Dat foutje kan er inderdaad heel makkelijk insluipen. Ik had zelfs ooit een kaartje uit de toekomst. De chauffeur waar ik het KAN-kaartje (voormalige retourkaartje uit de regio Nijmegen) gekocht had, was op vakantie geweest en net terug en had zijn weeknummer eentje te ver doorgedraaid waardoor ik een stempel van week 32 ipv week 31 had. Theoretisch had ik natuurlijk een half gebruikt kaartje van vorig jaar kunnen hebben. Gelukkig geloofde de chauffeur bij het overstappen mijn verhaal dat ik het toch echt vanochtend gekocht had. "Anders laat je mij je kaartje niet zo duidelijk zien, fraudeurs doen het altijd snel in de hoop dat ik niets merk".Tochjo schreef:Misschien een foutje? In het strippenkaarttijdperk stapte ik ooit eens over met 13 gestempelde strippen, die ik keurig gecontroleerd had op zone, tijd en weekdag. Bleek het weeknummer niet te kloppen. De nieuwe chauffeur maakte er gelukkig geen punt van :)baladid schreef:Andere Vraag: Hoe zit her precies met het weeknummer van de stempels van de machinisten.
Officieel hebben we deze week week 2, maar mijn gisteren gekochte kaartje in de tram/Randstadrail van Loosduinen naar Laan v NOI stond als jaar 2014, als dag "MA", maar als week week 1.
Korte vragen #5
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6238
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Korte vragen #5
"Een touringcar is geen bus"
Re: Korte vragen #5
Vorige week was 30-12-2013, maar wel week 1. Had dus dan al 2014 op mijn kaartje gestaan?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Het licht overigens genuanceerder - er zijn geloof ik vijf of zes categorieën stations, net iets anders dan IC-status of niet.Thom91 schreef:Interne kwestie. Dan dienen ze ook voorzien te zijn van Intercity station beleving en meuk. Dat is onbetaalbaar.Meltrain schreef:Waarom krijgen stations waar alle IC's stoppen (zoals Lelylaan, Deurne t/m Blerick, alles boven Amr enz.) niet gewoon de IC-status? Dat scheelt een hoop overbodige info op de TBP's en T7's.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
De "stopt ook in" gaan er vast nog wel een keer uit ;)
Re: Korte vragen #5
Net als dat de OVC problemen 'er vast ook nog wel een keer uitgaan' ;)
Ok ok, die was te makkelijk.
Ok ok, die was te makkelijk.
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Is dat wel zo? 1 januari valt niet standaard in week 1 volgens mij, heb ook wel een week 53 langs zien komen die dan de laatste paar dagen van december en de eerste van januari bevat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #5
Er zijn ook meerdere standaarden qua weeknummers en niet iedereen gebruikt dezelfde. Dat kan tot hele fijne misverstanden leiden.
Re: Korte vragen #5
De standaard weeknummering loopt meestal tot week 52. Behalve als er in de laatste week meer dagen van het oude jaar in die week vallen dan van het nieuwe jaar. Dan komt men tot een 53. En een weeknummering begint op maandag.Daniel schreef:Is dat wel zo? 1 januari valt niet standaard in week 1 volgens mij, heb ook wel een week 53 langs zien komen die dan de laatste paar dagen van december en de eerste van januari bevat.
Re: Korte vragen #5
:facepalm: Alsof een reiziger dat iets boeit.webguy schreef:Het licht overigens genuanceerder - er zijn geloof ik vijf of zes categorieën stations, net iets anders dan IC-status of niet.Thom91 schreef:Interne kwestie. Dan dienen ze ook voorzien te zijn van Intercity station beleving en meuk. Dat is onbetaalbaar.Meltrain schreef:Waarom krijgen stations waar alle IC's stoppen (zoals Lelylaan, Deurne t/m Blerick, alles boven Amr enz.) niet gewoon de IC-status? Dat scheelt een hoop overbodige info op de TBP's en T7's.
Daarbij heeft Rtb evenveel faciliteiten als Lelylaan, maar wel een IC-status.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Ik bedoelde er mee te zeggen dat je het "IC-Status" kan noemen, maar dat heeft dus niks te maken met of een station wel/niet op de TBP als afwijkend stopgedrag wordt genoemd. Het station heeft een bepaald type, en de dienstregeling daaromheen verandert. De regels waarop een station wordt genoemd zijn lang en ingewikkeld...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Over "IC-status" gesproken, ik zie nu dat ze in dienstregeling 2014 de status van Duivendrecht hebben aangepast. Het is nu geen IC-station meer voor wat betreft de vertrekstaten. (Ik heb nog niet gecontroleerd of dit ook zo is op de TBP's)
De Utrechtse vertrekstaat is dus eindelijk verlost van "stopt niet in Duivendrecht" achter elke IC richting Asd. *O*
In plaats daarvan heeft Schiphol nu achter elke IC richting Dvd de tekst "stopt ook in/also calls at Duivendrecht". -o-
De Utrechtse vertrekstaat is dus eindelijk verlost van "stopt niet in Duivendrecht" achter elke IC richting Asd. *O*
In plaats daarvan heeft Schiphol nu achter elke IC richting Dvd de tekst "stopt ook in/also calls at Duivendrecht". -o-
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen #5
Ik vind het concept van IC-status maar een beetje mal. Waarom schaffen we dat niet af? Het is voor de reiziger niet bepaald duidelijk in ieder geval.
Wat mij betreft: stoppen de meeste ICs wél op een station, dan moet bij ICs die dat niet doen dit feitje even expliciet gemeld worden en stoppen de meeste ICs er niet moet bij ICs die dat wel doen het ook even aangegeven worden (al dan niet door het gewoon te noemen in de opsomming van stationsnamen ipv expliciete knipperende mededeling).
Wat dat betreft is "IC-station" een raar relikwie van vergane tijden.
Wat mij betreft: stoppen de meeste ICs wél op een station, dan moet bij ICs die dat niet doen dit feitje even expliciet gemeld worden en stoppen de meeste ICs er niet moet bij ICs die dat wel doen het ook even aangegeven worden (al dan niet door het gewoon te noemen in de opsomming van stationsnamen ipv expliciete knipperende mededeling).
Wat dat betreft is "IC-station" een raar relikwie van vergane tijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
@Reisthijs: Dat betekend dus eerder dat de vertrekstaten in lijn zijn gebracht met de TBPs. Immers toonden die te Utrecht al nooit iets over Duivendrecht, maar staat op bv. Amersfoort al jaren bij elke IC naar Schiphol "Stopt ook in Duivendrecht" op de TBP.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen #5
Intern enorm belangrijk, zoals blijkt uit de post van Webguy.marlies schreef:Ik vind het concept van IC-status maar een beetje mal. Waarom schaffen we dat niet af? Het is voor de reiziger niet bepaald duidelijk in ieder geval.
Wat mij betreft: stoppen de meeste ICs wél op een station, dan moet bij ICs die dat niet doen dit feitje even expliciet gemeld worden en stoppen de meeste ICs er niet moet bij ICs die dat wel doen het ook even aangegeven worden (al dan niet door het gewoon te noemen in de opsomming van stationsnamen ipv expliciete knipperende mededeling).
Wat dat betreft is "IC-station" een raar relikwie van vergane tijden.
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen #5
Snap ik, maar hoeft het niet te zijn. Sowieso hoef je niet aan de buitenwereld te laten merken welke stations wel/niet intern die status hebben. Of noem het dan "Belangrijk bestemmings- of overstapstation" ofzo.
Re: Korte vragen #5
Ik vroeg met het al af, wist namelijk nergens vanaf. Tekst van de NS site zegt dit:Thom91 schreef:Is het tegenwoordig verplicht? Hebben ze ook stiekem ingevoerd.Bee schreef:Volgens http://studentenreisproduct.nl/reizen/i ... ecken.aspx moet je altijd in- en uitchecken tenzij je naar het buitenland reist.
Meereiskorting mag nog wel met papieren kaartjes, maar onduidelijk is nog voor hoe lang.
Volgens mij niet verplicht, maar wordt het overal gebracht als of het verplicht is.Wanneer moet ik in- en uitchecken?
ALTIJD*.
In je vrij reizen periode reis je gratis. Er wordt dan geen saldo afgeschreven. Toch is in- én uitchecken nodig; dan heb je altijd een geldig vervoerbewijs.
In de kortingsuren reis je met 40% korting. Ook dan check je in- én uit. Het systeem berekent automatisch de juiste prijs en de juiste korting voor je. Om in de kortingsuren te reizen moet je dus wel saldo op je kaart hebben staan. Minimaal € 10. Er wordt bij inchecken € 10 afgeschreven van je saldo en bij uitchecken verrekend met het rittarief (je krijgt dus geld teruggestort als de ritprijs lager ligt dan € 10).
In de overige reisuren betaal je de normale prijs. Ook dan is in- én uitchecken nodig. Zorg voor voldoende saldo op je kaart. Minimaal € 10. Er wordt bij inchecken € 10 afgeschreven van je saldo en bij uitchecken verrekend met het rittarief (je krijgt dus geld teruggestort als de ritprijs lager ligt dan € 10).
* Uitzondering: je checkt niet in of uit als je met een papieren vervoerbewijs reist tijdens de kortingsuren. NS adviseert dit te doen wanneer je de grens overgaat. Check in dit specifieke geval niet in of uit.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
"IC-status", voor zover dat al daadwerkelijk bestaat, is niet belangrijk. Dat is puur een dienstregelingstechnisch verhaal.Thom91 schreef:Intern enorm belangrijk, zoals blijkt uit de post van Webguy.
De klasse van een station is wel belangrijk: Prorail heeft stations ingedeeld klassen, aan het stoppen in een station hangt een bepaald prijskaartje afhankelijk van de stationsklasse. (kathedraal, mega, plus, basis, halte)
Dit heeft alleen niets te maken met het feit of er toevallig een treinserie stopt die toevallig (volgens NS-logica) een IC genoemd wordt.
We hebben het nu over de IC-status in de reisinformatie: wat communiceren we naar de reiziger toe.
(Ook zoiets, er schijnt nu tussen Vlissingen en Roosendaal geen enkel IC-station meer te liggen... http://www.ns.nl/vertrekstaten/vs0.pdf )
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen #5
Volledig mee eens. Als reiziger word ik gewoon kriebelig van al die overbodige extra info op de schermen en vertrekstaten.marlies schreef:Snap ik, maar hoeft het niet te zijn. Sowieso hoef je niet aan de buitenwereld te laten merken welke stations wel/niet intern die status hebben. Of noem het dan "Belangrijk bestemmings- of overstapstation" ofzo.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
NS hanteert de volgende stationstypes:
* Stoptreinstation (282 stations)
* knooppunt stoptreinstation (43)
* knooppunt intercitystation (41)
* intercitystation (15)
* sneltreinstation (7)
* megastation (5)
* knooppunt sneltreinstation (5)
* facultatief station (9)
De megastations zijn Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal,Leiden Centraal, Rotterdam Centraal, Utrecht Centraal en Schiphol. Facultatieve stations zijn een beetje gek, het zijn stations als Heerenveen IJsstation of Leeuwarden Achter de Hoven.
Deze stationstypes komen terug in de reisinfo. En het is hier geloof ik al vaker uitgelegd: als een station eenmaal als type 'intercitystation' in het systeem staat zal voor elke intercity die er niet stopt een melding op de TBP komen, en andersom zal (wanneer een IC op een stoptreinstation stopt) er een 'Stopt ook in...' melding op te TBP's komen. Bij stations als Duivendrecht lijkt dat misschien gek, maar je kunt maar één type per station instellen en er wordt geen onderscheid tussen hoog en laag gemaakt.
* Stoptreinstation (282 stations)
* knooppunt stoptreinstation (43)
* knooppunt intercitystation (41)
* intercitystation (15)
* sneltreinstation (7)
* megastation (5)
* knooppunt sneltreinstation (5)
* facultatief station (9)
De megastations zijn Amsterdam Centraal, Den Haag Centraal,
Deze stationstypes komen terug in de reisinfo. En het is hier geloof ik al vaker uitgelegd: als een station eenmaal als type 'intercitystation' in het systeem staat zal voor elke intercity die er niet stopt een melding op de TBP komen, en andersom zal (wanneer een IC op een stoptreinstation stopt) er een 'Stopt ook in...' melding op te TBP's komen. Bij stations als Duivendrecht lijkt dat misschien gek, maar je kunt maar één type per station instellen en er wordt geen onderscheid tussen hoog en laag gemaakt.
Ja, maar hoe moet je als onervaren reiziger weten dat de intercity naar Leiden (vanuit Utrecht) wel in Woerden stopt en de intercity naar Gouda niet? Het zijn allebei intercity's tenslotte. Die meldingen lijken wel overbodig, maar ik kan me het nut wel voorstellen.Meltrain schreef:Volledig mee eens. Als reiziger word ik gewoon keiebelig van al die overbodige extra info op de schermen en vertrekstaten.marlies schreef:Snap ik, maar hoeft het niet te zijn. Sowieso hoef je niet aan de buitenwereld te laten merken welke stations wel/niet intern die status hebben. Of noem het dan "Belangrijk bestemmings- of overstapstation" ofzo.
Re: Korte vragen #5
[Mierenneukermodus]Jij meldt zes stations als mega terwijl NS er vijf kent?[/mierenneukermodus]
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Oeps, scherp. Leiden hoort er niet bij.
Re: Korte vragen #5
Vindt het gek dat Zwolle of Arnhem er niet onder valt. Maar dat zal wel aan mij liggen. :)
Thanks iig.
Thanks iig.
Komt wel goed schatje.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen #5
Ja, is een beetje arbitrair inderdaad. In de stationslijst die ik op http://blog.rijdendetreinen.nl/2014/01/ ... uari-2014/ heb neergezet kun je per station het type zien dat NS hanteert.
Re: Korte vragen #5
Waarschuwing: Het is een beetje een warrig verhaal geworden, excuses daar voor. Tis laat en ik moet nodig naar m'n bedje ;)
De link tussen de status van een station en wat er aan reisinformatie wordt getoond hoeft er niet perse te zijn. In ieder geval niet op de manier zoals 'ie er nu is. Duivendrecht is inderdaad een goed voorbeeld van waarom die aanpak verre van ideaal is.
En wat betreft je voorbeeld van Woerden. In de huidige situatie is dit de vertrekstaat: http://www.ns.nl/vertrekstaten/ut7.pdf
Staat heel mooi "Intercity´s stoppen alleen op de met (IC) aangegeven stations". Uitzonderingen kunnen voorkomen, dus dat het niet volledig correct is vergeef ik ze heus wel.
Maar dan kijk je bij de daadwerkelijke ritten zie je constant "Alphen a/d Rijn-Leiden Centraal Intercity, stopt vanaf Woerden op alle stations". Van de vijf stops die die Intercity maakt, zijn er drie (meer dan de helft dus) op stations die op het kaartje géén IC-logo hebben omdat ze nu eenmaal die status niet hebben.
Dat kan echt wel beter. Ik noem maar wat, dat ik zo on the spot bedenk, in plaats van icoontjes op basis van de status van het station zou een goed begin al zijn om 4 stationsicoontjes te hebben: "Alle ICs stoppen hier" (huidig IC logo), "Sommige ICs stoppen hier" (geinverteerd IC-logo), "Sprinter-station" (gesloten bolletje) en "Niet alle sprinters stoppen hier" (open bolletje). Dan kan je al veel beter aan het kaartje zien waar je naar moet kijken om een trein te vinden die je naar je bestemming brengt. En als je er langer dan een kwartier over nadenkt valt er ongetwijfeld nog wel iets veel beters te bedenken.
Maar goed, dat zijn vertrekstaten en die zijn er straks niet eens meer.
Andere reisinformatie dan: op TB<n>'s zou ik die info niet tonen, die is alleen relevant als je al weet al weet dat je bestemmingsstation aan die route ligt. Dikke kans dat als je dat weet, je ook wel weet of die trein stopt op het station waar je moet zijn.
De vraag "welke trein moet ik nemen voor station X" is sowieso eentje die een TB7 niet kan beantwoorden, aangezien niet alle tussenstations worden daar tenslotte genoemd. Als je in Amsterdam-Zuid staat kun je niet aan een TB7 zien of je de sprinter naar Almere of naar Hilversum moet hebben voor Bussum Zuid, dus waarom zou je wel áltijd expliciet moeten kunnen zien of je de IC naar Utrecht of naar Amersfoort kunt nemen voor Duivendrecht?
Dus de huidige "via .."-lijst lijkt me afdoende.
Je zou voor ICs bij stations waar niet elke IC stopt kunnen zorgen dat ze sowieso in de verkorte "Via.."-lijst komen, dat lijkt me wel slim, maar daar zou ik de grens trekken. Bij sprinters die een station overslaan zou ik dat dan weer wel expliciet melden, maar da's ook wel een zeldzaamheid.
De expliciete "stopt ook/niet in"-meldingen zou ik bewaren voor situaties waarin een trein afwijkt van wat normaal is voor die treinserie. Dat zijn de échte uitzonderingen en die wil je juist onder de aandacht brengen. Nu krijgen reizigers die opvallende melding ook constant in het "normale" scenario te zien, dat zorgt voor gewenning waarmee je de kans enorm vergroot dat 'ie niet opvalt bij een uitzondering.
Om het samen te vatten: kijken naar 'welk type trein stopt hier en zijn dat alle treinen van dat type' lijkt me veel relevanter voor reisinformatie dan de interne status van een station.
Dat is het punt niet: ik snap dat het niet anders kan omdat het nu op een bepaalde manier (zowel systeem-technisch als organisatorisch) ingericht is. Maar hoe NS/ProRail dat ingericht hebben is geen gegeven, dat hoeft niet perse zo te zijn als het nu is.Geert schreef: Deze stationstypes komen terug in de reisinfo. En het is hier geloof ik al vaker uitgelegd: als een station eenmaal als type 'intercitystation' in het systeem staat zal voor elke intercity die er niet stopt een melding op de TBP komen, en andersom zal (wanneer een IC op een stoptreinstation stopt) er een 'Stopt ook in...' melding op te TBP's komen. Bij stations als Duivendrecht lijkt dat misschien gek, maar je kunt maar één type per station instellen en er wordt geen onderscheid tussen hoog en laag gemaakt.
De link tussen de status van een station en wat er aan reisinformatie wordt getoond hoeft er niet perse te zijn. In ieder geval niet op de manier zoals 'ie er nu is. Duivendrecht is inderdaad een goed voorbeeld van waarom die aanpak verre van ideaal is.
En wat betreft je voorbeeld van Woerden. In de huidige situatie is dit de vertrekstaat: http://www.ns.nl/vertrekstaten/ut7.pdf
Staat heel mooi "Intercity´s stoppen alleen op de met (IC) aangegeven stations". Uitzonderingen kunnen voorkomen, dus dat het niet volledig correct is vergeef ik ze heus wel.
Maar dan kijk je bij de daadwerkelijke ritten zie je constant "Alphen a/d Rijn-Leiden Centraal Intercity, stopt vanaf Woerden op alle stations". Van de vijf stops die die Intercity maakt, zijn er drie (meer dan de helft dus) op stations die op het kaartje géén IC-logo hebben omdat ze nu eenmaal die status niet hebben.
Dat kan echt wel beter. Ik noem maar wat, dat ik zo on the spot bedenk, in plaats van icoontjes op basis van de status van het station zou een goed begin al zijn om 4 stationsicoontjes te hebben: "Alle ICs stoppen hier" (huidig IC logo), "Sommige ICs stoppen hier" (geinverteerd IC-logo), "Sprinter-station" (gesloten bolletje) en "Niet alle sprinters stoppen hier" (open bolletje). Dan kan je al veel beter aan het kaartje zien waar je naar moet kijken om een trein te vinden die je naar je bestemming brengt. En als je er langer dan een kwartier over nadenkt valt er ongetwijfeld nog wel iets veel beters te bedenken.
Maar goed, dat zijn vertrekstaten en die zijn er straks niet eens meer.
Andere reisinformatie dan: op TB<n>'s zou ik die info niet tonen, die is alleen relevant als je al weet al weet dat je bestemmingsstation aan die route ligt. Dikke kans dat als je dat weet, je ook wel weet of die trein stopt op het station waar je moet zijn.
De vraag "welke trein moet ik nemen voor station X" is sowieso eentje die een TB7 niet kan beantwoorden, aangezien niet alle tussenstations worden daar tenslotte genoemd. Als je in Amsterdam-Zuid staat kun je niet aan een TB7 zien of je de sprinter naar Almere of naar Hilversum moet hebben voor Bussum Zuid, dus waarom zou je wel áltijd expliciet moeten kunnen zien of je de IC naar Utrecht of naar Amersfoort kunt nemen voor Duivendrecht?
Dus de huidige "via .."-lijst lijkt me afdoende.
Je zou voor ICs bij stations waar niet elke IC stopt kunnen zorgen dat ze sowieso in de verkorte "Via.."-lijst komen, dat lijkt me wel slim, maar daar zou ik de grens trekken. Bij sprinters die een station overslaan zou ik dat dan weer wel expliciet melden, maar da's ook wel een zeldzaamheid.
De expliciete "stopt ook/niet in"-meldingen zou ik bewaren voor situaties waarin een trein afwijkt van wat normaal is voor die treinserie. Dat zijn de échte uitzonderingen en die wil je juist onder de aandacht brengen. Nu krijgen reizigers die opvallende melding ook constant in het "normale" scenario te zien, dat zorgt voor gewenning waarmee je de kans enorm vergroot dat 'ie niet opvalt bij een uitzondering.
Om het samen te vatten: kijken naar 'welk type trein stopt hier en zijn dat alle treinen van dat type' lijkt me veel relevanter voor reisinformatie dan de interne status van een station.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 157 gasten