Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

Kevster schreef:Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.

Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.

De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling. Chauffeurs die de verkeerde routes rijden (op lijn 9 niet via de Uranusstraat en via de Zonnelaan ipv Plutolaan terug naar de Eikenlaan, op P+R Hoogkerk het verkeerde perron pakken en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs), Citybuspassagiers meenemen vanaf Hoogkerk in lijn 8 terwijl die maar tot Akerk in de binnenstad komt en bestemmingsteksten in dusdanig kleine lettertjes dat zelfs een jonge gozer als ik twee keer moet kijken om te zien wat op de bus staat. Op een halte aan de Van Ketwich Verschuurlaan staat lijn 1 aangegeven terwijl dit nu lijn 2 moet zijn, de halte Voermanstraat heeft lijn 15 op het bordje staan terwijl deze er helemaal niet stopt en de halte Schoolholm is voorzien van nieuwe informatie en zelfs een nieuw haltebordje terwijl deze geschrapt zou worden (ook al staat deze wel weer in de dienstregeling dus blijkbaar is men daarvan afgestapt).

Al met al ben ik benieuwd of ik morgen de oranje lijn 15 met een paars getal zie rijden. Tuurlijk had ik aanloopproblemen verwacht, maar deze chaotische taferelen had ik totaal niet verwacht. Ik zal straks in ieder geval een paar foto's plaatsen.
Heb je die foto's ook ergens online staan?
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

In ieder geval goed om te horen dat jullie er iets aan doen! En ja niet alle infra is klaar, maar je ziet op een aantal plaatsen wel hele aparte verkeerssituaties ontstaan, zoals bij dat Damsterdiep waar automobilisten geen doorstekende bus verwachten.

En zeker, het is wennen. Zeker voor 'gewone' reizigers die dit alles ineens van de ene op de andere dag zien veranderen. Maar het ziet er verder zeker goed uit.

@ Jorn: die ben ik nu aan het bewerken, plaats straks een link.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Dat Damsterdiep deed iedereen toch al, zo zijn wij ook op het idee gekomen :) Alleen moet de situatie uiteraard wel anders worden. Dit is niet handig, maar de route P Campersingel lusje hanzeplein is voor geleed ook onveilig. Je kan niet alles meer overzien. Dan maar zo, maar uiteraard moet het wel snel beter worden.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Haha, ja. Trouwens bij de halte Paterswoldseweg langs de busbaan ook wel iets unieks: de vertrekstaten hangen allemaal aan de verkeerde zijde van de weg. Die vanaf CS hangen aan de halte ri. CS, en die ri. CS aan de halte vanaf CS.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Even een aanvulling: hier mijn foto's van deze eerste dag:

http://www.flickr.com/photos/kevster199 ... 444245775/
Maurice Hooikammer
Berichten: 858
Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
Locatie: Wezep

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Maurice Hooikammer »

Kevster schreef:Even een aanvulling: hier mijn foto's van deze eerste dag:

http://www.flickr.com/photos/kevster199 ... 444245775/
Mooie fotoserie! Hebben ze veel nachtwerk gedaan, gisteravond om 22:00 was de hele stad nog in oude situatie qua haltestaten enz.

Als de citybussen vertrekken, gaan ze dan echt WEG of gaan ze bijvoorbeeld anders ingezet worden op streek- of stadsdiensten Assen en Emmen?
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen UHasselt
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Kevster »

Voor wat ik heb begrepen gaan ze terug naar Evobus, alwaar ze geleased worden.

Veel nachtwerk inderdaad. Zelfs het Hoofdstation helemaal gedaan in één nacht tijd. Erg netjes.
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

@Kevin, thanks. Erg mooie foto's!
JeePee schreef:
Kevster schreef:Nou een middagje op pad geweest voorzien van fototoestel. En een hoop gekke dingen gezien.

Iets wat ik al op de kaart gezien had, namelijk dat er slechts één nieuwe bus reed, op lijn 4. De rest werd naar ik begreep in de buurt van de stalling gehouden. De overige ritten werden gereden met gelede Citybussen en Citaro LE's. Op lijn 5 reden wel de omgebouwde bussen.
Precies zoals gepland dus :p
JeePee, wanneer komen de nieuwe Citaro's op lijn 3 te rijden?
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Morgen worden ze alle 6 ingezet. Deels op lijn 3, deels op lijn 4.

En veel nachtwerk inderdaad. Meer dan voorgaande jaren :)
Jorn
Berichten: 61
Lid geworden op: vr 01 nov 2013, 15:37

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Jorn »

JeePee schreef:Morgen worden ze alle 6 ingezet. Deels op lijn 3, deels op lijn 4.

En veel nachtwerk inderdaad. Meer dan voorgaande jaren :)
Uiteindelijk komen er toch alleen maar nieuwe Citaro's op te rijden?
nielsie600
Berichten: 243
Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door nielsie600 »

Omdat echt alles veranderd, lijn 15 staat onder de reisplanner als lijn 515 erin zoals hij officieel heette in de Arriva tijd..
85Bas
Berichten: 2
Lid geworden op: di 03 dec 2013, 16:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door 85Bas »

De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door JeePee »

Jorn schreef:Uiteindelijk komen er toch alleen maar nieuwe Citaro's op te rijden?
Klopt. De komende weken stromen de andere bussen in en komen die ook op 3 en 4 te rijden.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door marlies »

85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.
rener
Berichten: 220
Lid geworden op: do 25 apr 2013, 09:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door rener »

en een chauffeur van lijn 65 die op het Damsterdiep bij gebrek aan beter een doorsteek maakt voor de ingang van de parkeergarage langs),
Dit is tijdelijk de route(in overleg met de gemeente)

Gaan er ook bussen weg uit Groningen na instroom van deze 2 series? Zo ja, welke series en hoeveel bussen? 37 nieuwe bussen om het aanbod uit te breiden is wel erg veel.
Jazeker en de eersten heb ik oa al weggebracht. volgen nog meer. gewoon losse nummers die ze weg doen(veelal) niet echt een serie. op de niet omgebouwde citybussen na die eind februari weg gaan als alles er is.

oa deze zijn of gaan weg
3103 3104 3109 3110 3260 3274 3266 3259 3273 3117 3131 3179 3153


Verder wou er nog iemand een foto van de achterkant. dus hierbij.
Afbeelding
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeePee schreef:Dat Damsterdiep deed iedereen toch al, zo zijn wij ook op het idee gekomen :) Alleen moet de situatie uiteraard wel anders worden. Dit is niet handig, maar de route P Campersingel lusje hanzeplein is voor geleed ook onveilig. Je kan niet alles meer overzien. Dan maar zo, maar uiteraard moet het wel snel beter worden.
Misschien voor wat betreft de juridische kant verstandig de gemeente aan te sporen vlug een onderbord 'uitgezonderd bus' aan te laten brengen onder het bord dat de verplichte rijrichting aangeeft op het Damsterdiep.
Omdat echt alles veranderd, lijn 15 staat onder de reisplanner als lijn 515 erin zoals hij officieel heette in de Arriva tijd..
Dat kan, want zo heet hij op dit moment administratief ook meen ik.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Was vanavond toevallig nog in het centrum, en heb de nieuwe Citaro op lijn 4 twee keer vanuit stilstand bij een halte weg zien en horen rijden. Wát een verschil qua geluid met de 'oude' bussen! Komt dit puur door de nieuwe technologie van Euro 6, of hebben de bussen nog andere aanpassingen gehad? Ik ben in ieder geval positief verrast, en die andere nieuwe Citaro's mogen daarom wat mij betreft ook wel zo snel mogelijk deze kant op komen.

Voor wat betreft lijn 5; blijft de '5' op de lijnfilm hier oranje, of wordt deze nog paars?
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

JeePee schreef:
De lijnkleuren zijn allemaal hetzelfde gebleven. Zelfs lijn 9 heeft nog steeds dezelfde kleur als tot twee jaar geleden toen de lijn over Driebond vernummerd werd en Qlink-lijn 5 heeft dus een oranje vlak gekregen met paars getal, lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Hmmm dat klopt niet. Morgen even uitzoeken. Vorige week was het nog wel paars namelijk :?
:)

De nieuwe Citaro's hebben een ZF versnellingsbak met zes versnellingen in plaats van een VOITH bak met vier. Die eerste heeft de neiging om minder toeren te draaien. Zal wel iets schelen, maar ik vermoed dat die nieuwe motor de grootste geluidsreductie voor zijn rekening mag nemen,
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door ICE105 »

Op busstation Utrecht Centraal valt ook op hoe stil de nieuwe Citaro's zijn. Doordat er ook lawaaiige Amba's rijden valt het nog eens extra op.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Bedankt voor je reactie, Pim-AllianceB95! Goed om te lezen ook dat het uiteindelijk weer gewoon paars moet worden, want het huidige staat natuurlijk een beetje slordig.
ICE105 schreef:Op busstation Utrecht Centraal valt ook op hoe stil de nieuwe Citaro's zijn. Doordat er ook lawaaiige Amba's rijden valt het nog eens extra op.
Haha ja, die Ambassadors. Die hadden wij hier in het Arriva-tijdperk ook, wat een typisch (snerpend!) geluid maken die dingen.. De Euro 5 Citaro's kunnen er trouwens ook wat van, vooral als ze wegrijden vanuit stilstand..
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Het is heel vreemd vanavond. Lijn 6 naar Station Noord via Vinkhuizen en de bus ging over de Herepleinbrug. Het klinkt trouwens vreemd; Middelstum via Oosterpark (wat vroeger Bedum was). Ik heb niet alles genoteerd, maar op de Grote markt komt niet veel meer langs. Op station Europapark rijdt de bus naar Haren/Annen en verder lijn 73 en 76 (maar dat zijn veel bussen). De ene rijdt in de vakantieperiode en de andere weer niet. Oh ja; er rijdt een lijn 12 (van Europapark) naar het station en de andere kant is wat interessanter via het bedrijventerrein rond de Wasaweg naar Kardinge. Niet constant rijdend echter.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Somoht »

marlies schreef:
85Bas schreef:De Qbuzz-reisplanner en 9292 noemen 'm inderdaad 515. Google Maps noemt de lijn nog steeds 115, via Rembrandt van Rijnstraat én Voermanstraat.
Allemaal trouwens met de weinig informatieve eindbestemming 'Groningen', beide kanten op.
Ja, aan de informatie die naar externe partijen wordt doorgekoppeld valt nog een en ander aan te merken om het subtiel te zeggen. Geen idee of dat aan Qbuzz of een tussenpartij ligt ofzo maar erg handig is het niet.
Tsja ligt hier 100% aan 9292, KV1 (ook beschikbaar op 9292opendata.org) bevat netjes zeer de correcte lijnnummers en bestemmingen. Daar draaien de DRIS'en en appjes zoals OVinfo enzo ook gewoon op. Enige waar ik heel veel kritiek op heb is dat 9292 meer data en dus dienstregelingen krijgen, extra bussen voor speciale evenementen gaan alleen naar 9292.

Mijn creatie op basis van de geleverde data door Qbuzz: http://opentripplanner.nl/index.html?mo ... tinIndex=0

Snap ook niet totaal niet waar die 515 vandaan komt, g515 was het oude lijnsysteemnr van de gelede lijnvariant die via de rondweg ging. g515 bestaat niet meer sinds vandaag. Het lijnsysteemnummer van de nieuwe lijn 15 is g565.
Pim-AllianceB95
Donateur
Berichten: 1127
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Pim-AllianceB95 »

Dat is dan inderdaad wel erg typisch...

Als iemand in staat is om hedenochtend voor mij te kijken hoe vol lijn 12 wordt met de mensen voor Kempkensberg, Europapark EN Driebond houd ik mij aanbevolen.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door groningen »

Lijn 15 stopt op Hoendiep/Rembrandt van Rijnstraat en wat een frequentie. In de spitsuren is er een bus elke 5 minuten in beide richtingen. De bussen naar De Wijert extreem vol. Het is wel wennen aan de nieuwe buslijnnummers. Er kunnen wel wat bushokjes verdwijnen op de Grote Markt. Snap niet dat de halte bij de pinautomaten van de ABN-AMRO op de Grote Markt (richting station) echt wat verder worden verplaatst.
Cpt.Iglo
Berichten: 268
Lid geworden op: zo 02 jun 2013, 19:29

Re: Ontwikkelingen in busvervoer Groningen-Stad

Bericht door Cpt.Iglo »

Wat gaat er de komende tijd eigenlijk allemaal veranderen op de Grote Markt? Waar komen de (HOV)haltes bijvoorbeeld, en wordt de boel er ook een beetje opgeknapt? (nieuw asfalt, en aparte fietsstroken bijvoorbeeld). En gaan alle bussen straks bij dezelfde halte stoppen?

/Edit: Nog een foto van het DvhN:

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten