Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Zie http://www.oz-online.de/-news/artikel/1 ... fallen-aus
In de afgelopen week zijn er al 17 treinen tussen Münster en Emden uitgevallen door een gebrek aan machinisten, vaak meerdere per dag. Ook op 1 januari 2014 zijn er weer treinen uitgevallen, zes ritten om precies te zijn doordat er twee machinisten ontbraken. Volgens een bericht op Drehscheibe zouden er in december 5 machinisten van de standplaats Emden zijn overgestapt van DB Regio naar DB Fernverkehr waardoor er een acuut tekort is ontstaan. Sommige boze tongen beweren daarnaast dat de Deutsche Bahn nu een afsterfbeleid hanteert voor de lijn die men in december 2015 toch gaat verliezen.
In de afgelopen week zijn er al 17 treinen tussen Münster en Emden uitgevallen door een gebrek aan machinisten, vaak meerdere per dag. Ook op 1 januari 2014 zijn er weer treinen uitgevallen, zes ritten om precies te zijn doordat er twee machinisten ontbraken. Volgens een bericht op Drehscheibe zouden er in december 5 machinisten van de standplaats Emden zijn overgestapt van DB Regio naar DB Fernverkehr waardoor er een acuut tekort is ontstaan. Sommige boze tongen beweren daarnaast dat de Deutsche Bahn nu een afsterfbeleid hanteert voor de lijn die men in december 2015 toch gaat verliezen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Als je het artikel leest blijkt het een gevolg van ziekmeldingen. Dat verschijnsel hadden sommige busbedrijven in Nederland vroeger ook met de feestdagen, vooral op nieuwjaarsmorgen.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Ja, dat staat in het artikel maar de geruchten gaan dus dat het niet waar is. En de problemen zijn ook al iets ouder dan alleen nieuwjaarsdag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
@bee
Je moet daar wel mee oppassen want dergelijke geruchten komen vaak van de GDL die hoopt zo de looneisen te kunnen opschroeven.
Vergelijk het met de onderwijsbonden in Nederland die al 25 jaar roepen dat er over een paar jaar een enorm lerarentekort komt als de lonen niet worden verhoogd.
Je moet daar wel mee oppassen want dergelijke geruchten komen vaak van de GDL die hoopt zo de looneisen te kunnen opschroeven.
Vergelijk het met de onderwijsbonden in Nederland die al 25 jaar roepen dat er over een paar jaar een enorm lerarentekort komt als de lonen niet worden verhoogd.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
In het onderwijs bestaat dat risico wel degelijk. Er is enkele jaren geleden een lerarentekort geweest en we stevenen nu af op een enorme vergrijzingsgolf, de vraag is of dat goed opgevangen kan gaan worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Veel leraren vergeten ook het feit dat ze veel vakantie hebben + x aantal ADV dagen ten opzichte van werknemers uit andere sectoren.Bovendien is van het docenten loon prima rond te komen en hebben ze jarenlang belastingvoordelen gehad voor hun studeerkamer. We hebben op school wel eens discussie gehad over de perstatiebonus voor leraren,flink aantal leraren is hierop tegen omdat er dan meer werk op de leraar met bonus wordt afgeschoven,dit is natuurlijk onzin want je takenpakket staat als het goed is gewoon in je arbeidscontract.Frans F schreef:@bee
Je moet daar wel mee oppassen want dergelijke geruchten komen vaak van de GDL die hoopt zo de looneisen te kunnen opschroeven.
Vergelijk het met de onderwijsbonden in Nederland die al 25 jaar roepen dat er over een paar jaar een enorm lerarentekort komt als de lonen niet worden verhoogd.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Met de leraren valt het wel mee hoor: ik persoonlijk ken een lerares zonder klas: compleet gediplomeerd, maar niet nodig..
We gaan overigens wel licht off-topic..
We gaan overigens wel licht off-topic..
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
[offtopic]Z2N schreef:Met de leraren valt het wel mee hoor: ik persoonlijk ken een lerares zonder klas: compleet gediplomeerd, maar niet nodig..
We gaan overigens wel licht off-topic..
Nee, maar dat is het probleem nu juist. Er is nu geen vraag naar nieuwe docenten maar er gaan de komende jaren heel veel met pensioen. Op de een of andere manier zal je dus alle jonge docenten die nu op de arbeidsmarkt niet nodig zijn voor het beroep moeten behouden want binnenkort zijn ze wél nodig.[/offtopic]
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
leraren en buschauffeurs
Over een paar jaar willen de leerlingen naar school, maar de buschauffeur is met pensioen.
Slagen ze er in om toch de school te bereiken... is de leraar met pensioen.....
Over een paar jaar willen de leerlingen naar school, maar de buschauffeur is met pensioen.
Slagen ze er in om toch de school te bereiken... is de leraar met pensioen.....
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
En dat is een mooi bruggetje om weer on topic te gaan!
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
U vergeet wat: het aantal leerlingen gaat ook enorm dalen zeker als je praat over leerlingen die met de bus van het platteland naar de stad gaan (de bevolkingsdaling de komende decennia vindt per saldo volledig plaats op het platteland). Voor het OV komt die daling dan nog bovenop de reizigersdaling door de afschaffing van de OV-studentenkaart. Niet het tekort aan chauffeurs maar de daling van het aantal reizigers wordt het probleem voor het OV.erjeebee schreef: Over een paar jaar willen de leerlingen naar school, maar de buschauffeur is met pensioen.
Slagen ze er in om toch de school te bereiken... is de leraar met pensioen.....
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Als er een RE uitvalt en een IC is de volgende trein dan vind ik dat reizigers van die IC gebruik moeten kunnen maken tussen Muenster en Norddeich.
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Als je een "normaal" kaartje hebt mag dat ook gewoon. Met een sterk gereduceerd kaartje (Niedersachsenticket, Schönes-Wochenende-Ticket, Quer-durchs-Land-Ticket) mag dat niet.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Dus in de randstad is geen forenzend vervoer van leerlingen?Frans F schreef:U vergeet wat: het aantal leerlingen gaat ook enorm dalen zeker als je praat over leerlingen die met de bus van het platteland naar de stad gaan (de bevolkingsdaling de komende decennia vindt per saldo volledig plaats op het platteland). Voor het OV komt die daling dan nog bovenop de reizigersdaling door de afschaffing van de OV-studentenkaart. Niet het tekort aan chauffeurs maar de daling van het aantal reizigers wordt het probleem voor het OV.erjeebee schreef: Over een paar jaar willen de leerlingen naar school, maar de buschauffeur is met pensioen.
Slagen ze er in om toch de school te bereiken... is de leraar met pensioen.....
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 3541
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Als de RE uitvalt vind ik wel dat de IC op alle stations tot/vanaf Rheine moet stoppen. Anders blijven ze erg lang onbedient.groningen schreef:Als er een RE uitvalt en een IC is de volgende trein dan vind ik dat reizigers van die IC gebruik moeten kunnen maken tussen Muenster en Norddeich.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Tekort aan machinisten voor de Emsland-Express
Tussen Münster en Rheime moet je hooguit 30 minuten wachten, tussen Rheine en Leer een uurtje. Een uurtje vertraging is erg, maar normaa als je bijvoorbeeld een aansluiting mist.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 80 gasten