Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Deel 1: Enschede-Lindau-Rijeka
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
Deel 7: Brașov-București-İstanbul
Deel 8: İstanbul-Stara Zagora-Sofia
Deel 9: Sofia-Novi Sad-Budapest
Na meer-dan-ik-ooit-gedacht-had-nodig-te-hebben delen gaat er nu dan eindelijk een eind aan komen. In dit deel reizen vanuit Budapest via een omweg naar huis. Ik kwam op vrijdag 25 oktober aan in Budapest, zaterdag de 26e was de laatste dag dat m'n Interrailpass geldig was. Ik had het plan om wat plekken in het westen van Hongarije te bezoeken en dan met een nachttrein-dagtrein combinatie weer naar huis te reizen.
Ook van dit laatste deel heb ik wat kaartjes in elkaar geflanst, een overzicht van deze etappe staat hier, het totaalplaatje van dit "rondje" is hier te vinden. Het verslag:
Om precies 06:04, op de minuut op tijd, was de nachttrein uit Beograd aangekomen op Budapest-Keleti. De trein was nog redelijk gevuld, alleen het slaaprijtuig waar ik in zat was bijna helemaal leeg. Voor de laatste keer gebruikte ik mijn VIP-card van Interchange om wat geld te wisselen bij het wisselkantoor op station Keleti, daarna probeerde ik bij het internationale loket een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin. Ik wou met een ommetje naar Wien reizen en dan vanaf daar via Berlin naar huis reizen, omdat die nachttrein goed te betalen is en ook Berlin-Enschede qua tijd niet extreem lang duurt. Het lukte echter niet om de reservering te maken, dus dat zou ik dan later nog wel proberen. Aan een Hongaars stel die in mijn coupé zaten tussen Zagreb en Budapest, ruim twee weken eerder (zie deel 2), had ik gevraagd of zij nog wat leuke plekken wisten om te bezoeken in Hongarije, het liefst niet al te grote steden. Als eerste raadden ze meteen Kőszeg aan, een stadje met 12.000 inwoners tegen de grens met Oostenrijk, iets ten noorden van Szombathely. Voor het lekkerste biertje van Hongarije moest ik volgens hen naar Sopron, wat iets noordelijker ligt. Het biertje, genaamd Soproni Kinizsi, kun je alleen in de buurt van Sopron kopen en je moet er geluk mee hebben. Ik zou het altijd kunnen proberen, nietwaar?
Eerst ben ik naar Kőszeg gegaan, waar je vanuit Budapest met één overstap in Szombathely komt. Vanuit Budapest kun je zowel met de intercity (2h52, reservering verplicht) als met een sneltrein (4h09, geen reservering) naar Szombathely reizen. Omdat de sneltrein als eerste zou vertrekken en tevens als eerste zou aankomen in Szombathely heb ik die genomen. De sneltrein rijdt een andere route, namelijk vanaf Győr niet via Csorna maar via Pápa, wat een deel van het tijdsverschil verklaart. Daarnaast stopt de sneltrein 23 keer onderweg, en de intercity maar 5
1. Goed, de sneltrein dus. We vertrokken op tijd en ik zat helemaal achterin. Hier de spoorlijn tussen Budapest en Győr in het ochtendlicht, door het achterraam gezien.
Railway Budapest-Győr by Timon91, on Flickr
2. In Győr keert de trein om en komt er een diesellok voor, dus wordt er hier een klein kwartiertje gestopt. De kaartcontrole was inmiddels al geweest, de conducteur heeft 10 minuten lang naar m'n Interrailpass staan turen en daarna een telefoontje gepleegd waar niemand opnam. Toen heb ik toch maar gevraagd of er een "boj" was (probleem), waarna hij op het "NOT FOR SALE" wees wat er op de plek van het tarief stond. De pass was immers gratis, dus dan staat er ook geen prijs op. In een mix van Duits, Engels, Russisch en Hongaars heb ik de beste man maar geprobeerd uit te leggen waarom het zo was, net zo lang tot hij het zat was. Hij nam een paar foto's van de pass met z'n mobieltje en ging toen verder met de controle. Het zal wel weer
Győr railway station by Timon91, on Flickr
3. Het perron in Győr.
Győr railway station by Timon91, on Flickr
4. Eerst zat ik in het achterste rijtuig, na Győr dus in het voorste. Hier komt de diesel al aanrijden voor het niet-geëlektrificeerde stuk naar Celldömöllk.
Győr railway station by Timon91, on Flickr
De rit naar Szombathely verliep verder rustig, alleen in Celldömöllk liepen we wat vertraging op. Hier vindt er weer een lokwissel plaats, maar de lok kwam van een vertraagde tegentrein, zodat we zelf ook een klein kwartiertje vertraging hadden. Onderweg passeerden we ook nog het station met de moeilijkst uitspreekbare naam in het Hongaars die ik ooit ben tegengekomen: Ostffyasszonyfa. Er zullen vast nog wel ergere gevallen denkbaar zijn, maar hier kon ik er maar weinig van maken
5. Het kwartiertje vertraging betekende echter wel dat ik maar twee minuten had in Szombathely om de stoptrein naar Kőszeg te halen, die eens per uur rijdt. Dit ging gelukkig net goed, ik had zelfs nog tijd voor een snelle foto van het treintje dat tussen Szombathely en Kőszeg (17 km verderop) heen en weer pendelt. Het was een Oostenrijks dieselstelletje van GySEV. GySEV is een Oostenrijks-Hongaarse vervoerder die verschillende diensten in het grensgebied uitvoert, grotendeels aan de Hongaarse kant.
Train to Kőszeg at Szombathely train station by Timon91, on Flickr
6. Het comfortabele interieur.
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr
7. Er is zelfs een beeldscherm aanwezig waar de volgende stations en de huidige snelheid op weergegeven wordt. Ook laat het af en toe een realtime kaart zien waar je de trein op ziet voortbewegen. Prima reisinformatie zo, als je het mij vraagt :)
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr
8. De trein stopt nog zeven keer tussen Szomathely en Kőszeg, hier station Gencsapáti-felső.
Gencsapáti-felső train station by Timon91, on Flickr
9. Na aankomst in Kőszeg.
Train from Szombathely at Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
10. Het stationsgebouw, waar ik helaas nergens m'n tas kwijt kon :(
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
11. The railroad to nowhere. Het spoor houdt na een paar honderd meter op. Er is ooit een lijn naar Oostenrijk geweest, de Burgenlandbahn, maar grensoverschrijdend verkeer is er al een hele tijd niet meer.
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
12. Omdat ik nergens m'n tas kwijt kon heb ik hem maar steeds bij me gedragen, helaas. Heel lang was ik toch niet van plan in Kőszeg te blijven. Het centrum is 10-15 minuten lopen vanaf het station, via Rákóczi Ferenc utca.
Rákóczi Ferenc utca, Kőszeg by Timon91, on Flickr
13. Fő tér, het centrale plein van het stadje.
Fő tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr
14. Jézus Szíve templom, het meest herkenbare gebouw van het stadje. Er waren een paar andere toeristen hier, in de zomer zal het hier een stuk drukker zijn.
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr
15. Van binnen. Ik ben niet gelovig, maar religieuze gebouwen vind ik er van binnen vaak erg mooi uitzien.
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr
16. Straatje in het centrum.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
17. Een poort.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
18. Jurisics tér, iets achter Fő tér.
Jurisics tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr
19. Iets achter Kőszeg, richting Oostenrijk, liggen de eerste heuvels ten westen van de Hongaarse vlakte. Je zou dit als de allereerste tekenen van de Alpen kunnen zien.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
20. Random straatje in het centrum. Het was jammer dat ik m'n tas nergens kwijt kon, het was prettig rondlopen hier.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
21. Várkör, een autostraat aan de oostrand van het centrum.
Várkör, Kőszeg by Timon91, on Flickr
22. Terug op het station. Hier moest ik nog een paar minuten in het zonnetje wachten tot het treintje uit Szombathely weer aan zou komen. Geen probleem, wat een sereniteit :)
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
23. De spoorlijn richting Szombathely.
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
Vlak voor aankomst van de trein kwam er een grote groep luidruchtige jongeren het perron op, die de rust aardig verstoorden. Gelukkig gingen ze in een ander treinstel zitten, in het treinstel waar ik zat zaten alleen nog een paar andere mensen. Mijn volgende bestemming was eigenlijk Sopron, maar, zo bedacht ik me, ik zou ook nog wat anders kunnen proberen! Een snelle blik in het Thomas Cook spoorboekje leerde mij dat ik ook nog via Graz naar Wien zou kunnen reizen. Op die manier kon ik én eens de Semmeringbahn berijden, én kon ik eens in een RailJet reizen. Bovendien kon ik dan de reservering voor de nachttrein in Graz al maken, zodat ik dat niet pas 's avonds in Wien zou hoeven doen. Zo gezegd, zo gedaan! Zulke spontane beslissingen zijn het grote voordeel van Interrail ;)
24. In Szombathely had ik een paar minuten overstaptijd op de GySEV trein naar Szentgotthárd, een grensdorp zo'n 55 km treinen ten zuidwesten van Szombathely. Het station was druk en overal stonden rijen, dus een fatsoenlijke lunch fixen lukte niet meer. Hier stond mijn trein richting Szentgotthárd, bestaande uit hetzelfde materieel als ik had in de RE St. Moritz-Chur anderhalve week eerder. Het was in het begin aardig druk, maar het werd al snel rustiger.
Train to Szentgotthárd at Szombathely train station by Timon91, on Flickr
25. Station Körmend, een half uurtje later. Hier gingen de meeste mensen er uit.
Körmend train station by Timon91, on Flickr
26. De tegentrein uit Szentgotthárd, op weg naar Sopron.
Körmend train station by Timon91, on Flickr
27. De trein bij aankomst in Szentgotthárd. De Hongaarse en Oostenrijkse treinen sluiten hier goed op elkaar aan. Er is een scheve uursdienst met een overstap van 10-15 minuten. Ik hoopte hier nog wat lunch te kunnen halen, maar helaas, alles was dicht.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
28. Geheel links de ÖBB-trein naar Graz, aan het eilandperron de GySEV-treinen naar Szombathely en verder.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
29. De CTA die de trein naar Graz aankondigt. Ten tijde van deze reis was er nog één doorgaande verbinding hier, namelijk IC "Halászbástya" Budapest-Graz, al kan ik hem momenteel niet meer in de reisplanner van de nieuwe dienstregeling terugvinden. Er zouden echter gewoon nog doorgaande rijtuigen Budapest-Graz moeten zijn, als ik de Hongaarse reisplanner moet geloven.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
30. Station Szentgotthárd dus. Weinig te doen, weinig te beleven.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
31. Het interieur van mijn lege CityShuttle-rijtuig.
Train Szentgotthárd-Graz interior by Timon91, on Flickr
32. Nogmaals de twee Hongaarse treinen.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
33. Omlopende GySEV-lok.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
34. Op tijd verlieten we Szentgotthárd voor de 81 km naar Graz, die in 1h45 afgelegd worden.
Leaving Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
35. De grens - het voormalige IJzeren Gordijn nota bene - heb ik gemist, dit is reeds in Oostenrijk. De grens ligt net buiten Szentgotthárd.
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr
36. Mogersdorf is het eerste station in Oostenrijk.
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr
37. Jennersdorf, niet veel later.
Jennersdorf train station by Timon91, on Flickr
38. In Fehring, 20 minuten na het verlaten van Szentgotthárd, komt de lijn uit Wiener Neustadt erbij.
Fehring by Timon91, on Flickr
39. Op het perron was het vrij druk, vanaf hier waren het vooral forenzen die tussen de dorpen en regiocentra reisden. In mijn rijtuig zaten aardig wat Oostenrijkse schoolmeisjes, die voor de nodige reuring zorgden. Op mijn vraag of het elke vrijdagmiddag zo ging kreeg ik giechelend te horen dat dit nog wel meeviel
Fehring train station by Timon91, on Flickr
Na een rustige rit door steeds heuvelachtiger landschap kwam ik op tijd aan in Graz. Bij het loket probeerde ik bij een vriendelijke ÖBB-dame een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin, maar kreeg tot mijn verbazing te horen dat die vol zat. Ook Bratislava-Berlin, Wien-Zürich, Wien-Köln, Wien-Hamburg en Wien-München zaten allemaal tot het laatste bed toe vol. Er was nog één bedplaats over in de trein Wien-Berlin, maar dat was in een "Damenabteil", waarover de ÖBB-dame zeer terecht opmerkte dat dat nog wel eens een probleem kon opleveren Toen bedacht ik me dat er vanaf Graz ook nog een nachttrein rijdt, namelijk naar Zürich. Daar was nog wel plek, opluchting! Aangezien die trein pas om 22:25 zou vertrekken had ik nog een uur of zes om Graz te verkennen. Na het betalen kreeg ik meteen te horen waar de bagagekluisjes zaten en wat de beste manier was om in de paar uur die ik hier onverwachts had door te brengen. Topservice van de ÖBB :) Die Semmeringbahn en die RailJet komen nog wel een keer ;)
40. Goed, Graz dus! Van de stad wist ik maar weinig, behalve dan dat het best de moeite waard moet zijn. Hier de voorzijde van het Hauptbahnhof, waar trouwens flink verbouwd werd.
Graz Hauptbahnhof train station by Timon91, on Flickr
41. De Annenstraße, die het station met het centrum verbindt.
Annenstraße, Graz by Timon91, on Flickr
42. Het Kunsthaus, gebouwd ter ere van het feit dat Graz in 2003 de Culturele Hoofdstad van Europa was.
Kunsthaus, Graz by Timon91, on Flickr
43. De Mur en Der Grazer Schloßberg.
Schloßberg and the Mur, Graz by Timon91, on Flickr
44. Toren van het Franziskanerkloster aan de Murgasse.
Murgasse, Graz by Timon91, on Flickr
45. De Mur, met iets verderop het Murinsel, ook gebouwd ter ere van de Culturele Hoofdstad in 2003.
Mur, Graz by Timon91, on Flickr
46. Stadsbeeld.
Graz by Timon91, on Flickr
47. Close-up van het Murinsel. Rechts de Schloßberg.
Murinsel, Graz by Timon91, on Flickr
48. Vanaf de Schloßberg heb je een schitterend uitzicht over de stad. Aangezien het al begon te schemeren - met in mijn ogen het mooiste licht van de dag - vond ik dit wel een goed moment om de heuvel op te gaan. Er gaat ook een kabeltreintje omhoog, maar je kan ook gewoon met de trap.
Graz by Timon91, on Flickr
49. Shit, ik had iets verder naar rechts moeten staan :( Het was ook nauwelijks te zien op het schermpje van de camera, op zo'n moment mis je wel een zoeker
Graz by Timon91, on Flickr
50. De trap omhoog. Het was redelijk druk, ik moest even wachten tot de trap weer leeg was. Graz is best toeristisch, zelfs eind oktober.
Graz by Timon91, on Flickr
51. Tuin op de steile berghelling.
Wall gardens, Graz by Timon91, on Flickr
52. De klokkentoren, boven.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
53. Uitzicht over de oostkant van het centrum, richting het zuiden. Voor je oriëntatie: Graz heeft ongeveer 250.000 inwoners en de Mur splitst de stad in een westelijk en een oostelijk deel.
View over Graz by Timon91, on Flickr
54. Het kasteel.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
55. Aziatisch theehuisje op de heuvel.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
56. Naar het westen gekeken, tegen de zon in.
View over Graz by Timon91, on Flickr
57. Nog een toren.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
58. Terras met uitzicht.
View over Graz by Timon91, on Flickr
59. Nog meer zonsondergang. Op dit punt trof ik iemand die met een statief en een spiegelreflexcamera automatisch elke 20 seconden een foto nam, voor een hobbymatige timelapsevideo. We raakten aan de praat en hebben zeker een uur hier gestaan, totdat dit deel dicht ging en we weg moesten. Samen zijn we naar beneden gelopen, hij gaf nog wat tips over de rest van de stad en toen scheidden onze wegen.
View over Graz by Timon91, on Flickr
60. Het hoofdplein, geheel onlogisch "Hauptplatz" geheten Hier was 's avonds nog een ceremonie, het was schijnbaar een nationale feestdag vandaag.
Hauptplatz, Graz by Timon91, on Flickr
61. De Herrengasse, een hoofdstraat in het centrum.
Herrengasse, Graz by Timon91, on Flickr
62. De Sporgasse, een leuk straatje die vanaf de Hauptplatz naar het oosten toe de heuvel op loopt.
Sporgasse, Graz by Timon91, on Flickr
63. Karmeliterplatz, aan het eind van de Sporgasse.
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr
64. Het kasteel steekt er nog bovenuit. Je kan wel zien dat dit deel van het centrum al aardig wat hoger ligt dan de Mur.
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr
65. Het laatste avondlicht aan op de Domkirche aan de Hofgasse, niet ver van de Karmeliterplatz.
Domkirche, Graz by Timon91, on Flickr
66. Hierna ben ik teruggelopen naar de Hauptplatz, waar de ceremonie gaande was. Hier heb ik nog even gekeken en ben toen op zoek gegaan naar wat eten. Inmiddels was het wel helemaal donker. Hier dezelfde kerk als op foto 46, nu in het donker.
Graz by night by Timon91, on Flickr
67. Het Murinsel was blauw verlicht 's avonds. Vreemd en mooi tegelijk, al komt het naar mijn mening op de foto niet helemaal terug.
Murinsel by night, Graz by Timon91, on Flickr
68. Terug op het station, ruim op tijd. Mijn trein stond al klaar en ik kon er ook al in. Eerst heb ik nog maar even m'n ouders gebeld dat ik weer onderweg was naar Nederland en dat het wel ging lukken om nog voor zaterdagavond 23:59 in Nederland te geraken, daarna ben ik de trein in gegaan.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr
69. Het koersbordje, de trein heet "Zürichsee" naar het meer waar Zürich aan ligt. De trein bestond uit drie rijtuigen richting Zürich (slaap, couchette en zit) en twee rijtuigen (couchette en zit) die tot Feldkirch meereden, samen met een autowagon. 's Nachts wordt deze trein in Bischofshofen gecombineerd met een deel uit Beograd en Zagreb om zo samen verder te rijden naar Zürich (zie deel 6).
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr
70. Mijn coupeetje. Ik zou hier volgens de providnik van Newrest (weer zo'n bedrijf als Wars, Utasellátó, Gevaro, etc.) met nog één iemand anders liggen, maar die kwam niet opdagen en dus had ik de coupé de hele rit voor mezelf.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr
71. Slechte foto van het gangpad.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr
We vertrokken op tijd uit Graz, bij het wegrijden zag ik de Hongaarse rijtuigen van de Halászbástya nog staan die net een uurtje eerder binnen waren gekomen. Bijna elk coupeetje was wel bezet, maar lang niet ieder bed. Na Bruck a/d Mur, op 40 minuten buiten Graz waar de trein kop moet maken, ben ik gaan slapen. Na een heerlijke nacht werd ik wakker toen we in Feldkirch stonden, helemaal in het westen van Oostenrijk. Ik denk trouwens dat je niet veel langere ritten dan deze kan maken zonder Oostenrijk te verlaten. Treinen tussen Innsbruck en Wien gebruiken naar mijn weten allemaal de route via Kufstein (door Duitsland), maar deze trein rijdt wél helemaal door Oostenrijk (via Kitzbühel). Na de rit door Liechtenstein dit keer wél bij daglicht te hebben aanschouwd werd het Zwitserse Buchs bereikt, waar de trein ook kopmaakt. Hier kwam de provodnik het ontbijt langs brengen, iets waar de ÖBB met kop en schouders boven uitsteekt vergeleken met de rest!
72. Waarvan akte! Verse broodjes, verse koffie, alles inbegrepen!
Breakfast on the EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich by Timon91, on Flickr
73. Na Buchs werd de rit vervolgd via Sargans, niet veel later kwam de Zürichsee dan in zicht.
Zürichsee seen from the train by Timon91, on Flickr
Op tijd werd Zürich bereikt. De avond ervoor had ik in de trein nog uitgezocht wat de beste optie zou zijn om in Enschede te komen, dat bleek met de ICE Basel-Dortmund te zijn. In Zürich kon ik direct een TGV in duiken die naar Basel reed. De TGV, op weg naar Paris, mag je in Zwitserland toeslagvrij gebruiken. De TGV zat helemaal vol, maar de meeste mensen waren op weg naar Basel. Onderweg heb ik gepraat met de man die tegenover mij zat. Hij was van oorsprong Algerijn en op weg naar het vliegveld om een bruiloft te bezoeken in Algerije. Met een gesprekspartner verliep de rit voor het gevoel erg snel :)
74. In Basel verliet inderdaad bijna iedereen de TGV en stapten er ook net zoveel mensen weer in De reserveringsschermpjes lieten al zien dat bijna alle plekken van Basel tot Paris gereserveerd waren.
TGV at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
75. De stationshal.
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
76. Ingezoomd op het grote bord. Mijn trein stond er ook al op (11:13).
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
77. De CTA op het perron. Ik kon de rit helemaal uitzitten :)
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
78. De trein, een mooie ICE-3 :)
ICE at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
79. Het interieur :) Te Basel SBB stapte er bijna niemand in, maar op Basel Bad Bf werd het wel wat drukker. Mijn tweezitter was gedurende de hele rit niet gereserveerd, dus ik kon als het goed is gewoon blijven zitten. Aangezien ik al op het beginstation instapte had ik de plekken voor het uitkiezen.
ICE Basel-Dortmund interior by Timon91, on Flickr
De rit naar Dortmund verliep zonder problemen, al was het tussen Mannheim en Frankfurt Flughafen wel sardientjesvervoer. Te Köln Hbf had ik nog een cross-platform overstap op een IC naar Münster, maar die zat helemaal vol en die IC zou ik in Dortmund ook nog wel kunnen nemen. Met die trein kon ik namelijk via Münster nog een half uur eerder in Enschede aankomen dan als ik in Dortmund op de directe stoptrein naar Enschede zou wachten. Zo gezegd, zo gedaan en zodoende zat ik nog een half uurtje in een betrekkelijk volle IC richting Münster. De stoptreinrit van Münster naar Enschede was zoals altijd saai en onspectaculair en tegen de tijd dat Enschede bereikt werd was het alweer donker. Naar huis ging het te voet en 10 minuten voor sluitingstijd stond ik, net als op de gemiddelde zaterdagavond, weer in de rij bij de Lidl Alsof ik nooit was weggeweest Het voornemen om eens vroeg naar bed te gaan en flink bij te slapen viel om verschillende redenen in duigen, maar na een mooie reis als deze maakte dat ook niet zo heel veel meer uit ;) Het waren drie fantastische, vermoeiende en met-Japans-tempo-door-Europa-racen-achtige weken!
Epiloog
Ik ben in totaal 22 dagen op pad geweest, precies de geldigheidsduur van de Interrailpass. Wat bijbehorende statistiekjes:
- Aantal kilometers: 13.858 (jep, bizar veel), waarvan 5334 in het eerste deel en 8524 in het tweede.
- Aantal verschillende landen: 19
- Aantal grenspassages per trein: 34
(overige statistieken op navraag ;))
En een overzicht van de genomen nachttreinen:
- EuroNight Lisinski/Opatija, München-Rijeka, 571 km
- D-nacht Zemplín, Humenné-Bratislava, 543 km
- EuroNight Jan Kiepura, Warszawa-Amsterdam, 1369 km
- Intercités du Nuit, Luxembourg-Nice, 1113 km
- EuroNight Wiener Walzer, Zürich-Budapest, 1053 km
- D-nacht Corona, Budapest-Brașov, 783 km
- D-nacht Bosphor-Express, București-Çerkezköy, 708 km
- D-nacht Balkan-Express, Çerkezköy-Sofia, 590 km
- D-nacht Nušić, Sofia-Beograd, 417 km
- D-nacht Beograd, Beograd-Budapest, 350 km
- EuroNight Zürichsee, Graz-Zürich, 723 km
Nou, dat was het dan definitief voor deze trip. Ik wil jullie bij deze bedanken voor het meelezen tot het bittere einde! ;) Het zijn "iets" meer delen geworden dan ik vooraf had gedacht Het aantal geplaatste foto's overigens ook: in totaal waren het er 757.... Ik zal ook wel eerlijk bekennen dat er iets meer tijd in is gaan zitten dan ik had verwacht, maar ik heb ook een hekel aan iets maar half afmaken ;) In conclusie wil ik ook nog wel zeggen dat het soms wellicht over kwam als een wat "gehaaste" reis, dat kan ik mij zeker voorstellen, maar ik heb het zelf niet als dusdanig ervaren. Op sommige plekken had ik graag wat meer tijd gehad, maar aan de andere kant vond ik het ook wel leuk om juist relatief snel door ons zeer afwisselende werelddeeltje te crossen. Ik had verwacht dat het me na een tijdje wel zou gaan tegenstaan, maar dat viel reuze mee. In de laatste twee weken had ik in ieder geval de motivatie dat ik erg graag terug wou naar İstanbul en daar heb ik allerminst spijt van gekregen ;)
Voor de laatste maal: bedankt voor het lezen en hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn uiteraard altijd welkom! :)
Deel 2: Rijeka-Budapest-Humenné
Deel 3: Humenné-Warszawa-Amsterdam
Deel 4: Enschede-Monaco-Milano
Deel 5: Milano-Tirano-Chur
Deel 6: Chur-Budapest-Brașov
Deel 7: Brașov-București-İstanbul
Deel 8: İstanbul-Stara Zagora-Sofia
Deel 9: Sofia-Novi Sad-Budapest
Na meer-dan-ik-ooit-gedacht-had-nodig-te-hebben delen gaat er nu dan eindelijk een eind aan komen. In dit deel reizen vanuit Budapest via een omweg naar huis. Ik kwam op vrijdag 25 oktober aan in Budapest, zaterdag de 26e was de laatste dag dat m'n Interrailpass geldig was. Ik had het plan om wat plekken in het westen van Hongarije te bezoeken en dan met een nachttrein-dagtrein combinatie weer naar huis te reizen.
Ook van dit laatste deel heb ik wat kaartjes in elkaar geflanst, een overzicht van deze etappe staat hier, het totaalplaatje van dit "rondje" is hier te vinden. Het verslag:
Om precies 06:04, op de minuut op tijd, was de nachttrein uit Beograd aangekomen op Budapest-Keleti. De trein was nog redelijk gevuld, alleen het slaaprijtuig waar ik in zat was bijna helemaal leeg. Voor de laatste keer gebruikte ik mijn VIP-card van Interchange om wat geld te wisselen bij het wisselkantoor op station Keleti, daarna probeerde ik bij het internationale loket een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin. Ik wou met een ommetje naar Wien reizen en dan vanaf daar via Berlin naar huis reizen, omdat die nachttrein goed te betalen is en ook Berlin-Enschede qua tijd niet extreem lang duurt. Het lukte echter niet om de reservering te maken, dus dat zou ik dan later nog wel proberen. Aan een Hongaars stel die in mijn coupé zaten tussen Zagreb en Budapest, ruim twee weken eerder (zie deel 2), had ik gevraagd of zij nog wat leuke plekken wisten om te bezoeken in Hongarije, het liefst niet al te grote steden. Als eerste raadden ze meteen Kőszeg aan, een stadje met 12.000 inwoners tegen de grens met Oostenrijk, iets ten noorden van Szombathely. Voor het lekkerste biertje van Hongarije moest ik volgens hen naar Sopron, wat iets noordelijker ligt. Het biertje, genaamd Soproni Kinizsi, kun je alleen in de buurt van Sopron kopen en je moet er geluk mee hebben. Ik zou het altijd kunnen proberen, nietwaar?
Eerst ben ik naar Kőszeg gegaan, waar je vanuit Budapest met één overstap in Szombathely komt. Vanuit Budapest kun je zowel met de intercity (2h52, reservering verplicht) als met een sneltrein (4h09, geen reservering) naar Szombathely reizen. Omdat de sneltrein als eerste zou vertrekken en tevens als eerste zou aankomen in Szombathely heb ik die genomen. De sneltrein rijdt een andere route, namelijk vanaf Győr niet via Csorna maar via Pápa, wat een deel van het tijdsverschil verklaart. Daarnaast stopt de sneltrein 23 keer onderweg, en de intercity maar 5
1. Goed, de sneltrein dus. We vertrokken op tijd en ik zat helemaal achterin. Hier de spoorlijn tussen Budapest en Győr in het ochtendlicht, door het achterraam gezien.
Railway Budapest-Győr by Timon91, on Flickr
2. In Győr keert de trein om en komt er een diesellok voor, dus wordt er hier een klein kwartiertje gestopt. De kaartcontrole was inmiddels al geweest, de conducteur heeft 10 minuten lang naar m'n Interrailpass staan turen en daarna een telefoontje gepleegd waar niemand opnam. Toen heb ik toch maar gevraagd of er een "boj" was (probleem), waarna hij op het "NOT FOR SALE" wees wat er op de plek van het tarief stond. De pass was immers gratis, dus dan staat er ook geen prijs op. In een mix van Duits, Engels, Russisch en Hongaars heb ik de beste man maar geprobeerd uit te leggen waarom het zo was, net zo lang tot hij het zat was. Hij nam een paar foto's van de pass met z'n mobieltje en ging toen verder met de controle. Het zal wel weer
Győr railway station by Timon91, on Flickr
3. Het perron in Győr.
Győr railway station by Timon91, on Flickr
4. Eerst zat ik in het achterste rijtuig, na Győr dus in het voorste. Hier komt de diesel al aanrijden voor het niet-geëlektrificeerde stuk naar Celldömöllk.
Győr railway station by Timon91, on Flickr
De rit naar Szombathely verliep verder rustig, alleen in Celldömöllk liepen we wat vertraging op. Hier vindt er weer een lokwissel plaats, maar de lok kwam van een vertraagde tegentrein, zodat we zelf ook een klein kwartiertje vertraging hadden. Onderweg passeerden we ook nog het station met de moeilijkst uitspreekbare naam in het Hongaars die ik ooit ben tegengekomen: Ostffyasszonyfa. Er zullen vast nog wel ergere gevallen denkbaar zijn, maar hier kon ik er maar weinig van maken
5. Het kwartiertje vertraging betekende echter wel dat ik maar twee minuten had in Szombathely om de stoptrein naar Kőszeg te halen, die eens per uur rijdt. Dit ging gelukkig net goed, ik had zelfs nog tijd voor een snelle foto van het treintje dat tussen Szombathely en Kőszeg (17 km verderop) heen en weer pendelt. Het was een Oostenrijks dieselstelletje van GySEV. GySEV is een Oostenrijks-Hongaarse vervoerder die verschillende diensten in het grensgebied uitvoert, grotendeels aan de Hongaarse kant.
Train to Kőszeg at Szombathely train station by Timon91, on Flickr
6. Het comfortabele interieur.
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr
7. Er is zelfs een beeldscherm aanwezig waar de volgende stations en de huidige snelheid op weergegeven wordt. Ook laat het af en toe een realtime kaart zien waar je de trein op ziet voortbewegen. Prima reisinformatie zo, als je het mij vraagt :)
Train Szombathely-Kőszeg interior by Timon91, on Flickr
8. De trein stopt nog zeven keer tussen Szomathely en Kőszeg, hier station Gencsapáti-felső.
Gencsapáti-felső train station by Timon91, on Flickr
9. Na aankomst in Kőszeg.
Train from Szombathely at Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
10. Het stationsgebouw, waar ik helaas nergens m'n tas kwijt kon :(
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
11. The railroad to nowhere. Het spoor houdt na een paar honderd meter op. Er is ooit een lijn naar Oostenrijk geweest, de Burgenlandbahn, maar grensoverschrijdend verkeer is er al een hele tijd niet meer.
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
12. Omdat ik nergens m'n tas kwijt kon heb ik hem maar steeds bij me gedragen, helaas. Heel lang was ik toch niet van plan in Kőszeg te blijven. Het centrum is 10-15 minuten lopen vanaf het station, via Rákóczi Ferenc utca.
Rákóczi Ferenc utca, Kőszeg by Timon91, on Flickr
13. Fő tér, het centrale plein van het stadje.
Fő tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr
14. Jézus Szíve templom, het meest herkenbare gebouw van het stadje. Er waren een paar andere toeristen hier, in de zomer zal het hier een stuk drukker zijn.
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr
15. Van binnen. Ik ben niet gelovig, maar religieuze gebouwen vind ik er van binnen vaak erg mooi uitzien.
Jézus Szíve templom, Kőszeg by Timon91, on Flickr
16. Straatje in het centrum.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
17. Een poort.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
18. Jurisics tér, iets achter Fő tér.
Jurisics tér, Kőszeg by Timon91, on Flickr
19. Iets achter Kőszeg, richting Oostenrijk, liggen de eerste heuvels ten westen van de Hongaarse vlakte. Je zou dit als de allereerste tekenen van de Alpen kunnen zien.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
20. Random straatje in het centrum. Het was jammer dat ik m'n tas nergens kwijt kon, het was prettig rondlopen hier.
Kőszeg by Timon91, on Flickr
21. Várkör, een autostraat aan de oostrand van het centrum.
Várkör, Kőszeg by Timon91, on Flickr
22. Terug op het station. Hier moest ik nog een paar minuten in het zonnetje wachten tot het treintje uit Szombathely weer aan zou komen. Geen probleem, wat een sereniteit :)
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
23. De spoorlijn richting Szombathely.
Kőszeg train station by Timon91, on Flickr
Vlak voor aankomst van de trein kwam er een grote groep luidruchtige jongeren het perron op, die de rust aardig verstoorden. Gelukkig gingen ze in een ander treinstel zitten, in het treinstel waar ik zat zaten alleen nog een paar andere mensen. Mijn volgende bestemming was eigenlijk Sopron, maar, zo bedacht ik me, ik zou ook nog wat anders kunnen proberen! Een snelle blik in het Thomas Cook spoorboekje leerde mij dat ik ook nog via Graz naar Wien zou kunnen reizen. Op die manier kon ik én eens de Semmeringbahn berijden, én kon ik eens in een RailJet reizen. Bovendien kon ik dan de reservering voor de nachttrein in Graz al maken, zodat ik dat niet pas 's avonds in Wien zou hoeven doen. Zo gezegd, zo gedaan! Zulke spontane beslissingen zijn het grote voordeel van Interrail ;)
24. In Szombathely had ik een paar minuten overstaptijd op de GySEV trein naar Szentgotthárd, een grensdorp zo'n 55 km treinen ten zuidwesten van Szombathely. Het station was druk en overal stonden rijen, dus een fatsoenlijke lunch fixen lukte niet meer. Hier stond mijn trein richting Szentgotthárd, bestaande uit hetzelfde materieel als ik had in de RE St. Moritz-Chur anderhalve week eerder. Het was in het begin aardig druk, maar het werd al snel rustiger.
Train to Szentgotthárd at Szombathely train station by Timon91, on Flickr
25. Station Körmend, een half uurtje later. Hier gingen de meeste mensen er uit.
Körmend train station by Timon91, on Flickr
26. De tegentrein uit Szentgotthárd, op weg naar Sopron.
Körmend train station by Timon91, on Flickr
27. De trein bij aankomst in Szentgotthárd. De Hongaarse en Oostenrijkse treinen sluiten hier goed op elkaar aan. Er is een scheve uursdienst met een overstap van 10-15 minuten. Ik hoopte hier nog wat lunch te kunnen halen, maar helaas, alles was dicht.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
28. Geheel links de ÖBB-trein naar Graz, aan het eilandperron de GySEV-treinen naar Szombathely en verder.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
29. De CTA die de trein naar Graz aankondigt. Ten tijde van deze reis was er nog één doorgaande verbinding hier, namelijk IC "Halászbástya" Budapest-Graz, al kan ik hem momenteel niet meer in de reisplanner van de nieuwe dienstregeling terugvinden. Er zouden echter gewoon nog doorgaande rijtuigen Budapest-Graz moeten zijn, als ik de Hongaarse reisplanner moet geloven.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
30. Station Szentgotthárd dus. Weinig te doen, weinig te beleven.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
31. Het interieur van mijn lege CityShuttle-rijtuig.
Train Szentgotthárd-Graz interior by Timon91, on Flickr
32. Nogmaals de twee Hongaarse treinen.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
33. Omlopende GySEV-lok.
Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
34. Op tijd verlieten we Szentgotthárd voor de 81 km naar Graz, die in 1h45 afgelegd worden.
Leaving Szentgotthárd train station by Timon91, on Flickr
35. De grens - het voormalige IJzeren Gordijn nota bene - heb ik gemist, dit is reeds in Oostenrijk. De grens ligt net buiten Szentgotthárd.
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr
36. Mogersdorf is het eerste station in Oostenrijk.
Entering Mogersdorf by Timon91, on Flickr
37. Jennersdorf, niet veel later.
Jennersdorf train station by Timon91, on Flickr
38. In Fehring, 20 minuten na het verlaten van Szentgotthárd, komt de lijn uit Wiener Neustadt erbij.
Fehring by Timon91, on Flickr
39. Op het perron was het vrij druk, vanaf hier waren het vooral forenzen die tussen de dorpen en regiocentra reisden. In mijn rijtuig zaten aardig wat Oostenrijkse schoolmeisjes, die voor de nodige reuring zorgden. Op mijn vraag of het elke vrijdagmiddag zo ging kreeg ik giechelend te horen dat dit nog wel meeviel
Fehring train station by Timon91, on Flickr
Na een rustige rit door steeds heuvelachtiger landschap kwam ik op tijd aan in Graz. Bij het loket probeerde ik bij een vriendelijke ÖBB-dame een reservering te maken voor de nachttrein Wien-Berlin, maar kreeg tot mijn verbazing te horen dat die vol zat. Ook Bratislava-Berlin, Wien-Zürich, Wien-Köln, Wien-Hamburg en Wien-München zaten allemaal tot het laatste bed toe vol. Er was nog één bedplaats over in de trein Wien-Berlin, maar dat was in een "Damenabteil", waarover de ÖBB-dame zeer terecht opmerkte dat dat nog wel eens een probleem kon opleveren Toen bedacht ik me dat er vanaf Graz ook nog een nachttrein rijdt, namelijk naar Zürich. Daar was nog wel plek, opluchting! Aangezien die trein pas om 22:25 zou vertrekken had ik nog een uur of zes om Graz te verkennen. Na het betalen kreeg ik meteen te horen waar de bagagekluisjes zaten en wat de beste manier was om in de paar uur die ik hier onverwachts had door te brengen. Topservice van de ÖBB :) Die Semmeringbahn en die RailJet komen nog wel een keer ;)
40. Goed, Graz dus! Van de stad wist ik maar weinig, behalve dan dat het best de moeite waard moet zijn. Hier de voorzijde van het Hauptbahnhof, waar trouwens flink verbouwd werd.
Graz Hauptbahnhof train station by Timon91, on Flickr
41. De Annenstraße, die het station met het centrum verbindt.
Annenstraße, Graz by Timon91, on Flickr
42. Het Kunsthaus, gebouwd ter ere van het feit dat Graz in 2003 de Culturele Hoofdstad van Europa was.
Kunsthaus, Graz by Timon91, on Flickr
43. De Mur en Der Grazer Schloßberg.
Schloßberg and the Mur, Graz by Timon91, on Flickr
44. Toren van het Franziskanerkloster aan de Murgasse.
Murgasse, Graz by Timon91, on Flickr
45. De Mur, met iets verderop het Murinsel, ook gebouwd ter ere van de Culturele Hoofdstad in 2003.
Mur, Graz by Timon91, on Flickr
46. Stadsbeeld.
Graz by Timon91, on Flickr
47. Close-up van het Murinsel. Rechts de Schloßberg.
Murinsel, Graz by Timon91, on Flickr
48. Vanaf de Schloßberg heb je een schitterend uitzicht over de stad. Aangezien het al begon te schemeren - met in mijn ogen het mooiste licht van de dag - vond ik dit wel een goed moment om de heuvel op te gaan. Er gaat ook een kabeltreintje omhoog, maar je kan ook gewoon met de trap.
Graz by Timon91, on Flickr
49. Shit, ik had iets verder naar rechts moeten staan :( Het was ook nauwelijks te zien op het schermpje van de camera, op zo'n moment mis je wel een zoeker
Graz by Timon91, on Flickr
50. De trap omhoog. Het was redelijk druk, ik moest even wachten tot de trap weer leeg was. Graz is best toeristisch, zelfs eind oktober.
Graz by Timon91, on Flickr
51. Tuin op de steile berghelling.
Wall gardens, Graz by Timon91, on Flickr
52. De klokkentoren, boven.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
53. Uitzicht over de oostkant van het centrum, richting het zuiden. Voor je oriëntatie: Graz heeft ongeveer 250.000 inwoners en de Mur splitst de stad in een westelijk en een oostelijk deel.
View over Graz by Timon91, on Flickr
54. Het kasteel.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
55. Aziatisch theehuisje op de heuvel.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
56. Naar het westen gekeken, tegen de zon in.
View over Graz by Timon91, on Flickr
57. Nog een toren.
Schloßberg, Graz by Timon91, on Flickr
58. Terras met uitzicht.
View over Graz by Timon91, on Flickr
59. Nog meer zonsondergang. Op dit punt trof ik iemand die met een statief en een spiegelreflexcamera automatisch elke 20 seconden een foto nam, voor een hobbymatige timelapsevideo. We raakten aan de praat en hebben zeker een uur hier gestaan, totdat dit deel dicht ging en we weg moesten. Samen zijn we naar beneden gelopen, hij gaf nog wat tips over de rest van de stad en toen scheidden onze wegen.
View over Graz by Timon91, on Flickr
60. Het hoofdplein, geheel onlogisch "Hauptplatz" geheten Hier was 's avonds nog een ceremonie, het was schijnbaar een nationale feestdag vandaag.
Hauptplatz, Graz by Timon91, on Flickr
61. De Herrengasse, een hoofdstraat in het centrum.
Herrengasse, Graz by Timon91, on Flickr
62. De Sporgasse, een leuk straatje die vanaf de Hauptplatz naar het oosten toe de heuvel op loopt.
Sporgasse, Graz by Timon91, on Flickr
63. Karmeliterplatz, aan het eind van de Sporgasse.
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr
64. Het kasteel steekt er nog bovenuit. Je kan wel zien dat dit deel van het centrum al aardig wat hoger ligt dan de Mur.
Karmeliterplatz, Graz by Timon91, on Flickr
65. Het laatste avondlicht aan op de Domkirche aan de Hofgasse, niet ver van de Karmeliterplatz.
Domkirche, Graz by Timon91, on Flickr
66. Hierna ben ik teruggelopen naar de Hauptplatz, waar de ceremonie gaande was. Hier heb ik nog even gekeken en ben toen op zoek gegaan naar wat eten. Inmiddels was het wel helemaal donker. Hier dezelfde kerk als op foto 46, nu in het donker.
Graz by night by Timon91, on Flickr
67. Het Murinsel was blauw verlicht 's avonds. Vreemd en mooi tegelijk, al komt het naar mijn mening op de foto niet helemaal terug.
Murinsel by night, Graz by Timon91, on Flickr
68. Terug op het station, ruim op tijd. Mijn trein stond al klaar en ik kon er ook al in. Eerst heb ik nog maar even m'n ouders gebeld dat ik weer onderweg was naar Nederland en dat het wel ging lukken om nog voor zaterdagavond 23:59 in Nederland te geraken, daarna ben ik de trein in gegaan.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr
69. Het koersbordje, de trein heet "Zürichsee" naar het meer waar Zürich aan ligt. De trein bestond uit drie rijtuigen richting Zürich (slaap, couchette en zit) en twee rijtuigen (couchette en zit) die tot Feldkirch meereden, samen met een autowagon. 's Nachts wordt deze trein in Bischofshofen gecombineerd met een deel uit Beograd en Zagreb om zo samen verder te rijden naar Zürich (zie deel 6).
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich at Graz Hbf train station by Timon91, on Flickr
70. Mijn coupeetje. Ik zou hier volgens de providnik van Newrest (weer zo'n bedrijf als Wars, Utasellátó, Gevaro, etc.) met nog één iemand anders liggen, maar die kwam niet opdagen en dus had ik de coupé de hele rit voor mezelf.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr
71. Slechte foto van het gangpad.
EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich interior by Timon91, on Flickr
We vertrokken op tijd uit Graz, bij het wegrijden zag ik de Hongaarse rijtuigen van de Halászbástya nog staan die net een uurtje eerder binnen waren gekomen. Bijna elk coupeetje was wel bezet, maar lang niet ieder bed. Na Bruck a/d Mur, op 40 minuten buiten Graz waar de trein kop moet maken, ben ik gaan slapen. Na een heerlijke nacht werd ik wakker toen we in Feldkirch stonden, helemaal in het westen van Oostenrijk. Ik denk trouwens dat je niet veel langere ritten dan deze kan maken zonder Oostenrijk te verlaten. Treinen tussen Innsbruck en Wien gebruiken naar mijn weten allemaal de route via Kufstein (door Duitsland), maar deze trein rijdt wél helemaal door Oostenrijk (via Kitzbühel). Na de rit door Liechtenstein dit keer wél bij daglicht te hebben aanschouwd werd het Zwitserse Buchs bereikt, waar de trein ook kopmaakt. Hier kwam de provodnik het ontbijt langs brengen, iets waar de ÖBB met kop en schouders boven uitsteekt vergeleken met de rest!
72. Waarvan akte! Verse broodjes, verse koffie, alles inbegrepen!
Breakfast on the EuroNight “Zürichsee” Graz-Zürich by Timon91, on Flickr
73. Na Buchs werd de rit vervolgd via Sargans, niet veel later kwam de Zürichsee dan in zicht.
Zürichsee seen from the train by Timon91, on Flickr
Op tijd werd Zürich bereikt. De avond ervoor had ik in de trein nog uitgezocht wat de beste optie zou zijn om in Enschede te komen, dat bleek met de ICE Basel-Dortmund te zijn. In Zürich kon ik direct een TGV in duiken die naar Basel reed. De TGV, op weg naar Paris, mag je in Zwitserland toeslagvrij gebruiken. De TGV zat helemaal vol, maar de meeste mensen waren op weg naar Basel. Onderweg heb ik gepraat met de man die tegenover mij zat. Hij was van oorsprong Algerijn en op weg naar het vliegveld om een bruiloft te bezoeken in Algerije. Met een gesprekspartner verliep de rit voor het gevoel erg snel :)
74. In Basel verliet inderdaad bijna iedereen de TGV en stapten er ook net zoveel mensen weer in De reserveringsschermpjes lieten al zien dat bijna alle plekken van Basel tot Paris gereserveerd waren.
TGV at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
75. De stationshal.
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
76. Ingezoomd op het grote bord. Mijn trein stond er ook al op (11:13).
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
77. De CTA op het perron. Ik kon de rit helemaal uitzitten :)
Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
78. De trein, een mooie ICE-3 :)
ICE at Basel SBB train station by Timon91, on Flickr
79. Het interieur :) Te Basel SBB stapte er bijna niemand in, maar op Basel Bad Bf werd het wel wat drukker. Mijn tweezitter was gedurende de hele rit niet gereserveerd, dus ik kon als het goed is gewoon blijven zitten. Aangezien ik al op het beginstation instapte had ik de plekken voor het uitkiezen.
ICE Basel-Dortmund interior by Timon91, on Flickr
De rit naar Dortmund verliep zonder problemen, al was het tussen Mannheim en Frankfurt Flughafen wel sardientjesvervoer. Te Köln Hbf had ik nog een cross-platform overstap op een IC naar Münster, maar die zat helemaal vol en die IC zou ik in Dortmund ook nog wel kunnen nemen. Met die trein kon ik namelijk via Münster nog een half uur eerder in Enschede aankomen dan als ik in Dortmund op de directe stoptrein naar Enschede zou wachten. Zo gezegd, zo gedaan en zodoende zat ik nog een half uurtje in een betrekkelijk volle IC richting Münster. De stoptreinrit van Münster naar Enschede was zoals altijd saai en onspectaculair en tegen de tijd dat Enschede bereikt werd was het alweer donker. Naar huis ging het te voet en 10 minuten voor sluitingstijd stond ik, net als op de gemiddelde zaterdagavond, weer in de rij bij de Lidl Alsof ik nooit was weggeweest Het voornemen om eens vroeg naar bed te gaan en flink bij te slapen viel om verschillende redenen in duigen, maar na een mooie reis als deze maakte dat ook niet zo heel veel meer uit ;) Het waren drie fantastische, vermoeiende en met-Japans-tempo-door-Europa-racen-achtige weken!
Epiloog
Ik ben in totaal 22 dagen op pad geweest, precies de geldigheidsduur van de Interrailpass. Wat bijbehorende statistiekjes:
- Aantal kilometers: 13.858 (jep, bizar veel), waarvan 5334 in het eerste deel en 8524 in het tweede.
- Aantal verschillende landen: 19
- Aantal grenspassages per trein: 34
(overige statistieken op navraag ;))
En een overzicht van de genomen nachttreinen:
- EuroNight Lisinski/Opatija, München-Rijeka, 571 km
- D-nacht Zemplín, Humenné-Bratislava, 543 km
- EuroNight Jan Kiepura, Warszawa-Amsterdam, 1369 km
- Intercités du Nuit, Luxembourg-Nice, 1113 km
- EuroNight Wiener Walzer, Zürich-Budapest, 1053 km
- D-nacht Corona, Budapest-Brașov, 783 km
- D-nacht Bosphor-Express, București-Çerkezköy, 708 km
- D-nacht Balkan-Express, Çerkezköy-Sofia, 590 km
- D-nacht Nušić, Sofia-Beograd, 417 km
- D-nacht Beograd, Beograd-Budapest, 350 km
- EuroNight Zürichsee, Graz-Zürich, 723 km
Nou, dat was het dan definitief voor deze trip. Ik wil jullie bij deze bedanken voor het meelezen tot het bittere einde! ;) Het zijn "iets" meer delen geworden dan ik vooraf had gedacht Het aantal geplaatste foto's overigens ook: in totaal waren het er 757.... Ik zal ook wel eerlijk bekennen dat er iets meer tijd in is gaan zitten dan ik had verwacht, maar ik heb ook een hekel aan iets maar half afmaken ;) In conclusie wil ik ook nog wel zeggen dat het soms wellicht over kwam als een wat "gehaaste" reis, dat kan ik mij zeker voorstellen, maar ik heb het zelf niet als dusdanig ervaren. Op sommige plekken had ik graag wat meer tijd gehad, maar aan de andere kant vond ik het ook wel leuk om juist relatief snel door ons zeer afwisselende werelddeeltje te crossen. Ik had verwacht dat het me na een tijdje wel zou gaan tegenstaan, maar dat viel reuze mee. In de laatste twee weken had ik in ieder geval de motivatie dat ik erg graag terug wou naar İstanbul en daar heb ik allerminst spijt van gekregen ;)
Voor de laatste maal: bedankt voor het lezen en hopelijk vonden jullie het wat. Reacties zijn uiteraard altijd welkom! :)
Mijn Flickr account.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Hierop past maar één reactie: _O_
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Wauw. Wat een schitterend deel weer. :D
Maar ik neem aan dat de 'provodnik' in Oostenrijk anders heet?
Maar ik neem aan dat de 'provodnik' in Oostenrijk anders heet?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8662
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
WAUW! Ik dacht dat m'n bek openviel! Zo prachtig zijn deze verslagen! Geweldig en als je nog eens ergens heen gaat, of het nou in binnenland of buitenland is, GA ZO DOOR! :D *O*
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Ze kunnen het jaar 2013 hierbij wel afsluiten.
Ik heb het afgelopen jaar niet méér genoten dan van jouw bijdragen.
Twee keer een dikke duim, en ik zal jouw bijdragen in het komende jaar zeker volgen. :pos: :pos:
Ik heb het afgelopen jaar niet méér genoten dan van jouw bijdragen.
Twee keer een dikke duim, en ik zal jouw bijdragen in het komende jaar zeker volgen. :pos: :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Weer een heel mooie reportage :) Prachtige foto's ook.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Prachtig! :D :pos:
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Super! _O_ _O_ _O_
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Fantastisch! Ga vooral door, Timon ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39171
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Wederom een fantastisch verslag! :pos:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Het laatste topverslag in de reeks van vele *O* *O* :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Het was weer een schitterende reeks! :pos:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Super bedankt iedereen voor de toffe reacties! :D Ik voel me vereerd en ben zelfs een beetje sprakeloos :pos:
Het zal inderdaad wel iets als "Wagenbegleiter" zijn ofzo, maar "provodnik" dekt in mijn ogen het beste de lading en daarnaast blijft het gewoon verreweg het gaafste klinken ;)Meltrain schreef:Maar ik neem aan dat de 'provodnik' in Oostenrijk anders heet?
Mijn Flickr account.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Leuk verslag en een gave reis! Heb nog niet de tijd gehad om alle verslagen te lezen, maar dat ga ik zeker nog doen. Alweer reisjes voor 2014 op de planning, of doe je het voorlopig even rustig aan?
Mogelijke reden dat Basel Bad drukker was dan Basel SBB is dat de DB dit als een binnenlands station beschouwt, met goedkopere kaartjes als gevolg. Al kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn geweest .
Mogelijke reden dat Basel Bad drukker was dan Basel SBB is dat de DB dit als een binnenlands station beschouwt, met goedkopere kaartjes als gevolg. Al kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn geweest .
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Mooi om te volgen. Chapeau!
Komt wel goed schatje.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Mooie verslagen om te lezen. :pos:
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Chapeau chapeau!
Timon91, heb je wel eens overwogen dit in boekvorm uit te brengen, eventueel als herinnering voor jezelf via PoD o.i.d.? Kan je mooie boeken mee vullen.
Timon91, heb je wel eens overwogen dit in boekvorm uit te brengen, eventueel als herinnering voor jezelf via PoD o.i.d.? Kan je mooie boeken mee vullen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Thanks! :)
Wat betreft Basel: het zou goed kunnen, maar het was pas de tweede keer dat ik langs deze route kwam dus ik kan het nog niet echt bevestigen
Ik heb genoeg op de planning staan voor 2014, maar daarvan niks op spoorgebied Wel heb ik nog die tweede Interrailpass van de fotowedstrijd die ik nog voor eind 2014 moet gebruiken, dus daar ga ik nog wel gebruik van maken! :)Cookie schreef:Leuk verslag en een gave reis! Heb nog niet de tijd gehad om alle verslagen te lezen, maar dat ga ik zeker nog doen. Alweer reisjes voor 2014 op de planning, of doe je het voorlopig even rustig aan?
Mogelijke reden dat Basel Bad drukker was dan Basel SBB is dat de DB dit als een binnenlands station beschouwt, met goedkopere kaartjes als gevolg. Al kan het natuurlijk ook gewoon toeval zijn geweest .
Wat betreft Basel: het zou goed kunnen, maar het was pas de tweede keer dat ik langs deze route kwam dus ik kan het nog niet echt bevestigen
Niet echt eigenlijk, met Plain Old Documentation (ik moest het opzoeken...) ben ik ook niet bekend verder. Van de zomer ben ik ongeveer halverwege met het (tekstuele) reisverslag, maar deze reis heeft daar wel de nodige vertraging in gebracht helaas. Of ik verder nog wat met deze verslagen ga doen weet ik niet, ik laat het voorlopig eerst maar even rusten. Het zou dan vooral als herinnering voor mezelf zijn, het is denk ik niet echt materiaal om uit te geven. Daarnaast treed ik altijd vrij veel in detail, wat je op den duur ook weer gaat opbreken. Dat begin ik met het reisverslag van deze zomer ook wel te merken...Bee schreef:Chapeau chapeau!
Timon91, heb je wel eens overwogen dit in boekvorm uit te brengen, eventueel als herinnering voor jezelf via PoD o.i.d.? Kan je mooie boeken mee vullen.
Mijn Flickr account.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Ohja, niet iedereen weet wat PoD is PoD is dat je het boek helemaal klaar maakt e.d., maar dat het pas wordt gedrukt op het moment dat iemand het bestelt. Is voor iedereen goedkoper dan dode voorraad aanhouden in het magazijn in Culemborg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Leuk en interessant om te lezen en te bekijken. Ik kijk uit naar eventuele verslagen van de reizen die nog komen gaan. :pos:
Het is een spectrum.
Re: Onverwachte herfstreis (10): die Heimreise - slot [79]
Oke, duidelijk :) Of ik er echt een boek van zou kunnen maken dat betwijfel ik, maar het principe van PoD klinkt wel goed. Bedankt voor de tip in ieder geval! ;)Bee schreef:Ohja, niet iedereen weet wat PoD is PoD is dat je het boek helemaal klaar maakt e.d., maar dat het pas wordt gedrukt op het moment dat iemand het bestelt. Is voor iedereen goedkoper dan dode voorraad aanhouden in het magazijn in Culemborg.
Mijn Flickr account.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten