Oude treinseries

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Zijn er eigenlijk mensen die zich bezig houden met het uitbreiden van oude NS-dienstregelingen? Ik kijk bijvoorbeeld net bij de historische bediening van Eindhoven en maar daar in de tweede helft van de jaren 2000 wat gaten op. Ik heb spoorboekjes thuis liggen, vijf stuks uit de tweede helft van de jaren 80 en vanaf dienstregeling 2006 tot en met RIP spoorboekje. Als er mensen zijn die de wiki verder compleet willen maken, dan zijn die boekjes bij mij eventueel wel te leen.

Ik zou het zelf kunnen doen, maar bussen hebben bij mij meer prioriteit en daaraan heb ik nog het nodige liggen.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Heb er laatst nog wat aanpassingen ingedaan dus ik ben er wel mee bezig. Heb zo'n beetje alle spoorboekjes vanaf 1963 hier liggen. Op de een of andere manier werk ik het liefst per traject. Arnhem - Nijmegen is zo'n beetje gedaan vanaf 1970 bijvoorbeeld. Maar ja, ik heb ook nog veel op busgebied te doen dus het is een beetje een project voor de komende 30 jaar als ik het alleen zou doen :lol: .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Heb er laatst nog wat aanpassingen ingedaan dus ik ben er wel mee bezig. Heb zo'n beetje alle spoorboekjes vanaf 1963 hier liggen. Op de een of andere manier werk ik het liefst per traject. Arnhem - Nijmegen is zo'n beetje gedaan vanaf 1970 bijvoorbeeld. Maar ja, ik heb ook nog veel op busgebied te doen dus het is een beetje een project voor de komende 30 jaar als ik het alleen zou doen :lol: .
Ik ben ook nog steeds helemaal door de busboekjes heen die ik van jou hier heb liggen en dat waren er toch niet zoveel :oops: Maar wel bijna, volgens mij ben ik met de laatste twee bezig (2000/2001 had twee boekjes, voor winter- en zomerdienst). Oh 1999/2000 (van mezelf) moet ik ook nog, dus het gaat langer duren dan ik dacht.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Als iemand trouwens een verzoeknummer heeft wat betreft een treintraject dat toegevoegd moet worden aan de wiki (in eerste instantie voor één of twee jaar), dan hoor ik het graag. Anders ga ik in m'n eigen trage tempo door :P .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:Als iemand trouwens een verzoeknummer heeft wat betreft een treintraject dat toegevoegd moet worden aan de wiki (in eerste instantie voor één of twee jaar), dan hoor ik het graag. Anders ga ik in m'n eigen trage tempo door :P .
Ik wilde zeggen "Eindhoven", maar dat ga ik toch eens zelf proberen. Ik zal pogen voor de stations Eindhoven, en de vier stations van Helliemond de treinseries van 2006-2010 compleet te maken. Wellicht de Nijmeegse stations ook nog als dat nodig is.

En als ik dan ooit tijd heb pak ik de boekjes van de jaren 80 er ook nog bij. Ik heb eens wat afwisseling van de bussen nodig.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Daar dient dit bij mij ook voor, hoewel het toevoegen van oude treinseries volgens mij begonnen is voor het toevoegen van oude buslijnen.

Overigens probeer ik het tegenwoordig voor elkaar te krijgen dat als ik bij de voormalige bediening van een station kijk opeenvolgende jaren er hetzelfde uitzien als de treinseries ook hetzelfde zijn. Bij frequentie zet ik de frequentie neer die maandag tot en met vrijdag tussen de spitsen in geldt (dus ook 0x/uur als het een spitsserie is); afwijkende frequenties zet ik elders op de pagina neer. Bij "opmerkingen" in de infobox zet ik met name afwijkende bedieningen van stations neer (dus niet eens afwijkende frequenties, ik denk dat daar iets anders voor verzonnen moet worden). Al te uitgebreide verhalen probeer ik te voorkomen (verpest opmaak), maar dit lukt meestal niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oude treinseries

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook wel het een en ander aan spoorboekjes liggen, maar geloof ook niet dat ik er voorlopig aan toe kom om veel toe te voegen. Maar verzoeknummertjes zijn welkom! :)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Er is ook een parameter "basisfreq" die overigens niet altijd gebruikt wordt. Daar vul ik de basisfrequentie in (0x per uur voor spitslijnen). Maar ik weet niet of het nog wel de bedoeling is die parameter te gebruiken.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

De basisfrequentie is vorige week of zo verwijderd uit het sjabloon en wordt dus helemaal nergens meer in meegenomen, als het ergens staat is het dus lege tekst die eigenlijk verwijderd kan worden. Het verschil tussen frequentie en basisfrequentie was me ook nooit helemaal duidelijk dus zo heel erg vind ik het niet. Misschien moet er nog wel nagedacht worden over een regeltje aangepaste frequentie. Die kun je dan ook meenemen in andere overzichten (op bedieningspagina's per station, per spoorlijn of pagina's per treinserie), maar dat moet dan met de opmaak wel te doen zijn.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Dat verklaart waarom de spitstreinen op Heyendaal in de overzichten opeens 2x/uur vertonen, eerst stond daar 0x/uur vermeldt van de basisfreq parameter.

Ik heb me er overigens eens aan gewaagd. Volgens mij heb ik Eindhoven 2006 nu compleet: [wiki]Eindhoven/Bediening#Dienstregeling_2006[/wiki]

Ik hoop dat ik het goed gedaan heb. Ik heb niet zo zeer gekeken naar afwijkende ritten in de ochtend en avond. Alleen speciale opmerkingen van 2005 heb ik even nagelopen om te kijken of die er nog steeds in zaten.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

De afwijkingen die sommige treinseries hebben zijn soms gruwelijk. Helemaal niet erg als het niet allemaal vermeld wordt. Ziet er goed uit zo :) .
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Oude treinseries

Bericht door Wubbo »

Het idee was dat basisfrequentie een standaard veld was, en dat frequentie een vrij tekstveld was waar allerlei opmerkingen en afwijkingen in konden staan. Dat had ooit het doel om tabellen wat leesbaarder te krijgen (door daar basisfrequentie te tonen ipv frequentie). Als dat nu niet meer nodig is vind ik het ook prima.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Zo is het ooit ook gebruikt waardoor er bij sommige treinseries nu alleen de afwijkende frequenties in de overzichten komen :P . Ik ben wel voor een veld waarin aangepaste frequenties vermeld kunnen worden (heb zelf het sjabloon ook niet aangepast), maar wat bij betreft heet het ook "aangepaste frequentie" oid. Zou wel betekenen dat ik heel veel weer moet wijzigen dus het heeft geen haast :wink: .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Ik ben nu klaar met Eindhoven 2006 t/m 2009. 2010 staat er al, ik loop heel vlug na. Een andere keer kijk ik wel of ik in de jaren 80 wat kan aanvullen voor Eindhoven.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude treinseries

Bericht door Daniel »

Wat zijdelings ook wel met oude series te maken heeft: ik zie bij veel van die exotische gevallen ook het sjabloon T gebruikt worden voor links naar de dienstregeling van specifieke treinnummers.
Nou verwijst Sjabloon T momenteel naar dienstregeling 2012 op Somda, dus veel van die links werken überhaupt niet of verwijzen naar de verkeerde tijden. Wel iets om rekening mee te houden: een gewone externe link i.p.v. via een sjabloon lijkt me hier de beste oplossing (anders moet je voor elk jaar immers een nieuw sjabloon maken)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Ik merk ook dat het verdwijnen van basisfreq wellicht meer gevolgen heeft. Ik zie in ieder geval bij de 9600 vanaf 2010 de reguliere frequentieparameter er ook niet staan. In de infobox staat toch 2x/uur (zal wel standaard zijn) maar in de tabellen van historische bediening is het vak frequentie dan leeg. Misschien moet wikibot treinseries gaan nalopen en bij missende frequentie parameters die maar met standaard |frequentie=2x/uur aanvullen?
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Oude treinseries

Bericht door Geert »

Wellicht de basisfreq weer terugzetten? Zo te zien is de parameter zonder verder overleg weggehaald, ik weet niet of dat in dit geval handig is gezien de enorme hoeveelheid pagina's die dit template gebruiken.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Ik weet niet in hoeveel series de frequentie parameter mist. Bij Eindhoven bleek het bij nader inzien mee te vallen, alleen de 9600 voor vier jaar, de overige series hadden het wel. Overigens zijn er ook artikelen met alleen frequentie en geen basisfreq. Mij lijkt het beste als de tabellen bij frequentie naar beide parameters kijken. Is frequentie aanwezig, gebruik die. Is die niet aanwezig maar basisfreq wel, gebruik dan die in het overzicht.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Oude treinseries

Bericht door Daniel »

Eigenlijk zou de frequentie-parameter sowieso niet moeten missen, er kan hooguit hetzelfde in staan als de basisfrequentie. Ik weet in ieder geval dat de dienstregelingen 2004 en 2005, die ik ooit volledig heb toegevoegd toen de wiki er net was, er allemaal basisfreq in hebben staan. Maargoed, daar staat altijd iets bij frequentie al is het maar "onregelmatig".
Dat bij een spitsserie slechts 4x/uur staat is in ieder geval sowieso niet heel ideaal.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Het is een beetje een zooitje geworden :P en eerlijk gezegd denk ik dat welke oplossing ook gekozen wordt er altijd veel veranderd moet worden. Om te voorkomen dat zoiets nogmaals gebeurd denk ik dat er voor een oplossing gekozen moet worden die geen misverstanden kan geven. Eigenlijk vind ik de oorspronkelijke manier het beste maar met een gewijzigde naamgeving:

Frequentie: [frequentie op een doordeweekse dag tussen de spitsen in: heel strikt 0x/uur, 1x/uur, 2x/uur]
Aangepaste frequentie: [afwijkende frequenties in spits, 's avonds en in het weekend, mag klein beetje tekst bevatten]
Opmerkingen: [opmerkingen over stations die niet altijd worden aangedaan zonder al te veel op details in te gaan; mogelijk ook opmerkingen over deeltrajecten die maar beperkt worden bediend]

Details over de bediening kunnen in de tekst, zoals stations die maar een- of tweemaal per dag door een treinserie worden aangedaan. Wat mij betreft hoeven die stations ook niet in de routestrip opgenomen te worden. Zorgt voor te veel vervuiling bij stationsoverzichten en is bovendien veel werk (ik heb liever eerst een algemeen overzicht). Hoogstens bij spitsseries als de oude 3500 kun je erover nadenken om dit wel te doen omdat er anders geen routestrip meer over blijft :P .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Bedoel je deze: [wiki]Treinserie 3500 (1996/1997)[/wiki] Wat een gedrocht zeg! De 458 van de treinen wat mij betreft ;)

Het lijkt me verder wel zinvol om inderdaad een standaard afspraak af te spreken zodat alle nieuwe artikelen "juist" gemaakt worden. Dan kunnen we nog kijken hoe we dat met de rits aan oude artikelen oplossen.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Ja, die bedoel ik. Ik heb ooit eens geprobeerd de treinseries tussen Utrecht en Den Bosch compleet te krijgen, maar ik denk dat ik door die treinserie gestopt ben voor een jaartje of drie. Hij heeft ook nog wel eens een aftakking naar Horst-Sevenum gehad.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Ik heb al meer gedrochterige varianten gezien bij het doorbladeren van de 3500 :mrgreen:

Met treinen ben ik nu even klaar. Ik denk dat ik binnenkort toch maar weer eens de Novio 1999/2000 dienstregeling erbij pak. Voordat we die meet van het andere forum hebben wil ik jouw boekjes doorgewerkt hebben zodat ik ze kan teruggeven.

Hoe zit het trouwens met Nijmegen? Heb jij daar inmiddels alles toegevoegd? Anders wil ik me daar voor 2006-2010 eventueel nog aan wagen. Maar de boekjes uit de jaren 80 laat ik voorlopig even zitten ten faveure van de bussen.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Oude treinseries

Bericht door Frank »

Van Nijmegen is alles ingevoerd wat ik heb.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Oude treinseries

Bericht door fogeltje »

Tof, dan heb ik daar weinig nieuws toe bij te dragen. Eindhoven voor de vijf jaargangen die ik nog heb behoeft nog wel wat uitbreiding zover ik zag. Dat is voor later.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten