Mooie buslijnen in Nederland

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:

Nadeel is dat de buurtbussen alleen op werkdagen overdag rijden. Lijn 9 rijdt in het weekend maar 1x per uur en de MAN en Citarobussen vind ik persoonlijk niet zo comfortabel. Een ander nadeel is dat de rit met lijn 9 ook zo voorbij is als je Nijmegen uit bent. Als de bus een beetje doorkachelt kun je binnen een kwartier in Grave in zijn. Als Groot pluspunt: Ambassadors. Nadeel, geen airco (in de zomer) en geen Wifi, maar als je die voor het eerst bereist, dan zou je sowieso naar buiten moeten kijken ;)

Zelf wil ik binnenkort ook eens de lijnen 91 en 92 uitproberen en andere lijnen door het landelijk gebied van het Land van Cuijk. Daar verwacht ik veel van (lijn 93, buurtbus 238) en misschien ook de 255 van Boxmeer naar Venray (heb ooit gereisd op het stuk Vierlingsbeek - Maashees). Het is echt een mooi landelijk Brabants gebied met mooie kleine dorpjes en weilanden.
Zou dan met Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station weer richting Beek en Donk reizen,Lijn 27 Venray Station - Deurne Station is niet zoveel aan.(s'avonds wordt er met een 8 persoonsbus gereden door volgens mij taxi-u-tax,tenminste ik heb laatst in Deurne een busje van dat bedrijf gezien met veolia lijn 27 bordje)
Ik vind persoonlijk die Arriva ambassadors verschrikkelijk,ook die van Hermes ben ik niet kapot van,alleen de Leidse Ambra's zijn fijn.
Een (gelede) Citaro vind ik geweldig bij Arriva en Hermes die hebben tenminste fatsoenlijke stoelen.
Ben zelf grote fan van de Man lion's city van Hermes zelfs op streeklijnen zoals Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station zie ik ze graag rijden vanwege hun fijnere stoelen en beter acceleratievermogen, Bovendien kun je lekker lang uit liggen tussen de achterbank en de rij daarvoor die tegen de rijrichting in staat.Vooral op Stadsdienst Helmond vind ik het jammer dat er geen gewone stadsbussen rijden maar gewoon streekmaterieel.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door erjeebee »

Uit het gebied waar ik zelf rijd:
- Lijn 36, trajectdeel Sittard-Brunssum (via Doenrade, Bingelrade, Jabeek, Schinveld)
- Lijn 59, trajectdeel Airport-Maastricht (tussen Airport en Meerssen de berg af, met uitzicht op Maastricht, dan door Rothem, en langs de Maas Maastricht in rijden. Helaas wordt dat laatste stuk voorlopig niet gereden ivm allerlei werkzaamheden)

Graag zou ik lijn 57 en 61 nogges rijden, dat zijn inderdaad de mooiste lijnen in Limburg, maar ja, dan moet ik zien dat ik een keertje uitgeleend wordt aan Margraten.

Ik mis de Veluwe verder een beetje:
108 Ede-Apeldoorn
112 Nunspeet-Wittenberg
205 Barneveld-Arnhem
(jammer dat de lijnen Nunspeet-Epe en 't Harde-Epe niet meer rijden)

Verder heb ik nostalgische herinneringen aan de ritten Leiden-Roelofarendsveen via Oud-Ade en Rijpwetering (heet dat tegenwoordig niet 56?) en ook het buurtbusje langs de Kaag vinnik mooi persoonlijk.

Ach, er is zoveel moois in Nederland :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Meltrain »

erjeebee schreef: Verder heb ik nostalgische herinneringen aan de ritten Leiden-Roelofarendsveen via Oud-Ade en Rijpwetering (heet dat tegenwoordig niet 56?)
Ja, dat is lijn 56. Ook het stuk verder naar Leimuiden (langs Oude Wetering) is mooi, daar rijdt ook Qliner 365 (die rijdt tussen Leiden en Roelofarendsveen via de snelweg).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door dylanwild94 »

ik vind deze lijnen wel erg mooi.
lijn 43 van den haag centraal naar leiden centraal via wassenaar.

en verder is lijn 106 van spijkkenisse metro centrum naar rozenburg eikenlaan via hellevoesluisook een aanrader

dat waren mijn inzendingen wel. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Meltrain »

Ik zie nu pas dat Lijn 90 Den Haag Centraal Station - Nieuw-Vennep Station nog helemaal niet genoemd is. :o
Vooral tussen Wassenaar en Noordwijk is deze lijn erg mooi.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door dylanwild94 »

zo ja ik dacht al dat ik er nog 1 vergat :mrgreen: maar ik heb alleen deze gedaan lijn 90 den haag centraal-haarlem station
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door fogeltje »

Mr-W schreef:
fogeltje schreef:

Nadeel is dat de buurtbussen alleen op werkdagen overdag rijden. Lijn 9 rijdt in het weekend maar 1x per uur en de MAN en Citarobussen vind ik persoonlijk niet zo comfortabel. Een ander nadeel is dat de rit met lijn 9 ook zo voorbij is als je Nijmegen uit bent. Als de bus een beetje doorkachelt kun je binnen een kwartier in Grave in zijn. Als Groot pluspunt: Ambassadors. Nadeel, geen airco (in de zomer) en geen Wifi, maar als je die voor het eerst bereist, dan zou je sowieso naar buiten moeten kijken ;)

Zelf wil ik binnenkort ook eens de lijnen 91 en 92 uitproberen en andere lijnen door het landelijk gebied van het Land van Cuijk. Daar verwacht ik veel van (lijn 93, buurtbus 238) en misschien ook de 255 van Boxmeer naar Venray (heb ooit gereisd op het stuk Vierlingsbeek - Maashees). Het is echt een mooi landelijk Brabants gebied met mooie kleine dorpjes en weilanden.
Zou dan met Lijn 23 Boxmeer Station - Helmond Station weer richting Beek en Donk reizen,Lijn 27 Venray Station - Deurne Station is niet zoveel aan.(s'avonds wordt er met een 8 persoonsbus gereden door volgens mij taxi-u-tax,tenminste ik heb laatst in Deurne een busje van dat bedrijf gezien met veolia lijn 27 bordje)
Ik vind persoonlijk die Arriva ambassadors verschrikkelijk,ook die van Hermes ben ik niet kapot van,alleen de Leidse Ambra's zijn fijn.
Een (gelede) Citaro vind ik geweldig bij Arriva en Hermes die hebben tenminste fatsoenlijke stoelen.
Ben zelf grote fan van de Man lion's city van Hermes zelfs op streeklijnen zoals Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station zie ik ze graag rijden vanwege hun fijnere stoelen en beter acceleratievermogen, Bovendien kun je lekker lang uit liggen tussen de achterbank en de rij daarvoor die tegen de rijrichting in staat.Vooral op Stadsdienst Helmond vind ik het jammer dat er geen gewone stadsbussen rijden maar gewoon streekmaterieel.
Ik vind Citaro's dan juist verschrikkelijk :') Een belangrijke overweging om lijn 23 links te laten liggen, als je met de buurtbussen van Arriva onderweg bent, is het feit dat het dalurendagkaartje dan niet geldig is. Voor 5,50 kun je rond Cuijk, Boxmeer en Venray alles van Arriva pakken. Maar lijn 23 blijft wel een mooie lijn. Ik vond lijn 27 ook niet verkeerd, daar heb ik in het verleden wel eens mee gereisd om vanuit Heyendaal naar huis te komen. Op enkele tijdstippen van de dag had ik een vrij goede verbinding van Heyendaal via Venray naar Helmond (lijn 27 en 127 reden toen nog bij Hermes), zeker als er problemen op het spoor waren. De aansluiting tussen 99/121 was in die dagen ook niet zo best namelijk. Hoe lijn 27 tegenwoordig is weet ik niet, maar als er kleine bussen op rijden is het wel snel minder comfortabel. Maar de rit an sich was volgens mij nog best aardig, ook daar rijdt je door mooie dorpjes.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Hainje »

Persoonlijk vind ik lijn 143 Tilburg - Reusel en lijn 150 Reusel - Eindhoven twee mooie lijnen.

Lijn 143
Drukte
Vooral in de middag (ma-vr tussen 14u-18u) kan het wel eens wat drukker zijn in de richting Reusel, maar in principe kun je wel zitten, zeker wanneer je instapt op het station van Tilburg. In de andere richting is het alleen in de ochtendspits druk(ker), de rest van de dag valt reuze mee.

Omgeving
Je komt met deze lijn door de knusse dorpjes Hooge Mierde en Lage Mierde. Vooral Hooge Mierde heeft veel smalle en bochtige straatjes. Ook Hilvarenbeek is zeer krap op sommige stukken waar de chauffeur goed kan laten zien over stuurmanskunsten te beschikken. Tussen tussen Lage Mierde en Esbeek voert deze lijn door een bosrijk gebied dat - naar mijn mening - in de vroege zomer op zijn mooist is.

Materieel
Op deze lijn rijden doorgaans VDL Ambassadors, een hele enkele keer rijdt er een Volvo 7700 stadswagen op. Maar het zou mij niets verbazen als dat vooral aan de chauffeur ligt die de eerste rit op die omloop heeft. Sommige stadschauffeurs rijden ook op streeklijnen en die chauffeurs zijn doorgaans niet zo gecharmeerd van de VDL's (stuurt zwaar), dus ongetwijfeld nemen ze dan een 7700 mee als ze de kans krijgen.

Frequentie
Op ma-vr rijdt de lijn de hele dag een basisdienstregeling van 1x/u, tijdens de spits heb je in de spitsrichting een paar verdichtingsritten die overigens alleen BUITEN de schoolvakanties rijden. In het weekend wordt deze lijn 1x in de 2u gereden.

Lijn 150
Drukte
Deze lijn kan heel druk zijn, met name tussen Eindhoven Station en Veldhoven, ASML is het vooral in de brede spits regelmatig een gekkenhuis. Je kunt dan eigenlijk wel spreken van een gevalletje OVV (Openbaar VeeVervoer) op dit stuk. Mijn advies is dan ook om deze lijn vanuit Reusel te rijden, dan weet je zeker dat je een zitplaats hebt als het drukker word. Neem wel wat speling in Eindhoven voor de overstap, want lijn 150 staat doorgaans krap in de tijd. Zeker als de mensen van ASML naar huis gaan (zo tussen 16:30u en 20:00u) dan loopt de bus vaak wat extra vertraging op door de grote hoeveelheid mensen die dan instappen.

Omgeving
In Bladel vind ik de Doolandweg een mooi stuk, erg lommerrijk, wat ook geldt voor het stuk rondom de halte Oude Provincialeweg in Hapert. In Eersel loopt de route over veel smalle straatjes, met op de Kapelweg regelmatig langs de kant geparkeerde auto's die zo maar eens een extra uitdaging/ervaring bieden met een slalom. Verder is ook het stuk tussen Steensel en Veldhoven erg mooi en lommerrijk. Voor de authenticiteit bestaat de weg voor een groot deel uit betonplaten.

Materieel
Op deze lijn rijdt standaard VDL Ambassador. Heel af en toe rijdt er ook een MAN Lion City op, maar dat is doorgaans alleen als de reservemedewerker even geen andere wagen voor handen heeft.

Frequentie
De hele dag door elk half uur.

Overigens raad ik je aan om op lijn 150 een kaartje van € 3,50 bij de chauffeur te kopen. Dat is goedkoper dan reizen met de ov-chipkaart.
🍉
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Lijn 54 (Zutphen-Rijssen) is ook een aanrader. Door het pittoreske Almen, bijzondere bruggen, smalle weggetjes en langs het voormalig station Laren-Almen.

Ook een mooie lijn is 97 (Goor-Borculo), door leuke dorpjes en weinig grote wegen.

Let op: beide lijnen rijden niet op Zondag.

Over de afsluitdijk lijkt me ook leuk, maar Alkmaar en Leeuwarden zijn zi ver vanuit de Achterhoek.
Pp
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
isadora
Berichten: 5812
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 14:14

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door isadora »

Ook in 't Gooi zijn er natuurlijk wel een paar leuke ritjes te bedenken.
Vanuit mijn woonplaats denk ik aan lijn 100: Huizen - Naarden/Bussum NS, en lijn 108 Huizen - Blaricum - Laren - Hilversum.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

---schop---

Ik wil aanstaande zaterdag een dagje naar de regio Rotterdam/Den Haag. Naast trein en metro zoek ik nog naar mooie buslijnen in die streek, die ik kan bereizen. Iemand tips?

P.S.: buslijnen naar bezienswaardigheden mogen ook.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Meltrain »

Lijn 90 tussen Utrecht en Rotterdam. Duurt wel ruim 2 uur.
In Rotterdam raad ik je aan om met de tram te gaan. Zeker met lijn 20/23/25 over de Erasmusbrug moet je doen! Met lijn 23 kom je ook nog bij De Kuip.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Stefan »

Jammer dat ik zaterdag niet op de 90 zit.. :mrgreen:

Overigens, wat ik (als chauffeur) altijd een leuk rondje vind om te rijden is, lijn 18 en dan 19 (en 's middags andersom). Vooral lijn 19 tussen Papendrecht en Nieuw-Lekkerland kan me altijd wel bekoren, zeker bij mooi weer. :)

Edit: Kleine sidenote, lijn 18 en 19 rijden alleen op werkdagen, buiten de vakanties.
Laatst gewijzigd door Stefan op do 27 feb 2014, 20:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

Ik zie dat op de wiki dat ze op lijn 90 Berkhof Ambassadors inzetten. Dan hoop ik op wat comfortabeler interieur dan die Ambassadors die in de Achterhoek rijden, aangezien je een ritje van Enschede naar Doetinchem (of omgekeerd) van 90 minuten wel gaar gegrild wordt, laat staan dan je meer dan 2 uur in de bus in de bus moet zitten. Ambassadors zijn prima te pruimen, maar niet voor ritjes van meer dan 75 minuten, tenzij comfortabelere stoelen en wifi.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Stefan »

Nou, laat lijn 90 maar zitten dan. :lol:
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Meltrain »

Ambassadors of Wrights. :')
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Stefan »

Of je moet geluk hebben en een rit van Alblasserdam treffen waar een Scania op zit... Die veren een stuk beter dan Wrights of Amba's. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door BrengMe »

Nu het stof er toch weer vanaf geblazen is, ik ga zaterdag naar Twente en ben benieuwd welke lijnen ik niet mag missen. Iemand suggesties?
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door julsteren »

Twente? U vraagt wij draaien:

51(Tussen Urenco en Borne),62(vooral Denekamp-Oldenzaal, maar eigenlijk de hele route wel), 64(hele route), 66(tussen Neede en Almelo), 59 (Hengelo-Tubbergen) en de buurtbussen rond Weerselo.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door BrengMe »

Wow, dat zijn er te veel om in één keer te doen. Wordt na zaterdag nog eens tijd om terug te keren.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

62(vooral Denekamp-Oldenzaal, maar eigenlijk de hele route wel)
66(tussen Neede en Almelo)
Vind je, Borculo-Enschede is niet echt een bijzonder traject, grotendeels over de drukke N18. Verder is dat trajectgedeelte ook vrij druk (ook in weekend aangezien reizigers uit de richting Doetinchem/Winterswijk ook in die bus mee moeten), dus niet echt een aanrader voor een toeristisch tochtje. Lijn 66 (trajectgedeelte Neede-Delden) is ook niet echt bijzonder, beetje door het standaard Zuid-Twentse/Achterhoekse landschap. Verder worden hier regelmatig Optares ingezet en die grillen je al na 30 minuten graag, terwijl een Amba 75 minuten nodig heeft om je gaar te grillen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:Wow, dat zijn er te veel om in één keer te doen. Wordt na zaterdag nog eens tijd om terug te keren.
Als je één buslijn gehad heeft heb je wel een goede indruk van Twente gekregen. De andere lijnen er boven op, levert steeds hetzelfde beeld op.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door BrengMe »

Erno-BE schreef:Lijn 66 (trajectgedeelte Neede-Delden) is ook niet echt bijzonder, beetje door het standaard Zuid-Twentse/Achterhoekse landschap.
Vind het Achterhoekse wel wat hebben, helemaal als iemand die opgroeit in een stad als Arnhem. Ugh.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door Nitein-Repart »

BrengMe schreef:
Erno-BE schreef:Lijn 66 (trajectgedeelte Neede-Delden) is ook niet echt bijzonder, beetje door het standaard Zuid-Twentse/Achterhoekse landschap.
Vind het Achterhoekse wel wat hebben, helemaal als iemand die opgroeit in een stad als Arnhem. Ugh.
Mijn ervaring is dat veel Achterhoekse lijnen toch wel hetzelfde zijn, veel weilanden, afgewisseld met wat bebossing en hier en daar een dorpje. Bussen rijden grotendeels over N-wegen en de halte-afstanden zijn relatief groot. Ze hebben voornamelijk als functie de reizigers zo snel mogelijk van de centrale halte van dorp A naar de centrale halte van dorp B te brengen.

Wat overigens wel leuke lijnen zijn, zijn 27 en 29. Het traject Doetinchem-Doesburg is vrij afwisselend. Doesburg is leuk om doorheen te rijden. Beide lijnen geven tussen Doesburg en Arnhem een mooi uitzicht over de IJssel en Arnhem is ook leuk om in te rijden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Mooie buslijnen in Nederland

Bericht door BrengMe »

Doesburg is zeker mooi. Mijn broertje woont daar en ik kom er dus ook regelmatig (met de bus). Vooral het uitzicht op de IJssel is mooi, waarvoor mijn broertje niet ver hoeft te lopen. Hij woont nl. achter de dijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 37 gasten