Daniel on tour #72: Syntus Twente

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Daniel »

Op de valreep van 2013 nam ik eergisteren nog een een kijkje bij die andere nieuwe concessie die onlangs was ingegaan: die van Syntus in de Twente. Dit eerste bezoekje aan deze uitgestrekte concessie beperkte ik me tot de driehoek Hengelo - Oldenzaal - Enschede wat nog goed te doen was per fiets. Over het algemeen is dat wel m'n voorkeurs-vervoermiddel want met relatief lage frequenties kan je zo immers het makkelijkst leuke plekjes opzoeken. Stuk handiger dan een half uur moeten wachten nadat je uit de bus stapt immers.

Op de zonnige ochtend van 30 december begonnen we met een wandeling naar station, maar bijna daar realiseerde ik me dat ik nog wat bij me had wat ik niet bij me wilde hebben. Het toeval bleek dat de IC van 8.23 uur met +8, die ik nog wel dacht te halen, inmiddels opgeheven bleek dus kon er nog wel een wandelingetje heen en weer naar huis plaatsvinden. Daarbij overigens precies de PON-trein omzeilend die binnenkwam toen ik net weer op het station terug was. Met de trein van 8.53 uur ging het dan alsnog richting het startpunt van m'n rondje: station Hengelo. Die zelfservice stallingen met net te kleine draaihekjes en soms slecht werkende chiplezers zijn dingen waar ik altijd ruzie mee heb, maar zowaar kreeg ik er nog een OV-fiets uit. Allereerst ging het de route van lijn 53 langs waarop al snel een nieuwe Citea passeerde...
Afbeelding
Syntus 3107 te Hengelo, Oelerweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Zo af en toe heb ik zo'n dag dat m'n inschattingskunsten me in de steek laten, zo ook deze maandag. Het zorgde dat ik net de kans miste om de nieuwe lijn 14 vast te leggen, want die kwam tegemoet op een plek waar het niet lukte snel genoeg de camera erbij te pakken. Even verderop langs de route dan maar even de tijd gedood met een treinplaatje...
Afbeelding
Syntus 36 (Stoptrein 31227 Zutphen - Oldenzaal) te Hengelo Gezondheidspark by Daniël Bleumink, on Flickr

...waarna ik natuurlijk precies het routedeel waar lijn 14 niet kwam uitkoos voor het volgend plaatje. Moest wel kiezen, want de bus in beide richtingen (lijn 12 en 14) is hier nagenoeg tegelijk. Het werd dus lijn 12...
Afbeelding
Syntus 3148 te Hengelo, Woolderesweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Via de Bornsestraat, waar uiteraard de enige Optare die ik zou spotten passeerde terwijl ik aan het kijken was hoe laat hier iets langs zou komen, kwam ik op de route van lijn 13 terecht. Ik had gelukkig ruim de tijd, dus kon mooi een plekje in het zonnetje uitgezocht worden...
Afbeelding
Syntus 3122 te Hengelo, Coba Ritsemastraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Even verderop de route wachtte ik de volgende rit op. Wat een verspilling trouwens om voor een bus die 2x/uur een handvol reizigers vervoerd een behoorlijk lange busbaan aan te leggen...
Afbeelding
Syntus 3192 te Hengelo, Busbaan Het Binnenveld by Daniël Bleumink, on Flickr

Vanaf de vorige fotoplek kon ik vrij snel de stad weer uit om lijn 59, die de route van de "oude" lijn 14 heeft overgenomen, een stukje te volgen. Zo kwamen we op de Hoofdstraat in Deurningen uit waar de Syntus 3204 de enige halte in dit dorpje nadert...
Afbeelding
Syntus 3204 te Deurningen, Hoofdstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Zoals het aantal haltes al deed vermoeden ben je Deurningen ook zo weer uit. In een fraai Twents landschap kon ik zodoende nog even de tegemoetkomende bus opwachten...
Afbeelding
Syntus 3202 te Deurningen, Deurningerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Binnendoor via een behoorlijke slingerroute, die overigens ook wel zeer de moeite waard was qua omgeving, kwam ik vervolgens sneller dan verwacht in Oldenzaal uit. Stadslijn 65 was net gepasseerd zag ik bij de eerste halte van die lijn die ik trof, maar die kon ik vast nog wel onderscheppen aan het eind van z'n ring dacht ik. Mooi niet dus, want ik had even niet in de gaten dat er twee haltes "Griekenlandlaan" zijn en ik stond bij die aan het begin van de lus i.p.v. die aan het einde. Maargoed, het was gelukkig niet de enige rit van die lijn en de ex-Connexxion Ambassador die er op dienst deed leek braaf heel de middag rondjes Oldenzaal te rijden.
Even later troffen we dus een Ambassador die z'n loopbaan aan de andere kant van het land, in de noordelijke helft van Zuid-Holland, was begonnen als Connexxion 8589. Vandaag de dag is hij echter van kleur verschoten en gaat als Syntus 3048 door het leven...
Afbeelding
Syntus 3048 te Oldenzaal, Griekenlandlaan by Daniël Bleumink, on Flickr

Ook de ex-Syntus 2158, tegenwoordig 3058, kwam ik nog tegen...
Afbeelding
Syntus 3058 te Oldenzaal, Thorbeckestraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Lijn 62 uit Denekamp is gekoppeld aan de voormalige lijn 20 en daarmee behoorlijk lang geworden. Zoals te zien is in Oldenzaal nog zichtbaar dat de bus via Enschede gaat...
Afbeelding
Syntus 3117 te Oldenzaal, Denekamperstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

De Syntus 3150 is zojuist de watertoren van Oldenzaal gepasseerd en slaat hier af richting het station...
Afbeelding
Syntus 3150 te Oldenzaal, Watertorenstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Aan de Oldenzaalsestraat tussen Oldenzaal en Enschede ligt het dorpje Lonneker. Dit was qua wind het ongunstigste stuk van het rondje, dus was de tussenstop om een passerende lijn 62 op te wachten wel even prettig. De Syntus 3137 toont hier, ruim 3 km voor Enschede, al niet meer dat hij via die stad rijdt...
Afbeelding
Syntus 3137 te Lonneker, Oldenzaalsestraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Na nog een verkeerde afslag genomen te hebben in Enschede, waar ik eigenlijk ook nog lijn 6 mee had willen pakken, kwam ik uiteindelijk nabij het station uit en wist toen wel weer de weg naar een fraai stukje op de route van lijn 4 en 5 te vinden. Lijn 5 passeert hier in de Kortenaerstraat...
Afbeelding
Syntus 3194 te Enschede, Kortenaerstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Een eindje verderop kon nog mooi een plaatje van lijn 4 gemaakt worden...
Afbeelding
Syntus 3182 te Enschede, Zwedeweg by Daniël Bleumink, on Flickr

Zo aan het eind van de dag zocht ik uiteindelijk maar lijn 1 op om op die manier richting station Drienerlo te gaan. In de G.J. van Heekstraat kon in het laatste licht, al had ik al een behoorlijk hoge ISO-waarde nodig, nog net een kruising van een ex-Syntus Overijssel Ambassador en een Citea vastgelegd worden...
Afbeelding
Syntus 3248 te Enschede, G.J. van Heekstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

Daarna werd het al snel te donker, dus maar net zo lang lijn 1 gevolgd tot er ergens iemand op de bus stond te wachten. Zo kon nog de Syntus 3131 vastgelegd worden...
Afbeelding
Syntus 3131 te Enschede, Jupiterstraat by Daniël Bleumink, on Flickr

In een rechte lijn met de wind in de rug ging het vervolgens in sneltreinvaart weer terug naar Hengelo waar bleek dat de normale terugweg door een aanrijding niet mogelijk zou zijn. En tja, ik was er ook precies op het moment dat de stoptrein naar Zutphen vertrok. Al kon een half uurtje later alsnog de thuisreis via deze route afgelegd worden.

Voor de statistiekjes: het rondje Twente had uiteindelijk een lengte van 47,4 km (valt nog mee, heb langere rondjes gemaakt) via deze route.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mijack1985
Berichten: 1022
Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
Locatie: Den Haag

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door mijack1985 »

Leuk verslag, dat nieuw rood ziet er echt goed uit
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)

Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Milco »

Leuke plaatjes weer! Binnenkort ook maar eens die kant uit, maar dan wel op een zaterdag (Kruidvat OV dagkaart).

Zie ik het nou goed dat de ex-Connexxion 8589 nog zijn Connexxion-interieur heeft?

Hoort dit reisverslag eigenlijk niet in het Reiservaringen-topic?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Etienne
Donateur
Berichten: 7940
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Etienne »

Mooie plaatjes :pos:

Die kleine nummertjes op de bussen die zijn wel vet irritant. :|
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door julsteren »

Leuk verslag, prachtfoto's! :pos: :pos:
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Daniel »

Etienne schreef:Die kleine nummertjes op de bussen die zijn wel vet irritant. :|
Gelukkig zijn ze op de originele resolutie van de foto's wel gewoon goed leesbaar. Maar inderdaad, ze zijn wel erg klein.
Milco schreef:Zie ik het nou goed dat de ex-Connexxion 8589 nog zijn Connexxion-interieur heeft?
Hij heeft in elk geval nog groene stangen, maar echt naar binnen heb ik ook niet kunnen kijken dus geen idee wat voor stofje er op de stoelen zit.
Hoort dit reisverslag eigenlijk niet in het Reiservaringen-topic?
'tis meer een fotoreportage he, heb zelf nog niet in die busjes gezeten :wink: Maargoed, grijs gebied inderdaad...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Timon91 »

Leuk verslag! Er zitten mooie foto's tussen, ook al heb ik eigenlijk niks met bussen ;) Het blijft leuk om plaatjes uit de eigen omgeving te zien.

...en je bent op tweehonderd meter van mijn huis geweest :mrgreen:
Mijn Flickr account.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Meltrain »

Mooi verslag. :pos: Zeker de foto's van de LINT en langs de route van lijn 59 vind ik erg mooi.
Daniel schreef: De Syntus 3137 toont hier, ruim 3 km voor Enschede, al niet meer dat hij via die stad rijdt...
Afbeelding
Weet je dat zeker? De onderste regel scrollt volgens mij, dus waarschijnlijk stond er "via Enschede en Haaksbergen". In Oldenzaal zag ik dat wel vorige week.

En lijn 12 en 14 in Hengelo kruisen in elk geval 's ochtends bij de halte ZGT Hoofdingang, waar lijn 14 overigens wel lang stil stond. 's Middags is lijn 14 een kwartier verschoven, merkte ik toen ik de vertrekstaat ter plekke bekeek.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Daniel »

Meltrain schreef:Weet je dat zeker? De onderste regel scrollt volgens mij, dus waarschijnlijk stond er "via Enschede en Haaksbergen". In Oldenzaal zag ik dat wel vorige week.
Nu je het zegt bedenk ik me dat "Borculo en Haaksbergen" ook wel een wat vreemde bestemming geweest zou zijn, de bus komt immers eerst door Haaksbergen en daarna pas in Borculo. Laten we het maar op een toevalstreffer houden dan dat ik een scrollende bestemming precies heb afgedrukt op het moment dat dit er in z'n geheel op stond. Hoewel ik ook niet heb opgemerkt dat er iets scrolde bij deze bus, hij zou net zo goed een vastgelopen film kunnen hebben gehad.
En lijn 12 en 14 in Hengelo kruisen in elk geval 's ochtends bij de halte ZGT Hoofdingang, waar lijn 14 overigens wel lang stil stond. 's Middags is lijn 14 een kwartier verschoven, merkte ik toen ik de vertrekstaat ter plekke bekeek.
Dat klopt wel ongeveer met mijn waarneming ja, nabij Woolder Es zat er iets van 5 minuten tussen. Net te kort om heen en weer te gaan tussen twee plekjes waar de zon goed stond helaas.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21336
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Meltrain »

Helaas geen Citea, maar ik heb wel een foto van een Optare waarop de scrollende regel te zien is:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door MdJ »

Bij 1 via komt deze eronder te staan
bij 2 via's komt worden deze via's verspringend weergegeven.

Code: Selecteer alles

Borculo
via Enschede | en Haaksbergen
Bij 3 of meer via's wordt deze scrollend allemaal achter elkaar weergegeven met - 's

Code: Selecteer alles

Borculo
[scroll] Oldenzaal - Enschede - Haaksbergen
De 4 ambassadors 3045-3049 ( ex 8584-8585-8587-8589 in niet overeenkomende volgorde) hebben nog de streekbusopstelling (2+2) en cxx-stofjes op de stoelen. Alleen uiterlijk en technisch aangepast dus.
Bij twijfel: gebruik beton.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8661
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Milco »

MdJ schreef:De 4 ambassadors 3045-3049 ( ex 8584-8585-8587-8589 in niet overeenkomende volgorde)...
Dat zijn er vijf ;-)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door dennistd »

Daniel schreef:Zo kwamen we op de Hoofdstraat in Deurningen uit waar de Syntus 3204 de enige halte in dit dorpje nadert..
Deurningen heeft twee haltes in de bebouwde kom: RK Kerk en Veldzijde :lol:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door MdJ »

Milco schreef:
MdJ schreef:De 4 ambassadors 3045-3049 ( ex 8584-8585-8587-8589 in niet overeenkomende volgorde)...
Dat zijn er vijf ;-)
oeps, tikfout (3045-3048 zijn ze :) )
Bij twijfel: gebruik beton.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Freek »

Wat zijn die puisten aan de zijkant van de bus dan?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Suus »

Dat is de deurverlichting.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Freek »

Deurverlichting? Pff kan dat niet anders?!
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef:Helaas geen Citea, maar ik heb wel een foto van een Optare waarop de scrollende regel te zien is
En een Citea:
Afbeelding
Freek schreef:Deurverlichting? Pff kan dat niet anders?!
Dan krijg je een lamp die uitschuift als de deuren open gaan, ook niet heel praktisch. Ze geven overigens prima licht bij het in- en uitstappen. Het is alleen jammer dan beide lampen aan gaan bij het openen van een deur, dus ook als er maar één deur geopend wordt.
dylanwild94
Berichten: 6184
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door dylanwild94 »

Meltrain schreef:
Freek schreef:Deurverlichting? Pff kan dat niet anders?!
Dan krijg je een lamp die uitschuift als de deuren open gaan, ook niet heel praktisch. Ze geven overigens prima licht bij het in- en uitstappen. Het is alleen jammer dan beide lampen aan gaan bij het openen van een deur, dus ook als er maar één deur geopend wordt.
of zoals bij de 1000 serie van de RET
Afbeelding
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door Freek »

Maar wat hebben die lampen voor nut? Vanuit de bus komt toch ook licht? Desnoods doe je een lamp aan de binnenkant van de deur. Is bovendien nog beter voor het verbruik van de bus ook.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Daniel on tour #72: Syntus Twente

Bericht door MdJ »

Die lampen aan de zijkant schijnen nu juist op de stoep, zodat je niet ineens in en groot gapend zwart gat stapt.

Licht uit de bus komt daar niet, dat komt niet op de stoep net voor de bus natuurlijk.
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten