Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Fles »

bron
Studenten willen dat hun ov-jaarkaart ook op doordeweekse feestdagen geldig is. Veel stages en studieactiviteiten gaan op deze dagen gewoon door, zegt de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).

Maar op Goede Vrijdag, een van die dagen, is de reguliere kaart niet geldig. De LSVb pleit er voor om studenten met een weekkaart ook op doordeweekse feestdagen vrij te laten reizen. Studenten moeten ieder jaar kiezen voor een week- of weekendkaart waarmee zij met het openbaar vervoer kunnen reizen.

Niet iedere student realiseert zich daardoor dat er een kaartje moet worden gekocht, zegt voorzitter Lisa Westerveld van de LSVb. De NS zou op Goede Vrijdag meer boetes uitdelen dan op een normale werkdag.

De feestdagen vallen dit jaar allemaal op doordeweekse dagen. Op korte termijn wil de LSVb dat op de stations betere voorlichting komt om onnodige boetes te voorkomen.
Westerveld: "Daardoor wordt voorkomen dat studenten onbewust zwartrijden. Dit kan al door extra omroepberichten en posters bij de ingangen."
Goed verhaal ja :shock: Willen de feiten niet naar de wet, dan moet de wet maar naar de feiten? :roll:
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door air-bus »

Fles schreef:De feestdagen vallen dit jaar allemaal op doordeweekse dagen.
1e paasdag is toch op zondag?! :P

Maar idd, ze hebben wel een puntje, gelukkig heb ik vrijdag vrij van m'n stage! :D Op 5 mei trouwens niet, dan zou ik dus ook moeten betalen..
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Vinny »

Goede Vrijdag is (in de rest van Nederland) allang geen erkende feestdag meer. De studenten hebben dus gewoon een punt. Overigens ben ik ervoor om de hele weekend/week OV te vervangen door een trajectabbonement huis - opleidingsinstelling. Voor reizen die je maakt t.b.v. je opleiding zoals stage en excursies kun je je geld gewoon terugvragen van de belasting. Een veel beter systeem.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
air-bus
Berichten: 120
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19
Locatie: Amstelveen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door air-bus »

Ja, maar dan beginnen alle studenten te klagen die ieder weekend nog naar hun ouders gaan, dat is natuurlijk een andere route, dus dat zou ze dan geld kosten..
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Dubbele P »

Nee, een trajectabonnement is geen optie. Dat is één grote rompslomp met terugvragen en als je wisselende stageplekken hebt, moet je steeds een ander trajectabonnement aanvragen. Daarbij zou je op vrije dagen niet meer door het land kunnen reizen...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door webguy »

Er zijn inderdaad veel studenten die nog wel schoolactiviteiten hebben... Bedrijven gaan op vrijdag gewoon door, ook overheidsinstanties enzo. Is het echt een feestdag, ok, maar voor die halve feestdagen is 't wel flauw. Een dag meer of minder OV aanbieden zal ze de overheid echt niet veel kosten. Daarnaast is 't zo dat niet iedereen van donderdag avond tot maandag morgen naar z'n ouders wil als ze Week OV hebben :)
Overigens, waarom mogen Weekend-OV-ers eigenlijk wel op zondag reizen als Week-OV-ers dat niet op vrijdag en maandag mogen?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Daantje »

Ook ik zou vrijdag eigenlijk gewoon stage moeten lopen. Gelukkig ben ik roostervrij en is het anders nog wel aan te fietsen. Op 5 mei moet ik ook gewoon werken en dan moet ik echt opletten dat ik een kaartje koop. Ik vind het al belachelijk dat je OV op feestdagen en in de zomer niet geldig is. Ik moet in de zomer ook gewoon stagelopen en dan dus of zien te regelen dat ik een maandtrajectkaart vergoed krijg of die maand maar gaan fietsen oid :?

Ik betaal al genoeg aan extra treinkaartjes om op zondagavond van m'n ouders weer naar huis te gaan omdat ik het niet red als ik op maandagochtend ga. Dan kan ik niet op tijd op m'n stageplaats zijn.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Daantje »

webguy schreef:Overigens, waarom mogen Weekend-OV-ers eigenlijk wel op zondag reizen als Week-OV-ers dat niet op vrijdag en maandag mogen?
Hoe bedoel je dat? Weekend-OV is toch juist geldig in het weekend én op feestdagen.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door WSM »

Het is ieder jaar op Goede Vrijdag hetzelfde geouwehoer: studenten met week-OV die zich er niet van bewust zijn dat ze een kaartje moeten kopen. Wat dat betreft heeft de LSVB wel een punt.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door webguy »

't is meer dat ik de balans niet snap tussen week behalve feestdagen en weekend en feestdagen... Die mix lijkt mij niet echt eerlijk...
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door JeePee »

Dagen als goede vrijdag en bevrijdingsdag mogen van mij ook wel in het week OV pakket. Het aantal studenten dat dan vrij is, wordt steeds minder. Zeker door stages e.d. zou het wenselijk zijn om die dagen te laten vervallen als feestdag.
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Linkerspoor »

webguy schreef:'t is meer dat ik de balans niet snap tussen week behalve feestdagen en weekend en feestdagen... Die mix lijkt mij niet echt eerlijk...
Die mix is heel eerlijk, omdat week-ov bezitters in normale weken 5 dagen per week vrij mogen reizen en weekend maar 2,5. Daarnaast is de weekendkaart ook in de zomervakantie nog geldig, om dus over een jaar tijd een wat betere verhouding te hebben.

Als het om de balans gaat dan is het juist eerlijk om de week-ov niet geldig te laten zijn op feestdagen.

Overigens, als ik straks stage ga lopen gaat die ook door in het weekend, dus mag ik een kaart die zowel doordeweeks als in het weekend geldig is? :idea: ;)
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Cookie »

Bij ons op de universiteit is er in ieder geen college op Goede Vrijdag: goede zaak dat de weekend-OV dan de hele dag geldig is, en de dag ervoor al vanaf 12.00 uur. Zo hoef ik niet tot de vrijdagmiddag te wachten met naar thuisthuis reizen.

Wel vind ik dat voor de vele studenten die op vrijdag wat hebben, de week-OV op die bewuste datum geldig kan worden. Dit mag echter niet ten koste gaan van de weekend-ov'ers...
Jeroen
Berichten: 86
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 11:51

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Jeroen »

Daantje schreef:Ik vind het al belachelijk dat je OV op feestdagen en in de zomer niet geldig is. Ik moet in de zomer ook gewoon stagelopen en dan dus of zien te regelen dat ik een maandtrajectkaart vergoed krijg of die maand maar gaan fietsen oid :?

Ik betaal al genoeg aan extra treinkaartjes om op zondagavond van m'n ouders weer naar huis te gaan omdat ik het niet red als ik op maandagochtend ga. Dan kan ik niet op tijd op m'n stageplaats zijn.
Iets met een gegeven paard en een bek... :roll:
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door AppleMoose »

OV-kaart geldig laten zijn op alle doordeweekse feestdagen vind ik onzin maar op die halfbakken "feestdagen"zoals goede vrijdag en 5 mei mogen van mij wèl in het ov-pakket. op deze dagen heeft 3kwart werkend nederland geen vrij en stages gaan ook gewoon door.

Maar tot die tijd blijft het gewoon in de gaten houden wanneer je OV wel en wanneer niet geldig is. achterop de kaart staan keurig de data vermeld, gewoon een questie van lezen dus. Als ik het even niet zeker weet dan kijk ik altijd even na of ik wel of niet op een bepaalde dag kan reizen. Maarja, lezen is tegenwoordig heel moeilijk :roll:
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door tsov »

Oudjaarsdag is trouwens ook verwarrend, maar andersom, dan is de Week-OV wel gewoon geldig en zag ik heel veel mensen die een kaartje hadden gekocht of in de bus wilden stempelen :wink:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
chokotov
Berichten: 7
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 21:22

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door chokotov »

Wat een gezeik. Het hoort nu eenmaal bij een weekkaart dat je op feestdagen niet gratis kunt reizen, dan koop je die ene keer maar gewoon een kaartje. Er staat duidelijk op het ding dat-ie niet geldig is en het wordt op de dag zelf ook op de stations omgeroepen (ik meen dat in ieder geval wel eens gehoord te hebben) en ook nog eens vaak in de trein zelf.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Karl »

De meeste studenten kunnen volgens mij gewoon lezen, dus eigen verantwoordelijkheid.
Wel ben ik er voorstander van om die kaart geldig te laten zijn op van die zogenaamde feestdagen als Goede vrijdag en Bevrijdingsdag, stages en dergelijke gaan dan ook gewoon door.
Vinny schreef:Overigens ben ik ervoor om de hele weekend/week OV te vervangen door een trajectabbonement huis - opleidingsinstelling.
Verschrikkelijk, alleen al qua excursies, interviews/gesprekken en andere stages. Wat een rompslomp en hoe ga je dat controleren?
Het is een spectrum.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door aswnl »

Gewoon kaartje kopen wanneer je niet in je woon-school-relatie reist.
Ik vind Vinny's idee zeer logisch.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Karl »

aswnl schreef:Gewoon kaartje kopen wanneer je niet in je woon-school-relatie reist.
Ik vind Vinny's idee zeer logisch.
Vinny heeft het er over dat het van de belasting aftrekbaar is, dus mijn vraag is, hoe ga je dat controleren?
Het is een spectrum.
aswnl
Berichten: 98
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 15:46
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door aswnl »

Treinkaartjes bewaren, en steeksproefgewijs controleren.
Is niet anders dan de controle op veel andere zaken waarvoor particulieren en ondernemers bonnetjes moeten bewaren of administratie moeten bijhouden voor de fiscus.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door tsov »

Maar hoe controleer je of iets voor de studie is of niet? Dat is enorm omslachtig.
Fictief voorbeeld: Pietje woont in Haarlem, studeert in Amsterdam en loopt stage op Schiphol. Dan heeft hij dus een trajectkaart Haarlem-Amsterdam en Haarlem-Schiphol. Voor een opdracht heeft hij afgesproken bij een studiegenoot thuis, die in Leiden woont. Mag hij dan ook het treinkaartje Haarlem-Leiden declareren, of Schiphol-Leiden als hij 's ochtends bij z'n stageadres moet zijn?
Nog leuker wordt het als z'n grootouders in Rotterdam wonen en hij na de afspraak in Leiden doorreist, hoe doe je dat dan? :roll:
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
playertwo
Berichten: 1179
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 20:01

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door playertwo »

Daantje schreef:Ik vind het al belachelijk dat je OV op feestdagen en in de zomer niet geldig is. Ik moet in de zomer ook gewoon stagelopen en dan dus of zien te regelen dat ik een maandtrajectkaart vergoed krijg of die maand maar gaan fietsen oid :?
Alle treinkaartjes die koopt als je OV niet geldig is, of enkel een kortingskaart is, en die zijn voor je werk/stage kan je gewoon aftrekken van de belasting (box1, reisaftrek openbaar vervoer). De zogeheten OV-verklaring wordt door de vrienden van IBG aan de belastingdienst versterkt.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Geert »

aswnl schreef:Treinkaartjes bewaren, en steeksproefgewijs controleren.
Is niet anders dan de controle op veel andere zaken waarvoor particulieren en ondernemers bonnetjes moeten bewaren of administratie moeten bijhouden voor de fiscus.
Volgens mij is de overheid goedkoper uit door een netkaart aan te bieden dan met een declaratiesysteem. Los van de omslachtigheid ervan kun je er geheid van uit gaan dat er misbruik van gemaakt gaat worden, dus moet je wel controles uit gaan voeren. Hoeveel zou je uiteindelijk kunnen besparen?

Over studenten die niet kunnen lezen enzo: vorig jaar werd het volgens mij regelmatig omgeroepen op de stations. Ik had er zelf gelukkig wel aan gedacht en een kaartje gekocht, maar ik had voldoende vertraging om alsnog gratis te kunnen reizen :twisted:

Verder heeft de LSVb gewoon een punt: de meeste stageopdrachten en studieafspraken gaan gewoon door op dagen als Goede Vrijdag, dus in die zin is het geldig laten zijn van de week-OV op dergelijke feestdagen gerechtvaardigd wat mij betreft. Dat een deel van Nederland die dag vrij is wil niet zeggen dat iedereen dat is.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Studenten willen vrij reizen op Goede Vrijdag

Bericht door Wubbo »

Daarnaast is een van de doelen van die OV-Studentenkaart ook om studenten kennis te laten maken met het OV. Dat doe je niet met een omslachtig declaratiesysteem. Ook niet met het niet geldig zijn op halfbakken feestdagen trouwens.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten