Korte vragen #5

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Korte vragen #5

Bericht door fogeltje »

Thom91 schreef:Laatste 3500 vanuit Asb naar Ehv was die van 20:00 precies.
Zoiets staat me ook bij, zowel de tijden uit Bijlmer als Utrecht. Ik pas de wiki voor 2013 ook aan.
"Een touringcar is geen bus"
benza

Re: Korte vragen #5

Bericht door benza »

marlies schreef:Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.
Dat wist ik niet, bedankt!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

marlies schreef:Het probleem is denk ik dat dubbeldekkers met een gelijkvloerse instap wat lastiger te krijgen zijn en dat dat voor stoptreinmaterieel verplicht is gesteld.
Tegenwoordig standaard geleverd. Maar ten tijde van de bouw van DDAR niet aan de orde natuurlijk :)
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door reisthijs »

Een dubbeldekstrein met een gelijkvloers instap op 76cm is allesbehalve standaard. Ja, nu is er de OMNEO die met deze instaphoogte geleverd kan worden maar dat is eigenlijk maar een halve dubbeldekker.

Gelijkvloerse instap wordt verplicht voor alle treinen, het verschil zit 'm in de ingangsdatum.
Voor het "Sprintersegment" is de streefdatum 2018, Intercity's hoeven pas in 2030 allemaal een gelijkvloerse instap te hebben. De tot IC verbouwde dubbeldekkers kunnen dus nog jaren mee.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
benza

Re: Korte vragen #5

Bericht door benza »

Maar wat is het verschil tussen een intercity and een sprinter in Nederland?
Bijvoorbeld, in Zeeland zijn alle treinen officiel "intercities", waar in de praktijk stoppen alle treinen op alle stations, zonder uitzonderingen.

En voor internationale treinen is het uiteraard onmogelijk.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Het is ook bullshit, want een voor intercitydoeleinden aangeschafte/gereviseerde trein (hallo DDZ) mag dus wel gewoon ingezet worden op sprinterdiensten. Symboolpolitiek ;)
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door reisthijs »

Zolang er nog niet genoeg gelijkvloerse sprinters zijn kan dat toch ook niet anders? :wink:
DDZ als stoptrein is een tijdelijke situatie.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Korte vragen #5

Bericht door Somoht »

Is er emand die in Leiden snel foto's van wat DRISjes op Oudejaarsavond kan nemen? :P (na 20u?)
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #5

Bericht door VIRM »

Morgen mag ik wellicht op de terugweg richting Randstad vanuit Assen in Zweolle overstappen. Is de overstap van spoor 5 naar 3, of 3 naar 5 gewoon cross-platform?
Ik zie op de plattegrond op Sporenplan dat er wel wat kopspoortjes zijn op Zwolle, maar helaas geven ze op de eenvoudige plattegronden geen perronnummers weer.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

3 naar 5 en v.v. is in Zwolle inderdaad gewoon cross-platform. Spoor 4 is een klein kopspoortje wat in feite een inham aan het uiteinde van perron 3 is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #5

Bericht door julsteren »

Word dat spoor 4 in Zwolle wel gebruikt?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #5

Bericht door Ardan »

Zo af en toe ja. Vooral voor eindigende treinen die daarna afgerangeerd worden, een enkele keer per dag.
Ik doe ook maar wat
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #5

Bericht door waldo79 »

Aangezien de NS een langlopende actie heeft rondom het product Weekend Vrij zit ik eraan te denken dat aan te schaffen.
Kan ik mijn VDU in dat abonnement omzetten?

En waarom stel ik de vraag hier: ik ga ervan uit duidelijkere antwoorden te krijgen dan NS Klantenservice ze produceert :N
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

http://www.ns.nl/reizigers/producten/ab ... -vrij.html, eerste vraag bij de Veelgestelde vragen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Er staat zelfs dat je dus zelfde OVC kan gebruiken - moet alleen wel een jaar geldig zijn voor de jaarvariant geloof ik, dat staat er weer niet bij.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #5

Bericht door Tochjo »

Tijdens het bestelproces staat dat je kiest voor een nieuwe kaart "als de geldigheidsduur van uw huidige persoonlijke OV-chipkaart korter is dan 8 weken".
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #5

Bericht door waldo79 »

Duidelijk :wink:
ns.nl schreef:Bent u verplicht om in- en uit te checken. Voor Weekend Vrij en Dal Vrij geldt er een instaptarief van € 10 wanneer u buiten de periode reist, waarin u onbeperkt mag reizen
Wordt er dan nog zoveel met papieren kaartjes gereisd? Ik reis al sinds maart 2010 op de OVC in combinatie met een VDU :?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door reisthijs »

Ik ken genoeg mensen die nog met papieren kaartjes reizen in combinatie met VDU of een jaartrajectabonnement.
Mijzelf incluis.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #5

Bericht door baladid »

Kan men ergens op internet natrekken welke treinen met welk materieel gereden worden en of ze wifi hebben?
Het gaat om de t2048 morgen en de t773 op maandag.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

t2048 is V-IRM - dat kan met of zonder Wifi zijn
t773 is elke dag behalve zondag met ICM - dat is altijd met Wifi.
Geplande inzet (maar niet lengte) kan je hier bekijken
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

Volgens mij is de inbouw van Wifi bij VIRM inmiddels ook afgerond.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #5

Bericht door baladid »

Bedankt.Bij de 2048 kijk ik anders maar uit het raam - ik ken dat traject tot nu toe alleen in het donker. :D
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Korte vragen #5

Bericht door hidihi »

ik had een paar kortere vragen:

1. De belbus. Hoe regelen vervoersbedrijven dat? Wordt er een aparte taxi ingezet als zo'n belbus rit besteld wordt of wordt zo'n rit gecombineerd met zorgvervoer reizigers?

2.Goedkoop internationaal reizen is erg populair. Bij het goederenvervoer zie je dit ook. Dus ik dacht je kunt goedkope internatinale treinkaartjes verkopen als een passagiers rijtuig aan een regulieren (goederen) bloktrein koppelt. ik zie dit niet snel gebeuren maar zou je dit in theorie uit kunnen voeren? Hoe zit het met de volgende aspecten?

-Mogen er reizigers rijtuigen over de betuweroute getrokken worden?
-Hoeveel goederen vervoerders mogen ook passagiers vervoeren?
-Zijn er andere regels die dit type vervoer onmogelijk maakt?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Korte vragen #5

Bericht door julsteren »

hidihi schreef:ik had een paar kortere vragen:
-Mogen er reizigers rijtuigen over de betuweroute getrokken worden?
Nee, want je kunt niet zoveel reizigers evacueren bij een eventuele brand in een tunnel op die spoorlijn.

En ik heb zelf ook een vraag, kun je op station Zwolle ergens snel een lunch halen?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten