OVer je reiservaringen in januari 2014

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door wouter15 »

Een nieuw jaar en een nieuwe maand, dus ook een fonkelnieuw topic!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door fogeltje »

Ik moet voor 19 januari nog vier treindagkaarten (Kruidvat) opmaken. Ik neem aan dat minstens een of twee nog door andere mensen in huis gebruikt worden, maar zeker eentje moet ik toch voor een plezierrit kunnen gebruiken. Naja, maak er maar maximaal 1 van, volgens mij heb ik maar 1 vrije weekenddag t/m de 19e.

Ik zit te denken om wat regionale lijntjes te pakken die ik nog niet eerder bereisd heb (van de regionalen ken ik Roermond - Nijmegen, Dordrecht - Geldermalsen - Tiel - Elst - Arnhem). Mijn plan was: bus naar Helmond of Eindhoven, met de trein naar Arnhem (al dan niet toch via Venlo omdat de Maaslijn gewoon mooi is) en daar de Arriva trein naar Winterswijk (helaas kan ik met die kaart niet doordeweeks gaan, anders zou ik eerst de Brengtrein naar Doetinchem pakken), vandaar verder naar Zutphen met Arriva, dan met Arriva naar Apeldoorn. Dan met NS naar Amersfoort en hopelijk met een Protoss en niet GTW (desnoods wacht ik een half uur, kan ik ergens zien welk mat er op rijdt op de dag zelf?) naar Ede. Ik ga ervan uit dat al die treinen rijden op zaterdag. Als het niet allemaal goed aansluit is dat niet zo ramp, het is immers een dagje uit :)

Ik heb geen idee hoe lang ik hier over zal doen, wellicht is het tegen die tijd ook al mooi geweest, maar als iemand nog tips heeft ter uitbreiding, dan hoor ik het graag. Of als iemand een heel ander traject als tip heeft (beginpunt zal altijd Helmond of Eindhoven zijn omdat ik daar nu eenmaal in de buurt woon, uiteindelijk zal ik uiterlijk 0:00 in Eindhoven moeten arriveren ivm laatste bus, maar zo lang hou ik het toch niet vol denk ik ;) ), dan hoor ik het ook graag. Liefst dus zoveel mogelijk regionale lijntjes.
"Een touringcar is geen bus"
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Ronald »

Ik ga maar eens bedenken wat a.s. weekend m'n eerste weekend-vrij ritje wordt :-)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Thom91 »

Eerste 100 km+ enkeltje is al gemaakt voor dit jaar :')
Komt wel goed schatje.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door busburger »

fogeltje schreef:Ik moet voor 19 januari nog vier treindagkaarten (Kruidvat) opmaken. Ik neem aan dat minstens een of twee nog door andere mensen in huis gebruikt worden, maar zeker eentje moet ik toch voor een plezierrit kunnen gebruiken. Naja, maak er maar maximaal 1 van, volgens mij heb ik maar 1 vrije weekenddag t/m de 19e.

Ik zit te denken om wat regionale lijntjes te pakken die ik nog niet eerder bereisd heb (van de regionalen ken ik Roermond - Nijmegen, Dordrecht - Geldermalsen - Tiel - Elst - Arnhem). Mijn plan was: bus naar Helmond of Eindhoven, met de trein naar Arnhem (al dan niet toch via Venlo omdat de Maaslijn gewoon mooi is) en daar de Arriva trein naar Winterswijk (helaas kan ik met die kaart niet doordeweeks gaan, anders zou ik eerst de Brengtrein naar Doetinchem pakken), vandaar verder naar Zutphen met Arriva, dan met Arriva naar Apeldoorn. Dan met NS naar Amersfoort en hopelijk met een Protoss en niet GTW (desnoods wacht ik een half uur, kan ik ergens zien welk mat er op rijdt op de dag zelf?) naar Ede. Ik ga ervan uit dat al die treinen rijden op zaterdag. Als het niet allemaal goed aansluit is dat niet zo ramp, het is immers een dagje uit :)

Ik heb geen idee hoe lang ik hier over zal doen, wellicht is het tegen die tijd ook al mooi geweest, maar als iemand nog tips heeft ter uitbreiding, dan hoor ik het graag. Of als iemand een heel ander traject als tip heeft (beginpunt zal altijd Helmond of Eindhoven zijn omdat ik daar nu eenmaal in de buurt woon, uiteindelijk zal ik uiterlijk 0:00 in Eindhoven moeten arriveren ivm laatste bus, maar zo lang hou ik het toch niet vol denk ik ;) ), dan hoor ik het ook graag. Liefst dus zoveel mogelijk regionale lijntjes.
Als je vroeg genoeg van huis gaat en vooral met regionale spoorlijnen wilt reizen, moet er m.i. nog wel wat meer uit te halen zijn. Je zou bijvoorbeeld vanaf Zutphen, in plaats van de ARRIVA-trein naar Apeldoorn, ook de enige spoorlijn kunnen kiezen waarop Syntus nog rijdt (met een Lint dus). Als je die neemt tot Hengelo (trein gaat nog verder naar Oldenzaal), brengt NS je vervolgens in korte tijd naar Almelo. Vanuit Almelo kun je rechtstreeks met NS naar Amersfoort, maar ook eerst met de meer regionale NS-lijn via Nijverdal (nieuwe tunnel!) naar Zwolle, of zelfs met ARRIVA naar Mariënberg en aldaar overstappen op de ARRIVA-trein die vanuit Emmen naar Zwolle rijdt. Vanuit Zwolle kun je met de IC van NS naar Amersfoort en dan weer conform jouw plan verder met de Valleilijn van Connexxion. Op zo'n manier (inclusief het door jou genoemde "ommetje" via de Maaslijn) reis je op één dag met alle OV-bedrijven die treindiensten binnen Nederland onderhouden, behalve - zoals je al aangaf - Breng. Voor Breng als treinvervoerder zou je inderdaad op een doordeweekse dag op pad moeten gaan.

Ik maak zelf ook graag dergelijke dagtochten (nog liever per bus dan per trein). Veel plezier!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door marlies »

Mijn eerste reiservaring 2014 en meteen genoeg te klagen. Overwegstoring tussen Zwolle en Meppel. Shit happens, niets aan te doen, maar as usual balen van de informatievoorziening.

Op het Hoofdstation (Groningen dus ;) ) stond op de matrixborden (ik weet niet hoe die heten) de storing vermeld en dat er daarom minder treinen reden. Volgens de reisinfo online zou de IC richting Den Haag van over een kwartiertje niet verder rijden dan Meppel. Voor mij geen punt, ik kon meteen even met een SMSje regelen dat ik in Meppel werd opgepikt. 15 minuutjes langer in de auto, maar hardly een probleem.

Nou ja.. de TBPs gaven het dus niet aan. Vreemd, dus ik begon verontrust te raken, maar ben toch ingestapt. Een kwartiertje later begonnen we te rijden. Geen omroepbericht. Ook vreemd, normaal doen ze dat eigenlijk altijd bij vertrek uit Groningen. En de OBIS schermen stonden uit, of althans, gaven geen reisinfo maar slechts het eeuwig fascinerende promotiefilmpje op repeat. Ik werd dus nog wat nerveuzer. In Assen zag ik uit het raam ook daar niets over de storing op de TBPs. Ik kon kiezen om er daar nog snel uit te springen en de eerstvolgende sprinter te pakken of even SMSen dat ik toch in Zwolle ging aankomen op het moment dat we Meppel voorbij zouden rijden. Voor gekozen om maar te blijven zitten. Maar nog steeds geen info. De Webcare reageerde heel snel over mijn gemopper over de informatievoorziening, maar op mijn vraag of we nou wel of niet gingen stoppen in Meppel kwam geen antwoord.

Uiteindelijk, voorbij de aansluiting vanaf Leeuwarden, bij het inrijden van Meppel kwam het verlossende woord over de intercom. Deze trein reed niet verder Meppel in verband met een sein- en wisselstoring, reizigers konden overstappen richting Zwolle op perron zus en zo. Complete verrassing voor vrijwel iedereen in de trein, terwijl het een kwartier voor vertrek (een uur geleden dus) vanuit Groningen online al te zien was. Ik kan me niet voorstellen dat het treinpersoneel er zo kort voor een station nog eens achter komt dat ze daar moeten stoppen en ook niet verder zullen rijden. Waarom niet meteen omroepen zodra zij erachter komen? De combinatie van het zo laat omroepen dat we niet verder rijden, dat de (infoplus)borden het niet aangaven, dat OBIS was uitgeschakeld én dat het gebruikelijke 'u bevindt zich in de trein naar'-omroepbericht werd overgeslagen, doet me vermoeden dat het beleid was? De reiziger komt wel op plaats van bestemming met niet al te veel vertraging dus laten we ze niet nodeloos vroegtijdig alarmeren? Scheelt inderdaad wel een boel vragen en onrust, maar ik vind het toch echt wel fijn om gewoon zo snel mogelijk te weten waar ik aan toe ben.

Los van die informatievoorziening vond ik het trouwens wel net geregeld. De ICs vanuit Groningen reden van en naar Meppel, reizigers konden overstappen op de ICs vanuit Leeuwarden die wel gewoon doorreden. Geloof dat ze een zelfde truuk deden met de sprinters. Prima bijgestuurd dus, niet het paniekerige 'help 1 van de 2 sporen is buiten dienst, we gooien de hele dienst plat omdat we het ook niet meer weten'.

Ik kon gelukkig dus overstappen op de auto en was dus een kwartiertje later op m'n bestemming dan gepland. Eind goed al goed.

Terug weinig bijzonders, anders dan dat een hele bak van het stel (4023) was ondergespoten met graffiti inclusief de ramen. Op een rustige dag als vandaag zou je zeggen dat hij wel even uit te ruilen zou moeten zijn geweest tegen een ander stel. Maar goed, da's geneuzel in de marge, daar doe ik niet te moeilijk over.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door julsteren »

Afbeelding
Voor zaterdag staat er al een tripje gepland *O*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Thom91 »

Jij werkt dat uit enzo ja? :D
Komt wel goed schatje.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door julsteren »

Niet altijd, maar er gaat iemand mee en ik zet het voor die gene op papier enzo.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Thom91 »

Ik zet het altijd in een kladblokje die ik dan op mijn telefoon open :P
Komt wel goed schatje.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Mr-W »

Ik maak zelf bijna nooit een planning ik ben meer iemand van we zien wel waar we uitkomen.
En als ik een planning maak stuur ik gewoon 9292 dingetjes door.
Een vriend van mij werkt altijd alles netjes uit en slaat het op op zijn telefoon of zet het op papier als hij met oudere mensen weggaat,is meestal wel praktisch zeker bij buslijnen die maar 1x per uur gaan ofzo.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Thom91 »

Ik ga wel vrij doelmatig op reis hoor, materieel erbij etc :P
Komt wel goed schatje.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Michael »

Soms maak ik een planning. Maar vaak ga ik gewoon zonder planning op pad.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Mr-W »

Thom91 schreef:Ik ga wel vrij doelmatig op reis hoor, materieel erbij etc :P
Dat doe ik alleen bij buurtbussen,als ik met 2 of meer reizigers met een buurtbus wil maak ik altijd een alternatieve reisroute(die mogelijk flink om is),tenzij een van mijn medereizigers bijvoorbeeld persé in een Koploper of in een blauwe Airportshuttle Citaro wil zitten dan probeer ik daar bij het plannen rekening mee te houden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door ODRAIL »

Thom91 schreef:Eerste 100 km+ enkeltje is al gemaakt voor dit jaar :')
Hier zijn inmiddels ook de eerste twee korte ritten (naar en van werk) van 2014 met het ov gemaakt. Gelukkig zonder vertraging.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Gekko123 »

En toen zat mijn eerste dienst van 2014 er ook weer op. Helaas niet volledig zonder een paar opvallende zaken: door een defecte trein bij Duivendrecht vanochtend werden er enkele treinen omgeleid via Hilversum. Toen ik na mijn eerste retourrit Utrecht - Den Bosch weer in Utrecht kwam viel mij op dat de IC naar Den Helder van 10.10 uur volgens mijn telefoon niet zou rijden, maar volgens de borden wel. Ik had geen tijd om het verder uit te zoeken, anders had ik het nog wel even nagevraagd aan de hc van die trein.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door dylanwild94 »

ik wilde vandaag de 115 v 17:53 van spijkkenisse metro centrum.alleen een beetje jammer dat ik die bus nooit gezien heb dan maar de 105 van 5 min later waardoor ik een kwartier later thuis was -o-
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Vinny »

In het kader van in Zwitserland is niet altijd alles beter: Er was gisterochtend om 03:00 een stellwerkstorung. En aangezien ik net de trein gemist had moest ik bijna 3 kwartier wachten op een trein die planmatig eens per half uur rijdt.

En ja, er rijden dus flink wat nachttreinen op nieuwjaarsmorgen. Dat dan weer wel. Station was erg gezellig druk.
Ben nu overigens weer in Nederland en dit maal echter een vlekkeloze overstap op Hoofddorp station. Dat heb ik wel eens anders meegemaakt. Was dus toch voor middernacht bij mijn ouders.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door mijack1985 »

Ik heb mijn eerste treinrit van 2014 ook achter de rug. Nieuwjaarsdag van Oss naar Nijmegen en terug. Weinig spannend dus. Heen ICMm III, terug VIRM VI. Alleen even iemand weggebracht tot Nijmegen. Viel me trouwens op dat het chippaaltje in Nijmegen "overstap" aangaf ipv het gebruikelijke Weekend Vrij of VDU. Misschien kwam het omdat ik binnen een kwartier weer in checkte.

Nouja zaterdag maar eens voor het eerst gebruik maken van me weekend vrij.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Suus »

mijack1985 schreef:Viel me trouwens op dat het chippaaltje in Nijmegen "overstap" aangaf ipv het gebruikelijke Weekend Vrij of VDU. Misschien kwam het omdat ik binnen een kwartier weer in checkte.
Goed gezien, dat is inderdaad de reden. Uiteindelijk ben je zo stiekem wel een beetje goedkoper uit geweest dan zonder "overstap" :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door mijack1985 »

Aha kijk, toch goed gezien dus met half slaperige ogen. ;-)
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Somoht »

Vandaag even voor 11 euro retour van Villefranche-Vernet-les-Bains naar Bourg-Madame gekacheld met Z100 (materiaal uit 1905-1912). Was weer leuk, vooral dat de balkons ook echt balkons zijn en je dus buiten kan staan.

Afbeelding
Interieurshot
Afbeelding
Sneeuwploeg
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door julsteren »

Mijn eerste treinrit dit jaar is ook een feit, enkele reis van Hengelo naar Borne, het liep vlekkeloos :D heerlijk rugpijn krijgen in de 2e klas van een SGMm III.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door mb90 »

Veolia heeft voor lijn 81 in Delft weer andere bussen. Ook dit keer MAN Lion's City's, maar nu de 300, 302 en ik denk ook nog een 301 maar die was niet in dienst. Het zijn TCR bussen die eerst in de Amstelland-concessie reden. Hier bijvoorbeeld de 300 die eerst rondreed als de TCR 470 en vorig jaar nog op de Keukenhof-express reed:
Afbeelding

De andere bus die in dienst reed, de 302, had ook een A4-tje achter de voorruit met de bestemming. Bij beide bussen stond hier echter Kuyperwijk op en nergens IKEA..
De 302 was overigens eerst de TCR 480 en daarvoor de Connexxion 3898.
Laatst gewijzigd door mb90 op vr 03 jan 2014, 18:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in januari 2014

Bericht door Milco »

Wat was er mis met de grijze bussen eigenlijk? Beetje vreemde situatie als je het mij vraagt: MAN Lion's City TÜ-bussen afkomstig van Qbuzz uit dienst stellen voor dezelfde bussen, maar dan afkomstig van Connexxion, die ook nog een jaar ouder zijn (Connexxion 2007; Qbuzz 2008).
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten