Dienstregelingen SRE 2014

Alles over het Openbaar Vervoer in Zeeland, Noord-Brabant en Limburg.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door huibf »

Ik zie toch liever een grote bus. Dat trekt nu eenmaal meer reizigers in de meeste gevallen.
Het kaartje van mr-w lijkt me teveel van het goede. 51 is de enige lijn die het redelijk goed door de behoorlijke afstand van de wijk.
Zolang Helmond de taxbus heeft gast het niéts worden, neem daarbij de OVvisie(loos) van Helmond dan wordt het helemaal niets. Elke reiziger telt. Dus als daar halten voor nodig zijn...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Suus »

Er wordt gevraagd om een tekeningetje, zo gezegd zo gedaan:
Afbeelding

Alle stadslijnen behalve 51 worden opgeheven, streekbussen krijgen een iets andere lijnvoering zodat de belangrijkste bestemmingen bediend blijven worden, overal waar een zwart kruis doorheen staat wordt niet meer bediend. Ik weet niet van alle wegen of ze even geschikt zijn, maar daar is in de meeste gevallen nog wel een mouw aan te passen. Ja, hele industrieterrein komt zonder bus te zitten, maar mijn ervaringen is dat het vervoersaanbod op industrieterreinen altijd tegenvalt en het verdwijnen van OV aldaar heeft veel minder impact op de leefbaarheid dan het verdwijnen van de bus uit een woonwijk.

Het geheel bespaard heel veel DRU's die deels weer in de streeklijnen gaat zitten door de aangepaste routes en deels op andere plekken kunnen worden aangeboden, of in het uiterste geval kunnen worden wegbezuinigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

huibf schreef:Ik zie toch liever een grote bus. Dat trekt nu eenmaal meer reizigers in de meeste gevallen.
Het kaartje van mr-w lijkt me teveel van het goede. 51 is de enige lijn die het redelijk goed door de behoorlijke afstand van de wijk.
Zolang Helmond de taxbus heeft gast het niéts worden, neem daarbij de OVvisie(loos) van Helmond dan wordt het helemaal niets. Elke reiziger telt. Dus als daar halten voor nodig zijn...
Tja,wijkraad stiphout en andere maatschappelijke organisaties en natuurlijk Hermes willen extra haltes,maar de gemeente Helmond vind 1 halte voldoende :roll: zou zelf graag een staaltje van burgerlijke ongehoorzaamheid zien door als actie een tijdelijkehalte bord op te hangen,met lokale pers eromheen ofzo.
Taxbus systeem is ontzettend duur voor de gemeente en moet voor iedereen de regel krijgen is je reis per OV mogelijk dan betaal je het kostendekkend tarief a €3,90 per zone zonder instaptarief of neem je de bus.
regiotaxi Gelderland werkt al met dit systeem volgens de webiste
De OV visie van Helmond is zeer slecht en vooral gebaseerd op persoonlijke paradepaardjes, een of andere wethouder heeft ooit het plan gehad om dubbelgelede phileasen in te zetten op de stadsdienst. faileas dat geld kan beter aan frequenties of aan bushaltes gebruikt worden ofzo. Weet wie met het phileas in helmond plan kwam maar het was niet houthoofd.

Lijnennet van Bee ziet er netjes uit :pos:
Routes zijn allemaal mogelijk,alleen voor lijn 20 moet er een speciale bus op/af rit op de N270 aangelegd worden. mits er frequentie verhoging komen op de overgebleven lijnen zie ik dit netwerk wel zitten en natuurlijk moet er aansluiting zijn op de s1900 op station Hm vanuit alle lijnen.

@Hans weet je toevallig hoe de bezetting is op [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk - Eindhoven Station (2011)[/wiki] vanaf Gerwen kruispunt omdat die samen een halfuursdienst vormen of wordt deze ook vanuit Helmond gereden omdat ik al 2x Helmondse chauffeurs ben tegengekomen op die lijn.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Om ook even op het voorstel van Bee in te gaan. Ik vind vooral de 24 wel een aardige verandering. De bediening van het ziekenhuis zou ook voor het streeknet een belangrijke functie kunnen hebben. Ik weet alleen niet of de spoorwegovergang bij 't Hout betrouwbaar genoeg is.
Ook de kleine verandering in de 23 is goed gevonden, ik denk niet dat er veel tijdsverschil zal zijn tussen de oude en de nieuwe route en dat terwijl de lijn nu wel de wijk Straakven bedient.
Alleen over de verandering van lijn 20 ben ik niet helemaal zeker. Deze lijn heeft een toch wat sneller karakter en ik denk dat een route over de slingerende wegen van Brouwhuis de lijn behoorlijk gaat vertragen.
En het niet meer bedienen van de industrieterreinen...? Tja... Het is toch wel handig als je daar toevallig zou moeten zijn, want om vanaf het hoofdstation te gaan lopen is geen beginnen aan.
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door erjeebee »

Dat industrieterrein zou je deels kunnen ondervangen met 2 routes.
- via Brouwhuis
- via Industrieterrein

Ochtendspits: Richting Helmond NS alles via Brouwhuis, Richting Asten elk uur 1 rit via Industrieterrein, 1 via Brouwhuis
Middagspits: Richting Helmond NS elk uur 1 rit via Industrieterrein, 1 via Brouwhuis. Richting Asten alles via Brouwhuis

Zo bied je op de belangrijke momenten Brouwhuis een halfuurdienst van/naar Centrum/NS en op de belangrijke momenten het industrieterrein ook een verbinding.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Yanaike schreef:Om ook even op het voorstel van Bee in te gaan. Ik vind vooral de 24 wel een aardige verandering. De bediening van het ziekenhuis zou ook voor het streeknet een belangrijke functie kunnen hebben. Ik weet alleen niet of de spoorwegovergang bij 't Hout betrouwbaar genoeg is.
Ook de kleine verandering in de 23 is goed gevonden, ik denk niet dat er veel tijdsverschil zal zijn tussen de oude en de nieuwe route en dat terwijl de lijn nu wel de wijk Straakven bedient.
Alleen over de verandering van lijn 20 ben ik niet helemaal zeker. Deze lijn heeft een toch wat sneller karakter en ik denk dat een route over de slingerende wegen van Brouwhuis de lijn behoorlijk gaat vertragen.
En het niet meer bedienen van de industrieterreinen...? Tja... Het is toch wel handig als je daar toevallig zou moeten zijn, want om vanaf het hoofdstation te gaan lopen is geen beginnen aan.
Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station is tussen Mierlo en Eindhoven sneldienst,als je Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station 3x per uur laat rijden kan de rijtijd verlenging in Brouwhuis opgevangen worden door de ritten tot Helmond als Lijn 120 Asten Plutostraat - Eindhoven Station te rijden.per saldo gaat de verbinding in Geldorp er dan niets op achteruit,alleen in de avonduren en op zondag zou ik alle ritten via Geldrop sturen.
Binnenkort komt er een tunnel en een nieuwe weg de kasteelherenlaan in de buurt van de Cortenbachstraat,natuurlijk gaat lijn 24 dan gebruik maken van die tunnel om geen last meer te hebben van die overgang en om Helmond-west te ontsluiten. (Hoofdstraat- Houtse paralelweg-tunnel- Kasteelherenlaan-Binnendongenstraat-Ziekenhuis)
Laatst gewijzigd door Mr-W op vr 03 jan 2014, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

erjeebee schreef:Dat industrieterrein zou je deels kunnen ondervangen met 2 routes.
- via Brouwhuis
- via Industrieterrein

Ochtendspits: Richting Helmond NS alles via Brouwhuis, Richting Asten elk uur 1 rit via Industrieterrein, 1 via Brouwhuis
Middagspits: Richting Helmond NS elk uur 1 rit via Industrieterrein, 1 via Brouwhuis. Richting Asten alles via Brouwhuis

Zo bied je op de belangrijke momenten Brouwhuis een halfuurdienst van/naar Centrum/NS en op de belangrijke momenten het industrieterrein ook een verbinding.
Maar daar maak je het er allemaal niet heel veel duidelijker op, denk ik. Ik zal zo ook wel eens even gaan puzzelen! :P
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Nou even iets actueels
HELMOND - De Gerwenseweg tussen Stiphout en Gerwen is vanaf maandag 6 januari enkele dagen tussen 8.00 en 16.00 uur afgesloten. ze gaan namelijk bomen snoeien. ed.nl
Op oveindhoven kan ik de omleiding niet vinden maar vrees voor grote vertragingen want er moet via de snelweg naar Nuenen gereden worden en dan op en neer naar Gerwen of wordt Lijn 22 Helmond Station - Eindhoven Station geknipt in Eindhoven-Gerwen Kruispunt en Helmond-Stiphout-A270-Nuenen Busstation?
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door erjeebee »

Yanaike schreef: Maar daar maak je het er allemaal niet heel veel duidelijker op, denk ik. Ik zal zo ook wel eens even gaan puzzelen! :P
2 lijnnummers van maken
20/120 (o nee, die bestaat al voor de snelwegritten in de ochtendspits)
of 20 en 30 (30 bestaat toch nergens in de buurt sinds Veolia lijn 30 weer 60 noemt)

Succes met puzzelen
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

erjeebee schreef:
Yanaike schreef: Maar daar maak je het er allemaal niet heel veel duidelijker op, denk ik. Ik zal zo ook wel eens even gaan puzzelen! :P
2 lijnnummers van maken
20/120 (o nee, die bestaat al voor de snelwegritten in de ochtendspits)
of 20 en 30 (30 bestaat toch nergens in de buurt sinds Veolia lijn 30 weer 60 noemt)

Succes met puzzelen
Nou ja, je kunt de 120 in de spits eventueel doortrekken vanuit Asten naar Helmond en 'm dan het traject over het industrieterrein laten rijden ofzo?

Wat als je de 51 nou doortrekt via de route van de 54 over het industrieterrein en dan een eenrichtingslus laat rijden door Brouwhuis via de oude routes van de 54 en de 52, maar dan wel weer via het industrieterrein terug? Of krijg je dan een té grote eenrichtingslus?
erjeebee
Berichten: 1393
Lid geworden op: do 07 jan 2010, 15:41
Locatie: Brisbane of daaromtrent

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door erjeebee »

Eh
Dat zou je dan puur voor het industrieterrein doen.. Brouwhuis heeft immers al lijn 20 in Bee's plan.

Ik heb geen idee van het huidige aantal reizigers van/naar industrieterrein...
als dat wel wat is maar niet teveel is het ook nog te overwegen het industrieterrein met een 8-persoonsbusje te doen
(a la de best goed lopende lijn 27 in Heerlen of de vroegere lijn 85 in Ede).

Als het te weinig is, dan pech voor industrieterrein
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Yanaike schreef:
erjeebee schreef:
Yanaike schreef: Maar daar maak je het er allemaal niet heel veel duidelijker op, denk ik. Ik zal zo ook wel eens even gaan puzzelen! :P
2 lijnnummers van maken
20/120 (o nee, die bestaat al voor de snelwegritten in de ochtendspits)
of 20 en 30 (30 bestaat toch nergens in de buurt sinds Veolia lijn 30 weer 60 noemt)

Succes met puzzelen
Nou ja, je kunt de 120 in de spits eventueel doortrekken vanuit Asten naar Helmond en 'm dan het traject over het industrieterrein laten rijden ofzo?

Wat als je de 51 nou doortrekt via de route van de 54 over het industrieterrein en dan een eenrichtingslus laat rijden door Brouwhuis via de oude routes van de 54 en de 52, maar dan wel weer via het industrieterrein terug? Of krijg je dan een té grote eenrichtingslus?
Lijn 120 Asten Plutostraat - Eindhoven Station rijdt 's ochtens 2 ritten de rest gaat allemaal als Lijn 20 Helmond Station - Eindhoven Station en vormt samen met Lijn 24 Helmond Station - Eindhoven Station een 6 a 8 x per uursdienst tussen Geldrop en Eindhoven. In de spits is een kwartiersdienst minimaal noodzakelijk tussen Geldrop en Eindhoven en tussen Eindhoven en Asten(route maakt niet uit) Trajectdeel Asten-Helmond in de huidige vorm heeft voldoende aan 2x per uur een bus en in de avonduren en in het weekend 1x per uur.

Lijn 120 kan wat mij betreft worden uitgebreid,tevens is de Route via de Voort en Neervoortsedreef sneller of ongeveer even snel als de huidige route. (n.b volgens google kun je de A270 niet op vanaf de Neervoortsedreef maar dat kan wel) Bovendien zou ik het wel wenselijk vinden als lijn 120 extra gaat stoppen in Ehv op de Van Oldenbarneveltlaan en Koudenhoven. Als lijn 24 meer gaat rijden dan kunnen er natuurlijk extra 120 ritten via de snelweg. Veel Succes met puzzelen.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

erjeebee schreef:Eh
Dat zou je dan puur voor het industrieterrein doen.. Brouwhuis heeft immers al lijn 20 in Bee's plan.

Ik heb geen idee van het huidige aantal reizigers van/naar industrieterrein...
als dat wel wat is maar niet teveel is het ook nog te overwegen het industrieterrein met een 8-persoonsbusje te doen
(a la de best goed lopende lijn 27 in Heerlen of de vroegere lijn 85 in Ede).

Als het te weinig is, dan pech voor industrieterrein
Volgens mij stapt er nooit iemand in of uit op dat industrieterrein maar ik reis ook niet in de bedrijven spits op dat traject. Misschien weet Hans hier meer over te zeggen omdat hij lijn 20 weleens geleed rijdt en volgens mij rijden de gelede ritten altijd tot/beginnen in Helmond.
Ritten tot floraplein/plutostraat in Asten worden volgens mij altijd gereden met Ambra.
Bepaalde ritten rijden soms ook met Man lion's city, dat zijn mijn lievelingsritten want die hebben minder vertraging vanwege het sneller uitstappen van reizigers en trekken sneller op dan een ambra en het materieel is comfortabeler. al heeft er ooit een chauffeur met flink stampen 16 minuten gedaan over Mierlo-Eindhoven met 1 stop in Geldrop bij het centrum en 8-) (ambra vond het niet zo leuk,reed +- 90 op het hele traject en 60 in Geldrop)
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Lijn 21 wordt door alle streekchauffeurs gereden. Zelf rijdt ik in principe alleen stad, maar kan wel alle lijnen.
Lijn 21 is ook en afbrokkel proces..... vroeger Eindhoven-Nijmegen een gouden lijntje, altijd druk (als ik mijn collega's moet geloven). Nu vooral druk tot, volgens mij Nuenen-Gerwen. Ik heb hem zelf 1 keer gereden op en neer naar Beek en Donk, maar een man of 5 was dat toen (dal). Het is ook niet voor niets dat 21 in de avonduren en het weekend al keert in Gerwen.

Enkele ritten van lijn 20 tot/van Aten rijden ook met geleed, dus dat is niet alleen Amba. Gaat vooral om de spitsritten uiteraard, maar uitsluitend in de 'niet-vakantie perioden'. De keren dat ik met lijn 20 naar/van Helmond heb gereden is het aantal in/uitstappers op 1 hand te tellen.

En betreffende de omleiding van lijn 22.
Die rijdt rechtstreeks van Nuenen Busstation naar Helmond v.v. En dus NIET nog eerst naar Gerwen, daar is onvoldoende tijd voor.
Yanaike
Berichten: 1852
Lid geworden op: ma 02 dec 2013, 22:14

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Yanaike »

Mr-W schreef:
erjeebee schreef:Eh
Dat zou je dan puur voor het industrieterrein doen.. Brouwhuis heeft immers al lijn 20 in Bee's plan.

Ik heb geen idee van het huidige aantal reizigers van/naar industrieterrein...
als dat wel wat is maar niet teveel is het ook nog te overwegen het industrieterrein met een 8-persoonsbusje te doen
(a la de best goed lopende lijn 27 in Heerlen of de vroegere lijn 85 in Ede).

Als het te weinig is, dan pech voor industrieterrein
Volgens mij stapt er nooit iemand in of uit op dat industrieterrein maar ik reis ook niet in de bedrijven spits op dat traject. Misschien weet Hans hier meer over te zeggen omdat hij lijn 20 weleens geleed rijdt en volgens mij rijden de gelede ritten altijd tot/beginnen in Helmond.
Ritten tot floraplein/plutostraat in Asten worden volgens mij altijd gereden met Ambra.
Bepaalde ritten rijden soms ook met Man lion's city, dat zijn mijn lievelingsritten want die hebben minder vertraging vanwege het sneller uitstappen van reizigers en trekken sneller op dan een ambra en het materieel is comfortabeler. al heeft er ooit een chauffeur met flink stampen 16 minuten gedaan over Mierlo-Eindhoven met 1 stop in Geldrop bij het centrum en 8-) (ambra vond het niet zo leuk,reed +- 90 op het hele traject en 60 in Geldrop)
Nee, het is niet puur voor het industrieterrein. Het is vooral een oplossing om ervoor te zorgen dat 20 niet als stadsbus hoeft te rijden binnen Helmond. Daarnaast wordt Brouwhuis beter ontsloten dan in het plan van Bee (namelijk ook dat stukje ten noorden van de grote weg en de volledige route van de 54 ten zuiden van het spoor). Dat het industrieterrein ook wordt aangedaan is een toevallige bijkomstigheid.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

@wethouder: Was dat die Houthoofd of hoe ze ook heette? Die ook het briljante plan had om lijn 121 vanaf Uden om te buigen naar Helmond omdat dan de NS zes treinen per uur van Helmond naar Eindhoven zou willen rijden?

Lijn 21 is zeker een gouden lijntje geweest in het verleden. Sinds invoering (ergens in de jaren 20 bij ATO) is het een stamlijn van de betreffende vervoerders geweest, in tijden van ATO zelfs de "vette lijn" waarmee ATO beloofde om ook minder rendabele lijnen in stand te houden. Bij Zuidooster en Hermes heeft lijn 21 op zondagavond ook lang een halfuursdienst op het gehele traject gekend. Het was (en is) nogal uitzonderlijk dat een lijn op zondagavond vaker reed dan in de rest van het weekend of op werkdagen overdag. En als ik mijn broer mag geloven waren die extra bussen ook nodig omdat ze vooral goed gebruikt werden door studenten. Die zondagavonddiensten zijn er op een gegeven moment uitgegaan omdat er rond 2000 toch wel bezuinigd moest worden (mede door het verdwijnen van lijntaxi's op andere lijnen, lijn 21 is een van de weinige lijnen, wellicht samen met lijn 80 wel de enige in het Zuidoostergebied, die nooit gedeeltelijk omgezet is in een lijntaxi en dat zegt volgens mij ook genoeg).

De afbrokkeling is begonnen toen de ruzie met het KAN ontstond na de aanbestedingen en het geheel in Uden geknipt moest worden. Vervolgens heeft het SRE deze lijn de nek omgedraaid omdat het SRE vooral geloofd in gestrekte sneldiensten. Doordat lijn 21 dus niet meer naar Gemert en Uden ging rijden en richting Eindhoven lijn 121 op alle dagen ging rijden is het vooral in Beek en Donk en Lieshout minder geworden. De routeverlegging via Woensel heeft hem uiteindelijk helemaal de nek omgedaan wat betreft het Traject Beek en Donk - Nuenen. Toen Gemert begon te mekkeren en ook de 122 kwam, toen was het eigenlijk al einde oefening. Bus rijdt niet meer naar Gemert, nog maar 1x per uur en in de stille uren maar tot Gerwen.

En nu Gerwen ook aangesloten is op de 121/122 zal het nog minder worden. Sterker nog, ik denk dat qua bezetting lijn 21 prima tot Nuenen kan rijden in de stille uren in plaats van tot Gerwen. Heel eventueel laat je lijn 122 een klein stukje Gerwen meepikken. Je rijdt gewoon naar de halte Kerkakkers, vervolgens route volgen, links te bocht en dan de afslag voor de busafslag even linksaf. Je moet dan bij het Kruispunt wel de halte naar de andere kant van het Kruispunt leggen of extra palen plaatsen. Kost niet zo heel veel tijd en volgens mij heeft lijn 122 keertijd genoeg in Gemert, zeker nu de route is ingekort. Lijn 21 is helaas op sterven na dood tussen Beek en Donk en Nuenen volgens mij. Enorm zonde, want het is een schitterende lijn geweest. In het SRE lekker door de dorpjes en dan via Handel en Huize Padua naar Boekel. Ook werd door Volkel gereden ipv erlangs af. Uden was verder saai, maar Zeeland is toch weer een pittoresk dorpje en het stukje door de bossen bij de Reekse Hei was ook een mooi stuk. Het duurde vanuit Beek en Donk wel even voordat je in Nijmegen was (de sneldienst was vanaf Beek en Donk ongeveer een half uur eerder in Nijmegen meen ik) maar je kon blijven zitten en als echte busofiel vond ik het natuurlijk ook niet erg om wat langer in de bus te zitten. Tenzij ik haast had of voor 9 uur in Nijmegen moest zijn, dan moest ik wel de sneldienst pakken.
"Een touringcar is geen bus"
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

fogeltje schreef:@wethouder: Was dat die Houthoofd of hoe ze ook heette? Die ook het briljante plan had om lijn 121 vanaf Uden om te buigen naar Helmond omdat dan de NS zes treinen per uur van Helmond naar Eindhoven zou willen rijden?

En nu Gerwen ook aangesloten is op de 121/122 zal het nog minder worden. Sterker nog, ik denk dat qua bezetting lijn 21 prima tot Nuenen kan rijden in de stille uren in plaats van tot Gerwen. Heel eventueel laat je lijn 122 een klein stukje Gerwen meepikken. Je rijdt gewoon naar de halte Kerkakkers, vervolgens route volgen, links te bocht en dan de afslag voor de busafslag even linksaf. Je moet dan bij het Kruispunt wel de halte naar de andere kant van het Kruispunt leggen of extra palen plaatsen. Kost niet zo heel veel tijd en volgens mij heeft lijn 122 keertijd genoeg in Gemert, zeker nu de route is ingekort. Lijn 21 is helaas op sterven na dood tussen Beek en Donk en Nuenen volgens mij. Enorm zonde, want het is een schitterende lijn geweest.
Dat is onvoldoende omdat een groot stuk van Nuenen vanaf Nuenen Lindeboom tot Nuenen busstation niet wordt bediend.Tot Gerwen Kruispunt zijn lijn 21/22 tegenwoordig stadslijnen,en zou 1 van de 2 in de avonduren 1x per uur moeten rijden net zoals Lijn 6 Nuenen-Oost - Eindhoven Station,halte Gerwen Kerkakkers voldoet niet richting Eindhoven omdat de halte ver uit het dorp ligt en je op Nuenen busstation over kunt stappen op de sneldienst als je geld wilt besparen.(vanuit lijn 21 en 22 heb je 4 minuten overstaptijd richting de sneldiensten op het busstation) Alleen voor studenten naar Nijmegen is die halte handig.
Ook zal een gedeelte van de inwoners gaan shoppen in Nuenen of winkelcentrum woensel of naar het ziekenhuis gaan in Eindhoven. Overigens als je lijn 122 door ieder dorp laat rijden in de daluren creëer je van zelf weer de oude 21 8-) (zeker als je hem nog gaat verlengen naar uden via handel)
@wethouder, nee die mevrouw met haar plank voor haar kop was al weg, volgens mij is dit bedacht door de zeer betrouwbare wethouder Tielemans maar zeker weten doe ik het niet.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Vandaar de suggestie om lijn 122 een korte slag door Gerwen te laten maken. De rest van Nuenen is volgens mij niet zo druk dat lopen van het busstation geen probleem is en dat zou volstaan. Beek en Donk moet het 's avonds ook met minder haltes doen en dat gaat prima (de enige reden dat Lieshout de volledige route heeft is het simpele feit dat een verkorte route door Lieshout, zoals in Beek en Donk), niet mogelijk is. Op die manier blijft Gerwen toch goed bedient. Die halte die dan vervalt kan prima vervangen worden door Kerkakkers in de stille uren en het Kruispunt behoudt gewoon zijn stop (en dan wordt die bussluis tenminste nog gebruikt).

Verder is de halte Kerkakker juist overdag voor iedereen handig, de bus is sneller en goedkoper in Eindhoven. In Beek en Donk en Lieshout is ook iedereen op de sneldienst overgestapt. Nogmaals, ik heb het alleen over "opheffen" in de stille uren (avond en zondag, op tijden dat lijn 21 tot Gerwen rijdt). Wat betreft "je kunt overstappen", overstappen zijn juist dodelijk. Zodra je rechtstreekse verbindingen gaat knippen, ook al is de overstap goed, dat gaat gewoon reizigers kosten. Zie lijn 21/121, zie lijn 75, zie de talloze andere voorbeelden. Er is een reden dat het KAN en Limboland gekozen hebben om lijn 83 NIET te knippen. Met hun ervaringen wisten ze ook wel dat ze zichzelf daarmee in de voet schieten.

Eventueel zou je lijn 21 een lus kunnen laten rijden in Nuenen, maar als je al tot de Lindeboom rijdt, dan win je niks meer aan tijd. Ik weet ook niet of het een bus zou schelen 's avonds, want volgens mij kan 1 bus precies Eindhoven - Gerwen rijden. Eventueel lus Busstation - Van Goghplein - Park en dan linksaf richting de Europalaan (oude route) en daar weer linksaf terug naar het busstation, nog eens laden en lossen en dan terug (of vanaf de Europalaan meteen rechtsaf naar Woensel), maar volgens mij past de bus niet meer door het centrum in Nuenen. Maar zo zou je Nuenen iets beter bedienen, Lindeboom is vanuit het Park nog te belopen, in Beek en Donk moet 's avonds ook iedereen perse naar de Lieshoutseweg, Brandstraat of Gemeentehuis.

Als inkorten tot Nuenen geen bus bespaart, dan kun je net zo goed door blijven rijden. De chauffeur krijgt toch betaald en die paar extra euro aan brandstofkosten en extra bandenslijtage maakt dan het verschil ook niet meer.
"Een touringcar is geen bus"
Hans
Berichten: 718
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 20:43

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Hans »

Mr-W, helaas werkt jou denkwijze in de huidige tijd waarin alles onder druk staat echt niet meer. De tijd dat overal en altijd maar een bus kwam is helaas lang verleden tijd. Er wordt gewoon simpelweg gekeken naar reizigersstromen en de grootste stromen die hebben geluk en de zwakke plekken, die zullen er soms onder moeten lijden.

Ook met lijn 21 zie ik meer in de denkwijze van Fogeltje. Lijn 21 heeft in de avond echt niet veel te doen, veel reizigers stappen al op de Montgommerylaan uit, en dat kan net zo goed met 1 van de andere lijnen, maar goed, tot zover nog wel ok. Het stuk Nuenen Busstation-Gerwen is 's avonds echt slecht bezet, ik hoor dat geregeld van mijn collega's. Inkorten tot Nuenen Busstation is dan zo gek nog niet, er wordt immers aardig op bespaard!!

Die bus is gewoon sneller op en neer, rijdt minder kilometers en kan eerder op een eventuele andere rit gezet worden. Wellicht dat het op een doordeweekse avond 1 complete omloop scheelt, is dat toch weer meegenomen.

Lijn 121/122 geven een prima alternatief. Er zijn overdag ook al genoeg mensen die de halte aan de doorgaande weg verkiezen boven de omweg met lijn 21. Fietsje of fris wandelingetje en je bent zo bij die halte. En binnen de kortste keren op het station.

En overstappen van 21 op 121 op het busstation in Nuenen nee, dat gaan mensen echt niet snel doen. Dan verkiest men echt de langere afstand halte-huis en een snelle rechtstreekse bus, dan kort afstand halte-huis met een overstap (of omweg via Woensel).
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

erjeebee schreef: Die midibussen zijn bepaald niet comfortabel, maar als je kort na een vakantieperiode weer met je midibusje daar rijdt heb je allemaal opgeluchte reizigers die je vertellen hoe blij ze zijn dat de vakantie weer voorbij is en ze niet meer met die taxibusjes mee hoeven.
Het probleem met een midibus is dat je nog steeds een beroepschauffeur nodig hebt en aangezien het gros van de kosten personeelskosten zijn is de besparing t.o.v. een grote bus niet erg groot. Daarnaast heb je dan weer een klein, afwijkend segment in je busvloot en ook dat kost efficiency (=geld). Arriva heeft wat dat betreft geen goede ervaringen met zijn midibusjes rond Oss en eerder rond Den Bosch.

Taxibusjes geven natuurlijk wel een forse besparing en zeker als je ze overdag met vrijwilligers rijdt. Alleen leert de ervaring dat de kleine capaciteit van taxibusjes op stadsdiensten door fluctuaties van het aantal reizigers bij regen al gauw een probleem wordt (zie de faliekant mislukte proef destijds in Amersfoort).

Anderzijds zal er in deze tijden weinig te kiezen zijn. Als meer dan 95% van de ritten onder de 8 reizigers blijft kun je niet verwachten dat de opdrachtgever doorgaat met de hele dag grote bussen in te zetten.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Mr-W »

Frans F schreef:
erjeebee schreef: Die midibussen zijn bepaald niet comfortabel, maar als je kort na een vakantieperiode weer met je midibusje daar rijdt heb je allemaal opgeluchte reizigers die je vertellen hoe blij ze zijn dat de vakantie weer voorbij is en ze niet meer met die taxibusjes mee hoeven.
Het probleem met een midibus is dat je nog steeds een beroepschauffeur nodig hebt en aangezien het gros van de kosten personeelskosten zijn is de besparing t.o.v. een grote bus niet erg groot. Daarnaast heb je dan weer een klein, afwijkend segment in je busvloot en ook dat kost efficiency (=geld). Arriva heeft wat dat betreft geen goede ervaringen met zijn midibusjes rond Oss en eerder rond Den Bosch.

Taxibusjes geven natuurlijk wel een forse besparing en zeker als je ze overdag met vrijwilligers rijdt. Alleen leert de ervaring dat de kleine capaciteit van taxibusjes op stadsdiensten door fluctuaties van het aantal reizigers bij regen al gauw een probleem wordt (zie de faliekant mislukte proef destijds in Amersfoort).
Voor chauffeurs van midibusjes bestaat een aparte rijbewijs categorie D1 met code 95, waarbij je in een midibus tot 15 personen mag besturen en dus ook bespaart wordt op de loonkosten omdat een D1 chauffeur minder loon krijgt. Natuurlijk zijn taxichauffeurs nog goedkoper omdat die alleen rijbewijs B nodig hebben en een chauffeursdiploma.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Frans F »

Bee schreef:Er wordt gevraagd om een tekeningetje, zo gezegd zo gedaan:
Dit ziet eruit als een realistisch plan en realiseerbaar plan.

Het kaartje triggerde bij mij ook nog iets anders. Als je kijkt naar de ligging van de vier stations t.o.v. de bebouwing is het dichtsbijzijnde station maar voor weinig mensen verder dan 1,5 km ofwel een kwartier lopen. Alleen in het noorden naar de Eeuwsels is het echt verder. Dat heeft wel als consequentie dat je hoe je de stadsdienst ook inricht, er slechts weinig reizigers met de bus naar een station zullen gaan. De stadsdienst zal het dan ook vooral van binnenstadbezoek moeten hebben en daarmee is de potentie toch wel erg klein (en buiten de winkeltijden vrijwel nihil).
Laatst gewijzigd door Frans F op vr 03 jan 2014, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Plan-V444
Berichten: 140
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 20:19
Locatie: Brandevoort
Contacteer:

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door Plan-V444 »

Eigenlijk zou het avond/nachtnet(18:00-02:00) rond het oosten van Eindhoven moeten veranderen. Zelf heb ik dit als voorkeur:
Lijn 6 Nuenen-Oost-Eindhoven Station rijdt het gewone rondje door Nuenen en gaat terug via 't Hofke en Villapark. Zo kan hij de 1x per uur rijdende [wiki]Lijn 5 Eindhoven 't Hofke-Station[/wiki] en [wiki]Lijn 55 Eindhoven, 't Hofke-Station[/wiki] versterken. Er wordt gereden met Man Lion City. [wiki]Lijn 21 Beek en Donk Brug Donk-Eindhoven Station (2011)[/wiki] wordt gereden vanaf Gerwen Kruispunt naar Eindhoven station met 2 routes door het Woensel; de ene volgt Lijn 4 Eindhoven, Heesterakker-Station na het Summa College Sterrenlaan en de andere volgt de gewone route via WC Woensel/Catherina Ziekenhuis Oost. De frequentie is 2x per uur(1x per uur voor de routes binnen Eindhoven), het materieel is Man Lion City. Lijn 22 Helmond Station-Eindhoven Station rijd na het vervallen van de daldienstregeling gewoon door maar 1x per 2 uur tot Nuenen Busstation. Het materieel is Ambra. Lijn 121 Uden Busstation-Eindhoven Station rijd 1x per uur de volle rit tussen Uden Busstation en Eindhoven, deze rijd gewoon de snelste route en wordt gereden met Ambra. Lijn 122 Gemert de Eendracht-Eindhoven Station doet vrijwel hetzelfde maar rijdt alleen nog door het centrum van Lieshout. Ook hier wordt met Ambra gereden.Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Waarom alleen door het centrum van Lieshout? Het centrum van Beek en Donk kan ook prima bediend blijven. Het is aan het ene dorp niet uit te leggen dat ze daar niet door het centrum rijden en bij het andere wel, zeker bij min of meer gelijke vraag.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Dienstregelingen SRE 2014

Bericht door fogeltje »

Frans F schreef:
Bee schreef:Er wordt gevraagd om een tekeningetje, zo gezegd zo gedaan:
Dit ziet eruit als een realistisch plan en realiseerbaar plan.

Het kaartje triggerde bij mij ook nog iets anders. Als je kijkt naar de ligging van de vier stations t.o.v. de bebouwing is het dichtsbijzijnde station maar voor weinig mensen verder dan 1,5 km ofwel een kwartier lopen. Alleen in het noorden naar de Eeuwsels is het echt verder. Dat heeft wel als consequentie dat je hoe je de stadsdienst ook inricht, er slechts weinig reizigers met de bus naar een station zullen gaan. De stadsdienst zal het dan ook vooral van binnenstadbezoek moeten hebben en daarmee is de potentie toch wel erg klein (en buiten de winkeltijden vrijwel nihil).
Daarom is lijn 51 naar/van Eeuwsels waarschijnlijk ook de enige lijn die een beetje loopt. Tijdens schooluren heeft die ook nog leerlingen van het ROC. Het is de enige bus die vroeger altijd met grote bussen werd gereden en waar geen lijntaxi op reed.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten