Vinny schreef:isadora schreef:Bluearrow schreef:.......waarschijnlijk met subsidie van het rijk en/of stadsgewest......
Welja, laten we er maar weer een smak belastinggeld tegenaan smijten. Busbedrijfje spelen met de zuurverdiende centen van de belastingbetaler. Eerst met veel tam-tam aankondigen, dat je het allemaal voor een schijntje kunt uitbaten, om vervolgens (met voorbedachten rade?) met hangende pootjes bij de overheid aan te kloppen voor een graai uit de schatkist.
Ik weet het, ik ben een leek/een simpele OV-gebruiker en dus zonder enige inside kennis van vervoersmanagement, maar dat ontneemt mij niet het recht, te ageren tegen deze praktijken.
Mijn analyse is vrij simpel. Dit soort fouten - die CamielKreemers ook noemt in zijn post - kwamen in de jaren '80 ook voor. Maar dat werd dan onzichtbaar aangezuiverd via een zogenaamd "gouden koord". Een gouden koord is een soort permanente brandslang waaruit naar willekeur belastinggeld kan worden uitgestrooid voor slecht draaiende publieke en semi-publieke diensten. Vooral woningcorporaties, openbaar vervoerbedrijven en bedrijven als de PTT en dergelijke zijn er echt 'rijk' mee geworden. Af en toe was er wel eens wat commotie over vriendjespolitiek en naar corruptie neigende praktijken binnen de genoemde organisaties maar dat werd eigenlijk nooit flink opgeblazen. Toen het neo-liberalisme voet aan de grond kreeg in de jaren '90 werd het snel als ultieme zondebok gebruikt voor alles dat verkeerd ging. Mijns inziens absoluut ten onrechte en vandaar dat ik hier nog wel eens ageer tegen de "vroeger toen alles nog van de staat was, ging het allemaal een stuk beter" mentaliteit ;)
Het is natuurlijk wel zo dat een rekenfout snel gemaakt kan worden. Tegenwoordig is het wel zo dat dit soort dingen door overheden ook als EIGEN SCHULD wordt gezien, dus ook voor de vervoerder. Sommige regio's doen er soms beter aan om de berekeningen na te lopen. Ze moeten toch een idee hebben wat de kosten zijn voor de vervoerder en wat de uitgaven zijn.
Waterland heeft wel als groot nadeel dat er zeer veel bussen in de spits nodig zijn die daarna niet meer nodig zijn. Dat maakt het waarschijnlijk ook duurder. Matritten worden niet meegeteld als DRU-rit en daar zijn er geloof ik genoeg van in Waterland. Die kan je dus ook snel vergeten mee te rekenen.
Wat ik wel vind is dat veel ontsluitende lijnen bijna gelijk rijden aan de R-netlijnen. Wat is de gedachte daarachter geweest? Ook heb ik het idee dat sommige ontsluitende lijnen overgenomen kunnen worden door R-netlijnen.
Als ik naar het lijnennet kijk, zou ik het volgende doen:
Lijn 103 schrappen op de hele route, tenzij hier problemen mee ontstaan. Via Korenstraat lijkt de verbinding Purmerend - Monnickendam via Edam sneller. voor stationsontsluiting kan de 110 nog worden aangepast.
Lijn 311 in Monnickendam de snelle route
kijken naar spitsfrequenties van de R-netlijnen uit Purmerend.
Lijn 118 via Baanstee Oost laten rijden.
Rnetlijnen 317 en 314 integreren in elkaar. Ze lijken dezelfde route te volgen. Ook kijken of de 614 in deze lijn geïntegreerd kan worden.
Ik denk dat de lijnen 105, 109, 110, 118 en 125 worden ingekort tot Buikslotermeer als de Noord-Zuidlijn wordt geopend.