Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

STF schreef: Verder zoek ik er niets achter hoor, jij zo te horen wel, hahaha.
Dan las/begreep ik het verkeerd :oops:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Komende zaterdag verloopt mijn OV-maandabonnement, heb er nog altijd geen voordeel van terwijl ik er toch al ruim 3400 kilometer mee gereisd heb, pff wat moet je er toch belachelijk veel mee reizen wil je er wat aan hebben. Denk niet dat ik zoiets nogmaals koop.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Mr-W »

Wat is dan voordeliger ?
Lijkt me dat je na 3400 km in een maand zoiets er ruim uit zou moeten halen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wat voordeliger is: vervoersbewijzen per bundeltje (5x dagkaart of 10x 2-uurskaart inkopen is het voordeligst, tenzij je echt extreem veel met het OV onderweg bent, dan beter een maand of jaarabonnement Geen idee wie? Ik reis kennelijk nog altijd te weinig...

Ik neem vanaf volgende week een "internationaal" maandabonnement, dat heb ik er met tien lange ritten al uit.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Op Rail.lu foto's van de nieuwe aanwinst van de CFL, die volgend jaar december de internationale treindienst Luxemburg - Koblenz gaan verzekeren: http://www.rail.lu/materiel/cfl2300.html
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ronald »

Afgelopen oktober gereisd met de ODEG-versie. Goed spul wel.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Ik vind dit nieuwe front echt een verbetering. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Afgelopen vrijdag zat een buschauffeur nogal te mopperen over de dienst die hij deze week moet rijden, is echt zo'n dienst die bij niemand populair is omdat je 's morgens vroeg even de kinderen naar school moet rijden, daarna pas weer aan het einde van de ochtend verder moet rijden met een suf ritje van niks naar nergens. Na een aantal uur weer een kort ritje om vervolgens pas aan het einde van de middag en begin van de avond nog even snel een paar honderd kilometer af te moeten leggen; rijden, rijden en nog eens rijden, je hebt dan zelfs geen tijd meer om naar het toilet te gaan...
De hele ochtend en begin van de middag heb je dermate veel pauze dat je zelfs met een nagelborsteltje de bus volledig schoon zou kunnen maken.
Als grapje merkte ik op wel even op kantoor te gaan praten met de dienstindeler... Ja ik vraag de dienst met die leuke fabrieksritten (arbeiders naar de ochtend, middag of avonddienst brengen en na afloop van de ochtend, middag of avonddienst weer ophalen) voor je aan!
Dat is al helemaal zo'n dienst die natuurlijk niemand wil rijden...

Wie denk je dat er voor volgende week op het rooster staat om een groot deel van die fabrieksritten te rijden? HIJ...!!! :shock:
Uiteraard ook gelijk de slechtste combinatie; arbeiders van de ochtenddienst ophalen, arbeiders voor de middagdienst brengen, arbeiders van de middagdienst ophalen en tot slot de arbeiders voor de avonddienst brengen.
Hij heeft die dienst al ruim twee jaar niet meer hoeven rijden, november 2011 was de laatste keer.
Die man denkt nu haast dat ik echt op kantoor ben gaan praten...
Voor straf moet ik alle vier de ritten mee. :wink:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Van de week heeft een bus op de snelwegafrit bijna een auto de vangrail ingedrukt, de buschauffeur die dat was overkomen stond het geschrokken tegen een buschauffeuse en mij te vertellen. Was even daarvoor gebeurd, volgens hem echt geen auto in de spiegels (of over de schouder kijkend) te zien. Ik begreep niet zo goed waar die dode hoek dan zou moeten zijn maar ben dan ook geen buschauffeur.
Vanmiddag tijdens een lange pauze op een parkeerterreintje wilde de buschauffeuse ineens dat ik achter het stuur zou gaan zitten, stoel en spiegels naar mijn wens zou stellen, net alsof ik met die bus ging rijden. Waar is dat nou weer goed voor dacht ik? :?
Bleek ze me de dode hoeken te willen laten ervaren... Nooit meer aan gedacht... :lol:
Zij ging dan naar buiten en als ze mijn naam riep moest ik in de spiegels gaan kijken of over mijn schouder kijken om te beoordelen waar ze was. In de meeste situaties zag ik haar totaal niet of alleen met zeer goed kijken een heel klein beetje. De aller ergste is in een rechte lijn met de voor-as op zo'n twee meter (rechts) naast de bus.
Bij een lagevloersbus zou je het waarschijnlijk gewoon door een zijraam zien (mits er voorin het gangpad geen reizigers staan), maar bij zo'n hogevloersbus gaat dat niet.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Rechts inhalen is toch ook verboden in Luxemburg? Tenzij de afrit aansluit op een oprit die daarvoor ligt, was het waarschijnlijk een fout van de autobestuurder, niet van de buschauuffeur. Maar goed, ik was er niet bij dus kan moeilijk precies zeggen wiens schuld het is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Van twee uitvoegstroken naar een... Staat daar altijd file...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanmiddag in een wasstraat voor bussen tijdens het was proces ineens een paar luide knallen en vervolgens viel de installatie stil... Resetten en herstarten hielp niet, viel vrijwel direct weer met dezelfde luide knallen stil.
De foutmelding die op het display van de wasstraat getoond werd sloeg nergens op.
Er zou zich geen bus in de wasstraat bevinden, ook als er een sensor defect zou zijn valt de wasstraat toch niet met luide knallen stil? :?
In principe is die wasstraat volautomatisch; deur aan de ene zijde opent zodra ie een bus herkent, wasstraat begint te wassen zodra de bus op de juiste plek tot stilstand is gekomen en na het wassen opent automatisch de deur aan de andere zijde.
Heel makkelijk maar wel zeer lastig in geval van een storing...
De wasstraat en de uitrijdeur kunnen eventueel in een noodgeval ook met de hand bediend worden maar niemand weet hoe dat precies moet omdat het nooit nodig is.
Nu was het toch echt nodig want je kon hooguit voorzichtig met die bus achteruit terug naar de ingangsdeur rijden maar die opent vanaf binnen niet en kent geen handbediening. De uitgangsdeur heeft dit wel maar was niet te bereiken omdat de wasborstels halverwege het voorraam waren stilgevallen.
Het heeft mij twintig minuten gekost om die wasborstels naar hun basispositie terug te laten keren...
Echt fijn zo'n bedieningspaneel met ongeveer 50 knoppen waarvan je niet tot nauwelijks begrijpt waar wat voor dient...

Deze misschien? KLIK... Begon er water te spuiten...
Deze dan? KLIK... Begonnen de borstels te draaien (maar niet van plaats te bewegen)...
Wat zou deze voor functie hebben? KLIK... Begon de dakborstel naar achteren te bewegen (maar niet rond te draaien).

In plaats van dat ze nou een instructie ophangen wat je bij noodgevallen moet doen, of desnoods een telefoonnummer dat je kunt bellen want er is daar helemaal niets, geen enkele medewerker aanwezig...

Nou ja het is gelukt om er weer uit te komen, al schrokken we op het allerlaatste moment nog even want de met handbediening geopende uitgangsdeur begon doodleuk te sluiten toen de bus er onderdoor reed. Direct zo'n grote rode noodstop schakelaar ingedrukt.

Het stomme is ook dat je nergens die storing kan melden, zal gerust een halfuur later wel weer een bus naar binnen zijn gereden en hetzelfde probleem hebben gehad. Niemand weet wie verantwoordelijk voor die wasstraat is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanavond kreeg de bus waar ik in zat pech, kon echt niet meer verder rijden. Omdat het toch echt zo'n rit is waar zaterdagavond niemand gebruik van maakt zei de kantoormedewerker door de telefoon dat de chauffeur de bus daar kon laten staan en naar huis mocht gaan (die dienst was na die rit toch ten einde).
Hoe dan??? Mijn auto staat toch bij de stalling!!! Merkte de chauffeur verbaasd op... We waren echt op een locatie gestrand wat ongeveer een uur rijden bij de stalling vandaan ligt en er rijden daar uitsluitend nog wat busritten van andere vervoersbedrijven rond (allemaal in de verkeerde richting).
Ja kun je dan geen familielid, vriend of kennis bellen??? Werd er door de telefoon gevraagd...
Pff... In plaats van dat die persoon aan de telefoon nou zelf in zijn auto stapt!!!
De chauffeur zei ook tegen me; de enige die enigszins in de buurt woont en op dit tijdstip zou durven bellen ben jij...
Tja als ik zelf in die bus zit, gaat dat wat lastig worden...
Uiteindelijk zijn we na anderhalf uur daar gestaan te hebben, afgehaald door een collega die daar in de buurt woont.

Dat is en blijft het lastige bij die kleine vervoersbedrijven als er 's avonds laat (vooral in het weekend) iets aan de hand is...
Maandagochtend komt er een monteur naar die bus kijken (hij is gelukkig niet midden op straat stilgevallen).
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Anne »

Hebben ze in Luxemburg geen taxi's?
Met een beetje zorg voor je personeel bel je toch een taxi om een gestrande chauffeur op te halen op zo'n tijdstip.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Taxi's in Luxemburg kosten zo'n 65 euro per 5 kilometer, als ik die verhalen van busreizigers zo af en toe hoor.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door zone2000 »

pfff fijne werkgever zeg. :neg:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Uitsluitend tijdens de schoolvakanties rijden er op een bepaald moment van de dag twee bussen van hetzelfde vervoersbedrijf op exact hetzelfde tijdstip leeg van de bus stalling naar de hoofdstad toe; over het algemeen volgt de achterste onbewust gewoon de voorste want er zijn maar twee logische routes.
Ik reed met de chauffeur van de voorste bus mee, we kennen beide de chauffeur van de achterste bus goed en weten dat het nogal een na-aper is.
De chauffeur van de voorste bus waar ik in zat reed veel te vroeg de snelweg al af en ging helemaal binnendoor via de bochtigste en smalste straatjes in het centrum van de hoofdstad rijden. Ja hoor, die andere chauffeur ons volgen!
We hebben ons rot gelachen want die route is zo krap als wat.
De na-aper reed met 15 meter, wij met 12 meter. Overal waar onze 12 meter bus nog net goed door kwam had zijn 15 meter bus de grootste moeite om niets te raken. Prachtig, zijn verdiende loon voor het na-apen! :lol:
Soms was hij helemaal uit zicht verdwenen, kon geen snelheid houden.

Op plaats van bestemming aangekomen kwam ie gelijk naar ons toe lopen om te vragen wat dat nou voor rare route was?
Nou gewoon de snelste natuurlijk! :Y
Ja maar je kunt toch veel beter wat langer over de snelweg blijven doorrijden, merkte hij op.
Nou waarom heb je dat dan niet gedaan? Je hoeft ons toch niet te volgen! :mrgreen:
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael »

whahaha :lol: :mrgreen:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanavond lag een dronkenlap op hoog volume te snurken in de bus, al zo'n beetje vanaf de beginhalte waar hij was ingestapt. Toen we op een gegeven moment het dorpje Waldbillig binnen reden ben ik maar even naar achteren gelopen om hem wakker te schudden want ik heb hem daar al diverse malen zien uitstappen.

Wat denk je dat vent zei?
IK MOET NIET IN WALDBILLIG ZIJN! (Hij wilde weer verder gaan slapen.)
Vreemd dacht ik, riep voor de zekerheid nog maar een keer vrij hard WALDBILLIG want hij leek nog half te slapen.
WAAR ZIJN WE EIGENLIJK? (Hij keek zowel links als rechts door het raam.)
We zijn in Waldbillig.
WAT? ZIJN WE AL IN WALDBILLIG? IK MOET ER SNEL UIT, IK WOON HIER!!!

Die vent verschrikt van voren naar achteren door de bus lopen, opzoek naar de deur.
De andere reizigers konden hun lachen nauwelijks houden.

Door mijn gebrul was een meisje schuin tegenover ook wakker geworden, ze liep snel naar de buschauffeur toe om te vragen of hij zo meteen ook weer in de tegengestelde richting zou rijden? Ja ze had er in het vorige dorp uit gemoeten.
Wat een stelletje slaapkoppen deze avond (was gewoon tijdens de avondspits, dus helemaal niet zo gek laat).
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Z2N »

Dat een dronkenlap überhaupt de bus in mag! Hier zou dat volgens mij niet zomaar mogen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Michael 1988 »

Gebeurt helaas wel. Pas als ze vervelend beginnen te worden bellen de meeste chauffeurs of de politie of controle/handhavingsteam of zetten ze vroegtijdig zelf de bus uit. Paar jaar geleden (ik praat nu over 2011) pendelde ik steeds van Park Hilaria naar huis toe iedere dag met de bus. Ik had 2x de bus gemist en moest daardoor 2x de laatste bus nemen. Nou die zat dus stampend vol met jeugd, waarvan de helft dronken was. Heb zelfs overdag een paar keer dronken mensen in de bus zien zitten en een enkele keer waren ze zo lastig dat de chauffeur die vroegtijdig de bus uit zette of de centrale belde voor hulp. Zolang ze niet bier in de bus drinken doen de meeste chauffeurs hier in Oost-Brabant (weet niet hoe dat in de rest van Nederland zit) er niet moeilijk over. Het zijn wel je klanten en die raak je kwijt als je ze verwijst naar een taxi.

Ps. Ik moet wel bekennen dat ook ik overdag wel eens in de bus (gebeurt ook in de auto als ik zelf niet rij) in slaap ben gevallen. Vooral als ik slecht heb geslapen die nacht of erg vroeg op moet. Het overkomt dus meerdere mensen en heeft niets te maken met het tijdstip dat het op dat moment is.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Vanavond op het eindpunt aangekomen kwam er een jongen naar voren gelopen om te vragen hoe hij terug in Waldbillig kwam (ja toevallig weer datzelfde dorp) want hij was in slaap gevallen en pas kort voor het eindpunt wakker geworden.
Een paar dagen terug schrok er ook al een meisje wakker in Waldbillig die juist in het voorgaande dorp moest zijn.
Haha wat is dat deze week zeg, telkens rond datzelfde gebied...

Die jongen van vanavond hoefde slechts anderhalf uur op de bus in de tegengestelde rijrichting te wachten, dat is niet veel voor Luxemburgse begrippen.

Zolang ik er geen grotere omweg als tien kilometer voor hoef te maken wil ik in slaap gevallen personen (geen dronkenlappen) gerust even met de auto naar hun plaats van bestemming brengen maar Waldbillig ligt voor mij echt totaal niet op de route naar huis.

Ik heb zelf ooit een keer gehad dat ik vergeten ben uit te stappen, had die dag de auto niet bij het eindpunt van de buslijn geparkeerd maar een paar dorpen eerder, toen de bus een stuk voorbij dat betreffende dorp was schoot het me ineens te binnen. Zo rond middernacht was er geen bus meer in de tegengestelde rijrichting dus dan maar lopend terug (de afstand was nog wel te overzien) was mijn gedachte.
Welnee zei de buschauffeur (die ik goed ken), rond dit tijdstip is er toch geen ander verkeer meer op de weg en aangezien er ook geen reizigers meer aan boord zijn, zet ik de bus wel in zijn achteruitversnelling (omkeren is op dat soort boerenlandweggetjes niet mogelijk).
Volgas (25 km/u) achteruit terug naar het dorpje waar de auto geparkeerd stond, pff wat is die signaaltoon van het achteruitrijalarm dan luid zeg, zo zonder ander omgevingsgeluid.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

Ik wil binnenkort van Maastricht via Gouvy naar Luxemburg-Stad gaan met de trein. Hoe duur is tegenwoordig een enkele reis Troisvierges - Luxemburg als je dat bij de Luxemburgse treinconducteur koopt?

Ik heb voor Maastricht - Troisvierges ondertussen een reisbedrag van 7,40 + 4,00 "bij elkaar", dus onder de 15 euro voor NL - Luxemburg is misschien ook nog wel mogelijk (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Ronald »

Ik heb wel een keer een enkeltje bij de conducteur gekocht voor hetzelfde bedrag als bij het loket, want dat was dicht toen. Anders weet ik het eigenlijk niet. Je kan ook in Troisvierges uitstappen en een kaartje bij het loket kopen. Kost je wel een uur maar ik neem aan dat je Maulusmuhle ook wilt hebben (A).
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door nvdw »

Z2N schreef:Dat een dronkenlap überhaupt de bus in mag! Hier zou dat volgens mij niet zomaar mogen.
Een chauffeur mag een dronken passagier weigeren. Als passagier dronken zijn of onder invloed zijn van verdovende middelen is strafbaar en kost 90 eypo, waarschijnlijk dezelfde boete als voor openbare dronkenschap.

Punt is alleen: ik kan ze geen blaastests afnemen (als ik dat al zou willen) en een beschonken persoon dat zich bij instappen en gedurende de reis normaal gedraagt wekt bij mij geen argwaan. Een tijdje terug heb ik de bus voor een soort van eerstejaarsstudent nog aan de kant moeten zetten omdat... nouja vul maar in. Maar ik had hem bij binnenkomst dus nooit als 'kegel' ingeschat.

Lag niet aan mijn rijstijl hoor (A)
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten