Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Voor OV-gerelateerde hobby's, computerspelletjes, gezelschapsspellen, etcetera
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

Op het forum hier zitten meerdere mensen die net zoals ik een verzameling hebben aan oude bus- en spoorboekjes. Mijn vraag is, hoe bewaren jullie die? Ik wil mijn namelijk namelijk beter en vooral handiger opbergen. Momenteel heb een schoendoos waar precies al mijn spoorboekjes in passen (naja, net niet, de laatste moet dwars bovenop en daardoor steekt de deksel net iets bovenuit), een schoendoos met de oude boekjes van ZO, Hermes en Novio en een supermarktdoos met de rest (Hermes vanaf 2008, Breng vanaf 2009, BBA en Arriva en wat verdwaalde Veolia Limburg dingen). In de dozen ligt alles liggend, zoveel mogelijk naast elkaar. Vooral in de doos met de oude ZO/Hermes/Novio dingen is vrijwel geen millimeter tussenruimte meer. Helaas zijn de schoendozen niet hoog genoeg om ze staand op te bergen. In de supermarktdoos zou het wel kunnen, maar door verschillende hoogtes van boekjes en folders lijkt me dat ook niet handig.

Dus, ik ben benieuwd naar jullie "opbergsystemen".
"Een touringcar is geen bus"
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Etienne »

Ik heb in mijn boekenkast naast m'n bed twee planken gereserveerd waar de huidige maatschappijen liggen gesorteerd per vervoerder. Op mijn bureau staan voornamelijk de oude vervoerders opgestapeld zonder logische volgorde en beneden in een oude televisiekast ligt alles door elkaar heen en tenslotte staat onder mijn bureau beneden een schoenendoos waar de losse scheurfolders inzitten.

Kortom: Rommelig :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

Ooit, als ik er plek voor heb, ben ik van plan mijn verzameling een plek op een plank of boekenkast te geven. Als dat niet praktisch blijkt te zijn, dan schaf ik degelijke archiefdozen aan of curverdozen met deksel.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Daniel »

Mijn collectie is weliswaar relatief beperkt met 8 spoorboekjes en 10-12 jaar aan boekjes van het DAV-gebied en de stadsdienst Dordrecht aangevuld met wat verdwaalde exemplaren uit andere gebieden. Maargoed, ik heb er een vak voor gereserveerd in de kast naast m'n bureau. Dat vak is vrij diep dus daar staan de boekjes in twee rijen achter elkaar en raakt nu ook wel behoorlijk vol.

Verder heb ik ook nog twee lades vol met een boel ander spul. Vooral SVD was nogal van het foldertjes uitgeven voor vanalles en nogwat dus daar heb ik een behoorlijke berg van liggen. Dat ook nog samen met diverse kaartjes.
Hoewel m'n bus- en spoorboekjes, zover ik er meerdere van een gebied heb, wel redelijk op volgorde van jaar staan zijn die twee lades een grote zooi trouwens...

Ik heb trouwens ook een enkel boekje dubbel (sowieso van Dordrecht), dus mocht er iemand willen ruilen dan kan ik wel eens inventariseren wat ik zoal heb staan. Mis zelf bv. weer het streekboekje van DAV 2013 wat vrijwel niet verkrijgbaar was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door WSM »

Spoorboekjes gewoon in de boekenkast.
Voor wat betreft bussen heb ik voornamelijk lijnfolders vanaf 2006, die bewaar ik in een schoenendoos, op jaar gesorteerd (past nog net).
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door zone5324bericht... »

toen de busboekjes en spoorboekjes nog volledig op papier verstrekt werden en ook door de vervoerders toegezonden werden, bestelde/kocht ik elk jaar alles wat ik krijgen kon.

tot een paar jaar geleden werden dan al die boekjes in iets van 7 boeken kasten op volgorde van maatschappij en datum in die kasten gesorteerd.

nu steeds meer digitaal verstrekt wordt, sla ik zoveel mogelijk deze bestanden op mijn pc op.de boeken kasten zijn al een oaar jaar niet meer bij gehouden.
er staan dus ook een aantal stapels voor met boekjes die er nog wel bijgekomen zijn, maar die dus niet meer opgeruimd zijn.

ik gooi niets weg, maar ik verzamel nu niet meer zo intensief als voorheen.

maar ik heb wel alle spoorboekjes van 1946 tot nu (de laatste jaren dus alleen digitaal) en die passen net niet op 2 boekenplanken.
de busboekjes vanaf begin jaren 90 (met wat uitloop de jaren 80 in) staan zelfs tot op de kast en zelfs ernaast op
nog wat plankjes, maar momenteel dus niet bruikbaar/bereikbaar...

een deel van die boekjes zit nog in het plastic, omdat ze besteld waren voor de verzameling en niet voor gebruik...
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door huibf »

Doorzichtige box van ikea. Die ik overigens ook gebruik voor andere zaken die ik moet opslaan. Staat wat netter op de zolder.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

Ik kwam op het briljante idee dat boekjes ook op hun brede kant staan (met de rug naar boven). Ik krijg maar een heel klein beetje uitsteek. Netto passen er misschien wel twee of drie boekjes minder in dan wanneer ik zeg leg, maar het gemak met pakken van boekjes weeg daar tegen op. Ik hoef niet meer in een hele stapel eruit te pakken als ik daarvan het onderste boekje moet hebben. Met mijn spoorboekjes ging het ook, die kunnen staand met de rug naar boven in hun doos staan en zou zelfs ruimte hebben voor 1 extra (of twee oudere die wat dunner waren).

Dit had ik eigenlijk drie jaar geleden al kunnen verzinnen, had me heel wat omslachtig doen bespaard. :')

Maar op lange termijnen lijken me doorzichtige boxen van IKEA een beter alternatief.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Suus »

Gewoon zo'n bedkist van de IKEA kopen en die onder je bed dumpen, ook ideaal als opslagruimte voor kleding, beddengoed etcetera etcetera. Zoveel ruimte die normaal onbenut blijft en als ongezonde stortplaats van stofwolken en haarballen functioneert.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Gewoon zo'n bedkist van de IKEA kopen en die onder je bed dumpen, ook ideaal als opslagruimte voor kleding, beddengoed etcetera etcetera. Zoveel ruimte die normaal onbenut blijft en als ongezonde stortplaats van stofwolken en haarballen functioneert.
Dan heb je de ruimte onder mijn bed niet gezien, die is maximaal benut :') Onder mijn bed stop ik alleen zaken die ik heel sporadisch nodig heb, in mijn busboekjes kijk ik vanwege te wiki nog te vaak. Als ik ooit al mijn projecten af heb, dan is dat wel een geschikte opslagplaats.
"Een touringcar is geen bus"
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door huibf »

fogeltje schreef:
Bee schreef:Gewoon zo'n bedkist van de IKEA kopen en die onder je bed dumpen, ook ideaal als opslagruimte voor kleding, beddengoed etcetera etcetera. Zoveel ruimte die normaal onbenut blijft en als ongezonde stortplaats van stofwolken en haarballen functioneert.
Dan heb je de ruimte onder mijn bed niet gezien, die is maximaal benut :') Onder mijn bed stop ik alleen zaken die ik heel sporadisch nodig heb, in mijn busboekjes kijk ik vanwege te wiki nog te vaak. Als ik ooit al mijn projecten af heb, dan is dat wel een geschikte opslagplaats.
Of minder busboekjes vragen c.q. krijgen 8-)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Suus »

De oplossing die misschien het meeste werk kost, maar wel het meeste ruimte geeft in je huis, is de hele boel inscannen en digitaal bewaren, bijvoorbeeld in Evernote.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door erjeebee »

Ik heb tussen 1980 en 2000 ELK JAAR ALLE (streek)busboekjes gekocht
Bewaard in bananendozen, op jaar, alfabetisch op vervoerder.

Helaas gingen ze op een bepaald moment teveel ruimte innemen.
Nog advertentie op marktplaats gezet, maar geen gegadigden.
Vervolgens alles weggekieperd, met pijn in het hart.
:'(

Ik moet nog wel alle spoorboekjes vanaf 78 ergens hebben, en nog wat verdwaalde busboekjes , met name BBA, ZO en TET.
Staan op de nominatie opgezocht te worden.

:)
Etienne
Donateur
Berichten: 7910
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Etienne »

erjeebee schreef: Vervolgens alles weggekieperd, met pijn in het hart.
:'(
Zonde :cry: :cry:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Ronald »

Spoorboekjes heb ik vanaf 1990, busboekjes heb ik niet veel meer, ooit een keer een paar dozen verkocht aan een forumlid.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Meltrain »

Ik heb maar een paar spoor- en busboekjes (en wat losse lijnfolders van de RET) en die liggen gewoon ergens in een laatje. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:Ik heb tussen 1980 en 2000 ELK JAAR ALLE (streek)busboekjes gekocht
Bewaard in bananendozen, op jaar, alfabetisch op vervoerder.

Helaas gingen ze op een bepaald moment teveel ruimte innemen.
Nog advertentie op marktplaats gezet, maar geen gegadigden.
Vervolgens alles weggekieperd, met pijn in het hart.
:'(

Ik moet nog wel alle spoorboekjes vanaf 78 ergens hebben, en nog wat verdwaalde busboekjes , met name BBA, ZO en TET.
Staan op de nominatie opgezocht te worden.

:)
Wanneer had je die online gezet? Ik hou Marktplaats weliswaar niet 24 uur per dag in de gaten maar ik zoek toch met enige regelmaat op bepaalde boekjes.

Mijn broer had Nijmegen vanaf 1990 of 1991 tot ergens eind jaren 90 gehad. Die heeft zijn huisgenoot ooit opgeruimd in de veronderstelling dat het oud papier was.

Als je ZO (eventueel ook CVD/Novio en Hermes (uit het ZO gebied)) nog vindt en wilt verkopen, dan mag je jezelf bij mij melden :)
"Een touringcar is geen bus"
erjeebee
Berichten: 1355
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door erjeebee »

2003 ergens geloof ik.
Ik hoop nog steeds deze winter mijn zolder op te ruimen.
Wat ik aan interessants vind zal ik melden,.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Fles »

Gewoon, rechtop in de boekenkast. Koel, droog en donker bewaren. Kan er weinig misgaan :)
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door Thom91 »

Afbeelding
Zo. Meestal.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Hoe bewaren jullie oude bus/treinboekjes?

Bericht door fogeltje »

erjeebee schreef:2003 ergens geloof ik.
Ik hoop nog steeds deze winter mijn zolder op te ruimen.
Wat ik aan interessants vind zal ik melden,.
Oh, 2003 zat ik nog niet op Marktplaats.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten