Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreisproduc

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Daniel »

Haha die extra pasfoto, die heb ik (afgestudeerd in 2006) zelfs nog in moeten leveren. Een SOV-chipkaart heb ik echter nooit gehad :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

Haha, ja, als je terugdenkt aan hoe het destijds allemaal ging (uitstel op uitstel) is het eigenlijk een wonder dat het tegenwoordig überhaupt enigszins werkt :P
Gebruikersavatar
AppleMoose
Berichten: 6027
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
Locatie: Skogen

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door AppleMoose »

Ja. Die pasfoto-ellende kan ik me ook nog wel herinneren ja.
Vraag niet naar de weg, want iedereen is de weg kwijt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Suus »

Het ging per postcodegebied, men begon in Rotterdam, daarna kwamen er steeds grotere kringen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Geert »

Ja, ik weet het ook nog. Toen ik in 2006 begon met studeren moest ik al twee pasfoto's inleveren, terwijl de studenten ov-chipkaart inderdaad pas twee of drie jaar later kwam. In Rotterdam was toen inderdaad al de chipkaart verplicht voor het ov van de RET, en je kon toen een sleutelkaart ophalen bij de RET om toch met de metro mee te reizen. Ik had dat toen ook gedaan, pas enkele maanden later kreeg ik een studentenchipkaart. Dat was inderdaad nog in de tijd dat je met zowel chipkaart als de oude grote kaart moest reizen.

Het klinkt allemaal al weer zo lang geleden :P Inderdaad een wonder dat het uiteindelijk nog een min-of-meer werkbaar systeem is geworden.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Suus »

Oja, de RET sleutelkaarten. Heeft een vrouw toen een week lang al die kaarten staan prepareren op het hoofdkantoor van de RET en daarna moest bij het uitdelen zowel de OV-kaartnummer als het chipkaartnummer opgeschreven worden. Ik denk dat ik en mijn bodyguard toen op D-Day acht dubbelzijdige A4'tjes heb volgeschreven met al die kaartnummers (9+16 per persoon volgens mij) :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door hauptbahnhof »

Als OV-medewerker gebruik ik mijn OV-chipkaart nog meer dan studenten. Mijn OV-chipkaart heeft namelijk meerdere functies:
[*]in- en uitchecken bij reizen
[*]zichtkaart bij reizen waar in- en uitchecken niet mogelijk is
[*]legitimatiebewijs als medewerker
[*]toegangspas tot de remises en standplaatsen
[*]omzet afstorten en nieuwe kaartjes trekken uit de automaat

Op dit moment ziet mijn kaart er nog steeds als nieuw uit. Simpelweg omdat ik een mooi hoesje eromheen heb en dit werkt prima want in mijn portomonee stoppen heeft echt geen zin.
Afbeelding

Redenen opgeven van: "vroeger had je dit niet" is gewoon terug in de tijd gaan en vooral erg gemakzuchtig. Net als de arrogantie van "ik ben student dus ook al doet mn kaart het niet, ik heb recht op vrij reizen".
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

hauptbahnhof schreef: Redenen opgeven van: "vroeger had je dit niet" is gewoon terug in de tijd gaan en vooral erg gemakzuchtig.
Gemakzuchtig? Ja. Onterecht? Nee. Feit is dat het je als student met vrij reizen weinig voordeel haalt uit de verchipping die je is opgedrongen, maar wel met allerlei nadelen zit. Het enige voordeel is dat je niet hoeft de kloten met kaartjes/strippenkaarten in de kortingsperiode. Verder heeft het alleen maar nadelen (onthouden dat je moet inchecken, kaart die kwetsbaarder is). Daar mag je best over klagen, vind ik.
Net als de arrogantie van "ik ben student dus ook al doet mn kaart het niet, ik heb recht op vrij reizen".
Hoezo is dat arrogant? Je betaalt voor die kaart middels je prestatiebeurs, ook op het moment dat hij stuk is. En dus heb je inderdaad gewoon recht op vrij reizen. Zeker in de beginweken waarbij je weken moest wachten op een vervangende kaart en je al die tijd je reiskosten niet kon declareren. Helemaal als de kaart buiten je schuld kapot ging (wat met de eerste generatie kaarten wel degelijk een probleem was). Maar ook als je het aan jezelf te danken hebt is een paar weken je reiskosten uit eigen zak moeten betalen geen gepaste 'straf'. Zeker voor de studenten die dagelijks met het OV naar studie of stage moeten, dat tikt behoorlijk aan.

Of de studenten-OV überhaupt moet bestaan is een andere discussie maar zolang 'ie er in de huidige vorm is heeft een student die dat recht meent te hebben gewoon gelijk.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door hauptbahnhof »

Ik vind juist niet dat je erover mag klagen. De prijs die een student betaalt voor de OVkaart is behoorlijk lager dan als iemand anders een OV-kaart aanschaft (met dezelfde voorwaarden, dus ook in- en uitchecken), plus dat die schuld nog kan worden kwijtgescholden. Nou kan ik me echt niet voorstellen dat je vergeet in te checken tegenwoordig. Vroeger was het juist lastig om niet met de macht der gewoonte een trein in te stappen in het weekend (indien je een weekkaart hebt). Nu is het juist strak geregeld. Altijd in- en uitchecken. Over het uitchecken is het een ander verhaal. Er is voor de studenten zelfs een uitzondering gemaakt dat als ze niet uit uitchecken, hun kaart niet binnen 12x blokkeert. :roll:
Als ik zo makkelijk onbeperkt mag reizen ben ik echt niet degene die klaagt omdat ik wat handelingen moet doen om die reizen te maken.

Wat ik bedoel met arrogantie:
Student stapt in de tram, probeert in te checken, lukt niet. Kaart stuk. Vaak scheurtje of gebroken maar gebeurt wel 's dat dat ook niet zo is. Ik kan niet zien of het idd een student is die recht heeft op een studentenov en of hij een week of weekendkaart heeft. Dus niet inchecken is alsnog een kaartje kopen. En dan komt die melding "maar ik ben student dus ik reis gratis".

Nou zat ik een paar dagen geleden op een niet-conducteurstram, waar iedereen dus via alle deuren in kan stappen. Deze toch wel frisse jongeman stapt in via de voordeur maar z'n kaart werkt niet. Dus heb hem naar de volgende deur gestuurd. Ook geen succes. Maar volgens hem heeft hij eerder ook bij de trein in- en uit kunnen checken en de kaart is uitgelezen door de HC, dus voor hem geen reden om zich druk te maken want hij is toch student en als er controle komt kunnen ze zijn kaart toch wel uitlezen. Hij gaat er dus sowieso niet van uit dat zijn kaart na die laatste keer met de trein reizen stuk kan zijn gegaan. Op dat moment doe ik niet moeilijk want via deur 2, 3 en 4 zullen wel tig anderen zijn ingestapt die geen geldig vervoersbewijs hebben. Alleen als kaartcontroleur niet kan zien of deze jongeman recht heeft op vrij reizen zal hij alsnog een boete krijgen.

Overigens is het al jaren zo dat je een nieuwe kaart binnen 5 werkdagen krijgt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

hauptbahnhof schreef:Ik vind juist niet dat je erover mag klagen. De prijs die een student betaalt voor de OVkaart is behoorlijk lager dan als iemand anders een OV-kaart aanschaft (met dezelfde voorwaarden, dus ook in- en uitchecken), plus dat die schuld nog kan worden kwijtgescholden. Nou kan ik me echt niet voorstellen dat je vergeet in te checken tegenwoordig. Vroeger was het juist lastig om niet met de macht der gewoonte een trein in te stappen in het weekend (indien je een weekkaart hebt). Nu is het juist strak geregeld. Altijd in- en uitchecken. Over het uitchecken is het een ander verhaal. Er is voor de studenten zelfs een uitzondering gemaakt dat als ze niet uit uitchecken, hun kaart niet binnen 12x blokkeert. :roll:
Als ik zo makkelijk onbeperkt mag reizen ben ik echt niet degene die klaagt omdat ik wat handelingen moet doen om die reizen te maken.
Dan verschillen wij daar over van mening.
Wat ik bedoel met arrogantie:
Student stapt in de tram, probeert in te checken, lukt niet. Kaart stuk. Vaak scheurtje of gebroken maar gebeurt wel 's dat dat ook niet zo is. Ik kan niet zien of het idd een student is die recht heeft op een studentenov en of hij een week of weekendkaart heeft. Dus niet inchecken is alsnog een kaartje kopen. En dan komt die melding "maar ik ben student dus ik reis gratis".
Dat is een ander verhaal. Je zei het veel algemener. In die situatie moet je inderdaad gewoon een kaartje kopen maar je hebt wel recht op vrij reizen en de kosten van dat kaartje moeten dus ook vergoed worden. Maar goed, dat speelt niet meer nu dat tijdelijke product er is.
Overigens is het al jaren zo dat je een nieuwe kaart binnen 5 werkdagen krijgt.
In theorie misschien. De praktijk schijnt nog altijd anders te zijn.
Mr-W
Berichten: 3054
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Mr-W »

marlies schreef:
hauptbahnhof schreef:
Net als de arrogantie van "ik ben student dus ook al doet mn kaart het niet, ik heb recht op vrij reizen".
Hoezo is dat arrogant? Je betaalt voor die kaart middels je prestatiebeurs, ook op het moment dat hij stuk is. En dus heb je inderdaad gewoon recht op vrij reizen. Zeker in de beginweken waarbij je weken moest wachten op een vervangende kaart en je al die tijd je reiskosten niet kon declareren. Helemaal als de kaart buiten je schuld kapot ging (wat met de eerste generatie kaarten wel degelijk een probleem was). Maar ook als je het aan jezelf te danken hebt is een paar weken je reiskosten uit eigen zak moeten betalen geen gepaste 'straf'. Zeker voor de studenten die dagelijks met het OV naar studie of stage moeten, dat tikt behoorlijk aan.

Of de studenten-OV überhaupt moet bestaan is een andere discussie maar zolang 'ie er in de huidige vorm is heeft een student die dat recht meent te hebben gewoon gelijk.
Eigenlijk vind ik dat de OV studentenkaart optioneel moet zijn,want wat als je op fietsafstand woont van je school dan bouw je wel studieschuld op over iets wat je niet gebruikt.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

Dat is 'ie ook. Je kunt er voor kiezen hem niet op te halen, dan bouw je er ook geen schuld voor op.

Wat niet optioneel is is de verlaging in studiefinanciering die er kwam toen de kaart werd ingevoerd, maar ja :P
Tristan
Berichten: 589
Lid geworden op: ma 01 aug 2011, 19:03

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Tristan »

Ik behoorde tot één van de eerste lichtingen studenten die een chipkaart kreeg (destijds was ik nog voorstander van één kaart voor al het OV en dus van de ov-chipkaart, inmiddels -zoals bekend- allang niet meer). Ik heb de kaart, die sinds augustus 2012 verlopen is, nog wel bewaard om te kijken hoe lang de chip meegaat. Als ik de kaart nu voor een kaartlezer houd, wordt de chip nog wel gelezen, alleen geeft hij de melding dat de kaart geblokkeerd is.

De kaarten die studenten van (toen nog) het IBG kregen zijn iets steviger dan een wegwerpkaart, maar slapper dan een "gewone" persoonlijke kaart. Je kan die kaarten namelijk makkelijker buigen dan de gewone kaarten, waardoor de antenne in de kaarten van het IBG sneller breekt en de kaart dus defect gaat.

Maar wat ik mij vooral afvraag: zou deze service er ook zijn gekomen als VARA Kassa hier geen aandacht aan had besteed?
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind

Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door deadlock »

Jij? Geen voorstander van de OVC? Omg wie had dat gedacht :|
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Hainje »

Ik dacht dat deze service er al dik een jaar was :shock:
🍉
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door deadlock »

Tristan schreef:Ik behoorde tot één van de eerste lichtingen studenten die een chipkaart kreeg (destijds was ik nog voorstander van één kaart voor al het OV en dus van de ov-chipkaart, inmiddels -zoals bekend- allang niet meer). Ik heb de kaart, die sinds augustus 2012 verlopen is, nog wel bewaard om te kijken hoe lang de chip meegaat. Als ik de kaart nu voor een kaartlezer houd, wordt de chip nog wel gelezen, alleen geeft hij de melding dat de kaart geblokkeerd is.

De kaarten die studenten van (toen nog) het IBG kregen zijn iets steviger dan een wegwerpkaart, maar slapper dan een "gewone" persoonlijke kaart. Je kan die kaarten namelijk makkelijker buigen dan de gewone kaarten, waardoor de antenne in de kaarten van het IBG sneller breekt en de kaart dus defect gaat.

Maar wat ik mij vooral afvraag: zou deze service er ook zijn gekomen als VARA Kassa hier geen aandacht aan had besteed?
Euh, antenne? Dus niet alleen lul je uit je nek als het om het gebruik van de kaart zelf gaat, je hebt ook nog eens geen ene kut verstand van de techniek?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Geert »

In een RFID pas (zoals de ov-chipkaart) zit inderdaad een antenne:
Afbeelding
De antenne is de buitenste ring. Als de ring verbroken is werkt je chipkaart meestal niet goed meer.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

deadlock schreef:
Tristan schreef:Ik behoorde tot één van de eerste lichtingen studenten die een chipkaart kreeg (destijds was ik nog voorstander van één kaart voor al het OV en dus van de ov-chipkaart, inmiddels -zoals bekend- allang niet meer). Ik heb de kaart, die sinds augustus 2012 verlopen is, nog wel bewaard om te kijken hoe lang de chip meegaat. Als ik de kaart nu voor een kaartlezer houd, wordt de chip nog wel gelezen, alleen geeft hij de melding dat de kaart geblokkeerd is.

De kaarten die studenten van (toen nog) het IBG kregen zijn iets steviger dan een wegwerpkaart, maar slapper dan een "gewone" persoonlijke kaart. Je kan die kaarten namelijk makkelijker buigen dan de gewone kaarten, waardoor de antenne in de kaarten van het IBG sneller breekt en de kaart dus defect gaat.

Maar wat ik mij vooral afvraag: zou deze service er ook zijn gekomen als VARA Kassa hier geen aandacht aan had besteed?
Euh, antenne? Dus niet alleen lul je uit je nek als het om het gebruik van de kaart zelf gaat, je hebt ook nog eens geen ene kut verstand van de techniek?
Uhm, er zit wel degelijk een antenne in zo'n kaartje hoor.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door deadlock »

Geert schreef:In een RFID pas (zoals de ov-chipkaart) zit inderdaad een antenne:
Afbeelding
De antenne is de buitenste ring. Als de ring verbroken is werkt je chipkaart meestal niet goed meer.
Ja klopt! Maar die zijn allemaal hetzelfde!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Meltrain »

Maar als een studentenkaart (van de IB-Groep) inderdaad slapper is, dan zal zo'n antenne sneller breken.
Of die kaart daadwerkelijk slapper is, durf ik niet te zeggen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Suus »

De IB-groepkaarten waren NS-kaarten. Over de oude NS-chipkaarten waren zover ik weet nooit klachten, hier lijkt mij dus het traditionele lakse gedrag van de student weer een rol te spelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Geert »

In die NS-kaarten zat ook wel een zekere evolutie. Eerst was er bijvoorbeeld geen hologram, later wel. Maar het plastic van de studentenchipkaart die ik had was wel duidelijker slapper dan het plastic van alle andere chipkaarten die ik daarna kreeg (vijf stuks, dus wel wat vergelijkingsmateriaal :))
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door marlies »

Sowieso worden alle OV-chipkaarten door TLS geproduceerd. Als het goed is heb ik mijn oude SOV nog, ik zal 'm eens vergelijken met mijn huidige kaart.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Suus »

Er is een tijd geweest dat NS zelfstandig haar kaarten liet produceren, niet door TLS. Dat zijn de kaarten met een barcode achterop.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39114
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe service voor studenten: tijdelijk studentenreispr

Bericht door Daniel »

NS kaarten hebben nogsteeds een barcode achterop. Is in ieder geval met mijn jaartrajectkaart het geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten