De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door mb90 »

Net als vorig jaar heb ik weer een overzicht van alle veranderingen in het afgelopen jaar en wat mij daarbij het meest opviel.

Ik begin met de veranderingen bij de bussen.
Daar was de concessie Utrecht de meest opvallende verandering. De stadslijnen gingen van GVU (wat na meer dan 100 jaar uit het straatbeeld verdween) naar Qbuzz, zoals hier te zien is bij lijn 5 naar Voordorp. Beide keren bij de Nobelstraat, maar eerst met de GVU 4117:
Afbeelding

En nu met de Qbuzz 4034:
Afbeelding

Of hier bij lijn 28 naar Vleuten. Beide keren op de Vleutenseweg, maar eerst met de GVU 7863:
Afbeelding

En nu met de Qbuzz 4150:
Afbeelding

De streeklijnen en de trams van Connexxion gingen ook over naar Qbuzz. Hier alleen een busfoto en wel bij het Janskerkhof met lijn 77 naar Bilthoven. Eerst met de Connexxion 3159:
Afbeelding

En nu met de Qbuzz 4473:
Afbeelding

Een andere concessie waar een hoop over te doen is geweest, is de concessie IJsselmond. Daar rijdt nu een dochteronderneming van Connexxion, de vervoerder OV Regio IJsselmond. Een mond vol en door allerlei perikelen rijdt nu vooral Connexxion er nog rond met eigen bussen in de vorm van Volvo 8700-en en rijden er nog geen nieuwe bussen. Wel is lijn 345 overgenomen van Arriva, maar ook hier rijdt nu van alles wat aan materieel. Ook zijn er Volvo 8700-en verkleurd naar de nieuwe stijl van IJsselmond en dat is hier te zien met de ex-Connexxion 5729 die nu dus in de OV Regio IJsselmond kleuren rijdt op lijn 11 in Kampen:
Afbeelding

Dan de concessie Twente. Ook hier verloor Connexxion terrein, maar ging de concessie naar Syntus. Dit ging een stuk rustiger dan de hierboven genoemde gebieden. Ter vergelijking 2 foto's van het busstation bij het treinstation van Enschede. Eerst op 24 augustus met Connexxion Twents Amba's:
Afbeelding

En dan op 14 december met Syntus Twents Citea's (en een enkele Amba):
Afbeelding


Even een uitstapje naar de boot. De draagvleugelboot tussen Amsterdam en Velsen verdwijnt namelijk. Een recente foto langs deze route zat er door verschillende oorzaken (tijdgebrek en boten die niet kwamen) niet meer in, dus daarom hier een foto van draagvleugelboot Karla die in 2008 een uitstapje maakte naar de toenmalige Fast Ferry (tegenwoordig de Waterbuslijn 20) tussen Rotterdam en Dordrecht:
Afbeelding


En tot slot naar de trein.
Hier had ik het vorig jaar over de Benelux die verdween en dat de V250 ging rijden over de HSL. Dit heeft echter nog geen maand geduurd, want toen stonden ze alweer stil en kwam niet veel later de Benelux weer terug. Wel in een sterk uitgedunde vorm, want het was in de beginperiode een 2-uurdienst tussen Den Haag HS en Brussel doordeweeks of Antwerpen in het weekend. Hier een foto van de nieuwe Benelux die vanaf de Binckhorst naar station Den Haah HS rijdt voor een nieuwe rit naar Belgie:
Afbeelding

Doordat de nieuwe Benelux nog niet zo vaak reed, reed er net na de start ervan en in de zomer een extra Intercity tussen Roosendaal en Antwerpen met een Belgische duikbril:
Afbeelding

Ook had ik het er vorig jaar over dat ik de Hanzelijn nog niet genoemd had en er nog geen foto van had. Eind maart werd de IC Berlijn omgeleid via de Flevo -en Hanzelijn en dat was dus een goede gelegenheid voor de eerste foto's. Op een ijzig koude 23 maart kwam de IC 145 door de Flevopolder bij het viaduct van de Vuursteenweg in Swifterbant:
Afbeelding

De al genoemde concessie Twente gold ook voor de lijn Zutphen - Oldenzaal. Hier bleef Syntus rijden alleen wel met Twents-rode vernieuwde LINT-en, zoals deze 41 in Goor:
Afbeelding

Dit was niet de enige concessiewissel voor de treinen, want de concessie Vechtdallijnen werd ook compleet gemaakt door de lijn Almelo - Marienberg die van Syntus naar Arriva ging. Ter vergelijking 2 foto's van een LINT onder de stationskap van Almelo. De oude is niet van dit jaar, maar van 2008 met de Syntus 44:
Afbeelding

En de nieuwe met de Arriva 33:
Afbeelding

Dan de DD-AR en mDDM-en. Deze reden in 2013 voor het laatst in de oude vormen rond voordat ze omgetoverd werden tot een DDZ of stil kwamen te staan. Voor de DD-AR-en met 1700-en gloort er nog wat hoop voor 2014, maar ondanks dat laat ik ze hier toch zien.
Als eerste dus de DD-AR 7477 met loc 1713 voorop door het West-Friese land (waar ze het eerste half jaar nog regelmatig te zien waren) bij Obdam als IC t3459:
Afbeelding

De mDDM-en reden hun laatste rondjes in de oude kleuren vooral in Brabant. Hier bijvoorbeeld de 7867 die Den Bosch verlaat als Sprinter t9655:
Afbeelding

Tot slot de DDZ, want die kwam dit jaar dus steeds vaker op de baan. Op de valreep kwam ook nog het eerste zesje in dienst en dit was de 7625 die hier te zien is als IC t1957 in Rotterdam:
Afbeelding


Dit was dus 2013. Voor 2014 zal er zoals het er nu naar uitziet minder gebeuren, maar je weet het natuurlijk nooit want dit zei ik voor 2013 ook en er zijn toch nog 19 foto's uitgekomen :P . In 2014 loopt de hoofdconcessie van de NS, maar daar zal fototechnisch vrij weinig van te zien zijn. Ook loopt het kleinschalige OV in de concessie GGD af, maar hier staat nog een optie voor 3 jaar extra open en ook zullen er dan wel meer M5-en in Amsterdam in dienst komen. Meer zal er gebeuren in Brabant en Zeeland waar de busconcessies aflopen en waar in Brabant (Zeeland is nog niet bekend) deels een nieuwe vervoerder komt.
Dat gaan we dus in 2014 wel zien. Ik wens sowieso iedereen een goed 2014 toe! :pos:
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door Ardan »

Leuke foto's! En dat van IJsselmond had ik nog niet eens meegekregen :o (maar ik lees dat topic ook niet xD)
Voor jou en alle anderen hier ook een goed 2014!
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door Etienne »

Het verslag geeft een goed en boeiend beeld :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door julsteren »

Prachtplaten! :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door marlies »

Sommige van deze dingen was ik alweer vergeten :o
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21361
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door Meltrain »

Leuk. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8686
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door Milco »

Leuk jaaroverzicht (y)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2013 in 19 foto's

Bericht door Michael »

:pos:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten