Mag ik even kwijt #145

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Z2N »

Meltrain schreef:
Z2N schreef: Gevolg voor nu: al sinds 30 december een verbuste tramdienst, en voorlopig (de SNCF kennende nog wel een paar weken) een spoorlijn zonder enige vorm van communicatie tussen treindienstleiding en bestuurders. Lekker veilig weer! :')
Maar als de tramdienst tijdelijk verbust is, zijn er toch helemaal geen trambestuurders en is er dus toch ook geen communicatie tussen de bestuurders en de treindienstleiding nodig? :?
De busdienst is tijdelijk, totdat ze (waarschijnlijk dinsdag) de tramdienst weer opstarten, dan waarschijnlijk wel zonder de normale communicatiesystemen. Aldus dit artikel uit Le Parisien ligt het probleem bij het station Bondy, bij het zuiden van de lijn: over een paar honderd meter ligt er een blind spot. Het probleem bestaat niet alleen bij de normale treinradio: ook mobieltjes en walkie-talkies (beiden geprobeerd als noodoplossing) hebben er het zelfde probleem. Het gerucht gaat dat de schuld ligt bij het 4G-netwerk, in dat geval kan het nog eventjes duren voordat het probleem opgelost is.. :X

Overigens valt het te hopen dat het 4G niet de schuldige is: begin maart ben ik even in Parijs, en een rit op tramlijn 4 stond eigenlijk op de planning.. :(
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door marlies »

Kan natuurlijk gewoon één 4G-mast defect of verkeerd afgesteld zijn om zoiets te veroorzaken. Dat is uiteraard wel op te lossen dus dan is er nog hoop ;)
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door AppleMoose »

Het moet niet gekker worden. Ik, een fanatieke bushater :twisted: , heb twee modelbussen gekocht! :@

Twee bussen van Breng. Een MAN-aardgasbus (Lions City) met lijnnummer 33 en Arnhem C.S. als eindbestemming
en een gelede Mercedes Benz Citaro G met lijnnummer 5 en Schuytgraaf (via C.S.) als einbestemming.
Beide zijn van het merk Rietze, schaal 1/87 en exclusief verkrijgbaar bij Wentink Hobby in Arnhem.

Ik zat ook nog te twijfelen of ik die nieuwe Hess trolley zou aanschaffen, maar toch niet gedaan.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39168
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Daniel »

Leuk toch, een beetje realistisch model? Is die Hess trolley die ze daar hebben al met het nieuwe kleurenschema trouwens? Heb hier ook wel een Hess trolley in de kast staan, maar dat is nog de versie met het oude kleurenschema die destijds via modelbus.nl te verkrijgen was.

Pas maar op trouwens, als je er eenmaal aan begint... bij mij raakt de ruimte in de kast inmiddels op :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6030
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door AppleMoose »

De Lions City zit dicht tegen de werkelijkheid aan (voor zover ik dat kan oordelen als busleek), de gelede Citaro is wat simpeler uitgevoerd (bestemming staat op het model gedrukt ipv in een bestemmingsdisplayhokje (of hoe zoiets ook heet) met een spelfout in de bestemming. Daar staat Schuytgraat op ipv Schuytgraaf. Bovendien kun je de geledebus niet "draaien", dus in een bocht zetten is onmogelijk. Ik weet niet hoe dat bij andere modellen van geledebussen zit.
Opzich niet zo'n heel groot probleem, mijn plan was toch al om de bestemmingen te veranderen die bij mijn fictieve (model)stad passen.

De Hess-trolley waar ik het over had is idd die van modelbus.nl (dus niet bij Wentink te verkrijgen!) en heeft de oude bestickering. Een van de redenen waarom ik die niet aangeschaft heb want ik vind die met de huidige bestickering veel mooier. Als die in die uitvoering uitkomt, wil ik er nog eens over denken.

Echter, de kans dat ik die alsnog aanschaf is klein. Die trolley zou bij mij enkel in de vitrine belanden omdat ik op mijn stadsplein geen ruimte heb (of wil maken) voor een trolleybaan. Dat zou ten koste gaan van de ruimte die ik voor mijn modelbouwkermis wil gebruiken. En dan vind ik dat model toch aardig aan de prijs als ik er verder toch niets mee doe.
Die andere bussen kan ik wel op mijn stadsplein zetten als de kermis er niet op staat (of slechts een klein gedeelte van het plein bezet).

Ik denk niet dat ik op korte termijn een busverzamelaar of fan ga worden. Ik heb verder niets met bussen, deze vond ik toevallig mooi. Verder heb ik daar ook geen ruimte voor. In de toekomst wil ik wel een treinbaan gaan bouwen met meer ruimte voor bussen, met name voor de Arnhemse Trolleybussen, maar dat blijft voorlopig nog toekomstmuziek. Geen tijd en ruimte voor ;)
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door marlies »

Ik zit al meer dan een uur in het donker op de bank omdat ik te lui ben om op te staan en het licht aan te doen.

Misschien moet ik maar eens aan de domotica.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door webguy »

Je kan beginnen met de klik-aan-klik-uit systeempjes. 10tje bij de Action, en als je twee dozen koopt heb je 6 stekkerdozen die je kan schakelen en twee afstandsbedieningen (die er ook allebei 6 aankunnen/is dus uitbreidbaar). Het schijnt dat je zo'n afstandsbediening ook relatief makkelijk aan een Arduino hangt...
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door marlies »

Heb ik al, maar ik had opgeruimd en nu ligt er geen afstandsbediening binnen handbereik :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Fles »

marlies schreef:Ik zit al meer dan een uur in het donker op de bank omdat ik te lui ben om op te staan en het licht aan te doen.

Misschien moet ik maar eens aan de domotica.
Oh ja ik wil dit jaar iets als dit in huis gaan (laten) installeren: http://www.homewizard.nl

Lijkt me handig voor als ik niet thuis ben :)
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door marlies »

Ja, best tof zoiets maar ook wel aan de prijs. Er valt ook een boel zelf te knutselen maar dat zie ik mezelf ook weer niet zo snel doen. Ook met het oog op brandveiligheid, want ik heb 2 linkerhanden :P
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Fles »

nou ja, geld kost het sowieso. En als je ziet wat je voor 300 euro al hebt, denk ik dat dat een heel aardige optie is :)
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door JWM »

Daniel schreef:Pas maar op trouwens, als je er eenmaal aan begint... bij mij raakt de ruimte in de kast inmiddels op :P
Bij mij ook, terwijl die dingen maar een zeer bescheiden deel van die kastruimte innemen. Stond laatst op het punt ze aan mijn neefje van 3 te geven maar volgensmij zijn die dingen best nog prijzig.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Z2N »

Z2N schreef:In Nederland kan er al flink gezeurd worden als een storing voor de derde dag op rij voorkomt op een spoortraject, maar in de regio Parijs maken ze het momenteel wel heel erg bont: Tramlijn 4, die over een spoorlijn loopt en dus in handen is van de SNCF, heeft al enkele weken problemen met het bereik van de radiosystemen, waardoor de tramdienst het vaker niet doet dan wel. En omdat eigenlijk niemand weet wat de oorzaak is (een verklaring online stelt letterlijk dat het "difficile à expliquer" (moeilijk te verklaren) is), heeft men besloten om het voorlopig maar zonder radiosysteem te doen, en de systemen langs de lijn maar tijdelijk uit te zetten.

Gevolg voor nu: al sinds 30 december een verbuste tramdienst, en voorlopig (de SNCF kennende nog wel een paar weken) een spoorlijn zonder enige vorm van communicatie tussen treindienstleiding en bestuurders. Lekker veilig weer! :')
Z2N schreef: Aldus dit artikel uit Le Parisien ligt het probleem bij het station Bondy, bij het zuiden van de lijn: over een paar honderd meter ligt er een blind spot. Het probleem bestaat niet alleen bij de normale treinradio: ook mobieltjes en walkie-talkies (beiden geprobeerd als noodoplossing) hebben er het zelfde probleem. Het gerucht gaat dat de schuld ligt bij het 4G-netwerk, in dat geval kan het nog eventjes duren voordat het probleem opgelost is.. :X
Volgende hoofdstuk in de soap van de Parijse tramlijn 4: de publieke radiozender France Info meldt de tijdelijke noodoplossing: Noodfakkels. :lol: Fakkels die rood vuur geven, die de trambestuurders dan maar even naast het spoor moeten zetten in geval van nood. Stel je voor dat de trambestuurder een hartaanval krijgt..
Afbeelding

De fakkels moeten andere trambestuuders waarschuwen in geval van nood, het liefste voordat ook zij de blind spot inrijden.. :mrgreen:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Michael »

Vanochtend nieuwjaarsontbijt gehad op het werk. Heb voor kerst een icewatch gekregen van het werk.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Stéphane »

@Michael, leuk cadeau!
@Z2N, het doet me een beetje denken aan The Great Train Robbery :lol:
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Ardan »

He wacht wat? Kun je dat even iets duidelijk uitleggen Z2N?
Er staat dus iemand met een rode fakkel naast de baan en de bestuurder moet die naast het spoor zetten of wat?
Ik doe ook maar wat
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Fles »

Ardan schreef:He wacht wat? Kun je dat even iets duidelijk uitleggen Z2N?
Er staat dus iemand met een rode fakkel naast de baan en de bestuurder moet die naast het spoor zetten of wat?
Ik snap er ook de bliksem van. Maar het lijkt me niet echt goed werken. Of iets met fail safe te maken hebben :D
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Z2N »

Naar wat France Info vertelde moet de trambestuurder van de tram waar iets mee is de een rode fakkel uit het raam van zijn tram steken, en de dichtbijzijnste tegenligger moet dan de tramdienstleiding gaan bellen, voordat ze zelf in de blind spot vallen. Fail safe is het allemaal niet (wat te doen in geval van een hartaanval van de trambestuurder bijvoorbeeld), maar ik kan me voorstellen dat er extra personeel de tram op gaat, om toch een fall-back te hebben. Verder is het natuurlijk wel behelpen, maar de situatie is al zo sinds 7 december, en bij de SNCF lijkt niemand zin te hebben om aan de reizigers te vertellen dat er geen concrete oplossing is op het moment. Dan maar zo..
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Ardan »

_O-
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Vinny »

Het is op de HSL-zuid ook gebeurt. Toen reden er geen treinen - maar omdat die sowieso niet reden destijds viel het niet zo in de kijker :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Thom91 »

Als we toch bezig zijn, de volgende Facebook pagina is echt HI-LA-RISCH.
https://www.facebook.com/TattasBeLike
Komt wel goed schatje.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door marlies »

Vinny schreef:Het is op de HSL-zuid ook gebeurt. Toen reden er geen treinen - maar omdat die sowieso niet reden destijds viel het niet zo in de kijker :lol:
Ik kan me herinneren dat een of andere tienersukkel over een hek vol waarschuwingsborden was geklommen en zich vervolgens (fataal, uiterlijk) heeft laten elektrocuteren door de 25kV van de bovenleiding. En dat de ouders toen in de media zo boos waren op de overheid en prorail en weet ik veel wie allemaal omdat dat het hun schuld was en vooral toch niet van zoontje lief. :roll:
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13174
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Z2N »

Het overkomt me niet vaak dat ik echt onder de indruk ben van een televisieserie, maar Blacklist, dat nu zijn première heeft op RTL 4, kan met drie letters omschreven worden: OMG. :shock: Veel actie, veel bloed, maar toch ook een goed verhaal. Ik ben een tevreden tv-kijker. :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Mr-W
Berichten: 3065
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Mag ik even kwijt #145

Bericht door Mr-W »

Hopelijk haal ik volgende week mijn herkansings-rekentoets op niveau 3F. (vorige keer had ik een afgeronde 5 :( )
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten