Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [31]
Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [31]
Midden november ben ik een weekje weggeweest naar Polen, Slowakije en Tsjechië. Ik was nog nooit in Polen en Slowakije geweest, dus het leek me wel eens leuk om die kant op te gaan. Aangezien Slowakije mij het meeste aantrok, heb ik daar het grootste deel van de tijd doorgebracht. Ik heb tijdens de reis gebruik gemaakt van losse kaartjes, aangezien dit goedkoper was dan een Interrail kopen. In het eerste deel van het verslag reis ik vanuit Nederland naar het Poolse Zwardon, nabij de Slowaakse grens.
De heenreis naar Polen gaat per nachttrein. De Jan Kiepura stond namelijk al een tijdje op het 'lijstje' van treinen die ik nog eens wilde nemen. Aangezien deze trein pas om 20.07 uur vertrekt uit Arnhem, kan ik gewoon nog thuis warm eten. Even na half 7 loop ik naar de bushalte, om de bus naar Ede-Wageningen te pakken. Aldaar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem, welke gereden werd door Plan V 447: de EuroNight die ik in Arnhem neem, heeft dit als treinnummer .
De EuroNight heeft bij vertrek een vertraging van ongeveer 10 minuten. Geen idee waarom de trein als Extra Trein wordt aangekondigd, deze trein rijdt elke dag.
Ik had een plek in een 6-persoonscoupé geboekt voor EUR 49 (SparNight). Ik wilde namelijk graag een ligplek, aangezien mijn eerdere ervaringen in een CNL-zitrijtuig niet heel erg goed waren. Het leek me bovendien verstandig om na de eerste nacht niet al kapot te zijn . Voor de terugreis vanaf Usti nad Labem had ik wel een goedkope zitplek geboekt in de nachttrein, ik kan daarna immers toch thuis bijslapen. Na vertrek uit Arnhem zitten we met 4 personen in de coupé, in Keulen stapt nog een 5e persoon in. Iedereen in de coupé gaat naar Warschau, 2 daarvan gaan naar een klimaatconferentie aldaar. Na nog wat gepraat en gelezen te hebben (en gedroogde vruchten geproefd te hebben die een van de passagiers had meegenomen ), willen de medepassagiers na Keulen gaan slapen. Ook ik was aardig moe, dus daar had ik geen problemen mee. Ik had het bovenste bed, best wel fijn omdat ik zo gemakkelijk bij mijn bagage kan die bovenin lag. Ik slaap goed, toen ik 's morgens wakker werd en een omroeptune en taal hoorde die me totaal niet bekend voorkwamen werd me duidelijk dat ik in Polen was . Helaas bleek in Berlijn geen restauratiewagen aangekoppeld te zijn (normaal gebeurt dat wel), dat was enigszins jammer aangezien ik geen ontbijt had meegenomen... Maar met dank aan iemand in de coupé hoefde ik gelukkig niet te verhongeren. Koffie was wel verkrijgbaar bij de WARS-rijtuigbegeleider van de naastgelegen slaapwagen.
Koersbord van mijn rijtuig
De trein komt rond 10.20 uur al aan in Warszawa Centralna, terwijl dit volgens mijn ticket pas om 10.55 uur zou zijn . Na zloty's gepind te hebben en ingecheckt te hebben in het hostel dat op ca. 15 minuten loopafstand van het station ligt, besluit ik om eerst terug te gaan naar het station om kaartjes te regelen voor de volgende dag. Ik wil dan de TLK (een goedkope Poolse sneltrein) nemen naar Katowice, om vanaf daar naar Zwardon te gaan. De loketmedewerker blijkt vrij beperkt Engels te spreken. Gelukkig heb ik de gewenste treinen van tevoren afgedrukt, zodat het kopen van een kaartje toch vrij gemakkelijk gaat. Omgerekend betaal ik EUR 19,70 voor 431 tariefkilometers, een redelijke prijs .
Station Warszawa Centralna kwam op mij over als een vliegveld, ook in de stationshal had ik dit idee. Het heeft naar mijn mening totaal geen sfeer. Ook jammer dat het station zelf vrij modern is, maar de tunnels van en naar het station een vrij oude indruk maken.
Warszawa Centralna
Op het internet had ik gelezen dat ik aan 1 dag in Warschau waarschijnlijk genoeg zou hebben, dit kan ik inderdaad bevestigen. Warschau heeft een redelijk compact centrum, ik had na 1 dag wel het idee dat ik de meest belangrijke dingen had gezien. Desondanks vond ik het wel stad die het bezoeken waard was.
Vanaf het station springt dit gebouw direct in beeld, het Paleis van Cultuur en Wetenschap. Dit gebouw heette vroeger het Jozef Stalin-paleis van Cultuur en Wetenschap, het was een gift van de Sovjet-Unie aan de Polen.
In het centrum van Warschau is genoeg te zien:
Bus in het centrum van Warschau
Presidentieel Paleis
Slotplein
Uitzicht op de Wisla en het oostelijke deel van Warschau
Markt
Restant van de oude stadsmuur nabij het Slotplein
In de namiddag besluit ik om een uitstapje te maken naar Warszawa Wschodnia. Ik vertrek vanaf Warszawa Sródmiescie, een station dat vlakbij het centraal station ligt. Bij de kaartautomaat kan ik vrij gemakkelijk een kaartje kopen in het Engels kopen. De trein wordt gereden door de Koleje Mazowieckie en rijdt langs het Nationaal Stadion waar ook wedstrijden van het EK 2012 zijn gespeeld.
De trein na aankomst in Warszawa Wschodnia
Op Warszawa Wschodnia zijn aardig wat treinen te zien:
Stationsnaam op de gevel:
Zicht vanaf een van de perrons:
Om een kaartje te kopen voor de terugreis naar het centraal station ga ik naar het loket, maar dit bleek een behoorlijke uitdaging aangezien de ene lokettist geen Engels sprak en een andere zeer beperkt. Maar met het noemen van 'Centralna' krijg ik dan toch het gewilde kaartje (beter gezegd: kassabonnetje dat als vervoersbewijs dient).
Aan het eind van de middag bezoek ik het Paleis van Cultuur en Wetenschap om het uitzicht over de stad te bekijken. Het gebouw is mooi verlicht:
Het uitzicht is prachtig en je kan behoorlijk ver kijken. Fotograferen gaat helaas wel wat lastiger in het donker, desondanks heb ik nog wel wat leuke plaatjes kunnen maken.
Het uitzicht op de straat die voor het hoofdstation langs loopt
In de avond loop ik nog een rondje door Warschau en eet ik nog wat gemakkelijks bij de McDonalds. Aangezien mijn trein de volgende dag al vroeg vertrekt en het helaas vrij rustig is in het hostel, ga ik vroeg slapen.
Na een prima nachtrust check ik uit bij het hostel en vertrek ik al vroeg richting het station. Aldaar koop ik van mijn laatste zloty's een ontbijt, om vervolgens de TLK te nemen. Het treinnummer op mijn kaartje blijkt af te wijken van die op de borden, maar de bestemming en vertrektijd komen wel overeen. Ik neem dus aan dat het klopt, en dit bleek ook zo te zijn. Onderweg staan we een tijdje stil, vermoedelijk door werkzaamheden. Deze vertraging wordt er niet volledig uitgereden. Het valt me op dat gemoderniseerde stukken en oudere stukken elkaar afwisselen tussen Warschau en Katowice.
Mijn rijtuig bij aankomst in Katowice
Koersbord van de TLK
Het station van Katowice is behoorlijk modern, maar heeft in mijn ogen net als Warszawa Centralna totaal geen sfeer. Station Katowice ligt tegen een modern winkelcentrum aan, het station lijkt het verlengde daarvan te zijn. De perrons zien er modern, maar kil uit. Na een overstap van ongeveer een half uur wordt de reis voortgezet naar Zwardon. Deze trein wordt gereden met rijtuigen van de Tsjechische spoorwegen (Ceské Dráhy) met een Poolse locomotief van PKP Cargo ervoor. Ik vermoed dat het gehuurde rijtuigen zijn, aangezien deze trein niet op Tsjechisch grondgebied komt. De reis met deze stoptrein duurt ongeveer 3 uur, maar gelukkig zit het rijtuig prima en kunnen de ramen open . Eerst is het behoorlijk druk in de trein, maar later op de reis heb ik de hele coupé voor mezelf.
Mijn coupé
Station Czechowice-Dziedzice
Seinhuis bij Czechowice-Dziedzice
Bij het station Bielsko-Biala Glowna kom ik een oude bekende tegen. Ik wist niet dat de Wadlopers in deze regio rijden, anders had ik misschien wel even een ritje ingepland.
De trein loopt gedurende de reis steeds meer vertraging op om voor mij onduidelijke redenen. Weliswaar moest er een enkele keer gewacht worden op een tegentrein, maar ook als dit niet hoefde liep de vertraging verder op.
Het landschap werd steeds heuvelachtiger
En het traject steeds bochtiger
Perron van Milowka Zabawa, duidelijk niet zo onderhouden als in Nederland
Nog een foto van het uitzicht
Station Sol
Met een vertraging van ongeveer 20 minuten wordt uiteindelijk station Zwardon bereikt.
In Zwardon wordt de loc losgekoppeld, zodat deze om kan lopen. Links staat de trein naar Zilina (Slowakije) gereed, die ik in het volgende deel van het verslag neem.
Stationsgebouw van Zwardon
Hiermee eindigt het eerste deel van het verslag. In het volgende deel reis ik verder naar (en door) Slowakije.
De gebruikte kaartjes in dit deel
De heenreis naar Polen gaat per nachttrein. De Jan Kiepura stond namelijk al een tijdje op het 'lijstje' van treinen die ik nog eens wilde nemen. Aangezien deze trein pas om 20.07 uur vertrekt uit Arnhem, kan ik gewoon nog thuis warm eten. Even na half 7 loop ik naar de bushalte, om de bus naar Ede-Wageningen te pakken. Aldaar stap ik over op de stoptrein naar Arnhem, welke gereden werd door Plan V 447: de EuroNight die ik in Arnhem neem, heeft dit als treinnummer .
De EuroNight heeft bij vertrek een vertraging van ongeveer 10 minuten. Geen idee waarom de trein als Extra Trein wordt aangekondigd, deze trein rijdt elke dag.
Ik had een plek in een 6-persoonscoupé geboekt voor EUR 49 (SparNight). Ik wilde namelijk graag een ligplek, aangezien mijn eerdere ervaringen in een CNL-zitrijtuig niet heel erg goed waren. Het leek me bovendien verstandig om na de eerste nacht niet al kapot te zijn . Voor de terugreis vanaf Usti nad Labem had ik wel een goedkope zitplek geboekt in de nachttrein, ik kan daarna immers toch thuis bijslapen. Na vertrek uit Arnhem zitten we met 4 personen in de coupé, in Keulen stapt nog een 5e persoon in. Iedereen in de coupé gaat naar Warschau, 2 daarvan gaan naar een klimaatconferentie aldaar. Na nog wat gepraat en gelezen te hebben (en gedroogde vruchten geproefd te hebben die een van de passagiers had meegenomen ), willen de medepassagiers na Keulen gaan slapen. Ook ik was aardig moe, dus daar had ik geen problemen mee. Ik had het bovenste bed, best wel fijn omdat ik zo gemakkelijk bij mijn bagage kan die bovenin lag. Ik slaap goed, toen ik 's morgens wakker werd en een omroeptune en taal hoorde die me totaal niet bekend voorkwamen werd me duidelijk dat ik in Polen was . Helaas bleek in Berlijn geen restauratiewagen aangekoppeld te zijn (normaal gebeurt dat wel), dat was enigszins jammer aangezien ik geen ontbijt had meegenomen... Maar met dank aan iemand in de coupé hoefde ik gelukkig niet te verhongeren. Koffie was wel verkrijgbaar bij de WARS-rijtuigbegeleider van de naastgelegen slaapwagen.
Koersbord van mijn rijtuig
De trein komt rond 10.20 uur al aan in Warszawa Centralna, terwijl dit volgens mijn ticket pas om 10.55 uur zou zijn . Na zloty's gepind te hebben en ingecheckt te hebben in het hostel dat op ca. 15 minuten loopafstand van het station ligt, besluit ik om eerst terug te gaan naar het station om kaartjes te regelen voor de volgende dag. Ik wil dan de TLK (een goedkope Poolse sneltrein) nemen naar Katowice, om vanaf daar naar Zwardon te gaan. De loketmedewerker blijkt vrij beperkt Engels te spreken. Gelukkig heb ik de gewenste treinen van tevoren afgedrukt, zodat het kopen van een kaartje toch vrij gemakkelijk gaat. Omgerekend betaal ik EUR 19,70 voor 431 tariefkilometers, een redelijke prijs .
Station Warszawa Centralna kwam op mij over als een vliegveld, ook in de stationshal had ik dit idee. Het heeft naar mijn mening totaal geen sfeer. Ook jammer dat het station zelf vrij modern is, maar de tunnels van en naar het station een vrij oude indruk maken.
Warszawa Centralna
Op het internet had ik gelezen dat ik aan 1 dag in Warschau waarschijnlijk genoeg zou hebben, dit kan ik inderdaad bevestigen. Warschau heeft een redelijk compact centrum, ik had na 1 dag wel het idee dat ik de meest belangrijke dingen had gezien. Desondanks vond ik het wel stad die het bezoeken waard was.
Vanaf het station springt dit gebouw direct in beeld, het Paleis van Cultuur en Wetenschap. Dit gebouw heette vroeger het Jozef Stalin-paleis van Cultuur en Wetenschap, het was een gift van de Sovjet-Unie aan de Polen.
In het centrum van Warschau is genoeg te zien:
Bus in het centrum van Warschau
Presidentieel Paleis
Slotplein
Uitzicht op de Wisla en het oostelijke deel van Warschau
Markt
Restant van de oude stadsmuur nabij het Slotplein
In de namiddag besluit ik om een uitstapje te maken naar Warszawa Wschodnia. Ik vertrek vanaf Warszawa Sródmiescie, een station dat vlakbij het centraal station ligt. Bij de kaartautomaat kan ik vrij gemakkelijk een kaartje kopen in het Engels kopen. De trein wordt gereden door de Koleje Mazowieckie en rijdt langs het Nationaal Stadion waar ook wedstrijden van het EK 2012 zijn gespeeld.
De trein na aankomst in Warszawa Wschodnia
Op Warszawa Wschodnia zijn aardig wat treinen te zien:
Stationsnaam op de gevel:
Zicht vanaf een van de perrons:
Om een kaartje te kopen voor de terugreis naar het centraal station ga ik naar het loket, maar dit bleek een behoorlijke uitdaging aangezien de ene lokettist geen Engels sprak en een andere zeer beperkt. Maar met het noemen van 'Centralna' krijg ik dan toch het gewilde kaartje (beter gezegd: kassabonnetje dat als vervoersbewijs dient).
Aan het eind van de middag bezoek ik het Paleis van Cultuur en Wetenschap om het uitzicht over de stad te bekijken. Het gebouw is mooi verlicht:
Het uitzicht is prachtig en je kan behoorlijk ver kijken. Fotograferen gaat helaas wel wat lastiger in het donker, desondanks heb ik nog wel wat leuke plaatjes kunnen maken.
Het uitzicht op de straat die voor het hoofdstation langs loopt
In de avond loop ik nog een rondje door Warschau en eet ik nog wat gemakkelijks bij de McDonalds. Aangezien mijn trein de volgende dag al vroeg vertrekt en het helaas vrij rustig is in het hostel, ga ik vroeg slapen.
Na een prima nachtrust check ik uit bij het hostel en vertrek ik al vroeg richting het station. Aldaar koop ik van mijn laatste zloty's een ontbijt, om vervolgens de TLK te nemen. Het treinnummer op mijn kaartje blijkt af te wijken van die op de borden, maar de bestemming en vertrektijd komen wel overeen. Ik neem dus aan dat het klopt, en dit bleek ook zo te zijn. Onderweg staan we een tijdje stil, vermoedelijk door werkzaamheden. Deze vertraging wordt er niet volledig uitgereden. Het valt me op dat gemoderniseerde stukken en oudere stukken elkaar afwisselen tussen Warschau en Katowice.
Mijn rijtuig bij aankomst in Katowice
Koersbord van de TLK
Het station van Katowice is behoorlijk modern, maar heeft in mijn ogen net als Warszawa Centralna totaal geen sfeer. Station Katowice ligt tegen een modern winkelcentrum aan, het station lijkt het verlengde daarvan te zijn. De perrons zien er modern, maar kil uit. Na een overstap van ongeveer een half uur wordt de reis voortgezet naar Zwardon. Deze trein wordt gereden met rijtuigen van de Tsjechische spoorwegen (Ceské Dráhy) met een Poolse locomotief van PKP Cargo ervoor. Ik vermoed dat het gehuurde rijtuigen zijn, aangezien deze trein niet op Tsjechisch grondgebied komt. De reis met deze stoptrein duurt ongeveer 3 uur, maar gelukkig zit het rijtuig prima en kunnen de ramen open . Eerst is het behoorlijk druk in de trein, maar later op de reis heb ik de hele coupé voor mezelf.
Mijn coupé
Station Czechowice-Dziedzice
Seinhuis bij Czechowice-Dziedzice
Bij het station Bielsko-Biala Glowna kom ik een oude bekende tegen. Ik wist niet dat de Wadlopers in deze regio rijden, anders had ik misschien wel even een ritje ingepland.
De trein loopt gedurende de reis steeds meer vertraging op om voor mij onduidelijke redenen. Weliswaar moest er een enkele keer gewacht worden op een tegentrein, maar ook als dit niet hoefde liep de vertraging verder op.
Het landschap werd steeds heuvelachtiger
En het traject steeds bochtiger
Perron van Milowka Zabawa, duidelijk niet zo onderhouden als in Nederland
Nog een foto van het uitzicht
Station Sol
Met een vertraging van ongeveer 20 minuten wordt uiteindelijk station Zwardon bereikt.
In Zwardon wordt de loc losgekoppeld, zodat deze om kan lopen. Links staat de trein naar Zilina (Slowakije) gereed, die ik in het volgende deel van het verslag neem.
Stationsgebouw van Zwardon
Hiermee eindigt het eerste deel van het verslag. In het volgende deel reis ik verder naar (en door) Slowakije.
De gebruikte kaartjes in dit deel
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Net zoals de verslagen van Timon91 is dit een zeer boeiend verslag :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Leuk verslag :D
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Daar heb je meteen het antwoord op je eigen gestelde vraag: Aangezien Tsjechoslowakije niet meer bestaat maar zoals bekend is opgedeeld in Tsjechië en Slowakije ligt daar wel de reden van de inzet van CD materiaal in een trein van Polen naar Slowakije. Beide spoorbedrijven werken anno 2013 heel nauw samen door oa elkaars materieel te gebruiken.Cookie schreef:
In Zwardon wordt de loc losgekoppeld, zodat deze om kan lopen. Links staat de trein naar Zilina (Slowakije) gereed, die ik in het volgende deel van het verslag neem.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8666
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Mooi, duidelijk verslag met leuke foto's! :pos:
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024
Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39183
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Leuk verslagje en fraaie platen ook!
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Mooi en duidelijk verslag! :pos: :pos: :D
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Gaaf verslag, ik kijk uit naar de rest! :pos:
Het treindeel naar Warszawa heeft een Pools zitrijtuig, wat een heel stuk geciviliseerder is dan die verrotte CNL zitrijtuigen! Zie hier voor een interieurfoto. Desondanks is liggen altijd wel beter ;)
Cookie schreef:Ik had een plek in een 6-persoonscoupé geboekt voor EUR 49 (SparNight). Ik wilde namelijk graag een ligplek, aangezien mijn eerdere ervaringen in een CNL-zitrijtuig niet heel erg goed waren.
Het treindeel naar Warszawa heeft een Pools zitrijtuig, wat een heel stuk geciviliseerder is dan die verrotte CNL zitrijtuigen! Zie hier voor een interieurfoto. Desondanks is liggen altijd wel beter ;)
Dat restauratierijtuig mist om de haverklap inderdaad, dat is volgens mij eerder regel dan uitzondering. Die rijtijden in Polen willen nog wel eens verschillen van wat er op je kaartje staat, in de Poolse reisplanner kun je altijd de correcte tijden wel vinden.Cookie schreef: Helaas bleek in Berlijn geen restauratiewagen aangekoppeld te zijn (normaal gebeurt dat wel), dat was enigszins jammer aangezien ik geen ontbijt had meegenomen... Maar met dank aan iemand in de coupé hoefde ik gelukkig niet te verhongeren. Koffie was wel verkrijgbaar bij de WARS-rijtuigbegeleider van de naastgelegen slaapwagen.
...
De trein komt rond 10.20 uur al aan in Warszawa Centralna, terwijl dit volgens mijn ticket pas om 10.55 uur zou zijn :)
Warszawa Centralna komt de eerste keer wel over als een chaotische zooi, maar het went wel. Je mening over de stad deel ik niet, voor het centrum heb je aan een dag genoeg maar er is nog zoveel meer te zien! Helaas had je het weer niet mee, dat speelt ook wel een rol. Ik vind Warszawa wel echt een stad met sfeer en de geschiedenis van de stad kun je op veel plekken terugzien en voelen. Maar goed, iedereen houdt natuurlijk van andere dingen ;) Ik ben Warszawa ook pas na drie bezoeken gaan waarderenCookie schreef: Station Warszawa Centralna kwam op mij over als een vliegveld, ook in de stationshal had ik dit idee. Het heeft naar mijn mening totaal geen sfeer. Ook jammer dat het station zelf vrij modern is, maar de tunnels van en naar het station een vrij oude indruk maken.
...
Op het internet had ik gelezen dat ik aan 1 dag in Warschau waarschijnlijk genoeg zou hebben, dit kan ik inderdaad bevestigen. Warschau heeft een redelijk compact centrum, ik had na 1 dag wel het idee dat ik de meest belangrijke dingen had gezien. Desondanks vond ik het wel stad die het bezoeken waard was.
Aan het koersbordje van de trein te zien reed hij niet via de snelle spoorlijn (CMK), maar via een lijn ten westen ervan. De meeste TLK's rijden via die lijn, maar er gaan er ook wel een paar via de CMK in minder dan 3,5 uur. De EIC's (Express Intercity's) doen er 3 uur over. Niet gek voor 300 km!Cookie schreef:Deze vertraging wordt er niet volledig uitgereden. Het valt me op dat gemoderniseerde stukken en oudere stukken elkaar afwisselen tussen Warschau en Katowice.
Mijn Flickr account.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Bedankt voor de reacties!
Deze trein reed niet van Polen naar Slowakije, maar naar het Poolse Zwardon. Om naar Slowakije te gaan moet je in Zwardon overstappen op een trein van de Slowaakse spoorwegen.BR628 schreef:Daar heb je meteen het antwoord op je eigen gestelde vraag: Aangezien Tsjechoslowakije niet meer bestaat maar zoals bekend is opgedeeld in Tsjechië en Slowakije ligt daar wel de reden van de inzet van CD materiaal in een trein van Polen naar Slowakije.
Ziet er niet verkeerd uit inderdaad! Het schijnt dat er soms ook een PKP 1e klas-rijtuig in deze trein zit i.p.v. een slaapstoelrijtuig, daar toevallig ervaring mee?Timon91 schreef:Het treindeel naar Warszawa heeft een Pools zitrijtuig, wat een heel stuk geciviliseerder is dan die verrotte CNL zitrijtuigen! Zie hier voor een interieurfoto.
Wat zijn volgens jou de aanraders buiten het centrum? Ik kan me voorstellen dat het daar nog wat authentieker is (de omgeving van het centrum vind ik vrij modern overkomen door de moderne hoge gebouwen). Overigens ging mijn mening over de sfeer specifiek over het station Warszawa Centralna, niet over de stad zelf.Timon91 schreef:Je mening over de stad deel ik niet, voor het centrum heb je aan een dag genoeg maar er is nog zoveel meer te zien! Helaas had je het weer niet mee, dat speelt ook wel een rol. Ik vind Warszawa wel echt een stad met sfeer en de geschiedenis van de stad kun je op veel plekken terugzien en voelen.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Warschau heeft een groot tramlijnennet, wat al een ervaring opzich kan zijn. Net zoals het zoeken van de juiste tram bij het centraal station. Ik vond zelf het Copernicus science center leuk om naar toe te gaan, vooral de moeite als er nog een beetje een kind (of techneut) in je zit. Ergens ten zuiden (naam kwijt) van het Centraal station een tijdje rondgeslenterd in een studentikoze wijk, ook erg leuk. Daarnaast vond Warsaw Uprising museum erg interessant om te bezoeken. Deze zomer heb ik mij drie of vier dagen in Warschau niet verveeld.
Het is een spectrum.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Ik heb dat rijtuig vrij vaak zien rijden, maar ik heb er nog nooit ingezeten. Volgens mij is het een stuk minder relaxed aangezien die stoelen lang niet zoveel beenruimte bieden en ze ook niet heel ver naar achteren kunnen. Die slaapstoelen kunnen tot een hoek van 130 of 140 graden naar achteren gezet worden, wat toch wel een stuk fijner is 's nachts.Cookie schreef: Ziet er niet verkeerd uit inderdaad! Het schijnt dat er soms ook een PKP 1e klas-rijtuig in deze trein zit i.p.v. een slaapstoelrijtuig, daar toevallig ervaring mee?
De wijk Praga, aan de oostkant van de rivier, is tijdens de oorlog niet met de grond gelijk gemaakt en nu dus ironisch genoeg een van de oudste delen van de stad. Praga bestaat uit twee delen, Północ (noord) vond ik wat gezelliger, Południe (zuid) is wat meer een gewone stadswijk. Praga is wel een van de armste delen van de stad. Ook de dierentuin van Warszawa ligt in Praga, vlak aan de Wisła. Het schijnt wel leuk te zijn, ik wil er nog steeds een keer heen. Verder vond ik het Łazienki Park heel erg mooi. In deel 3 van m'n laatste serie verslagen staan wat foto's van dat park in de herfst, ik vond het daar echt schitterend! Ook het Wilanów paleis, wat aan de zuidrand van de stad ligt, schijnt erg mooi te zijn. Dat staat echter nog steeds op m'n to do lijstje. Verder zijn er nog genoeg musea in de stad, mocht je daar van houden. In oktober ben in het gloednieuwe ghettomuseum geweest, maar dat is nog niet helemaal klaar. Begin dit jaar gaat het als het goed is helemaal open. Het ghettomonument, wat hier ook ligt, vond ik ook erg indrukwekkend. Als je daar op een gure herfstdag vlak voordat het donker is heen gaat voelt het daar redelijk "unheimisch", wat wel bij de oorsprong van het monument hoort....Cookie schreef:Wat zijn volgens jou de aanraders buiten het centrum? Ik kan me voorstellen dat het daar nog wat authentieker is (de omgeving van het centrum vind ik vrij modern overkomen door de moderne hoge gebouwen). Overigens ging mijn mening over de sfeer specifiek over het station Warszawa Centralna, niet over de stad zelf.
Al met al is er genoeg te doen en dan ben ik vast nog een hoop dingen vergeten op te noemen
Mijn Flickr account.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Een aardige lijst inderdaad, waar zeker interessante dingen bijzitten. (Natuur-)historische of technische musea interesseren me vaak wel. Ik heb nog even naar het 3e deel van je meest recente reeks verslagen gekeken Timon, leuk en interessant om eens wat van het minder toeristische deel van Warschau te zien. Wat dat betreft is het wel jammer dat ik maar 1 dag had ingecalculeerd in Warschau, je beperkt je dan toch tot de highlights in het centrum. Ik heb er bij mijn planning destijds voor gekozen om wat meer plaatsen te zien en niet heel lang in één stad te blijven hangen, zeker omdat het ook mijn eerste reis die kant op was (een keuze waarvan ik achteraf trouwens wel blij mee ben dat ik die gemaakt heb). Maar na al deze dingen gelezen te hebben krijg ik de neiging om mijn mening dat je aan 1 dag in Warschau genoeg hebt, bij te stellen .
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Je planning snap ik zeker, ik houd er ook niet van om te lang op dezelfde plek te blijven hangen tijdens een rondreis. Je tijd is toch altijd beperkt, zodat het fijner voelt om meer plekken te bezoeken. Bovendien hou je aan een stadsbezoek altijd toch nog dingen over die je wil zien, zodat het nooit erg is om eens een keer terug te gaan ;) Ook na vijf bezoeken verveel ik me in Warszawa in ieder geval nog steeds niet
Mijn Flickr account.
Re: Reisje Oost-Europa #1: Via Polen op weg naar Slowakije [
Mooi verslag. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten