Korte vragen #5

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door webguy »

Wat ik dus probeerde te zeggen is dat dat voor de Infoplus borden dus o.a. zo werkt - er zijn nog aantal factoren die meespelen (tijd bijvoorbeeld).
Ik denk dat de vertrekstaten weer een versimpelde logica hebben voor de IC-status, en die hoeft dus niet hetzelfde te zijn.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Korte vragen #5

Bericht door marlies »

Dat zou inderdaad maar zo kunnen :)
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:(Ook zoiets, er schijnt nu tussen Vlissingen en Roosendaal geen enkel IC-station meer te liggen... http://www.ns.nl/vertrekstaten/vs0.pdf )
Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door reisthijs »

Dit was geen klacht over het gekozen dienstregelingsmodel maar een klacht over de knullige manier waarop het wordt gecommuniceerd op de vertrekstaten. Ze hebben alle stations daar de facto intercitystatus gegeven, geef dat dan gewoon duidelijk aan. Stations waar alle IC's stoppen horen een IC-bolletje te hebben.
marlies schreef:Dat kan echt wel beter. Ik noem maar wat, dat ik zo on the spot bedenk, in plaats van icoontjes op basis van de status van het station zou een goed begin al zijn om 4 stationsicoontjes te hebben: "Alle ICs stoppen hier" (huidig IC logo), "Sommige ICs stoppen hier" (geinverteerd IC-logo), "Sprinter-station" (gesloten bolletje) en "Niet alle sprinters stoppen hier" (open bolletje). Dan kan je al veel beter aan het kaartje zien waar je naar moet kijken om een trein te vinden die je naar je bestemming brengt. En als je er langer dan een kwartier over nadenkt valt er ongetwijfeld nog wel iets veel beters te bedenken.
Dat is zo ongeveer het idee dat vroeger achter de vertrekstaten zat.

Waarin een IC-bolletje gewoon betekende: dit is een stop voor alle IC's die vertrekken vanuit het station waar deze vertrekstaat hangt. Waardoor het 'Duivendrecht-probleem' ook niet bestond.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

Nee want het is natuurlijk gewoon een sprinter en eigenlijk had de trein dus sprinter moeten heten. Ding stopt namelijk niet op metropolen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #5

Bericht door Meltrain »

Geert schreef:
Meltrain schreef:
marlies schreef:Snap ik, maar hoeft het niet te zijn. Sowieso hoef je niet aan de buitenwereld te laten merken welke stations wel/niet intern die status hebben. Of noem het dan "Belangrijk bestemmings- of overstapstation" ofzo.
Volledig mee eens. Als reiziger word ik gewoon kriebelig van al die overbodige extra info op de schermen en vertrekstaten.
Ja, maar hoe moet je als onervaren reiziger weten dat de intercity naar Leiden (vanuit Utrecht) wel in Woerden stopt en de intercity naar Gouda niet? Het zijn allebei intercity's tenslotte. Die meldingen lijken wel overbodig, maar ik kan me het nut wel voorstellen.
Dat ben ik volledig met je eens. Voor stations als Woerden, Klp, Db en de stations tussen Ah en Nm (voor de s3600) is het goed dat er extra bij staat dat een IC er stopt. Evenals dat het goed is dat bij de s1900 expliciet vermeld wordt dat hij niet te Sdm en Rtb stopt.
Mijn punt ging dus ook over stations waar alle IC's stoppen. Dan is een extra vermelding totaal overbodig.
Dvd is een apart geval aangezien op Hoog geen IC's stoppen en op Laag alle IC's stoppen. :?

Maar als 'status' zo enorm belangrijk is binnen de NS, kan er dan wel voor gezorgd worden dat de uitzonderingen-die-totaal-geen-uitzonderingen-zijn alsjeblieft van de schermen verdwijnen? :)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Korte vragen #5

Bericht door Frans F »

deadlock schreef: Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.
Hoe gaat NS dat dan doen op andere trajecten buiten de Randstad? In Brabant en Limburg wemelt het van de stations die in de avond en op zondag slecht 1x per uur bedient worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Geert »

Daar zullen dan wel meer treinen rijden lijkt me :)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

In december zal je zien dat er op diverse plekken meer treinen gaan rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door reisthijs »

Op werkdagen tot 20:00 welteverstaan. Daarbuiten mag het een uurdienst blijven.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Korte vragen #5

Bericht door Freek »

Verwacht dus ook niet te veel buiten deze uren, daarbinnen inderdaad een verhoging.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Milco »

Een vraag: als ik vanaf Nijkerk naar Almere wil, dan kan ik met lijn 160 maar ik kan ook via Zeewolde, waar de lijnen 142 en 159 in de middagspits rond hetzelfde tijdstip bij de halte Mast zijn.
- Kan ik aan de chauffeur. An lijn 142 vragen of lijn 159 wil wachten, ook als de 142 wat te laat in Zeewolde is?
- Spreken de chauffeurs van in dit geval de 142 en 159 elkaar rechtstreeks of gaat dit via de CVL?
- Hoe kan ik er in lijn 142 zeker van zijn dat lijn 159 blijft wachten? Als er niet gewacht wordt kan ik een half uur wachten in Zeewolde.
- En hoe lang duurt de periode tussen 'vragen aan chauffeur' en 'antwoord hebben'?

Morgen moet ik weer van Ermelo naar Almere en als ik lijn 205 naar Harderwijk niet red, dan kan ik met lijn 103 naar Nijkerk, maar daar ben ik dan om16.24 uur of 16.54 uur, waarbij lijn 160 pas om 17.02 uur vertrekt en de 142 al om 16.32 uur.

Kan iemand mij even uitleggen hoe dit gaat, een overstap regelen? Hier heb ik dus totaal geen verstand van.

Albast bedankt!
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

Als je zoiets wilt vragen zou ik het in elk geval direct bij het instappen doen, want bij Connexxion gaat dat allemaal via de CVL. En zover ik weet kunnen de chauffeurs alleen een gespreksverzoek indienen en worden ze dan door de CVL teruggebeld, dus dat kan als het druk is wel even duren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

Frans F schreef:
deadlock schreef: Is hier al ettelijke keren uitgelegd. NS moet ieder half uur een trein laten stoppen op alle stations van de hoofdrailnetconcessie vanaf december 2014, aangezien het niet loont om 3 of 4 treinen naar Vlissingen te sturen hebben ze ervoor gekozen om alle treinen te degraderen tot sprinters. Ze hadden ook alle stations intercitystatus kunnen geven.
Hoe gaat NS dat dan doen op andere trajecten buiten de Randstad? In Brabant en Limburg wemelt het van de stations die in de avond en op zondag slecht 1x per uur bedient worden.
De sprinterdienst in Limburg wordt aanbesteed, tussen Leeuwarden en Meppel gaan 4 treinen per uur rijden, vanaf 2021 door naar Zwolle, de rest geen idee maar wat Geert zegt.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:Op werkdagen tot 20:00 welteverstaan. Daarbuiten mag het een uurdienst blijven.
Klopt! Op veel plekken gaat het tot 21:00 trouwens.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #5

Bericht door baladid »

Zaterdag is in NL een werkdag of niet?
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen #5

Bericht door Thom91 »

Nope.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

baladid schreef:Zaterdag is in NL een werkdag of niet?
Dat hangt van je CAO af. Het is geen officiële rustdag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
baladid
Berichten: 1518
Lid geworden op: ma 30 dec 2013, 13:00
Locatie: Sankt Augustin

Re: Korte vragen #5

Bericht door baladid »

Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» ‍‍— Max Goldt
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door deadlock »

baladid schreef:Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.
Ja, dan is het een officiële werkdag.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Milco »

Daniel schreef:Als je zoiets wilt vragen zou ik het in elk geval direct bij het instappen doen, want bij Connexxion gaat dat allemaal via de CVL. En zover ik weet kunnen de chauffeurs alleen een gespreksverzoek indienen en worden ze dan door de CVL teruggebeld, dus dat kan als het druk is wel even duren.
Hmm. Als ik de overstap in Zeewolde haal, dan ben ik om 17.38 uur bij Almere Centrum, maar als die overstap niet geregeld kan worden, dan mag ik daar een half uur wachten en daar heb ik dus geen zin in. Dan maar om 17.52 uur bij Almere Centrum met lijn 160...

Wel bedankt voor je antwoord! Zijn er eigenlijk wel vervoerders waarbij de chauffeurs onderling met elkaar kunnen spreken? Alleen Syntus weet ik...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Korte vragen #5

Bericht door Kevster »

Qbuzz via een omgebouwde 27 MC
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #5

Bericht door dylanwild94 »

de RET,veolia en uit mijn hoofd arriva ook
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Daniel »

Kevster schreef:Qbuzz via een omgebouwde 27 MC
Qbuzz Utrecht lijkt dat weer niet te hebben trouwens. Is me althans nog niet opgevallen tot op heden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #5

Bericht door Suus »

baladid schreef:Ik bedoelde "werkdag in de definitie van de NS". Nee dus blijkbaar.
Nee, zaterdag is geen werkdag als in de context "binnen vijf werkdagen".
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten