Hangt er denk ik ook vanaf of EBS de inkomsten van de kaartverkoop krijgt of de aanbestedende autoriteit (zoals in Groningen). En eea hangt ook af van de ritten die geschrapt worden. Als het een vrijwel lege rit is zal het wel niet veel reizigers kosten.VIRM schreef:Snijden in dienstregelingen lijkt mij een heilloze weg: als je dat doet, is er toch een risico dat je minder reizigers trekt, waardoor je nog verder moet gaan snijden?
EBS in financiële problemen
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Re: EBS in financiële problemen
Het hoofdkantoor van EBS is gevestigd op het terrein van de stalling in Purmerend. Volgens een krantenartikel vlak voordat EBS begon is het ingericht met tweedehands meubels en moeten de medewerkers, ook de directie. zelfgesmeerde bammetjes in hun lunchbox naar het werk nemen, want er is geen catering.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: EBS in financiële problemen
Het is me toch wat.
- AppleMoose
- Berichten: 6035
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: EBS in financiële problemen
Of gesmeerd door moeder de vrouw.
In zo'n broodtrommel met een elastiek erom + een stuk fruit er bij natuurlijk.
Goh, wat heerlijk ouderwets
In zo'n broodtrommel met een elastiek erom + een stuk fruit er bij natuurlijk.
Goh, wat heerlijk ouderwets
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Re: EBS in financiële problemen
Ik vind EBS een van de mooiste huisstijlen hebben van Nederland. Wat er verder "anders" is aan het streekvervoer dan de concurrenten ontgaat mij echt volledig...Bee schreef:De enige relatie die er tussen het bedrijf is/was, is dat EBS Nederland is opgericht door een oud-manager van het GVB die vond dat het streekvervoer anders moest...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS in financiële problemen
Bij geen enkele vervoerder kom je zo aan je trekken als je het streepje in de URL van de website vergeet :X
Re: EBS in financiële problemen
LolJWM schreef:Bij geen enkele vervoerder kom je zo aan je trekken als je het streepje in de URL van de website vergeet :X
Re: EBS in financiële problemen
Ga er maar vanuit, dat er door de SRA wel naar gekeken gaat worden:VIRM schreef:Snijden in dienstregelingen lijkt mij een heilloze weg: als je dat doet, is er toch een risico dat je minder reizigers trekt, waardoor je nog verder moet gaan snijden?
(......) Vorige week kwam naar buiten dat EBS, die sinds twee jaar het busvervoer verzorgt in Waterland, in grote financiële problemen verkeert. EBS is op dit moment in overleg met de Stadsregio Amsterdam om te komen tot een nieuwe, voor EBS goedkopere dienstregeling. Hoe die er precies uit gaat zien is nog niet duidelijk, maar wethouder Kools (Waterland) vermoedt dat de wijzigingen ingrijpend zullen zijn. (......)
Bron: http://www.groot-waterland.nl/2013/12/2 ... r-te-zijn/
Re: EBS in financiële problemen
Ik ga er voornamelijk vanuit dat de lijnvoering binnen Purmerend en Edam-Volendam wordt aangepast, de frequenties zowel in de spits als buiten de spits gaan dalen en dat er minder bussen via de Nieuwe Leeuwarderweg Amsterdam-Noord voorbij zullen gaan scheuren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: EBS in financiële problemen
De bezettingsgraad van de 103 buiten de spits is ook erg laag.
De 122 maakt volgens mij ook kans op een flinke inperking.
De frequentieverlaging tussen Purmerend en Edam verwacht ik weer niet omdat deze ritten gekoppeld zijn richting Amsterdam.
De 122 maakt volgens mij ook kans op een flinke inperking.
De frequentieverlaging tussen Purmerend en Edam verwacht ik weer niet omdat deze ritten gekoppeld zijn richting Amsterdam.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: EBS in financiële problemen
Ik gok erop dat het huidige EBS nog een jaartje of twee draaiende word gehouden, waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest, en daarna de hele zaak opnieuw openbaar zal worden aanbesteed.
Het kan niet zo zijn (en het mag niet!) dat GVB opeens de lijnen van EBS zal overnemen, want dan krijgen ze de andere concessiebieders op hun dak (lees: die gaan naar de rechtbank!).
Het kan niet zo zijn (en het mag niet!) dat GVB opeens de lijnen van EBS zal overnemen, want dan krijgen ze de andere concessiebieders op hun dak (lees: die gaan naar de rechtbank!).
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
-
- Berichten: 3928
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: EBS in financiële problemen
Wie heeft het over overname door GVB? :')
Ik betwijfel of er iets gaat gebeuren in de zin van nieuwe aanbesteding. Is namelijk ook niet gebeurd bij de andere vervoerders die in de problemen kwamen.
Ik betwijfel of er iets gaat gebeuren in de zin van nieuwe aanbesteding. Is namelijk ook niet gebeurd bij de andere vervoerders die in de problemen kwamen.
Re: EBS in financiële problemen
Syntus had ook enorme geldproblemen en daar lijken de problemen nu ook voorbij.
Ik denk echt dat EBS er bovenop komt door een reorganisatie van het lijnennet, wat me niet eens heel bezwaarlijk lijkt.
Ik denk echt dat EBS er bovenop komt door een reorganisatie van het lijnennet, wat me niet eens heel bezwaarlijk lijkt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: EBS in financiële problemen
Welja, laten we er maar weer een smak belastinggeld tegenaan smijten. Busbedrijfje spelen met de zuurverdiende centen van de belastingbetaler. Eerst met veel tam-tam aankondigen, dat je het allemaal voor een schijntje kunt uitbaten, om vervolgens (met voorbedachten rade?) met hangende pootjes bij de overheid aan te kloppen voor een graai uit de schatkist.Bluearrow schreef:.......waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest......
Ik weet het, ik ben een leek/een simpele OV-gebruiker en dus zonder enige inside kennis van vervoersmanagement, maar dat ontneemt mij niet het recht, te ageren tegen deze praktijken.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 4392
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: EBS in financiële problemen
Het lijkt wel of de vervoersbedrijven steeds meer fouten beginnen te maken.
Syntus had km's verkeerd berekend bij Veluwe
Syntus had daarna bij Overijssel de DRU's verkeerd berekend.
EBS maakt een rekenfout bij de inschrijving bij Waterland
Arriva had een handtekening vergeten
Syntus had km's verkeerd berekend bij Veluwe
Syntus had daarna bij Overijssel de DRU's verkeerd berekend.
EBS maakt een rekenfout bij de inschrijving bij Waterland
Arriva had een handtekening vergeten
Re: EBS in financiële problemen
... en Hermes en Connexxion die samen een rekenfout hadden gemaakt voor de concessies in Brabant...
En Veolia Transport wat zich had misrekent in Limburg (in verband met hoge brandstofprijzen, het afschaffen van de strippenkaart en de invoering van de OV-chipkaart en nog veel meer onzin...) en daarom 8 ton tot 1 miljoen euro extra kreeg per jaar van de provincie Limburg.
Afschaffen die marktwerking en de bemoeienis van de provincies en stadsregio's, want ze bakken er allemaal niks van ! :X :X :X
En Veolia Transport wat zich had misrekent in Limburg (in verband met hoge brandstofprijzen, het afschaffen van de strippenkaart en de invoering van de OV-chipkaart en nog veel meer onzin...) en daarom 8 ton tot 1 miljoen euro extra kreeg per jaar van de provincie Limburg.
Afschaffen die marktwerking en de bemoeienis van de provincies en stadsregio's, want ze bakken er allemaal niks van ! :X :X :X
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Re: EBS in financiële problemen
+1 :pos:TomSteyl schreef: Afschaffen die marktwerking en de bemoeienis van de provincies en stadsregio's, want ze bakken er allemaal niks van ! :X :X :X
Re: EBS in financiële problemen
Ik betrap mezelf vaak op de gedachtengang: aanbesteden is goed, maar eigenlijk zou het uitvoerende personeel daar buiten moeten vallen (wat min of meer al zo is voor de chauffeurs). En het materieel kan ook beter van de aanbestedende overheid zijn anders is het zo zonde. En het slaat ook nergens op dat er elke 5-8 jaar een nieuwe stalling moet worden geregeld, dus die kan daar ook beter buiten vallen. En de dienstregeling moet ook bepaald worden door de politiek zodat er niet zonder inspraak op bezuinigd kan worden. En.. dan heb je eigenlijk al geen aanbesteding meer over :')
Re: EBS in financiële problemen
Het zijn juist politici die bezuinigen
Re: EBS in financiële problemen
Tuurlijk, maar zij moeten daar in ieder geval nog verantwoording voor afleggen aan de kiezer. Een directeur van een vervoersbedrijf wil net zo graag de kosten zo laag mogelijk als die politicus, maar hoeft zich vervolgens géén zorgen te maken om de eerstvolgende verkiezingsronde.
Re: EBS in financiële problemen
Vind ik wel. Reorganiseren zal dus schrappen worden. Beloftes die door de vervoerder zijn gedaan bij de gunning worden dus teniet gedaan. Misschien had een andere vervoerder dus toch een betere prijs/kwaliteitverhouding, dit maakt de aanbesteding behoorlijk dubieus.Meltrain schreef:Syntus had ook enorme geldproblemen en daar lijken de problemen nu ook voorbij.
Ik denk echt dat EBS er bovenop komt door een reorganisatie van het lijnennet, wat me niet eens heel bezwaarlijk lijkt.
Re: EBS in financiële problemen
Vooralsnog worden alle rekeningen nog betaald. Dus er zijn problemen en meer ook niet. De toekomst zal moeten uitwijzen wat er gaat gebeuren de komende tijd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: EBS in financiële problemen
Mijn analyse is vrij simpel. Dit soort fouten - die CamielKreemers ook noemt in zijn post - kwamen in de jaren '80 ook voor. Maar dat werd dan onzichtbaar aangezuiverd via een zogenaamd "gouden koord". Een gouden koord is een soort permanente brandslang waaruit naar willekeur belastinggeld kan worden uitgestrooid voor slecht draaiende publieke en semi-publieke diensten. Vooral woningcorporaties, openbaar vervoerbedrijven en bedrijven als de PTT en dergelijke zijn er echt 'rijk' mee geworden. Af en toe was er wel eens wat commotie over vriendjespolitiek en naar corruptie neigende praktijken binnen de genoemde organisaties maar dat werd eigenlijk nooit flink opgeblazen. Toen het neo-liberalisme voet aan de grond kreeg in de jaren '90 werd het snel als ultieme zondebok gebruikt voor alles dat verkeerd ging. Mijns inziens absoluut ten onrechte en vandaar dat ik hier nog wel eens ageer tegen de "vroeger toen alles nog van de staat was, ging het allemaal een stuk beter" mentaliteit ;)isadora schreef:Welja, laten we er maar weer een smak belastinggeld tegenaan smijten. Busbedrijfje spelen met de zuurverdiende centen van de belastingbetaler. Eerst met veel tam-tam aankondigen, dat je het allemaal voor een schijntje kunt uitbaten, om vervolgens (met voorbedachten rade?) met hangende pootjes bij de overheid aan te kloppen voor een graai uit de schatkist.Bluearrow schreef:.......waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest......
Ik weet het, ik ben een leek/een simpele OV-gebruiker en dus zonder enige inside kennis van vervoersmanagement, maar dat ontneemt mij niet het recht, te ageren tegen deze praktijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS in financiële problemen
Daar heb je wel gelijk in. Maar onder de streep ruil je wel het ene pakket nadelen in voor het andere pakket nadelen. En dat is iets wat door zowel voor- als tegenstanders van marktwerking of het omgekeerde vaak niet erkend wordt.
Re: EBS in financiële problemen
Maar om even terug te komen op een discussie van eerder: als het om een groot maatschappelijk belang gaat (zoals hier duidelijk het geval is) dan is er ineens een boel mogelijk. Als EBS echt failliet gaat rijden er heus ineens geen bussen meer tot er een nieuwe concessie is geweest en hoeft het GVB ofzo ook echt niet bij te springen. De provincie/stadsregio/whatever kan dan wel met een beroep op de spoedeisendheid van de zaak vast wel tijdelijk de leasecontracten van de bussen en de salarissen van de chauffeurs en dat soort zaken overnemen zodat het OV in gang blijft terwijl er in de tussentijd een aanbesteding loopt voor een permanente oplossing. Alle niet-essentiële werknemers hebben dan natuurlijk wel dikke pech.
Of een concurrent koopt de concessie van de curator
<- geen jurist verder hoor, dus vooral geen rechten aan ontlenen
Of een concurrent koopt de concessie van de curator
<- geen jurist verder hoor, dus vooral geen rechten aan ontlenen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 96 gasten