Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door find_your_spot »

Thom91 schreef:Combino is 2,40m breed terwijl bijvoorbeeld een cita 2,55m breed is.. Kan dus problemen opleveren..
Heeft een bus geen spiegels?
For Your Railroad Adventures
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Edwin »

Heeft iem nd meer informatie over lijn 269, de en rit die naar de ALO gaat? Vindt 'm niet op gvb.nl.
9292.nl geeft dit aan:
Stadsbus 269 (richting Dokter Meurerlaan)
Vervoerder: GVB
Vertrek: 7:53 Bus-/tramhalte Station Sloterdijk, Amsterdam
Aankomst: 8:03 Bushalte Dokter Meurerlaan, Amsterdam
Via OVInfo-app zag ik al dat dit ook de enige twee haltes zijn.
Ik neem aan dat dit ook de enige rit is?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Alargule »

Op de plattegrond staat 'ie niet vermeld.

De railkaart/metrokaart/tramkaart/combinokaart ontbreekt overigens ook nog. Kennelijk is de cartograaf erg geschrokken van het opheffen van lijn 25...:mrgreen:
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Edwin »

Heb er dit van gemaakt: Lijn 269 Amsterdam, Station Sloterdijk - Dokter Meurerlaan. Wanneer er meer info is, gaarne aanpassen/toevoegen (A)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Suus »

Het is niet zo heel lastig hoor, bijna hetzelfde als de vroegere 268, via Naritaweg, Seineweg, Burgemeester De Vlugtlaan, Slotermeerlaan en President Allendelaan en de eindhalte is hier.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Meltrain »

Niet hier? :mrgreen:
Gosjiemikkie, wat een verschil. :shock:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Jelmer
Berichten: 547
Lid geworden op: wo 19 mar 2008, 20:40

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Jelmer »

weet iemand wanneer de nieuwe Citea's komen (standaard en geleed)?
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Edwin »

Jelmer schreef:weet iemand wanneer de nieuwe Citea's komen (standaard en geleed)?
Zie:
04 oktober 2013
Nieuwe VDL-Citea bussen

​In januari komen er 16 nieuwe VDL-Citea bussen bij.
http://www.gvb.nl/nieuws/Pages/Nieuwe-bussen.aspx
Remember to check-out with your ov-chipcard.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door JWM »

Ik het geruchten gehoord dat de gelede Citea's pas in maart instromen.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Justin »

Gisteravond weer lekker gekloot op VD Madeweg wat betreft de overstap 50 > 53 richting Zuidoost. Kom aan met de 50, gaan de deuren van de 53 dicht en rijdt direct weg. :neg:

Lijn 49 Weesp - Bijlmer maakt er sinds begin november een potje van. De bus van 8:04 bij Kraaiennest is elke dag 5 tot 10 minuten te laat. De 47 ervoor en erna zijn stampvol scholieren. Heb al geklaagd bij GVB (heb vermeld dat ik nooit meer deze bus kon vertrouwen door de vertraging iedere dag), en kreeg reactie terug dat het de spits is.

Maar waarom ook sinds november? Heb er voor november nooit last van gehad -- zijn er ergens wegwerkzaamheden in Weesp ofzo?

Ik ga maar weer op mijn oude tijd naar kantoor... ofwel een half uur eerder...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
VIRM
Berichten: 7596
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door VIRM »

Oepsie. Rond 17:40 stopte er een lijn 50 op Zuid richting Isolatorweg: iedereen eruit en deuren snel dicht. Mensen op het perron moesten aan de bestuurder, die iets bij de cabinedeur zat te doen, vragen of de metro defect was. Waar blijft de informatievoorziening op het metronetwerk van Amsterdam?
Beul van de blindegeleidelijn
RCB
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 08 nov 2013, 16:21

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door RCB »

Justin schreef:Gisteravond weer lekker gekloot op VD Madeweg wat betreft de overstap 50 > 53 richting Zuidoost. Kom aan met de 50, gaan de deuren van de 53 dicht en rijdt direct weg. :neg:

Lijn 49 Weesp - Bijlmer maakt er sinds begin november een potje van. De bus van 8:04 bij Kraaiennest is elke dag 5 tot 10 minuten te laat. De 47 ervoor en erna zijn stampvol scholieren. Heb al geklaagd bij GVB (heb vermeld dat ik nooit meer deze bus kon vertrouwen door de vertraging iedere dag), en kreeg reactie terug dat het de spits is.

Maar waarom ook sinds november? Heb er voor november nooit last van gehad -- zijn er ergens wegwerkzaamheden in Weesp ofzo?

Ik ga maar weer op mijn oude tijd naar kantoor... ofwel een half uur eerder...
Als buschauffeur van het GVB kan ik vertellen dat lijn 49 in de spits ontzettend veel last heeft van de files op de provinciale weg tussen Amsterdam en Weesp. Er staat vaak file op de A1 door werkzaamheden en/of ongelukken waardoor veel mensen de provinciale weg als sluipweg nemen. In de avondspits zijn vertragingen tot 20 minuten geen uitzondering.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Opvallend, de overstapmogelijkheid op lijn 25 is eindelijk verdwenen uit de afroepen. Tevens wordt halte Olympisch Stadion in lijn 16, 24 en 62 stad uit nog steeds als Stadionplein omgeroepen. De visuele halteaanduiding klopt wel.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Gisteren was iets heel raars aan de hand met de actuele vertrektijden van tram 9. Ik moest dus naar het eindpunt Diemen Sniep maar vond het een beetje te veel van het goede om in de stromende regen vanaf Bushalte Prins Berhardlaan naar het eindpunt te lopen dus ben ik een halte eerder uitgestapt (Nicolaas Lublinkstraat) uit bus 44 en dacht ik wacht wel even op lijn 9 daar.

De iPhone-app Openbaar Vervoer in de gaten houdende want ik stond aan de overkant zodat ik wist wanneer de tram aan zou komen. Toen ik uitstapte uit de bus had de eerstvolgende tram 9 richting Diemen +6. Maar vond het op een gegeven moment lang duren. Dus even op de app gekeken: "voorbij Nic Lublinkstraat". Dus ik dacht, ik zal wel kippig zijn maar heb geen tram gezien. De volgende tram weer zelfde geval. Ondertussen was het beduidend minder hard gaan regenen, dus ben toen maar gaan lopen. Bleek dus dat lijn 9 al vanaf Wijttenbachstraat was uitgevallen (inkort te Flevopark), door een defecte lijn 9 bij Pretoriusstraat (ingezakte pantograaf). Vraag me wel af hoe het kan dat volgens de app de trams dan gewoon doorrijden?

Misschien kan Somoth dit verklaren?
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door marlies »

Klinkt wel heel erg als het soort van iets dat veroorzaakt wordt door vervoerders die verkeerde info doorgeven, zoiets verzint zo'n app als het goed is niet zelf. Dat kan weer komen doordat de boordcomputers er geen chocola van kunnen maken. Geen idee hoe die dingen werken maar als de bestuurder bij de stremming invoert dat 'ie op het eindpunt is en weer in de andere richting gaat rijden kan ik me voorstellen dat de boordcomputer concludeert dat alle tussenliggende haltes dus gepasseerd zijn. En dat wordt dan weer keurig doorgegeven.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door hauptbahnhof »

Het leuke is dat die tram het eindpunt niet heeft bereikt. Het was nog steeds richting het eindpunt. Vanaf halte Wijttenbachstraat gaat de tram een andere route volgen naar een ander eindpunt, in dit geval Flevopark. Officieel zou de app dan of moeten aangeven: "Aangekomen bij" of "Voorbij" Wijttenbachstraat. Daarna is de rest niet bekend omdat de tram van zijn route is afgeweken.

In de tram zelf zien we op de datcom de melding "VAN ROUTE" en zullen er geen haltes worden omgeroepen of visueel worden getoond.

Ik zag op de app dus de tram steeds halte voor halte aandoen totdat ie zogenaamd voorbij mijn halte was.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door webguy »

Sohomt kan er het fijne van vertellen, maar er zijn heel veel scenario's te bedenken en er zijn andere verschillende regels om daar mee om te gaan. In de wereld van treinreisinformatie ga je er bij een passage 5 haltes later dan gepland, er maar van uit dat de andere 5 dus ook gepasseerd zijn. Het zal er ook wel mee te maken hebben dat de wijzigingen in bestemmingen vast nog niet doorkomen. Standaard bestaat, maar vermoed dat de bijsturing dat nog niet automatisch/handmatig doorgeeft.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB #9

Bericht door Somoht »

hauptbahnhof schreef:Het leuke is dat die tram het eindpunt niet heeft bereikt. Het was nog steeds richting het eindpunt. Vanaf halte Wijttenbachstraat gaat de tram een andere route volgen naar een ander eindpunt, in dit geval Flevopark. Officieel zou de app dan of moeten aangeven: "Aangekomen bij" of "Voorbij" Wijttenbachstraat. Daarna is de rest niet bekend omdat de tram van zijn route is afgeweken.

In de tram zelf zien we op de datcom de melding "VAN ROUTE" en zullen er geen haltes worden omgeroepen of visueel worden getoond.

Ik zag op de app dus de tram steeds halte voor halte aandoen totdat ie zogenaamd voorbij mijn halte was.
Waarschijnlijk ga ik nu veel te technisch dus wat je niet begrijpt moet je even vragen ;)

Ik kan niet checken wat er voor actuele informatie kwam die dag, mogelijk is door een END bericht vanuit KV6 alle ritten op PASSED gezet. Ik kan het wel doorsturen naar wat lui bij GOVI maar vermoed dat voordat die de email lezen alles al op de archiefservers staat. GVB gebruikt ook een oudere KV6 versie waar wat afwijkingen in zitten waar ik het fijne niet van weet.
Met KV6 heb je ook een OFFROUTE die aangeeft dat VAN ROUTE, dus ik vermoed dat jullie DATCOM systemen die ook doorgeven. Als een rit OFFROUTE aangeeft schiet alles in de appjes op UNKNOWN aka "Stuurt geen actuele reisinformatie", helaas kan ik in de GOVI datastroom OFFROUTE niet onderscheiden van scenario's als "voertuigvolgsysteem stuk". Na meer dan 60 seconden geen bericht schiet het ook op UNKNOWN.
Bij andere vervoerders kan je OFFROUTE voertuigen gewoon volgen op oa. OVradar omdat OFFROUTE berichten ook een positie bevat.

Daarnaast is in de huidige koppelvlakken het ook niet mogelijk om vervangende haltes aan te geven, anders dan dmv een vrij tekst bericht. Wat nu wel mogelijk is dat GVB een KV17 ingreep stuurt die de rit inkort, dan zeggen de appjes "halte a,b,c zijn vervallen".
GVB heeft al een KV17 datastroom voor rituitval, helaas lijkt die nogal vaak plat te liggen of niet alles wordt verstuurd. Laatste CANCEL die ik heb ontvangen was 21dec. Weet ook niet of GVB al ritten kan inkorten via hun EBS, gehele ritten uitvallen is iig mogelijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21335
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Meltrain »

Bijna helft reizigers tram 5 rijdt zwart
Op tramlijn 5, tussen Centraal Station en Amstelveen, is na een klein onderzoek gebleken dat bijna de helft van de passagiers zonder te betalen meerijdt. AT5 hield een steekproef om het aantal zwartrijders te tellen.

Op de populaire lijn zit geen controleur en daarom is het eenvoudiger om zonder in te checken in te stappen. De helft betaalt dan ook niet voor de tramrit. In oktober gaf het GVB nog aan dat slechts twee procent zonder te betalen zou reizen.

Lees meer
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Wellicht dat het idd 2 procent is, maar de score van de andere lijnen met conducteur en de bussen drukt die percentage omlaag.

Dat er op lijn 5 veel wordt zwartgereden is algemeen bekend. Ook al weten ze dat de bestuurder hun gezien heeft, doet het hun niks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

Het is een grof schandaal, want ze nemen met hun reet de stoelen in van de reiziger die bakken met geld moet neerleggen voor die slakkenservice die lijn vijf verleent!! En de top van het GVB maar tonnen in hun reet stekend!!! Waarom doet de politiek niets tegen deze wanorde en chaos!?! Dat dit kan in Amsterdam!!!!!1!

(Tot zover de gemiddelde reactie op AT5)

Anyway, het is bekend, nu is het tijd om er ook iets aan te gaan doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Tegenwoordig controleren ze ook in burger maar dag mag echt DAGELIJKS gebeuren. Ook bij de metro overigens, waar er (nood)poortjes wagenwijd open blijven staan en het wel een duiventil lijkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50888
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Suus »

De nieuwste trend is om de nooduitgang te gebruiken inderdaad, elke keer als ik hem open zie staan doe ik hem maar dicht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door Alargule »

Bee schreef:En de top van het GVB maar tonnen in hun reet stekend!!!
Toch zou ik dat wel eens willen zien. Van die kerels in pak en vrouwen in mantelpakje die de achterdeur even wagenwijd open zetten om er een of meerdere tonnen in te steken:

Afbeelding

Ouch!
hauptbahnhof
Berichten: 3920
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: De alledaagse eigenaardigheden van het GVB

Bericht door hauptbahnhof »

Bee schreef:De nieuwste trend is om de nooduitgang te gebruiken inderdaad, elke keer als ik hem open zie staan doe ik hem maar dicht...
Is vanaf het begin de trend. Men trapt de eerste de beste poortje in, of het een noodpoortje is of niet. Kan me nog herrineren dat in de begintijd ze bij Reigersbos dacht ik een noodpoortje hebben opengetrapt waardoor het station een paar dagen stroomloos was en in-/uitchecken niet mogelijk was.

Bij het metrostation hier is het tegenwoordig ook supermakkelijk om het noodpoortje te openen. Een simpele lichte duw opent hem. Ik deed hem in het begin ook dicht maar jah, onbegonnen werk enzo... Laat maar gaan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten