Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37]
Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37]
In het vorige deel ben ik vanuit Nederland naar het Poolse Zwardon gereisd, nabij de Slowaakse grens. In dit verslag zet ik de reis voort naar Slowakije.
De trein naar Slowakije op station Zwardon
De trein vertrekt om 15.46 uur. Helaas kan ik geen geopend loket vinden in Zwardon, dus ik zoek na vertrek de conductrice op. Ik koop bij haar een kaartje naar Cadca, dit gaat met de nodige moeite omdat de conductrice geen Engels spreekt. Na het betalen loopt ze weer weg, een paar minuten later komt ze terug met een geprint kaartje. Vreemdgenoeg is dit geen kaartje vanaf Zwardon, ook de prijs die erop staat is lager dan wat ik heb betaald. Ik vraag of het zo in orde is, maar krijg antwoord in het Slowaaks. Het zal wel goed zijn . De trein bestaat uit moderne rijtuigen, waar zelfs stopcontacten in de 2e klas zitten!
Ik rijd met deze trein mee naar Cadca, om aldaar een Slowaakse kortingskaart te kopen. Deze kost EUR 16,50 en daarmee krijg je 40% korting op alle reizen in Slowakije. Ook zit hier RailPlus bij, altijd handig om te hebben en bovendien nuttig voor de reis naar Tsjechië. De taalbarriëre vormt weer enigszins een probleem, aangezien de ene loketmedewerkster zeer beperkt Engels spreekt en de andere ook niet heel erg goed. Maar uiteindelijk lukt het samen met de loketmedewerkster dan toch om het bijbehorende formulier in te vullen en krijg ik de kortingskaart direct mee. Ik koop gelijk een treinkaartje naar Bratislava, via Zilina en Zvolen. Treinkaartjes voor meer dan 100 kilometer zijn in Slowakije 2 dagen geldig, dus dan is het goedkoper om gelijk een kaartje voor een langere afstand te kopen.
Omdat ik nog even op mijn trein naar Zilina moet wachten, besluit ik om gelijk euro's te pinnen en vervolgens nog een bak koffie te drinken in de stationsrestauratie. Ik ben slechts 1 euro kwijt voor een prima bak koffie (Y) . De Ex 149 naar Zilina komt op tijd binnen, ik neem plaats in een modern Tsjechisch rijtuig waar ik een coupé voor mezelf heb. Deze coupé over een behoorlijk modern paneel om de temperatuur te regelen. Ook is het volume van de omroep instelbaar, deze licht op als er een omroep wordt gedaan. De trein komt ca. 10 minuten vertraging aan in Zilina omdat we onderweg een tijdje hebben stilgestaan. Er werd iets in het Tsjechisch omgeroepen in de trein, maar daar kon ik weinig van maken . Achteraf ben ik trouwens blij dat ik geen kaartcontrole heb gehad, want het valt me pas bij het schrijven van dit verslag op dat mijn treinkaartje de volgende dag pas in zou gaan...
Het paneel in het Tsjechische rijtuig. Foto genomen met mobiel, dus niet al te best
Aangezien ik niet al te ver wilde reizen op een dag en ook wel een kleinere Slowaakse stad wilde zien, heb ik vooraf een overnachtingsplek geregeld in Zilina. Dit is de 5e stad van Slowakije en heeft ca. 86.000 inwoners. Ik maak gebruik van couchsurfing, waarbij je overnacht in het huis van een plaatselijke bewoner (de host). Op deze manier krijg je ook wat meer mee van het leven ter plekke. Mijn host (een student) staat me bij aankomst al op te wachten op het station, waarna we de trolleybus pakken naar zijn huis. Vervolgens laat hij me kennismaken met typisch Slowaaks eten in een restaurant. Het hoofdgerecht dat ik had gekozen vond ik net wat te zoet, maar het smaakte desondanks niet verkeerd. Daarna laat mijn host Zilina zien, om dan door te gaan naar een bar. Je krijgt in Slowakije trouwens standaard een halve liter bier als je bier bestelt (voor Oost-Europese prijzen ). Het is een gezellige en geslaagde avond. De volgende dag neem ik afscheid en besluit ik om te gaan lopen naar het station, het is heerlijk weer en ik heb de tijd. De tocht voert langs typisch Oost-Europese bebouwing:
Het centrum van Zilina ziet er mooi uit en heeft bovendien een prachtige ligging:
Mariánske námestie I
Mariánske námestie II
Námestie Andreja Hlinku. Vanaf het plein voor de kathedraal heb je dit mooie uitzicht.
Katedrála Najsvätejšej Trojice
Uiteindelijk kom ik ruim op tijd bij het station aan:
Stationsgebouw
Het station heeft prachtige glas-in-loodramen. Hier een aantal gezien vanaf de binnenzijde van het station
Binnenzijde stationsgebouw
Aangezien ik niet direct naar Bratislava wilde reizen en wel een stukje wilde dieselen door Slowakije, reis ik via Zvolen. De trein naar Zvolen wordt gereden met een diesellocomotief met 4 rijtuigen. Om in de trein te stappen moet je eerst het spoor oversteken, om vervolgens via een smal en laag perronetje in de trein te klimmen. Het een-na-laatste rijtuig heeft nog ramen die open kunnen, daarin neem ik plaats. Volgens mij is dit de Slowaakse variant van het Tsjechische rijtuig dat ik tussen Katowice en Zwardon had. Ik zal de hele reis de coupé voor mezelf hebben.
De trein naar Zvolen. De kortste weg (1 spoor oversteken) is niet toegestaan...
... maar je moet via het perron dat aan het stationsgebouw grenst, waarbij 2 sporen overgestoken moeten worden
Bij het verlaten van het station rijdt de trein langs een aantal oude rijtuigen:
De kaartcontrole blijkt in Slowakije aardig modern te gebeuren: de barcode op het treinkaartje wordt gescand met een terminal. Vervolgens wordt het kaartje afgetekend met een vinkje. De trein rijdt door een prachtig bergachtig gebied en volgt het eerste deel van de reis de rivier de Vah.
Onderweg staan we even stil, waarbij de conducteur waarschijnlijk kijkt of er niemand uitstapt
De rivier de Vah
Bochtje
Station Vrutky, hierna splitst de spoorlijn in een stuk naar Kosice en een stuk naar Zvolen. Aan dit perron komt even later een trein te staan waarin een slaapwagen wordt meegenomen (vermoedelijk trein R 604).
Station Martin
Station Horna Stubna obec.
De omgeving wordt steeds bergachtiger en er komen steeds meer tunnels. Hier moet worden gewacht op de tegentrein, de tunnel is enkelsporig:
Station Banska Bystrica, met wat oude rijtuigen
Station Sliac Kupele, nog met stationschef.
Het is een rit door een prachtig gebied, de dieseltractie maakt het helemaal af. Het valt me op dat veel stations niet gemoderniseerd blijken te zijn. In Slowakije zie je nog veel smalle lage perrons (zoals in dit verslag bij bijvoorbeeld Zilina, Martin en Sliac Kupele), ook staan er nog veel stationsgebouwen. Met een kleine vertraging komt de trein aan in Zvolen. Daar neem ik eerst kort een kijkje op het station, waar nog een ander dieselsetje klaarstaat:
Stationsgebouw vanaf het perron gezien:
Aangezien ik geen haast heb, besluit ik om de stad te gaan verkennen. Ik heb geen zin om mijn reistas mee te zeulen, dus ik ga op zoek naar kluisjes. Deze kan ik niet vinden, terwijl deze wel staan aangegeven op de plattegrond. Wat bleek: je moet bij het loket zijn, waarna de loketbediende naar een kamer naast het loket komt. Daar wordt de bagage dan opgeslagen. Na betaling krijg ik een kaartje mee, waarmee ik mijn tas weer op kan halen.
Binnenkant stationsgebouw Zvolen. Het buffet bleek niet meer in gebruik te zijn
Buitenkant stationsgebouw Zvolen
Het centrum van Zvolen ligt op loopafstand van het station. De stad is onder andere bekend van het kasteel dat bij het centrum ligt.
Het emplacement van Zvolen vanaf de brug bij het kasteel
Het kasteel: Zvolenský hrad
Zvolenský hrad II
Vanaf het pad naar het kasteel heb je een mooi uitzicht over het plein in de binnenstad van Zvolen:
Ook zijn er nog diverse zaken uit het recentere verleden terug te vinden in deze stad.
Even buiten de binnenstad ook weer betonnen gebouwen, vermoedelijk uit de communistische tijd
Monument voor de Nationale Slowaakse Opstand in 1944, waarin Zvolen een belangrijke rol heeft gespeeld.
De gepantserde trein, gebruikt tijdens de Nationale Slowaakse Opstand. Op de achtergrond is het kasteel te zien.
Ik ga weer terug naar het station, waar ik nog even de tijd heb totdat mijn trein vertrekt. Op het station zie ik dit setje staan:
Vervolgens ga ik in de rij staan om mijn tas weer op te halen. Aangezien de trein naar Bratislava bijna vertrekt, is het druk bij het loket. De loketmedewerkster is dan ook duidelijk gehaast en gestrest als ik mijn tas kom halen, omdat achter mij nog een lange rij staat. Nadat twee setjes rijtuigen aan elkaar zijn gekoppeld, neem ik plaats in een rijtuig met coupé's waarvan de ramen wederom openkunnen (zelfde type als eerder op de dag) . Wederom heb ik de hele reis een coupé voor mezelf. De reis naar Bratislava verloopt (zolang het licht is) door een vrij vlak en saai landschap. Ook aan deze spoorlijn staan nog veel stationsgebouwen met smalle en lage perrons.
Onderweg halen we in een goederentrein in
Helaas wordt het op een bepaald moment donker, desondanks is te zien dat een aantal stations sfeervol zijn ingericht.
Station Surany
Rond 6 uur kom ik aan in Bratislava. Hier eindigt deel 2 van dit verslag, in het volgende deel gaat het verder met Bratislava en vervolgens met de nachttrein richting Kosice.
Gebruikte kaartjes in dit deel
De trein naar Slowakije op station Zwardon
De trein vertrekt om 15.46 uur. Helaas kan ik geen geopend loket vinden in Zwardon, dus ik zoek na vertrek de conductrice op. Ik koop bij haar een kaartje naar Cadca, dit gaat met de nodige moeite omdat de conductrice geen Engels spreekt. Na het betalen loopt ze weer weg, een paar minuten later komt ze terug met een geprint kaartje. Vreemdgenoeg is dit geen kaartje vanaf Zwardon, ook de prijs die erop staat is lager dan wat ik heb betaald. Ik vraag of het zo in orde is, maar krijg antwoord in het Slowaaks. Het zal wel goed zijn . De trein bestaat uit moderne rijtuigen, waar zelfs stopcontacten in de 2e klas zitten!
Ik rijd met deze trein mee naar Cadca, om aldaar een Slowaakse kortingskaart te kopen. Deze kost EUR 16,50 en daarmee krijg je 40% korting op alle reizen in Slowakije. Ook zit hier RailPlus bij, altijd handig om te hebben en bovendien nuttig voor de reis naar Tsjechië. De taalbarriëre vormt weer enigszins een probleem, aangezien de ene loketmedewerkster zeer beperkt Engels spreekt en de andere ook niet heel erg goed. Maar uiteindelijk lukt het samen met de loketmedewerkster dan toch om het bijbehorende formulier in te vullen en krijg ik de kortingskaart direct mee. Ik koop gelijk een treinkaartje naar Bratislava, via Zilina en Zvolen. Treinkaartjes voor meer dan 100 kilometer zijn in Slowakije 2 dagen geldig, dus dan is het goedkoper om gelijk een kaartje voor een langere afstand te kopen.
Omdat ik nog even op mijn trein naar Zilina moet wachten, besluit ik om gelijk euro's te pinnen en vervolgens nog een bak koffie te drinken in de stationsrestauratie. Ik ben slechts 1 euro kwijt voor een prima bak koffie (Y) . De Ex 149 naar Zilina komt op tijd binnen, ik neem plaats in een modern Tsjechisch rijtuig waar ik een coupé voor mezelf heb. Deze coupé over een behoorlijk modern paneel om de temperatuur te regelen. Ook is het volume van de omroep instelbaar, deze licht op als er een omroep wordt gedaan. De trein komt ca. 10 minuten vertraging aan in Zilina omdat we onderweg een tijdje hebben stilgestaan. Er werd iets in het Tsjechisch omgeroepen in de trein, maar daar kon ik weinig van maken . Achteraf ben ik trouwens blij dat ik geen kaartcontrole heb gehad, want het valt me pas bij het schrijven van dit verslag op dat mijn treinkaartje de volgende dag pas in zou gaan...
Het paneel in het Tsjechische rijtuig. Foto genomen met mobiel, dus niet al te best
Aangezien ik niet al te ver wilde reizen op een dag en ook wel een kleinere Slowaakse stad wilde zien, heb ik vooraf een overnachtingsplek geregeld in Zilina. Dit is de 5e stad van Slowakije en heeft ca. 86.000 inwoners. Ik maak gebruik van couchsurfing, waarbij je overnacht in het huis van een plaatselijke bewoner (de host). Op deze manier krijg je ook wat meer mee van het leven ter plekke. Mijn host (een student) staat me bij aankomst al op te wachten op het station, waarna we de trolleybus pakken naar zijn huis. Vervolgens laat hij me kennismaken met typisch Slowaaks eten in een restaurant. Het hoofdgerecht dat ik had gekozen vond ik net wat te zoet, maar het smaakte desondanks niet verkeerd. Daarna laat mijn host Zilina zien, om dan door te gaan naar een bar. Je krijgt in Slowakije trouwens standaard een halve liter bier als je bier bestelt (voor Oost-Europese prijzen ). Het is een gezellige en geslaagde avond. De volgende dag neem ik afscheid en besluit ik om te gaan lopen naar het station, het is heerlijk weer en ik heb de tijd. De tocht voert langs typisch Oost-Europese bebouwing:
Het centrum van Zilina ziet er mooi uit en heeft bovendien een prachtige ligging:
Mariánske námestie I
Mariánske námestie II
Námestie Andreja Hlinku. Vanaf het plein voor de kathedraal heb je dit mooie uitzicht.
Katedrála Najsvätejšej Trojice
Uiteindelijk kom ik ruim op tijd bij het station aan:
Stationsgebouw
Het station heeft prachtige glas-in-loodramen. Hier een aantal gezien vanaf de binnenzijde van het station
Binnenzijde stationsgebouw
Aangezien ik niet direct naar Bratislava wilde reizen en wel een stukje wilde dieselen door Slowakije, reis ik via Zvolen. De trein naar Zvolen wordt gereden met een diesellocomotief met 4 rijtuigen. Om in de trein te stappen moet je eerst het spoor oversteken, om vervolgens via een smal en laag perronetje in de trein te klimmen. Het een-na-laatste rijtuig heeft nog ramen die open kunnen, daarin neem ik plaats. Volgens mij is dit de Slowaakse variant van het Tsjechische rijtuig dat ik tussen Katowice en Zwardon had. Ik zal de hele reis de coupé voor mezelf hebben.
De trein naar Zvolen. De kortste weg (1 spoor oversteken) is niet toegestaan...
... maar je moet via het perron dat aan het stationsgebouw grenst, waarbij 2 sporen overgestoken moeten worden
Bij het verlaten van het station rijdt de trein langs een aantal oude rijtuigen:
De kaartcontrole blijkt in Slowakije aardig modern te gebeuren: de barcode op het treinkaartje wordt gescand met een terminal. Vervolgens wordt het kaartje afgetekend met een vinkje. De trein rijdt door een prachtig bergachtig gebied en volgt het eerste deel van de reis de rivier de Vah.
Onderweg staan we even stil, waarbij de conducteur waarschijnlijk kijkt of er niemand uitstapt
De rivier de Vah
Bochtje
Station Vrutky, hierna splitst de spoorlijn in een stuk naar Kosice en een stuk naar Zvolen. Aan dit perron komt even later een trein te staan waarin een slaapwagen wordt meegenomen (vermoedelijk trein R 604).
Station Martin
Station Horna Stubna obec.
De omgeving wordt steeds bergachtiger en er komen steeds meer tunnels. Hier moet worden gewacht op de tegentrein, de tunnel is enkelsporig:
Station Banska Bystrica, met wat oude rijtuigen
Station Sliac Kupele, nog met stationschef.
Het is een rit door een prachtig gebied, de dieseltractie maakt het helemaal af. Het valt me op dat veel stations niet gemoderniseerd blijken te zijn. In Slowakije zie je nog veel smalle lage perrons (zoals in dit verslag bij bijvoorbeeld Zilina, Martin en Sliac Kupele), ook staan er nog veel stationsgebouwen. Met een kleine vertraging komt de trein aan in Zvolen. Daar neem ik eerst kort een kijkje op het station, waar nog een ander dieselsetje klaarstaat:
Stationsgebouw vanaf het perron gezien:
Aangezien ik geen haast heb, besluit ik om de stad te gaan verkennen. Ik heb geen zin om mijn reistas mee te zeulen, dus ik ga op zoek naar kluisjes. Deze kan ik niet vinden, terwijl deze wel staan aangegeven op de plattegrond. Wat bleek: je moet bij het loket zijn, waarna de loketbediende naar een kamer naast het loket komt. Daar wordt de bagage dan opgeslagen. Na betaling krijg ik een kaartje mee, waarmee ik mijn tas weer op kan halen.
Binnenkant stationsgebouw Zvolen. Het buffet bleek niet meer in gebruik te zijn
Buitenkant stationsgebouw Zvolen
Het centrum van Zvolen ligt op loopafstand van het station. De stad is onder andere bekend van het kasteel dat bij het centrum ligt.
Het emplacement van Zvolen vanaf de brug bij het kasteel
Het kasteel: Zvolenský hrad
Zvolenský hrad II
Vanaf het pad naar het kasteel heb je een mooi uitzicht over het plein in de binnenstad van Zvolen:
Ook zijn er nog diverse zaken uit het recentere verleden terug te vinden in deze stad.
Even buiten de binnenstad ook weer betonnen gebouwen, vermoedelijk uit de communistische tijd
Monument voor de Nationale Slowaakse Opstand in 1944, waarin Zvolen een belangrijke rol heeft gespeeld.
De gepantserde trein, gebruikt tijdens de Nationale Slowaakse Opstand. Op de achtergrond is het kasteel te zien.
Ik ga weer terug naar het station, waar ik nog even de tijd heb totdat mijn trein vertrekt. Op het station zie ik dit setje staan:
Vervolgens ga ik in de rij staan om mijn tas weer op te halen. Aangezien de trein naar Bratislava bijna vertrekt, is het druk bij het loket. De loketmedewerkster is dan ook duidelijk gehaast en gestrest als ik mijn tas kom halen, omdat achter mij nog een lange rij staat. Nadat twee setjes rijtuigen aan elkaar zijn gekoppeld, neem ik plaats in een rijtuig met coupé's waarvan de ramen wederom openkunnen (zelfde type als eerder op de dag) . Wederom heb ik de hele reis een coupé voor mezelf. De reis naar Bratislava verloopt (zolang het licht is) door een vrij vlak en saai landschap. Ook aan deze spoorlijn staan nog veel stationsgebouwen met smalle en lage perrons.
Onderweg halen we in een goederentrein in
Helaas wordt het op een bepaald moment donker, desondanks is te zien dat een aantal stations sfeervol zijn ingericht.
Station Surany
Rond 6 uur kom ik aan in Bratislava. Hier eindigt deel 2 van dit verslag, in het volgende deel gaat het verder met Bratislava en vervolgens met de nachttrein richting Kosice.
Gebruikte kaartjes in dit deel
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Mooi deel weer :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39191
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Leuke reportage wederom! Maar wat nou welk kaartje is... daar kan ik ook niet echt veel van maken
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8679
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Leuke plaatjes weer :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 20-04-2024 --> 127 foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Een leuk verslag inderdaad :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Dank!
Linksboven: Trolleybuskaartje Zilina
Linksonder: WC-kaartje Zvolen (ja, dat krijg je gewoon echt mee )
Midden: Treinkaartje Cadca - Bratislava (via Zilina en Zvolen)
Rechts: Treinkaartje Zwardon - Cadca (vreemdgenoeg dus niet vanaf Zwardon)
Haha, misschien is een toelichting inderdaad wel handig :Daniel schreef:Leuke reportage wederom! Maar wat nou welk kaartje is... daar kan ik ook niet echt veel van maken
Linksboven: Trolleybuskaartje Zilina
Linksonder: WC-kaartje Zvolen (ja, dat krijg je gewoon echt mee )
Midden: Treinkaartje Cadca - Bratislava (via Zilina en Zvolen)
Rechts: Treinkaartje Zwardon - Cadca (vreemdgenoeg dus niet vanaf Zwardon)
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Wederom een leuk verslag :D
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Net als het eerste deel was dit ook weer een genot om te lezen! :)
Grappig dat je een kaartje kreeg vanaf Svrčinovec. Ik zou verwachten dat de Slowaakse conducteur geen internationale kaartjes zou kunnen verkopen, maar dan zou je dus een kaartje vanaf Skalite-Serafinov moeten krijgen (het eerste station in Slowakije), Svrčinovec ligt namelijk al een stukje het land in. Of was je op het punt van de controle net voorbij Svrčinovec?
Grappig dat je een kaartje kreeg vanaf Svrčinovec. Ik zou verwachten dat de Slowaakse conducteur geen internationale kaartjes zou kunnen verkopen, maar dan zou je dus een kaartje vanaf Skalite-Serafinov moeten krijgen (het eerste station in Slowakije), Svrčinovec ligt namelijk al een stukje het land in. Of was je op het punt van de controle net voorbij Svrčinovec?
Mijn Flickr account.
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Ik was zeker niet Svrčinovec nog niet voorbij, ik heb namelijk vrij snel na vertrek een kaartje gekocht. Weliswaar duurde het daarna nog enige minuten voordat de conductrice mijn kaartje kwam brengen, maar dit was zeker niet na Svrčinovec (aankomst 16.17 uur). De afgiftetijd op ticket is 15.53 uur: toen was de trein nog bij een van de stationnetjes van Skalite.
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Mooi verslag weer. :pos:
Vooral die locs van die goederentrein (op twee na laatste foto) vind ik erg apart. :D
Maar waarom was de omroep in het Tsjechisch tussen Cadca en Zilina? :?
Vooral die locs van die goederentrein (op twee na laatste foto) vind ik erg apart. :D
Maar waarom was de omroep in het Tsjechisch tussen Cadca en Zilina? :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Gaaf hoor! :pos:
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Ik ben er niet 100% zeker van dat het Tsjechisch was, maar Tsjechisch en Slowaaks schijnen vrij weinig verschillen. Aangezien de trein vanuit Tsjechië kwam en eindigde in Zilina, vermoed ik dat het Tsjechisch was ;) .Meltrain schreef: Maar waarom was de omroep in het Tsjechisch tussen Cadca en Zilina? :?
Re: Reisje Oost-Europa #2: 1e kennismaking met Slowakije [37
Fraai en informatief verslag. :pos:
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten