Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door visgraat »

Niet iedereen wil met een bus.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Ik denk ook niet dat iedereen zin heeft om nog 1,5km te lopen :roll:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Michael 1988 »

Bluearrow schreef: In dezelfde categorie valt het 'hand opsteken' als je bus eraan komt. Indien er twee of meer lijnen bij een bepaalde halte komen, dan is het prettig dat je je hand opsteekt, zodat de chauffeur weet dat je mee wilt. En dan vinden reizigers het nog vreemd ook dat je als chauffeur doorrijdt als er niemand zijn handjes opsteekt.
Op zich ben ik het op sommige punten met wat je zei wel eens, maar chauffeurs moeten ook stoppen bij (nood)haltes als je je hand uitsteekt. Heb twee keer meegemaakt dat een chauffeur bij een noodhalte gewoon doorreed nadat ik mijn hand uitstak (arm helemaal gestrekt) en een keer bij een gewone halte. Bij de laatste zag hij mij wel te laat en stopte uiteindelijk, maar de andere keren reed de persoon door. Het ligt dus niet altijd aan de passagier die wil instappen. Soms ligt het ook aan de chauffeur die niet oplet. Geldt overigens ook voor het niet stoppen bij noodhaltes wanneer passagiers willen uitstappen of de verkeerde routes rijden met omleidingen. Dat heb ik ook te vaak meegemaakt.
rm7
Berichten: 180
Lid geworden op: zo 29 nov 2009, 00:04

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door rm7 »

Stephan schreef:
Busfoto.nl schreef:En in de avond een 4100-citaro op lijn 12 en een 4000 op de tussenrit van de 41.
Is dat laatste niet de bedoeling? Zie die wel vaker daarop?
Gewoon toch oude lijn 13.
Klopt, er worden doordeweeks 3, zaterdags 4 en zondags één bus(sen) vanuit de stad ingezet op deze lijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

Aking schreef:
visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten. Vanaf Vaartsche Rijn kan je prima naar Maliebaan lopen, heb je een hogere frequentie en een snellere rit.
Dan kun je nog steeds beter lijn 8(?) naar de maliebaan nemen...
Maliebaan sluiten zou een echt een verkeerde beslissing zijn. Als je ziet hoe veel mens er in de schoolvakantie's met de trein naar het NSM gaan. Dit past echt niet in een (gelede of dubbelgelede) bus. Dus die spoorverbinding is wel nodig al wil het NSM een beetje bereikbaar en rendabel blijven.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door reisthijs »

visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten.
Is dit een echt plan of heb je het zelf bedacht? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bluearrow »

Michael 1988 schreef:
Bluearrow schreef: In dezelfde categorie valt het 'hand opsteken' als je bus eraan komt. Indien er twee of meer lijnen bij een bepaalde halte komen, dan is het prettig dat je je hand opsteekt, zodat de chauffeur weet dat je mee wilt. En dan vinden reizigers het nog vreemd ook dat je als chauffeur doorrijdt als er niemand zijn handjes opsteekt.
Op zich ben ik het op sommige punten met wat je zei wel eens, maar chauffeurs moeten ook stoppen bij (nood)haltes als je je hand uitsteekt. Heb twee keer meegemaakt dat een chauffeur bij een noodhalte gewoon doorreed nadat ik mijn hand uitstak (arm helemaal gestrekt) en een keer bij een gewone halte. Bij de laatste zag hij mij wel te laat en stopte uiteindelijk, maar de andere keren reed de persoon door. Het ligt dus niet altijd aan de passagier die wil instappen. Soms ligt het ook aan de chauffeur die niet oplet. Geldt overigens ook voor het niet stoppen bij noodhaltes wanneer passagiers willen uitstappen of de verkeerde routes rijden met omleidingen. Dat heb ik ook te vaak meegemaakt.
Oke Michael, met een groot deel van je argumenten ben ik het ook eens. Maar ja, de chauffeur is ook maar een mens, een foutje in snel gemaakt. Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat het soms verdomde moeilijk is om te kunnen zien of passagiers nu wel of niet mee willen. En dat is wat ik bedoelde, vooral jongeren zijn vaak zo ontzettend verdiept in hun smartphone, dat ze vaak niet eens zien dat de bus er aan komt. Dat is net zoiets als gewoon domweg in het bushokje blijven staan, terwijl de halte 20 meter verderop is.
Een ander feit is, dat sommige omleidingen op het allerlaatste moment worden aangepast of uitgevoerd, dat er vooraf helemaal niet bekend is dat er omgereden moet worden. Het ligt ook vaak aan de busmaatschappij, of die er werk van maakt. Uit eigen ervaring weet ik dat Connexxion vaak bij de omleidingen van langere duur, de route gewoon netjes uitpijld (bordjes met pijlen ophangen) en dat ook vaak op de haltes zelf word aangegeven of bepaalde bussen er wel of niet stoppen.

Persoonlijk vind ik Veolia en Arriva vrij laks in dit soort dingen. Enige jaren geleden was er een langdurige omleiding in Waalwijk, daar had Veolia helemaal niks geregeld. De chauffeurs wisten niet welke alternatieve routes ze moesten volgen. En de 'vervangende bushalte' bestond uit paal in het gras van een plantsoentje, met een geheel 'blanco' bushaltebord, zonder enige informatie welke lijnen er wel/niet stopten.

Natuurlijk zijn er altijd van het soort 'probleemgevallen' waarover jij spreekt. Maar mijn reactie kwam er op neer dat ik wilde aangeven dat het een wisselwerking moet zijn tussen chauffeur en passagier, waarbij mijn eerste zinsnede in mijn reactie nog steeds als een paal boven water staat. Als passagiers wat meer zouden meedenken, door bijvoorbeeld gepast geld bij de hand te hebben (dan wel genoeg saldo op hun chipkaart), je chipkaart bij de hand te hebben als je in- of uitstapt, dan zal je zien dat het gehele OV wat gestroomlijnder kan worden.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Merk het nu pas, maar sinds de nieuwe drgl hangen de vertrekstaten van lijn 50/450 richting Wageningen bijde halte Wittevrouwen aan de verkeerde zijde.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Aking »

Mijn (vertraagde) tram naar IJsselstein werd vanmorgen(+/- 8:20) bij Westraven gesplitst...
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Zugführer »

Ik meende vanochtend rond kwart voor 9 vanuit de trein zelfs een ambassador op lijn 12 te zien rijden, midden in de ochtendspits op weg naar de Uithof... maar zeker weten doe ik het niet. Net wel weer een dubbelgelede op de 28. En ook op lijn 31 rijden er nog steeds een aantal.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Heeft iemand eigenlijk al de nieuwe Mercedes-Benz Sprinters gezien? Die zouden namelijk in december 2013 geleverd worden alleen heb er nog niemand over gehoord.
matje82
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 13:30

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door matje82 »

Lijn 50 vertrekt volgens de digitale schermen nog steeds (ook) van de halte van lijn 52/53, benieuwd wanneer dit aangepast wordt.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Zugführer schreef:Net wel weer een dubbelgelede op de 28.
Een check van rond 16.45 uur op CS, althans, gezien de richting waar hij vandaan kwam dan want het display was volstrekt onleesbaar. Daarop stond iets van P+R De Uithof en Rijnsweerd door elkaar heen.
wouter15 schreef:Heeft iemand eigenlijk al de nieuwe Mercedes-Benz Sprinters gezien?
Ik ben gisteren speciaal nog even taxibuslijntjes gaan bekijken om dat vast te stellen: op de 47 het BRU-gele busje in Connexxion-uitvoering en op 15 nog altijd het Connexxion-groene busje wat daar bij GVU ook al op reed. Nee dus...

Wat me verder nog opviel: CS/Jaarbeurszijde heeft inmiddels ook een scherm met de vertrekkende bussen waarbij de rechter helft nog leeg is. Morgen nog eens goed opletten waar dat ding nu eigenlijk exact staat, want volgens mij is de plek nogal raar: heb het niet gezien toen ik naar m'n bus liep, maar kon 'm wel lezen vanuit de 65 toen die de draai langs de uitstaphaltes maakte richting Valeriusbaan. Dat lijkt te betekenen dat het scherm met de achterkant naar de haltes toe staat en alleen te lezen is voor reizigers op de uitstaphalte, maar da's eigenlijk te raar om waar te zijn :wink:

Verder kwam ik op de Adama van Scheltemabaan in de avondspits drie dubbelgeledes achter elkaar tegen die allen "12 De Uithof AZU" filmden. Gaan de flexibel ingezette bussen tegenwoordig als dienstrit terug soms? Voorheen als er zo'n stoet DGBs langskwam reden er vaak wel enkele van met "12 Qbuzz" of "12 Geen Dienst".

Verder lijken er wat MAT-ritten anders te rijden nu. Zo mocht ik vanmorgen op de Europalaan in het gras uitstappen omdat de halte bezet gehouden werd door liefst drie Citaro G's die als leeg materieel voor het rode negenoog stonden te wachten. En verder ook nog twee MAT-ritten achter elkaar vanaf CS/Jaarbeurs ri. De Uithof gespot bij de Croeselaan met respectievelijk lijn 28 en 32 in de film. Beide gevallen ben ik in de drie weken voor de kerstvakantie niet tegengekomen.

En owja, nog maar een edit... de afkortingen op de cico's zijn toch nog even wennen. Met een Connexxion-abonnement stond er het logische "IN OK Ab", maar met een U-OV abonnement krijg ik nu "IN OK ST" wat voorheen gebruikelijk was voor OV-studentenkaarten.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bjarne
Berichten: 62
Lid geworden op: do 08 sep 2011, 18:18

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Bjarne »

Busfoto.nl schreef:Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
Goh, heb je mij niet zien staan :mrgreen:
Gelukkig reed ie niet een uur later, nu kon het nog best aardig (in vergelijking tot gelede Citaro's rond 5'en :lol: ), vol vanaf Botanische Tuinen, paar mensen die het maar voor gezien lieten bij Rijnsweerd en vanaf Neude was het voor 28-begrippen vrij leg
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Busfoto.nl »

Hij zal nog wel flink vol zijn geraakt vandaag, voorzover mogelijk. Het is altijd vrij vervelend staan achterin een Ambassador. De 4453 heeft trouwens zijn dienst op lijn 28 gewoon afgemaakt, althans, om 22:43 reed de wagen nog steeds op lijn 28.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Terugkomend op het overzichtsdisplay op CS/Jaarbeurs... die staat dus bij de E-perrons aan de rand van de stoep, gericht naar de abri´s. Echter zodanig hoog dat je wel ergens achterin die abri moet gaan staan om het scherm te kunnen lezen en dus met de achterkant naar de halteperrons gericht.
Waarom dat ding nu niet gewoon andersom tussen de abri´s in gezet is???

Er staat trouwens nog een tweede op dat busstation, maar die staat juist weer opvallend ver naar achteren op perron D1 (nog achter de DRIP van dat perron)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door ODRAIL »

reisthijs schreef:
visgraat schreef:Best wel slim: Als Utrecht Vaartsche Rijn open gaat, kunnen ze Maliebaan sluiten.
Is dit een echt plan of heb je het zelf bedacht? :?
@ visgraat: Heb je hier ook een bron van?
G356
Berichten: 3
Lid geworden op: za 28 dec 2013, 20:36

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door G356 »

@ Daniel,

het idee achter de overzichtdisplays op Jaarbeurszijde is dat je zo'n display nodig hebt als je uit het station komt. je kunt daar dan beslissen welke lijn je neemt en zien hoe lang je moet wachten. Als je in de abri's wacht heb je ook nog zicht op het overzichtscherm. Als je op het perron wacht, heb je daar weer een haltedisplay dat je op de hoogte houdt. Daarom staan die grote displays dus bij de trappen en met hun scherm naar de abri's toe. Voor de overstapper van bus naar bus is dat niet de meest optimale plek, maar de hoofdmoot zijn toch reizigers die vanuit de stationshal komen. Zelfs als je van de Jaarbeurs komt, ga je al snel door de hal en kom je dus bij 1 van de overzichtdisplays uit.
Stephan
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 24 mar 2008, 21:35
Locatie: Utrecht

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Stephan »

Busfoto.nl schreef:Een opmerkelijke inzet net van Amba 4453 als lijn 28 (volledige rit).
Vanochtend ook weer eentje. Geen idee of het een tussenrit was, ging rond 9.20 uur richting Rijnsweerd/Uithof vanaf station.
In een rijdende trein is het smerigste eten nog een feestmaal.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Jelmer »

zag gisterochtend een derde gele Optare rijden, de 55-BDJ-9. Op zich niks vreemds, maar zowel voorop als achterop staat als nummer 430
Ik naan dat het de 4303 moeten zijn (4301 = 54-BDJ-9 4302 = 57-BDJ-9).
Misschien waren de plakdrieen op?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

G356 schreef:het idee achter de overzichtdisplays op Jaarbeurszijde is dat je zo'n display nodig hebt als je uit het station komt. je kunt daar dan beslissen welke lijn je neemt en zien hoe lang je moet wachten.
Snap ik ja, daar zou ik zo'n ding zelf ook voor gebruiken :wink:
Als je in de abri's wacht heb je ook nog zicht op het overzichtscherm
Niet uitgetest, maar waarschijnlijk gaat dat alleen in de middelste abri lukken ('tis vrij smal daar)
Daarom staan die grote displays dus bij de trappen en met hun scherm naar de abri's toe. Voor de overstapper van bus naar bus is dat niet de meest optimale plek, maar de hoofdmoot zijn toch reizigers die vanuit de stationshal komen.
Ik ben zelf een reiziger die vanuit de stationshal komt, maar om überhaupt te kunnen lezen wat er op dat scherm staat moet ik omlopen. Kom zelf over de traverse heen richting de E-perrons en dan kijk je langs het scherm en valt het dus niet te lezen. Het tweede scherm staat dusdanig ver naar achteren op perron D1 (nog achter de DRIP van dat perron) dat je daar eveneens niet makkelijk in het voorbijlopen op kijkt. Dat geval snap ik al helemaal niet want er zijn zeeën van ruimte om dat scherm dichter op de looproute te zetten (bv. meer nabij het bord met de statische tijden wat gewoon netjes onderaan de trap staat)

Bij de E-perrons kan je het scherm, ook gezien hoe hoog het hangt, volgens mij van achterin de abri al nog maar half lezen. Dat scherm is in mijn waarneming tot op heden nog beter te lezen vanaf het uitstapperron. Andersom en tussen de abri's in (zoals de statische tijden dus ook staan daar) of een kwartslag gedraaid zou het beter tot z'n recht komen omdat je het dan juist snel in het voorbijgaan kunt bekijken. Op CS/Centrumzijde staat het bord daar veel handiger voor, dat kan je al lezen als je de laatste traptreden neemt.

Wat anders: al eerder is hier de nieuwe layout van de schermen in de bus langs gekomen. Is dat een proef in sommige bussen ofzo? Gisteren had ik er eentje, wel vastgelopen, met de nieuwe layout maar vandaag weer twee die nog de oude hadden.
Overigens is sinds deze week de oude halte Anne Frankplein echt volledig vervallen en komt ook lijn 81 hier niet meer op de DRIP te staan. Kennelijk had Arriva er een nieuwe dienstregeling voor nodig om aan hun chauffeurs door te geven dat ze voortaan om de hoek moeten stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door nvdw »

Aan de chauffeurs was al verteld om coulant om te gaan met reizigers die bij de nieuwe halte wilden in- of uitstappen. Dat het tot 5 januari heeft geduurd tot het officieel werd, zal andere redenen hebben (update Albatros oid). Overigens zijn al eerder diverse haltes in Albatros hernoemd: Croeselaan heet nu Balijelaan, Busstation West heet nu Centraal Jaarbeurszijde.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door Daniel »

Hmm ja, Arriva mist natuurlijk een paar cent voor een reiziger die op de nieuwe halte instapt ri. Gorinchem omdat Albatros vrij kort na het passeren van een halte al op de volgende springt.
Eigenlijk was het nu meer verwarrend voor de reiziger: ri. CS stonden er tot de kerstvakantie nog geregeld reizigers op de oude halte te wachten die niet door hadden dat alleen Arriva er nog stopte, de halte-vervallen-zak die er de laatste dagen van Connexxion over het bordje daar zat was namelijk op 9 december daar weer weg (waarbij de halte ri. Gorinchem later wel een leeg U-OV bord kreeg zodat de andere lijnen er ook af waren).

Desondanks ben ik wel van mening dat ze 'm beter toen gelijk helemaal hadden kunnen opheffen ookal was bij Arriva de Albatros er nog niet op aangepast. Zo'n halte vervallen-zak kan ook mooi over een DRIP, dat hebben ze bij station Bilthoven waar de DRIPs nog op de oude plek en nu middenin de bouwput voor een tunnel staan ook gedaan.

Over DRIPs gesproken: zag gisteren dat het exemplaar bij de voormalige halte Moreelsepark/HC in Utrecht (niet die van lijn 2 maar aan de overkant) nog altijd "Lijn 6 rijdt een omleiding" toont. Is 'ie braaf blijven doen na de concessiewisseling, ondanks dat het deel van lijn 6 wat daar langs kwam al sinds 9 december 2012 is opgeheven :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Openbaar vervoer regio Utrecht

Bericht door wouter15 »

Vandaag wat langer de tijd om U-OV te gaan bekijken en me vielen gelijk wat dingen op:
*De overzichtspanelen op in ieder geval Centraal Centrumzijde zij echt niet te lezen. Je moet echt met je neus zowat in het scherm om het te kunnen lezen. Ze hadden beter zo'n systeem kunnen nemen als op Amersfoort CS. Is een stuk beter te lezen en staat wat lager. Dat is volgens mij ook een beetje het probleem in Utrecht, het bord staat te hoog. Als het wat lager stond was het misschien al wat beter.
*de infoschermen in de bussen zijn opzich wel aardig maar het lijkt me beter om de plaats Utrecht op die schermen weg te laten want nu krijg je bij lange haltenamen dat Utrecht er maar half opstaat en dat ziet er niet echt mooi uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 56 gasten