Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Suus »

Zondag 29 december ging vroeg in de morgen de wekker af. Na gewassen en gekleed te zijn en een lichte maaltijd had verorberd ging iets voor half zeven de sleutel in de voordeur: zo, vertrokken!

Afbeelding
Na een kort ritje op de fiets kwam ik aan op station Duivendrecht, dat in het donker mooier is dan overdag.

Afbeelding
De trein staat al op het bord.

Afbeelding
Na mij verwonderd te hebben over het feit dat de Doner Company al zo vroeg op zondagochtend open was en er daadwerkelijk mensen een kapsalon naar binnen aan het werken waren hiervan toch geprofiteerd door een vers gemalen Latte te halen. De belofte dat je na een minuut weer buiten staat met je bestelling op de gevel werd niet gehaald, omdat de medewerker zeer intensief naar de kassa bleek na de koffie aangetipt te hebben. Maar ach, kniesoor die daar op dit tijdstip naar maalt, de trein moest nog komen. Probeer echter niet bij jouw lokale vestiging van Doner Company koffie te halen, zover ik weet is dat een uniek aanbod op station Duivendrecht :wink:

De treinrit naar Enschede verliep niet helemaal probleemloos, een fietser bij Barneveld zorgde voor wat amok, maar in Almelo was de vertraging er al helemaal uitgereden. De trein was heerlijk rustig en omdat de conducteur helemaal mee ging tot Enschede slechts eenmaal controle gehad. Tegen de tijd dat de brug bij Deventer werd overgestoken was het licht. In de tijd had ik zat tijd om wat achterstallige afleveringen van Ekdoms Podcast te beluisteren en delen van de zaterdagkrant te lezen.

Afbeelding
Hier de trein na aankomst in Enschede. Van spoor 1 naar spoor 1 :wink:

Afbeelding
In Enschede stapte ik over op de RB51 Westmünsterland-Bahn richting Dortmund. Deze verbinding met Duitsland is mijn minst favoriete omdat de trein door het enkelspoor veel lange haltes heeft. De trein uit Dortmund naar Enschede doet dit een kwartier sneller dan andersom.

Afbeelding
Maar er was zo wel gelegenheid voor een foto in Gronau, waar de trein zo'n 12 minuten stilstaat en de machinist zijn infraroodpistool als een estafettestokje overdraagt aan de volgende trein naar Enschede. In de trein was het rustig. Met zes man vertrokken we uit Enschede, in Glanerbrug gingen er twee uit. In Gronau verliet een iemand de trein en kwamen er twee bij en in Ahaus stapte zelfs niemand in of uit. Bij de tegentrein hadden alle in- en uitstappers een fiets mee. In Legden veranderde alles. Als ik richting Dortmund ga komt hier altijd een groep druktemakers in de trein en met twintig ouderen die in dampende en stampende sferen verkeerden was de rustige sfeer in de trein meteen verdwenen. Het geluid van een kippenhok overstemde gelukkig wel het treingeruis, wat vrij veel is in de Talent.

Afbeelding
In Coesfeld stapte ik over op RB45 Der Coesfelder naar Dorsten. In het weekend rijdt die trein, een van NordWestBahn, slechts eens in de twee uur. Het station van Coesfeld is na jarenlange verbouwing eindelijk af, voor Duitse begrippen een wonder. Bijna alle resten van het roemrijke verleden, toen nog veel meer spoorlijnen in Coesfeld kwamen dan tegenwoordig, zijn verdwenen. Alleen de opvallende spoornummering is er nog een herinnering aan.

Afbeelding
In Coesfeld stond ook nog de Talent met handjesopdruk ten gelegenheid van de treinverbinding tussen Enschede en Gronau, hier samen op de foto met de trein waar ik net uit kwam. Deze trein reed precies op de lijn die daar niet komt, de RB63 Baumberge-Bahn.

Afbeelding
Vlak na het uitrijden van Coesfeld zette ik nog een seinhuis op de gevoelige plaat, daarmee was dit het eerste nieuwe bordje van de dag. *O*

Afbeelding
Het eerste station na Coesfeld is Maria Veen. In het stationsgebouwtje zit nog altijd een seinwachter die de wissels en klassieke armsignalen bediend. De sanering van de lijnen rondom Coesfeld, waar een groot nieuw elektronisch seinhuis staat, gaat duidelijk niet erg snel. Na Maria Veen wordt het landschap heuvelachtig. Het volgende station, Reken, is enkelsporig maar heeft toch een seinhuis en een groot stationsgebouw, tegenwoordig functionerend als restaurant. In Lembeck miste ik nog het blauwe bordje dat ik nu na een korte stop zonder reizigersbewegingen op de foto kon zetten. Ook heb ik nog even gezwaaid naar de seinwachter in het in nergensland liggende stationsgebouwtje.

Afbeelding
Daarna stopte de trein op Wulfrath. Dit station was mijn eerste target voor vandaag, het was het enige station op deze lijn dat ik nog niet had. Het stationsgebouw straalde weinig gezelligheid uit, maar ik moest er niet zijn, dus het kon mij weinig deren. Na Wulfrath ging het nog verder naar Hervest-Dorsten, waar de lijn naar Borken erbij komt. De twee lijnen kruisen ten noorden van het station ongelijkvloers, na een overbodig viaduct over een opgeheven spoorlijn, de oude Hamburg-Venloer Bahn van Venlo via Münster naar Hamburg kwam de trein aan op het station, waar alleen de curieuze spoornummering en het gigantische gebouw aan de glorietijd doet herinneren. De Hamburg-Venloer Bahn had meerdere ongelijkvloerse kruisingstations, ook Osnabrück Hbf, Dülken en in Menzelen was of is er een dergelijk station.

Afbeelding
Afbeelding
De trein is aangekomen in Dorsten, een groot eilandstation waar allerlei treinen tegelijk komen voor een overstap. Het heeft een wat curieuze spoornummering met twee sporen 1 en twee sporen 2, die met windrichtingen worden aangeduid.

Afbeelding
In Dorsten nam ik de RB43 Emschertal-Bahn naar Dortmund. Ook deze lijn rijdt op zondag slechts eens in de twee uur, maar met een mooie overstap van tien minuten is dat geen probleem. De ingezette trein is een beetje een vreemde eend in de bijt, het is een van de albino's die hier rijden na het crashen van meerdere Lint-treinstellen op de lijn naar Kleve enkele jaren geleden. Normaal rijden hier Linten.

Deze lijn kan gerust geschaard worden onder de curiositeiten. Het is een behoorlijke trage lijn (van Dorsten naar Dortmund is met een overstap vaak sneller dan met de rechtstreekse trein), en eigenlijk zijn het twee lijnen die met een lange stop in Wanne-Eickel Hbf aan elkaar zijn verbonden. Vlakbij station Gelsenkirchen-Buer Süd kruist de lijn ook nog eens gelijkvloers met een tramlijn van de Bogestra. De rit verloopt verder rustig, van elk station kan ik foto's maken, ook van het enige station dat ik nog niet had, Dortmund-Lütgendortmund Nord. Tussen de verschillende stations van Dortmund rijd je vaak door onbebouwde gebieden, wat maar weer eens bevestigd dat Dortmund meer een grote samenklontering is van dorpen.

Afbeelding
Aangekomen in Dortmund.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na het halen van de lunch heb ik even een kort rondje gemaakt op het station. Ik vind het altijd opvallend hoe vervallen dit station is, het wordt echter wel geschaard onder de 20 belangrijkste stations van Duitsland.

Afbeelding
Op de S1 richting Düsseldorf had ik ook nog twee stations van Dortmund niet. Deze twee stations liggen in een lange tunnel, altijd lastig. Ik neem daarom de S1 en stap uit bij station Dortmund-Dorstfeld Süd. Na het bordje op de foto te zetten wandel ik naar station Dortmund Universität. De afstand is slechts een kilometer, omdat de S-Bahn in het weekend elk half uur rijdt, heb ik tijd zat om deze korte wandeling te maken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Na Dorstfeld-Süd aan de zuidkant verlaten te hebben, loop ik het pad af omhoog naar de straat. Daar steek ik over naar een fiets- en voetbrug over de snelweg om direct op het universiteitsterrein te belanden. Een wegwijzer maakt nog eens duidelijk dat er heel wat stations in Dortmund zijn.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Eenmaal op het universiteitsterrein vind ik de ingang van het station snel. Daar is ook een station van de H-Bahn te vinden. Maar deze is doordat het weekend en het vakantie buiten gebruik. Er is toch bijna niemand om te vervoeren. Van het nut van het systeem, met vrij magere frequenties, ben ik ook nog niet overtuigd.

Afbeelding
Na een klein tijdje wachten ga ik met de S1 verder richting Bochum Hbf. Ik wil namelijk ook nog een paar, voor mij nieuwe, stations op de foto zetten. Omdat de overstap in Bochum op de RB46 Gluckauf-Bahn richting Gelsenkirchen bijna 20 minuten is, en ik van Bochum West weet dat het aan de buitenkant nog een mooie letterdecoratie heeft, besluit ik met de metro naar Bochum Rathaus te gaan en vanaf daar naar Bochum West te lopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Hoewel Bochum niet eens zo heel groot is (iets groter dan Utrecht), heeft het een behoorlijk complex ondergronds spoornetwerk. Dat begint al op het Hauptbahnhof.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ook Bochum Rathaus is een gigantisch stationcomplex. Diep en grootschalig opgezet. In het nieuwste gedeelte staat de lift schuin en loopt er nog een tramtunnel dwars door de gigantische hal.

Afbeelding
Afbeelding
Bij Bochum West valt vanaf het station op dat er in de drukke straatweg nog steeds tramrails liggen. Het traject is al enkele jaren geleden vervangen door een tunneltraject, zodat alle trams in het centrum van Bochum nu ondergronds rijden. De noordzijde van Bochum West komt direct uit in de lokale rosse buurt. Foto's in die wijken worden nooit zo gewaardeerd, dus die heb ik maar niet gemaakt.

Afbeelding
De rit met de Lint van Abellio verliep rustig. Het was een schone trein en de trein reed op tijd. Eventjes na Bochum-Riemke boog de trein af richting Wanne-Eickel Hbf. Aan het spoor dat rechtdoor ging lag echter een perron voorzien van lantaarnpalen. Daarna zag ik ook een trap vanaf een viaduct en zelfs een stationsbordje, als ik mij niet vergis Herne-Rotbrücken. Dat station is niet op de spoorkaart te vinden, ben benieuwd wat daar vroeger reed. Even overwoog ik mijn planning om te gooien en het station te bezoeken, maar door een gebrek aan een plattegrond vond ik dat toch geen goed idee.

Afbeelding
Vanaf Wanne-Eickel nam ik daarom de RB42 naar Haltern am See. Het plan was de drie tussengelegen stations nog met daglicht op de foto te zetten, maar de trein was propvol en het werd daardoor geen succes. Voor die drie stations moet ik dus nog eens terug, al was het maar voor de extra's.

Afbeelding
Afbeelding
Ik had expres een half uur in Haltern gepland omdat daar een verwarmde stationshal is, en naar het blijkt nog steeds een bakker. In maart hing er een briefje dat de bakker ging sluiten, maar de lokale bakker bleek nu dus vervangen door een filiaal van Kamps. Ik had geen zin om mogelijk zo'n drie kwartier door te brengen op Dülken, al bleek daar achteraf een Stube te zijn op het station.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het station van Dülken is best bijzonder, het is een soort kruisingstation, maar niet op de manier zoals we kennen van bijvoorbeeld Duivendrecht. De stations liggen eigenlijk vlak naast elkaar in een hoek, met een grote loopbrug ertussen. De stationshal is niet te bereiken vanaf de loopbrug, waarom weet niemand.

Afbeelding
De rit van Dülken naar Enschede, toch nog een rit van 70 minuten, verliep zonder opvallendheden. In Coesfeld werd het achterste treinstel achtergelaten, waarna de rit naar Enschede net zoals 's ochtends weer met een losse Talent werd gereden. Vanaf Enschede ging het met de intercity weer naar Duivendrecht, alwaar ik om 20:10 uit de trein stapte.

Dat was 'm dan! Tot de volgende keer :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door mijack1985 »

leuk verslag :pos:
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Milco »

Sehr schöne Fotos (om maar even in de Duitse sferen te blijven :P )!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Aking »

Bee schreef:iets voor half zeven de sleutel in de voordeur
Bee schreef:Na een kort ritje op de fiets kwam ik aan op station Duivendrecht
Afbeelding
Wat versta jij onder een kort ritje? :p
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Z2N »

Leuk verslag!
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Etienne
Donateur
Berichten: 7942
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Etienne »

Leuk verslagje inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Citaro »

Dikke prima, las lekker weg. Wel curieus dat je op zo'n dagje toch behoorlijk wat curiositeiten opmerkt ;)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Suus »

Bedankt voor alle reacties.
Aking schreef:Wat versta jij onder een kort ritje? :p
Kniesoor die daar om maant :wink:
Het is een klein schrijffoutje, overkomt de slechtste.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door julsteren »

Leuk verslagje, en veel plekken die ik al ken :wink:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Cookie »

Leuk verslag inderdaad! Coesfeld is aardig wat moderner geworden sinds de laatste keer dat ik daar was, toen waren er nog armseinen en nog geen gemoderniseerde perrons daar.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Michael »

Leuk Verslag :pos:
Jurre
Berichten: 1044
Lid geworden op: ma 11 okt 2010, 18:00
Locatie: Amersfoort

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Jurre »

Jij hebt het telkens over Dülken, maar dat ligt bij Venlo. Je bedoelt Dülmen.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag, ik zie een hoop bekende plekjes! Ik moet nog steeds een hoop lijntjes hier in de buurt een keer doen, waaronder een heel aantal uit deze serie ;)
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Meltrain »

Jurre schreef:Jij hebt het telkens over Dülken, maar dat ligt bij Venlo. Je bedoelt Dülmen.
Ja, dat dacht ik ook al. Ik zat te Googlen op Dülken en kon daar slechts één spoorlijn vinden. In Dülmen zijn er inderdaad wel twee spoorlijnen.

Leuk verslag verder. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Ronald »

Mooi ritje. Heb je de S-bahn Rhein-Ruhr al aardig compleet zeker?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Suus »

Het beginnen nu voornamelijk losse flodders te worden, maar de kwaliteit van sommige foto's laat ernstig te wensen over dus misschien dat ik daar nog eens een keer wat aan ga doen.

Er zijn echter nog stukjes S-Bahn waar ik nog niet aan begonnen ben, zoals Köln - Düren, Essen - Gelsenkirchen en de twee uiteindes van de S28.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Anne »

Mooi verslag. En zo iets geeft weer inspiraties voor buurlandreisjes.
Mis wel een foto van een tram of U-bahn in Bochum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Suus »

Tja, die waren allemaal bewogen. Wel jammer, want ik had nog nooit met de hogevloers Tango kennisgemaakt, en die zijn ook nog vrij zeldzaam natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Bee's oudejaarsrondje 2013 (49 plaatjes)

Bericht door Jef400 »

Dit lijkt mij een mooie route voor van de zomer.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten