklaan ligt of verderop maakt ook niet zo heel veel uit. Je zou dan nog een (T-)kruising aanleggen, en je hebt al zo weinig ruimte daar... Of je moet een kruising maken van zowel de Vierhavensstraat, Mathenesserweg en het verlengde van de Schiedamseweg (bij het politiebureau, als ik me niet vergis).
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Daantje »

Ik kan me voorstellen dat het daardoor allemaal wel iets overzichtelijker wordt. Tis nu al een chaos met die trams daar. Vind het wel jammer want je had daar wel grappige overwegen enzo.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Linkerspoor »

Reiziger Ddrs schreef:Miljoen voor verwijderen spoorHet ministerie van Verkeer en Waterstaat betaalt 3 miljoen euro mee aan het verwijderen van het spoor op het Marconiplein in Rotterdam. Hierdoor kan het verkeer naar de binnenstad beter doorstromen.
Vind het wel duur, meer dan 3 miljoen voor het verwijderen van een spoortje. Wordt het spoor eigenlijk nog gebruikt?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Geert »

Het werd gebruikt voor het aanvoeren van tunneldelen voor RandstadRail, maar volgens mij wordt de RMO niet meer gebruikt de laatste tijd. Sowieso zijn er plannen om het overgebleven deel van het emplacement te saneren, dus ik denk niet dat er nog veel treinen gaan rijden over dat spoor.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Wubbo »

Dat zeiden ze van Veghel ook. Nu willen er opeens weer goederentreinen heen, en zijn er plannen voor Lightrail...
Wally
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 16 mar 2008, 16:54

Re: Miljoen voor verwijderen spoor

Bericht door Wally »

De Vierhavensstraat wordt de komende jaren gereconstrueerd, de meeste bedrijven aan de kant van het spooremplacement zijn inmiddels weg en er ligt een voorbelasting. De inrichting wordt vergelijkbaar met de Westzeedijk (ruimtereservering voor trambaan in middenligging).
Voor zover ik begrepen heb is de aansluiting Marconiplein onderdeel van dit project, in hoeverre de kruising er helemaal uitgaat weet ik niet. Door het verwijderen van het spoor zal er wellicht een robuuster kruispunt gemaakt kunnen worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 72 gasten