Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Niet iedereen wil met een bus.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik denk ook niet dat iedereen zin heeft om nog 1,5km te lopen
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Op zich ben ik het op sommige punten met wat je zei wel eens, maar chauffeurs moeten ook stoppen bij (nood)haltes als je je hand uitsteekt. Heb twee keer meegemaakt dat een chauffeur bij een noodhalte gewoon doorreed nadat ik mijn hand uitstak (arm helemaal gestrekt) en een keer bij een gewone halte. Bij de laatste zag hij mij wel te laat en stopte uiteindelijk, maar de andere keren reed de persoon door. Het ligt dus niet altijd aan de passagier die wil instappen. Soms ligt het ook aan de chauffeur die niet oplet. Geldt overigens ook voor het niet stoppen bij noodhaltes wanneer passagiers willen uitstappen of de verkeerde routes rijden met omleidingen. Dat heb ik ook te vaak meegemaakt.Bluearrow schreef: In dezelfde categorie valt het 'hand opsteken' als je bus eraan komt. Indien er twee of meer lijnen bij een bepaalde halte komen, dan is het prettig dat je je hand opsteekt, zodat de chauffeur weet dat je mee wilt. En dan vinden reizigers het nog vreemd ook dat je als chauffeur doorrijdt als er niemand zijn handjes opsteekt.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Klopt, er worden doordeweeks 3, zaterdags 4 en zondags één bus(sen) vanuit de stad ingezet op deze lijn.Stephan schreef:Is dat laatste niet de bedoeling? Zie die wel vaker daarop?Busfoto.nl schreef:En in de avond een 4100-citaro op lijn 12 en een 4000 op de tussenrit van de 41.
Gewoon toch oude lijn 13.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Maliebaan sluiten zou een echt een verkeerde beslissing zijn. Als je ziet hoe veel mens er in de schoolvakantie's met de trein naar het NSM gaan. Dit past echt niet in een (gelede of dubbelgelede) bus. Dus die spoorverbinding is wel nodig al wil het NSM een beetje bereikbaar en rendabel blijven.Aking schreef:Dan kun je nog steeds beter lijn 8(?) naar de maliebaan nemen...visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten. Vanaf Vaartsche Rijn kan je prima naar Maliebaan lopen, heb je een hogere frequentie en een snellere rit.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Is dit een echt plan of heb je het zelf bedacht? :?visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Oke Michael, met een groot deel van je argumenten ben ik het ook eens. Maar ja, de chauffeur is ook maar een mens, een foutje in snel gemaakt. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het soms verdomde moeilijk is om te kunnen zien of passagiers nu wel of niet mee willen. En dat is wat ik bedoelde, vooral jongeren zijn vaak zo ontzettend verdiept in hun smartphone, dat ze vaak niet eens zien dat de bus er aan komt. Dat is net zoiets als gewoon domweg in het bushokje blijven staan, terwijl de halte 20 meter verderop is.Michael 1988 schreef:Op zich ben ik het op sommige punten met wat je zei wel eens, maar chauffeurs moeten ook stoppen bij (nood)haltes als je je hand uitsteekt. Heb twee keer meegemaakt dat een chauffeur bij een noodhalte gewoon doorreed nadat ik mijn hand uitstak (arm helemaal gestrekt) en een keer bij een gewone halte. Bij de laatste zag hij mij wel te laat en stopte uiteindelijk, maar de andere keren reed de persoon door. Het ligt dus niet altijd aan de passagier die wil instappen. Soms ligt het ook aan de chauffeur die niet oplet. Geldt overigens ook voor het niet stoppen bij noodhaltes wanneer passagiers willen uitstappen of de verkeerde routes rijden met omleidingen. Dat heb ik ook te vaak meegemaakt.Bluearrow schreef: In dezelfde categorie valt het 'hand opsteken' als je bus eraan komt. Indien er twee of meer lijnen bij een bepaalde halte komen, dan is het prettig dat je je hand opsteekt, zodat de chauffeur weet dat je mee wilt. En dan vinden reizigers het nog vreemd ook dat je als chauffeur doorrijdt als er niemand zijn handjes opsteekt.
Een ander feit is, dat sommige omleidingen op het allerlaatste moment worden aangepast of uitgevoerd, dat er vooraf helemaal niet bekend is dat er omgereden moet worden. Het ligt ook vaak aan de busmaatschappij, of die er werk van maakt. Uit eigen ervaring weet ik dat Connexxion vaak bij de omleidingen van langere duur, de route gewoon netjes uitpijld (bordjes met pijlen ophangen) en dat ook vaak op de haltes zelf word aangegeven of bepaalde bussen er wel of niet stoppen.
Persoonlijk vind ik Veolia en Arriva vrij laks in dit soort dingen. Enige jaren geleden was er een langdurige omleiding in Waalwijk, daar had Veolia helemaal niks geregeld. De chauffeurs wisten niet welke alternatieve routes ze moesten volgen. En de 'vervangende bushalte' bestond uit paal in het gras van een plantsoentje, met een geheel 'blanco' bushaltebord, zonder enige informatie welke lijnen er wel/niet stopten.
Natuurlijk zijn er altijd van het soort 'probleemgevallen' waarover jij spreekt. Maar mijn reactie kwam er op neer dat ik wilde aangeven dat het een wisselwerking moet zijn tussen chauffeur en passagier, waarbij mijn eerste zinsnede in mijn reactie nog steeds als een paal boven water staat. Als passagiers wat meer zouden meedenken, door bijvoorbeeld gepast geld bij de hand te hebben (dan wel genoeg saldo op hun chipkaart), je chipkaart bij de hand te hebben als je in- of uitstapt, dan zal je zien dat het gehele OV wat gestroomlijnder kan worden.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Merk het nu pas, maar sinds de nieuwe drgl hangen de vertrekstaten van lijn 50/450 richting Wageningen bijde halte Wittevrouwen aan de verkeerde zijde.
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Mijn (vertraagde) tram naar IJsselstein werd vanmorgen(+/- 8:20) bij Westraven gesplitst...
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Ik meende vanochtend rond kwart voor 9 vanuit de trein zelfs een ambassador op lijn 12 te zien rijden, midden in de ochtendspits op weg naar de Uithof... maar zeker weten doe ik het niet. Net wel weer een dubbelgelede op de 28. En ook op lijn 31 rijden er nog steeds een aantal.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Heeft iemand eigenlijk al de nieuwe Mercedes-Benz Sprinters gezien? Die zouden namelijk in december 2013 geleverd worden alleen heb er nog niemand over gehoord.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Lijn 50 vertrekt volgens de digitale schermen nog steeds (ook) van de halte van lijn 52/53, benieuwd wanneer dit aangepast wordt.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Een check van rond 16.45 uur op CS, althans, gezien de richting waar hij vandaan kwam dan want het display was volstrekt onleesbaar. Daarop stond iets van P+R De Uithof en Rijnsweerd door elkaar heen.Zugführer schreef:Net wel weer een dubbelgelede op de 28.
Ik ben gisteren speciaal nog even taxibuslijntjes gaan bekijken om dat vast te stellen: op de 47 het BRU-gele busje in Connexxion-uitvoering en op 15 nog altijd het Connexxion-groene busje wat daar bij GVU ook al op reed. Nee dus...wouter15 schreef:Heeft iemand eigenlijk al de nieuwe Mercedes-Benz Sprinters gezien?
Wat me verder nog opviel: CS/Jaarbeurszijde heeft inmiddels ook een scherm met de vertrekkende bussen waarbij de rechter helft nog leeg is. Morgen nog eens goed opletten waar dat ding nu eigenlijk exact staat, want volgens mij is de plek nogal raar: heb het niet gezien toen ik naar m'n bus liep, maar kon 'm wel lezen vanuit de 65 toen die de draai langs de uitstaphaltes maakte richting Valeriusbaan. Dat lijkt te betekenen dat het scherm met de achterkant naar de haltes toe staat en alleen te lezen is voor reizigers op de uitstaphalte, maar da's eigenlijk te raar om waar te zijn
Verder kwam ik op de Adama van Scheltemabaan in de avondspits drie dubbelgeledes achter elkaar tegen die allen "12 De Uithof AZU" filmden. Gaan de flexibel ingezette bussen tegenwoordig als dienstrit terug soms? Voorheen als er zo'n stoet DGBs langskwam reden er vaak wel enkele van met "12 Qbuzz" of "12 Geen Dienst".
Verder lijken er wat MAT-ritten anders te rijden nu. Zo mocht ik vanmorgen op de Europalaan in het gras uitstappen omdat de halte bezet gehouden werd door liefst drie Citaro G's die als leeg materieel voor het rode negenoog stonden te wachten. En verder ook nog twee MAT-ritten achter elkaar vanaf CS/Jaarbeurs ri. De Uithof gespot bij de Croeselaan met respectievelijk lijn 28 en 32 in de film. Beide gevallen ben ik in de drie weken voor de kerstvakantie niet tegengekomen.
En owja, nog maar een edit... de afkortingen op de cico's zijn toch nog even wennen. Met een Connexxion-abonnement stond er het logische "IN OK Ab", maar met een U-OV abonnement krijg ik nu "IN OK ST" wat voorheen gebruikelijk was voor OV-studentenkaarten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Goh, heb je mij niet zien staanBusfoto.nl schreef:Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
Gelukkig reed ie niet een uur later, nu kon het nog best aardig (in vergelijking tot gelede Citaro's rond 5'en ), vol vanaf Botanische Tuinen, paar mensen die het maar voor gezien lieten bij Rijnsweerd en vanaf Neude was het voor 28-begrippen vrij leg
-
- Berichten: 857
- Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Hij zal nog wel flink vol zijn geraakt vandaag, voorzover mogelijk. Het is altijd vrij vervelend staan achterin een Ambassador. De 4453 heeft trouwens zijn dienst op lijn 28 gewoon afgemaakt, althans, om 22:43 reed de wagen nog steeds op lijn 28.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Terugkomend op het overzichtsdisplay op CS/Jaarbeurs... die staat dus bij de E-perrons aan de rand van de stoep, gericht naar de abri´s. Echter zodanig hoog dat je wel ergens achterin die abri moet gaan staan om het scherm te kunnen lezen en dus met de achterkant naar de halteperrons gericht.
Waarom dat ding nu niet gewoon andersom tussen de abri´s in gezet is???
Er staat trouwens nog een tweede op dat busstation, maar die staat juist weer opvallend ver naar achteren op perron D1 (nog achter de DRIP van dat perron)
Waarom dat ding nu niet gewoon andersom tussen de abri´s in gezet is???
Er staat trouwens nog een tweede op dat busstation, maar die staat juist weer opvallend ver naar achteren op perron D1 (nog achter de DRIP van dat perron)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
@ visgraat: Heb je hier ook een bron van?reisthijs schreef:Is dit een echt plan of heb je het zelf bedacht? :?visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
@ Daniel,
het idee achter de overzichtdisplays op Jaarbeurszijde is dat je zo'n display nodig hebt als je uit het station komt. je kunt daar dan beslissen welke lijn je neemt en zien hoe lang je moet wachten. Als je in de abri's wacht heb je ook nog zicht op het overzichtscherm. Als je op het perron wacht, heb je daar weer een haltedisplay dat je op de hoogte houdt. Daarom staan die grote displays dus bij de trappen en met hun scherm naar de abri's toe. Voor de overstapper van bus naar bus is dat niet de meest optimale plek, maar de hoofdmoot zijn toch reizigers die vanuit de stationshal komen. Zelfs als je van de Jaarbeurs komt, ga je al snel door de hal en kom je dus bij 1 van de overzichtdisplays uit.
het idee achter de overzichtdisplays op Jaarbeurszijde is dat je zo'n display nodig hebt als je uit het station komt. je kunt daar dan beslissen welke lijn je neemt en zien hoe lang je moet wachten. Als je in de abri's wacht heb je ook nog zicht op het overzichtscherm. Als je op het perron wacht, heb je daar weer een haltedisplay dat je op de hoogte houdt. Daarom staan die grote displays dus bij de trappen en met hun scherm naar de abri's toe. Voor de overstapper van bus naar bus is dat niet de meest optimale plek, maar de hoofdmoot zijn toch reizigers die vanuit de stationshal komen. Zelfs als je van de Jaarbeurs komt, ga je al snel door de hal en kom je dus bij 1 van de overzichtdisplays uit.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vanochtend ook weer eentje. Geen idee of het een tussenrit was, ging rond 9.20 uur richting Rijnsweerd/Uithof vanaf station.Busfoto.nl schreef:Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
zag gisterochtend een derde gele Optare rijden, de 55-BDJ-9. Op zich niks vreemds, maar zowel voorop als achterop staat als nummer 430
Ik naan dat het de 4303 moeten zijn (4301 = 54-BDJ-9 4302 = 57-BDJ-9).
Misschien waren de plakdrieen op?
Ik naan dat het de 4303 moeten zijn (4301 = 54-BDJ-9 4302 = 57-BDJ-9).
Misschien waren de plakdrieen op?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Snap ik ja, daar zou ik zo'n ding zelf ook voor gebruikenG356 schreef:het idee achter de overzichtdisplays op Jaarbeurszijde is dat je zo'n display nodig hebt als je uit het station komt. je kunt daar dan beslissen welke lijn je neemt en zien hoe lang je moet wachten.
Niet uitgetest, maar waarschijnlijk gaat dat alleen in de middelste abri lukken ('tis vrij smal daar)Als je in de abri's wacht heb je ook nog zicht op het overzichtscherm
Ik ben zelf een reiziger die vanuit de stationshal komt, maar om überhaupt te kunnen lezen wat er op dat scherm staat moet ik omlopen. Kom zelf over de traverse heen richting de E-perrons en dan kijk je langs het scherm en valt het dus niet te lezen. Het tweede scherm staat dusdanig ver naar achteren op perron D1 (nog achter de DRIP van dat perron) dat je daar eveneens niet makkelijk in het voorbijlopen op kijkt. Dat geval snap ik al helemaal niet want er zijn zeeën van ruimte om dat scherm dichter op de looproute te zetten (bv. meer nabij het bord met de statische tijden wat gewoon netjes onderaan de trap staat)Daarom staan die grote displays dus bij de trappen en met hun scherm naar de abri's toe. Voor de overstapper van bus naar bus is dat niet de meest optimale plek, maar de hoofdmoot zijn toch reizigers die vanuit de stationshal komen.
Bij de E-perrons kan je het scherm, ook gezien hoe hoog het hangt, volgens mij van achterin de abri al nog maar half lezen. Dat scherm is in mijn waarneming tot op heden nog beter te lezen vanaf het uitstapperron. Andersom en tussen de abri's in (zoals de statische tijden dus ook staan daar) of een kwartslag gedraaid zou het beter tot z'n recht komen omdat je het dan juist snel in het voorbijgaan kunt bekijken. Op CS/Centrumzijde staat het bord daar veel handiger voor, dat kan je al lezen als je de laatste traptreden neemt.
Wat anders: al eerder is hier de nieuwe layout van de schermen in de bus langs gekomen. Is dat een proef in sommige bussen ofzo? Gisteren had ik er eentje, wel vastgelopen, met de nieuwe layout maar vandaag weer twee die nog de oude hadden.
Overigens is sinds deze week de oude halte Anne Frankplein echt volledig vervallen en komt ook lijn 81 hier niet meer op de DRIP te staan. Kennelijk had Arriva er een nieuwe dienstregeling voor nodig om aan hun chauffeurs door te geven dat ze voortaan om de hoek moeten stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Aan de chauffeurs was al verteld om coulant om te gaan met reizigers die bij de nieuwe halte wilden in- of uitstappen. Dat het tot 5 januari heeft geduurd tot het officieel werd, zal andere redenen hebben (update Albatros oid). Overigens zijn al eerder diverse haltes in Albatros hernoemd: Croeselaan heet nu Balijelaan, Busstation West heet nu Centraal Jaarbeurszijde.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39251
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Hmm ja, Arriva mist natuurlijk een paar cent voor een reiziger die op de nieuwe halte instapt ri. Gorinchem omdat Albatros vrij kort na het passeren van een halte al op de volgende springt.
Eigenlijk was het nu meer verwarrend voor de reiziger: ri. CS stonden er tot de kerstvakantie nog geregeld reizigers op de oude halte te wachten die niet door hadden dat alleen Arriva er nog stopte, de halte-vervallen-zak die er de laatste dagen van Connexxion over het bordje daar zat was namelijk op 9 december daar weer weg (waarbij de halte ri. Gorinchem later wel een leeg U-OV bord kreeg zodat de andere lijnen er ook af waren).
Desondanks ben ik wel van mening dat ze 'm beter toen gelijk helemaal hadden kunnen opheffen ookal was bij Arriva de Albatros er nog niet op aangepast. Zo'n halte vervallen-zak kan ook mooi over een DRIP, dat hebben ze bij station Bilthoven waar de DRIPs nog op de oude plek en nu middenin de bouwput voor een tunnel staan ook gedaan.
Over DRIPs gesproken: zag gisteren dat het exemplaar bij de voormalige halte Moreelsepark/HC in Utrecht (niet die van lijn 2 maar aan de overkant) nog altijd "Lijn 6 rijdt een omleiding" toont. Is 'ie braaf blijven doen na de concessiewisseling, ondanks dat het deel van lijn 6 wat daar langs kwam al sinds 9 december 2012 is opgeheven
Eigenlijk was het nu meer verwarrend voor de reiziger: ri. CS stonden er tot de kerstvakantie nog geregeld reizigers op de oude halte te wachten die niet door hadden dat alleen Arriva er nog stopte, de halte-vervallen-zak die er de laatste dagen van Connexxion over het bordje daar zat was namelijk op 9 december daar weer weg (waarbij de halte ri. Gorinchem later wel een leeg U-OV bord kreeg zodat de andere lijnen er ook af waren).
Desondanks ben ik wel van mening dat ze 'm beter toen gelijk helemaal hadden kunnen opheffen ookal was bij Arriva de Albatros er nog niet op aangepast. Zo'n halte vervallen-zak kan ook mooi over een DRIP, dat hebben ze bij station Bilthoven waar de DRIPs nog op de oude plek en nu middenin de bouwput voor een tunnel staan ook gedaan.
Over DRIPs gesproken: zag gisteren dat het exemplaar bij de voormalige halte Moreelsepark/HC in Utrecht (niet die van lijn 2 maar aan de overkant) nog altijd "Lijn 6 rijdt een omleiding" toont. Is 'ie braaf blijven doen na de concessiewisseling, ondanks dat het deel van lijn 6 wat daar langs kwam al sinds 9 december 2012 is opgeheven
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Openbaar vervoer regio Utrecht
Vandaag wat langer de tijd om U-OV te gaan bekijken en me vielen gelijk wat dingen op:
*De overzichtspanelen op in ieder geval Centraal Centrumzijde zij echt niet te lezen. Je moet echt met je neus zowat in het scherm om het te kunnen lezen. Ze hadden beter zo'n systeem kunnen nemen als op Amersfoort CS. Is een stuk beter te lezen en staat wat lager. Dat is volgens mij ook een beetje het probleem in Utrecht, het bord staat te hoog. Als het wat lager stond was het misschien al wat beter.
*de infoschermen in de bussen zijn opzich wel aardig maar het lijkt me beter om de plaats Utrecht op die schermen weg te laten want nu krijg je bij lange haltenamen dat Utrecht er maar half opstaat en dat ziet er niet echt mooi uit.
*De overzichtspanelen op in ieder geval Centraal Centrumzijde zij echt niet te lezen. Je moet echt met je neus zowat in het scherm om het te kunnen lezen. Ze hadden beter zo'n systeem kunnen nemen als op Amersfoort CS. Is een stuk beter te lezen en staat wat lager. Dat is volgens mij ook een beetje het probleem in Utrecht, het bord staat te hoog. Als het wat lager stond was het misschien al wat beter.
*de infoschermen in de bussen zijn opzich wel aardig maar het lijkt me beter om de plaats Utrecht op die schermen weg te laten want nu krijg je bij lange haltenamen dat Utrecht er maar half opstaat en dat ziet er niet echt mooi uit.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten