Het kan nog erger: Venlo. De verhouding in/uitstappers op het station vs. inwoners van de stad is vrijwel nergens anders zo laag.
De stad Venlo is niet erg groot, de gemeente wel (daar valt ook Blerick en Tegelen onder). Verder heeft Blerick ook vrijwel alle treinverbindingen te bieden die Venlo ook te bieden heeft (m.u.v. de trein naar Duitsland), dus ligt voor een groot deel van de reizigers Blerick gunstiger.
Venlo is een gemeente die niet alleen de stad Venlo bestrijkt, maar ook een groot deel van de omgeving. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld voor Barneveld en Emmen, waardoor het inwoneraantal veel hoger uitvalt dan de draadwerkelijke plaats.
Verder denk ik niet dan Venlo zo vreselijk sterk op Eindhoven gericht is, wat eigenlijk de enigste kwalitatieve verbinding is (naast die naar Duitsland). Venlo is ook behoorlijk op Nijmegen (o.a. universiteit) en Maastricht (provinciehoofdstad) gericht. Alleen moeten die laatsten het doen met een enkelsporig diesellijntje (waarbij je voor Maastricht nog moet overstappen), terwijl er wel een gloednieuwe A73 ligt. Dan is het autogebruik veel hoger.
Zelfde geldt bijvoorbeeld voor Emmen en Doetinchem. Zutphen is kleiner dan Doetinchem, maar doordat het spoornet in Zutphen een stuk beter is dan het wegennet zijn de reizigersaantallen (exclusief overstappers) van Zutphen drie keer zo hoog als die van Doetinchem.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?