Reis door Duitsland
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38
Reis door Duitsland
Hallo mensen.
Ik wil graag een reis door Duitsland maken met een Länder-Ticket van de DB.
Dat heb ik allemaal al uitgezocht en zo.
Maar ik had nog een vraagje, ik zou graag willen weten waar je leuk oud Duits materieel ziet rijden.
Ik kan dat moeilijk opzoeken op Google, en ik wil liever niet de hele dag met saaie S-bahn treinstellen reizen.
Hopelijk kunnen jullie mij vertellen waar je oud materieel vindt of welke lijnen echt leuk zijn om te bekijken.
Ik hoor graag van jullie :D (Ik wil deze reis doen als een dagtrip, dus liever geen ideeën waarvoor ik naar een Duitste staat af moet reizen die ver van Nederland verwijdert ligt)
Ik wil graag een reis door Duitsland maken met een Länder-Ticket van de DB.
Dat heb ik allemaal al uitgezocht en zo.
Maar ik had nog een vraagje, ik zou graag willen weten waar je leuk oud Duits materieel ziet rijden.
Ik kan dat moeilijk opzoeken op Google, en ik wil liever niet de hele dag met saaie S-bahn treinstellen reizen.
Hopelijk kunnen jullie mij vertellen waar je oud materieel vindt of welke lijnen echt leuk zijn om te bekijken.
Ik hoor graag van jullie :D (Ik wil deze reis doen als een dagtrip, dus liever geen ideeën waarvoor ik naar een Duitste staat af moet reizen die ver van Nederland verwijdert ligt)
Re: Reis door Duitsland
In Nordrhein-Westfalen schijnt op zondag één omloop van de RE9 (Aachen - Siegen) met oud materieel gereden te worden. Daarnaast rijden de verlengde spitsritten van de RB35 ((Keulen -) Düsseldorf - Emmerich) met oud materieel. Ook in de RB68 (Rheine - Münster) komt wel eens oud materieel in inzet, ook die lijn rijdt niet zo heel erg vaak.
In Niedersachsen is er als het goed is oud materieel te vinden op de RB (Minden - ) Verden - Rotenburg. De tweeuurlijkse RE van Hannover naar Bad Harzburg rijdt ook met oud materieel, zelfs met een diesellocomotief. Ook op de RE Hannover - Wolfsburg rijdt nog ongeveer 1/3e van de ritten met oud materieel.
Oud materieel is in de Duitse reisplanner vaak te vinden door een regeltje over instaphulp, bijvoorbeeld "Anmeldung der Fahrzeuggebundenen Einstiegshilfe unter 01806-512512 *, (*20 ct/Anruf aus dem Festnetz, Tarif bei Mobilfunk max. 60 ct/Anruf)".
In Niedersachsen is er als het goed is oud materieel te vinden op de RB (Minden - ) Verden - Rotenburg. De tweeuurlijkse RE van Hannover naar Bad Harzburg rijdt ook met oud materieel, zelfs met een diesellocomotief. Ook op de RE Hannover - Wolfsburg rijdt nog ongeveer 1/3e van de ritten met oud materieel.
Oud materieel is in de Duitse reisplanner vaak te vinden door een regeltje over instaphulp, bijvoorbeeld "Anmeldung der Fahrzeuggebundenen Einstiegshilfe unter 01806-512512 *, (*20 ct/Anruf aus dem Festnetz, Tarif bei Mobilfunk max. 60 ct/Anruf)".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38
Re: Reis door Duitsland
Heel erg bedankt voor je tip Bee.
Ik was ook van plan om naar Niedersachsen te gaan.
Ik was ook van plan om naar Niedersachsen te gaan.
Re: Reis door Duitsland
Helaas zal het je niet lukken om op 7.15 in Muenster te zijn; om 7.27 vertrekt namelijk een IC met een locomotief 103 voorop. En om 20.29 komt die 103 weer in Muenster terug.
Re: Reis door Duitsland
Dat plaatje, Offenburg, perron 6, Intercity naar Konstanz, rijdt tussen Hausach en Villingen als RE.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Reis door Duitsland
Ik geloof niet dat het een heel actueel plaatje is, maar eerder een plaatje ter demonstratie. Als mijn gehannes met de reisplanner van de DB klopt betreft het IC 119/118, waarbij de 103 vermoedelijk alleen wordt ingezet tussen Münster en Stuttgart (locwissel omdat kopstation)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reis door Duitsland
Klopt, ik heb die trein een paar maanden geleden genomen tussen Mannheim en Lindau. Tot Stuttgart zat er inderdaad een 103 voor en tussen Stuttgart en Ulm een andere e-lok, maar heb er helaas geen foto van kunnen maken. De trein wordt gereden met ÖBB-materieel.
Mijn Flickr account.
Re: Reis door Duitsland
Dat is het ook niet, Offenburg is in 2003 ofzo al helemaal gerenoveerd Ik kom er jaarlijks.Bee schreef:Ik geloof niet dat het een heel actueel plaatje is,
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
-
- Berichten: 238
- Lid geworden op: za 07 dec 2013, 17:38
Re: Reis door Duitsland
Ziet er leuk uit, alleen dan kan ik geen lander-ticket gebruiken zoals ik van plan was :?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reis door Duitsland
De samenstelling van de Hamburg Köln Express verandert wel vaak. Ook niet alleen maar Duits materieel, ze hebben nu een aantal Belgische I6-rijtuigen gehuurd.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Reis door Duitsland
Ik stond gisteren (nieuwjaarsdag) in Mainz om 11:00 te wachten op de trein terug naar Nederland en toen stopte in de tegenovergestelde richting de IC119 met een 103 en verder Oostenrijkse rijtuigen. Ik was al verbaasd.
Re: Reis door Duitsland
103 is de standaardlok voor de IC 118/119 tussen Münster en Stuttgart. In Stuttgart komt er een BR 120 aan, im Ulm 2xBR218 (ja, een Diesel-IC), die in Friedrichshafen moet omlopen. In Lindau komt dan een (oostenrijkse) elektrolokomotief die dat ding naar Innsbruck trekt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Reis door Duitsland
Een beetje gemeen, want waarom zouden IC trajecten alleen toebehoren als er een bovenleiding is. IC 2310 van Frankfurt am Main naar Westerland(Sylt) is vanaf Itzehoe (en soms Hamburg Hbf; IC 2170) ook diesel. En het leuke is; de IC is langzamer dan de stoptrein. Zelfs vanaf Hamburg.(ja, een Diesel-IC)
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Reis door Duitsland
Wat is er gemeen aan een informatieve toevoeging voor de lezers die het Duitse IC-net niet zo goed kennen?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Reis door Duitsland
Normaal rijden ICs over "grote" spoorlijnen die meestal wel bovenleiding hebben. Het is dus gewoon een zelden voorkomend gebeuren.
In Noordfriesland heb je zelfs een koerswagen die achter een dieseltreinstel zit, een raar gezicht:
ICs langzamer als een regionale trein gebeurd soms, maar is inderdaad raar. In Baden-Württemberg heb je zelfs de situatie dat de IC vaker stopt. Tussen Stuttgart en Tübingen stopt de IC in Plochingen, Nürtingen, Metzingen en Reutlingen, terwijl de IC (Edit: Ik bedoel IRE) alleen in Reutlingen stopt.
In Noordfriesland heb je zelfs een koerswagen die achter een dieseltreinstel zit, een raar gezicht:
ICs langzamer als een regionale trein gebeurd soms, maar is inderdaad raar. In Baden-Württemberg heb je zelfs de situatie dat de IC vaker stopt. Tussen Stuttgart en Tübingen stopt de IC in Plochingen, Nürtingen, Metzingen en Reutlingen, terwijl de IC (Edit: Ik bedoel IRE) alleen in Reutlingen stopt.
Laatst gewijzigd door baladid op do 02 jan 2014, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Reis door Duitsland
Met de laatste IC bedoel je de IRE neem ik aan
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Reis door Duitsland
Is dat niet in Dagebüll?
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Reis door Duitsland
Ja, dat is Dagebüll.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten