Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door marlies »

Frans F schreef:
Meltrain schreef:
Frans F schreef: De "gewone" reiziger beschouwt (buiten de Randstad) daarom alleen de trein nog als openbaar vervoer en ziet de bus als gesloten scholieren/studentenvervoer waar andere reizigers eigenlijk niet welkom zijn.
Dat is wel een heel erge veralgemenisering. :roll:
Het is wel een van de meest voorkomende klachten die wij bij het Reizigersoverleg Brabant krijgen. Veel gewone reizigers voelen zich als oud vuil behandeld worden terwijl zij wel de enige zijn die de hoogste tarieven betalen.
Verdient een student of bejaarde het dan wél om als oud vuil behandeld te worden?

Alleen maar omdat ze wat minder voor hun reis betalen omdat de maatschappij op die manier in hun opleiding investeert of omdat ze hun hele leven gewerkt hebben en nu van een pensioentje rond moeten komen?

Eventuele overlast komt in ieder geval op vrijwel alle lijnen niet door studenten of ouderen. Door middelbare scholieren wellicht, maar die betalen afgezien van een handjevol regios gewoon het volle bedrag, net als jij.

Dat probleem ligt dus bij het feit dat reizigers slecht behandeld worden, ongeacht of een ander er minder voor betaalt.

Bussen zijn nu eenmaal niet erg geschikt om een aparte gesloten afdeling in te richten voor een eerste klasse waar je niet geconfronteerd hoeft te worden met het plebs.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Vind ik wel een beetje kort door de bocht hoor. In de bus over de afsluitdijk vind ik het altijd wel redelijk gezellig. Maar ik ben veruit de oudste daar. Als ik gewoon met de trein reis - zelfs tussen Stavoren en Sneek - zitten er veel meer mensen uit andere leeftijdscategorieen dan 16-25 in het openbaar vervoer ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Ja, de vervoersvraag is 's avonds en in de weekenden echt zo laag... als ik kijk wat er bijvoorbeeld op zondag in Veendam in en uit de trein stapt, dat is echt marginaal.
Er wordt zelfs gesproken over een optie om de trein alleen doordeweeks te laten rijden, is een grote besparing. Zal wel niet gebeuren hoor, maar goed. Het geeft wel richting aan de discussie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Meer glazen huizen bouwen dus. Tijdens serious request reden de treinen voor Sneek al zitvol - op zondagmorgen hé (en vanaf station Sneek Noord met staplaatsen) ;)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ronny
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 05 jan 2014, 17:55

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ronny »

timtrein schreef:Tussen Veendam en Stadskanaal zal in Wildervank gestopt gaan worden.

Het STAR-station ligt ruimtelijk erg ongelukkig. Vrij ver weg van de meeste woningen, geen mogelijkheid voor parkeren, geen mogelijkheid om er bussen te laten komen en je zit de STAR ook nog eens in de weg.
Het Philipsterrein ligt net iets gunstiger voor de bebouwing, vlakbij een knooppunt van wegen alle kanten op, en er is fatsoenlijk ruimte voor parkeren, bussen, fietsen etc. Je kan daarmee het hele bedrijventerrein overeind trekken. Dat de gemeente daar voor wil gaan, kan ik me wel voorstellen, ondanks extra kosten.

Over doortrekking naar Emmen kunnen we kort zijn, dat gaat sowieso niet gebeuren. Je noemt het relatief weinig investering?? Je hebt het over minstens 30 kilometer spoor, vrijwel geheel op een nieuw tracé. Ik denk dat ik met 200 tot 300 miljoen euro nog aan de lage kant zit. De Hanzelijn was een miljard voor 50 kilometer...
Ik woon zelf in de regio en het STAR station ligt helemaal niet zo ongunstig. Wie nu vanuit de kern van Stadskanaal naar Veendam of Groningen gaat , komt redelijk dicht langs deze locatie. Het nut van busverbindingen in de buurt van het station moet niet overdreven worden maar de bussen in noordelijke richting passeren dit station op pakweg 150 meter afstand. Dat kan van de Philipslocatie niet gezegd worden. Zoals gezegd, wat mij betreft ook daar een station maar pas als er doorgereden wordt naar Emmen. De STAR wil in goed overleg wel meewerken. Uiteraard komen die ook voor hun belangen op. Zelf zou ik het niet verkeerd vinden om als STAR de spoorlijn Stadskanaal-Assen gedeeltelijk aan te leggen. Bijvoorbeeld tot Gieten. Een veel aantrekkelijker route met het 'ravijn'. Maar dat is een zijstraatje.
Waarom een waarschijnlijk grotendeels enkelsporig traject door boerenland(bijna) zo duur moet zijn als de Hanzelijn met zijn tunnel, Ijsselbrug en bruggen over de snelwegen A6 en A28 en N50 zou ik niet weten. Bovendien doelde ik op het ontstaan van een nieuwe lange afstandsverbinding door noordoost nederland door het toevoegen van pakweg 25 km spoor.
Nee, goedkoop zal ik het niet noemen maar als je niet in het spoor wilt investeren, doe dat dan ook nergens. Feit is dat de lijn naar Veendam veel meer reizigers getrokken heeft dan verwacht. Dit in tegenstelling tot veel stations elders in het land waar reizigersaantallen zwaar achterbleven bij de verwachtingen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

ronny schreef:
timtrein schreef:Tussen Veendam en Stadskanaal zal in Wildervank gestopt gaan worden.

Het STAR-station ligt ruimtelijk erg ongelukkig. Vrij ver weg van de meeste woningen, geen mogelijkheid voor parkeren, geen mogelijkheid om er bussen te laten komen en je zit de STAR ook nog eens in de weg.
Het Philipsterrein ligt net iets gunstiger voor de bebouwing, vlakbij een knooppunt van wegen alle kanten op, en er is fatsoenlijk ruimte voor parkeren, bussen, fietsen etc. Je kan daarmee het hele bedrijventerrein overeind trekken. Dat de gemeente daar voor wil gaan, kan ik me wel voorstellen, ondanks extra kosten.

Over doortrekking naar Emmen kunnen we kort zijn, dat gaat sowieso niet gebeuren. Je noemt het relatief weinig investering?? Je hebt het over minstens 30 kilometer spoor, vrijwel geheel op een nieuw tracé. Ik denk dat ik met 200 tot 300 miljoen euro nog aan de lage kant zit. De Hanzelijn was een miljard voor 50 kilometer...
Ik woon zelf in de regio en het STAR station ligt helemaal niet zo ongunstig. Wie nu vanuit de kern van Stadskanaal naar Veendam of Groningen gaat , komt redelijk dicht langs deze locatie. Het nut van busverbindingen in de buurt van het station moet niet overdreven worden maar de bussen in noordelijke richting passeren dit station op pakweg 150 meter afstand. Dat kan van de Philipslocatie niet gezegd worden. Zoals gezegd, wat mij betreft ook daar een station maar pas als er doorgereden wordt naar Emmen. De STAR wil in goed overleg wel meewerken. Uiteraard komen die ook voor hun belangen op. Zelf zou ik het niet verkeerd vinden om als STAR de spoorlijn Stadskanaal-Assen gedeeltelijk aan te leggen. Bijvoorbeeld tot Gieten. Een veel aantrekkelijker route met het 'ravijn'. Maar dat is een zijstraatje.
Waarom een waarschijnlijk grotendeels enkelsporig traject door boerenland(bijna) zo duur moet zijn als de Hanzelijn met zijn tunnel, Ijsselbrug en bruggen over de snelwegen A6 en A28 en N50 zou ik niet weten. Bovendien doelde ik op het ontstaan van een nieuwe lange afstandsverbinding door noordoost nederland door het toevoegen van pakweg 25 km spoor.
Nee, goedkoop zal ik het niet noemen maar als je niet in het spoor wilt investeren, doe dat dan ook nergens. Feit is dat de lijn naar Veendam veel meer reizigers getrokken heeft dan verwacht. Dit in tegenstelling tot veel stations elders in het land waar reizigersaantallen zwaar achterbleven bij de verwachtingen.
Kan dat komen, omdat gewoon alle mogelijke concurrerende lijnen zijn geschrapt? De Qliner tussen Veendam en Groningen reed 4 tot 6x/uur en is compleet geschrapt. Dan krijg je dat mensen die trein in moeten. Vanuit de Pekela's en Bareveld wordt nu wel overgestapt op de trein, omdat er gewoon geen andere optie is.

Dit is iets wat in de meeste stations niet gebeurd is. Daar zijn deels die andere lijnen blijven rijden.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Natuurlijk is het schrappen van vrijwel alle alternatieve bussen een reden dat de Veendamse trein de nodige reizigers trekt. Zo gunstig ligt het station an sich niet.

@Ronny, een station zonder fatsoenlijke OV-overstapmogelijkheid en zonder parkeergelegenheid is zinloos. Je zit nog veel verder van het centrum dan in Veendam. Bij het Philipsterrein kun je een mooie knoop maken met de diverse buslijnen (73, 302, 24, 28) die daar toch vrijwel allemaal al vlak langs komen. Je komt dan tevens langs het centrum en de woonwijken.

Qua aanlegkosten maakt het nauwelijks uit of je een tracé enkel- of dubbelsporig uitvoert (sterker nog, je zal sowieso dubbelsporig-voorbereid zijn). En boerenland betekent niet dat je gewoon maar kan gaan bouwen. De ondergrond is niet geweldig, dus je moet eerst een vorm van fundering maken. Verder zal je allicht ergens een paar wegen kruisen, waar je voor moet bouwen. Tot slot, de Hanzeboog zat volgens mij niet in de begroting van de Hanzelijn zelf. Was ook maar 58 miljoen euro (de hele Hanzelijn een miljard).

Nog even voor de duidelijkheid: de enige reden dat er hier in het spoor geïnvesteerd wordt, is omdat de Zuiderzeelijn-miljarden op moeten. Rendabel of zinvol is het in geen geval.
Kevster
Berichten: 974
Lid geworden op: di 04 jun 2013, 09:58
Locatie: Groningen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Kevster »

Je kunt je inderdaad afvragen hoe zinvol het doortrekken van de trein naar Stadskanaal is. Enige kans van slagen voor deze lijn die ik zie is het weghalen van de Qliner zoals ook in Veendam is gebeurd, want die is vooralsnog niet veel langzamer dan de trein.

Wat je als argument kan geven is inderdaad dat de Qliner 's avonds niet tussen Groningen en Stadskanaal rijdt. Oke, zit wat in, maar Qliners langer door laten rijden is makkelijker en goedkoper gerealiseerd dan een nieuw spoor. Alleen voor de verbinding Stadskanaal - Veendam - Zuidbroek ga je erop vooruit met de trein. De vraag is alleen hoeveel mensen tussen Stadskanaal en Zuidbroek reizen. En tussen Stadskanaal en Veendam heb je opnieuw de -niet eens zo trage- bus.

Stel dat je het spoor toch gaat aanleggen. Dan zal de Qliner naar Groningen dus verdwijnen maar je krijgt er wel een directe verbinding tussen Veendam en Stadskanaal voor terug, die er nu nog niet is. Ik vraag me alleen af of de markt voor een ov-verbinding tussen beide plaatsen dusdanig zijn dat het loont om treinen te laten rijden. Net als timtrein zegt wordt er alleen maar over deze verbinding gepraat om de Zuiderzeegelden op te maken. Ik denk dat een trein Groningen - Veendam - Stadskanaal er straks minimaal vijftig minuten over doet, want de afstand tussen Veendam en Stadskanaal is nog best groot (zeker als je -ik ga er niet vanuit- de Pekela's nog mee zou nemen). Dat is een tijdswinst van negen minuten op de Qliner. Dat zijn geen wereldcijfers die de aanleg van een dergelijke verbinding lonen. Alleen een directe doortrekking naar Emmen geef ik nog enige kans van slagen, ook al zal die ook niet veel reizigers vanuit Groningen trekken want dan is bijvoorbeeld de auto sneller. Dat geldt overigens ook voor de trein vanuit Stadskanaal. Met als resultaat dat mensen niet voor de trein kiezen, maar voor de auto omdat die sneller is naar Groningen dan welke vorm van OV dan ook. En dat zou jammer zijn.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Skn - Vdm is 14,5 kilometer. Vanaf Skn naar Philips is 3 km.
Philips - Skn - Wdv - Vdm zal een minuut of 20 gaan duren (met twee stops dus inderdaad), schat ik
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

Kevster schreef:Je kunt je inderdaad afvragen hoe zinvol het doortrekken van de trein naar Stadskanaal is. Enige kans van slagen voor deze lijn die ik zie is het weghalen van de Qliner zoals ook in Veendam is gebeurd, want die is vooralsnog niet veel langzamer dan de trein.(1)

De vraag is alleen hoeveel mensen tussen Stadskanaal en Zuidbroek reizen. En tussen Stadskanaal en Veendam heb je opnieuw de -niet eens zo trage- bus.(2)

Ik denk dat een trein Groningen - Veendam - Stadskanaal er straks minimaal vijftig minuten over doet, want de afstand tussen Veendam en Stadskanaal is nog best groot (zeker als je -ik ga er niet vanuit- de Pekela's nog mee zou nemen). (3)

Dat is een tijdswinst van negen minuten op de Qliner. Dat zijn geen wereldcijfers die de aanleg van een dergelijke verbinding lonen. (4)Alleen een directe doortrekking naar Emmen geef ik nog enige kans van slagen, (5).
Ik reageer even op een aantal stellingen van je die ik alles behalve correct vind.

(1) als voortraject om te kijken oefenen trein uitkan is de frequentie van de Qliners tussen Veendam en Groningen een aantal jaren fors geweest. Vergelijkbaar met 312 op Stadskanaal nu. Wat goed werkt én dit soort lijntjes haalt toch een aardig rendement vergelijk met naar Delfzijl en Roodeschool die eigenlijk al veel eerder rustig worden dan naar Veendam.

(2) van station Veendam naar (bus)station Stadskanaal op woensdagmorgen om 10:10 in 52 minuten met 1 overstap als snelste verbinding op die dag kan ik nou niet snel noemen...of heb ik daar weer andere ideeën bij?

(3) ik ga er vanuit dat het spoor in nuchtere toestand wordt aangelegd ik zie tussen Stadskanaal - Wildervank - Veendam in een strak parcours geen Pekela's. Wel zou ik eens willen weten wat mensen van het volgende traject vinden. (Ontlasten van Star) dat is Veendam, na Wildervanck een bocht richting AG Wildervanckkanaal en dat aanhouden en dan bij Stadskanaal in een soort taludachtig iets over de Atlantislaan, Cerersdorp en onder Musselkanaal kan dan via TerApel naar Emmen(klassiek traject) of over Valthermond - Slenerweg (Waarbij dan een station Emmen Zoo kan ontstaan) vervolgens aansluiten op de wens om vanuit Coevorden/Emmen richting Hoogeveen/Beilen te gaan.

(4) 9 minuten vind ik toch een behoorlijke winst.

(5) en dat terwijl de meeste leden op dit forum voor meer stations zijn!





Deze tekst is getikt op een ipad, tik en typofouten voorbehouden
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

timtrein schreef:Ja, de vervoersvraag is 's avonds en in de weekenden echt zo laag...
Logisch als je je als OV-beleid alleen op scholieren en studenten inricht. Gewone reizigers blijven weg als je bijv. op zondag of in de avond nauwelijks rijdt.
Er wordt zelfs gesproken over een optie om de trein alleen doordeweeks te laten rijden, is een grote besparing.
En waar zit die grote besparing dan? In die ene machinist, die je dan ook nog door een buschauffeur moet vervangen?

Als je echt wilt besparen kun je beter het mes zetten in de vele slechte buslijnen op het Groningse platteland en je meer gaan richten op een beter aanbod op de kansrijke lijnen (trein en hoofdlijnen bus, en dan niet weer parallel gaan rijden). Meer reizigers krijg je pas bij een marktgericht beleid en aanbod.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door busburger »

Frans F schreef:
timtrein schreef:Ja, de vervoersvraag is 's avonds en in de weekenden echt zo laag...
Logisch als je je als OV-beleid alleen op scholieren en studenten inricht. Gewone reizigers blijven weg als je bijv. op zondag of in de avond nauwelijks rijdt.
Er wordt zelfs gesproken over een optie om de trein alleen doordeweeks te laten rijden, is een grote besparing.
En waar zit die grote besparing dan? In die ene machinist, die je dan ook nog door een buschauffeur moet vervangen?

Als je echt wilt besparen kun je beter het mes zetten in de vele slechte buslijnen op het Groningse platteland en je meer gaan richten op een beter aanbod op de kansrijke lijnen (trein en hoofdlijnen bus, en dan niet weer parallel gaan rijden). Meer reizigers krijg je pas bij een marktgericht beleid en aanbod.
Dat laatste wordt nu juist al vele jaren binnen de OV-wereld (vooral het streekvervoer) geprobeerd! Maar omdat daarbij "marktgericht beleid en aanbod" te veel wordt vertaald in "belonen" van de bestaande vervoersstromen en het minachten van het belang van een basisaanbod voor dunnere stromen, heeft dit op veel plekken precies geleid tot het eerste punt waarbij jij terecht een kritische kanttekening plaatst: pure afstemming op scholieren- en studentenstromen en het ontbreken van een redelijke, goed gespreide basisvoorziening op alle dagen overdag en 's avonds, die het OV voor grotere groepen tot een echt reisalternatief zou maken en de autoafhankelijkheid zou beperken. Je moet dus het een doen en het ander niet nalaten. Dat "mes zetten in slechte lijnen" moet beheerst en niet te vergaand gebeuren (blijf een basisaanbod garanderen, eventueel met kleinere bussen, belbussen of "flexbussen" tegen gangbare tarieven, het hoeft dan niet erg veel budgetten op te slokken), maar investeer voor de rest zo veel mogelijk in verbindingen op routes en tijden waarbij je de meeste extra reizigers kunt aantrekken. Eigenlijk vind ik overigens dat Groningen/Drenthe het in dit opzicht nog helemaal zo gek niet doet in vergelijking met sommige andere provincies, al heb ik wel grote twijfels of de realisatie van sommige railideeën in deze provincies tot de meest verstandige geldbesteding zou leiden. Hopelijk zal de wal het schip keren, waar nodig.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

busburger schreef: Dat "mes zetten in slechte lijnen" moet beheerst en niet te vergaand gebeuren (blijf een basisaanbod garanderen, eventueel met kleinere bussen, belbussen of "flexbussen" tegen gangbare tarieven, het hoeft dan niet erg veel budgetten op te slokken), maar investeer voor de rest zo veel mogelijk in verbindingen op routes en tijden waarbij je de meeste extra reizigers kunt aantrekken.
Kleine dorpjes op het platteland blijven bedienen met kleinere bussen, belbussen, etc. levert nauwelijks besparingen op omdat de bottleneck de loonkosten zijn. Kleinere eenheden leveren misschien een besparing op van 30%, maar als je rekent dat je de kosten meestal over maximaal 3 of 4 reizigers moet verdelen blijven de kosten per reiziger torenhoog en vreten deze lijnen budget waar nauwelijks inkomsten tegenover staan. Het is beter dit soort lijnen te vervangen door buurtbussen, wellicht in de scholierenspitsen aangevuld met een paar touringcar-ritten. Dan speel je pas echt geld vrij voor verbetering op kansrijke lijnen. Helaas lijkt dat met personeel, vakbonden en politiek in het noorden onbespreekbaar, terwijl het bijv. Brabant (met meer dan 60 buurtbuslijnen) wel kan.

Overigens pleit ik niet voor een aanbod puur gericht op basis van volle ritten maar op basis van succesvolle lijnen, die dan een volledig 7-daags aanbod zouden moeten krijgen. Nu gaat zelfs op bijv. een van de meest succesvolle Q-liners Groningen-Drachten de laatste bus om kwart voor tien 's avonds en de eerste bus op zondag niet voor 12.00 uur. Dan kom je dus niet verder.

En om terug te gaan naar de discussie over Veendam-Stadskanaal. Daar is de Q-liner Stadskanaal-Groningen totaal geen alternatief voor de trein als die bus zoals nu niet rijdt in de avond, niet in de ochtenduren, niet op zaterdag, niet op zondag en nauwelijks in de schoolvakanties.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Op tijden dat de Qliners nu niet rijden (avonduren en weekend) zijn de alternatieven lijn 28 naar Gieten (overstap naar Assen - Groningen) en lijn 73 naar Bareveld (overstap naar Veendam) - Groningen. Als dat al voldoende is om de bestaande reizigersstromen te bedienen, dan geeft dat wel aan hoe klein die stromen zijn. 301 Veendam had ook in het weekend altijd een uursdienst, idem lijn 10 / 303. Of nieuwe reizigers dat diepe gat voldoende kunnen aanvullen? Ik waag het te betwijfelen. Het zijn hier in de buurt alleen maar spitsstromen.
Nelis
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 22 dec 2013, 17:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Nelis »

Lijn 312 gaat vanaf 5 januari ook in vakanties rijden. Wellicht dat dat ook betekent dat er een verdere uitbreiding gaat komen en misschien dat ie later ook in de weekenden gaat rijden. Ach het is ver denken die trein.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Meltrain »

Frans F schreef:Nu gaat zelfs op bijv. een van de meest succesvolle Q-liners Groningen-Drachten de laatste bus om kwart voor tien 's avonds en de eerste bus op zondag niet voor 12.00 uur. Dan kom je dus niet verder.
Op lijn 304 gaat de laatste rit op alle dagen om 0:09 vanaf Groningen HS en op zondagochtend vertrekt de eerste rit om 8:10 vanaf Drachten, prima tijden dus.
Vermoedelijk kijk jij naar lijn 314, maar die is bedoeld als aanvulling op lijn 304.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

timtrein schreef:Op tijden dat de Qliners nu niet rijden (avonduren en weekend) zijn de alternatieven lijn 28 naar Gieten (overstap naar Assen - Groningen) en lijn 73 naar Bareveld (overstap naar Veendam) - Groningen. Als dat al voldoende is om de bestaande reizigersstromen te bedienen, dan geeft dat wel aan hoe klein die stromen zijn.
Of hoe onaantrekkelijk het huidige aanbod is, het is maar hoe je het bekijkt. Hoeveel mensen vind het een alternatief om heel lang in de bus te gaan zitten en dan ook nog ergens in Gieten of Bareveld te moeten overstappen? Dan ga je nu dus met de auto en straks misschien met een rechtstreekse trein via Veendam. Niet iedereen is zoals wij OV-hobbyist. :')
Het zijn hier in de buurt alleen maar spitsstromen.
Deels is dat natuurlijk een kip-en-ei-probleem. Je moet je product ook ontwikkelen door het aanbod te verbeteren en nieuwe reizigers aan te boren in groepen die nu geen gebruik er van maken. Als over drie jaar een fors deel van het studentenvervoer wegvalt en het aantal scholieren jaar-op-jaar minder wordt door de vergrijzing op het platteland moet je andere groepen reizigers gaan aanboren anders verschrompelt het OV steeds verder en verder. En daar is noch het personeel, noch de reizigers noch de Provincie bij gebaat.
Laatst gewijzigd door Frans F op do 09 jan 2014, 15:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Frans F »

Meltrain schreef: Vermoedelijk kijk jij naar lijn 314, maar die is bedoeld als aanvulling op lijn 304.
Oef, je hebt gelijk. Slecht voorbeeld.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Natuurlijk is het kip-ei, maar het is niet zomaar tot stand gekomen. De vervoersvraag was altijd al zwak, anders was de trein in 1953 niet opgeheven en was ook het busnetwerk niet steeds verder gekrompen (ik heb geen zin/tijd om oude busboekjes te pakken). En je knipt net het deel weg waarin ik meld dat het zelfs extra zwak is vergeleken met andere regio's in de buurt.

Maar met een trein die een (dure!) omweg maakt, in de daluren sowieso maar een uursdienst rijdt, vertrekt vanaf een station dat in elk geval een paar kilometer verderop ligt dan waar de mensen wonen (Noord of Philips) en ook nog eens niet of nauwelijks sneller is dan het huidige OV, ga je in mijn ogen de oorlog niet winnen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

In een notendop: de auto is meestal stukken comfortabeler en sneller. Er zijn op het platteland geen parkeerproblemen en faciliteiten worden gratis voor het publiek aangeboden. Jongeren ouder dan 16 weten niet hoe snel ze moeten verhuizen naar de randstad, of eventueel Groningen / Zwolle en als ze dan terugkomen zijn ze getrouwd en hebben ook meestal wel een eigen auto aangeschaft.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

timtrein schreef:Natuurlijk is het kip-ei, maar het is niet zomaar tot stand gekomen. De vervoersvraag was altijd al zwak, anders was de trein in 1953 niet opgeheven
ONZINSTELLING dit was ivm materieelgebrek! En men is nog steeds bezig om dat weer terug te krijgen.

M
timtrein schreef:aar met een trein die een (dure!) omweg maakt, in de daluren sowieso maar een uursdienst rijdt, vertrekt vanaf een station dat in elk geval een paar kilometer verderop ligt dan waar de mensen wonen (Noord of Philips) en ook nog eens niet of nauwelijks sneller is dan het huidige OV, ga je in mijn ogen de oorlog niet winnen.
Wat een rare aannames doe je hier, de trein naar Delfzijl en Roodeschool hebben zelfs lagere vervoersstromen, dan de busverbindingen op Stadskanaal Groningen/Emmen en die treinen naar Delfzijl en Roodeschool hebben bij mijn weten een half uurs frequentie. Ben benieuwd of je ook een bron hebt voor het door jouw gestelde.

De tijdwinst las ik ergens in dit topic wordt op 9 minuten gezet. Dat vind ik nogal wat.

Misschien kun je je vervoerskundig inzicht wat meer tot zijn/haar(?) recht laten komen door meer met feiten en onderzoek te doen.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door busburger »

Ook het zogenaamde platteland heeft zijn stedelijke centra, inclusief alle problemen van ruimtegebruik en leefbaarheid die een ongebreideld autoverkeer met zich meebrengt. En in Groningen ("stad en ommeland") speelt dat wel heel duidelijk.

Openbaar vervoer is een van de alternatieven, naast natuurlijk fietsgebruik en combinatiemogelijkheden zoals parkeer-en-reis. Gericht investeren in OV-hoofdassen, zowel rail als bus, is daarbij prima, maar toch moet er een zekere spreiding in het aanbod naar tijd èn plaats mogelijk blijven, wil de reiziger zichzelf echt aan het OV kunnen toevertrouwen. Anders kan de auto veelal toch niet gemist worden. "Nee verkopen" tegenover vervoerwensen moet binnen het OV een uitzondering zijn; dat heeft zowel een sociaal als een strategisch aspect.

De kosten van secundaire lijnen moeten ook niet worden overdreven. Ook vanwege de lagere frequenties gaat het daarbij slechts om een beperkt deel van het totale aanbod, vooral in de spits. En ook de vettere lijnen hebben hun zwakkere ritten; een buslijn komt gemiddeld meestal niet boven een bezetting van 10 tot 15 reizigers; dat is een min of meer "natuurlijk" gegeven vanwege het "opbouwen" van bezettingen, tegenspitsrichtingen en statristische spreiding in het aantal reizigers dat je moet verwachten. Alleen maar kleinere bussen inzetten op stille lijnen biedt niet zoveel soelaas, maar als er af en toe helemaal geen reizigers zijn, biedt een belbus (qua exploitatie geïntegreerd in een taxibedrijf) grotere voordelen (er wordt alleen gereden als er reizigers zijn), evenals het combineren van routes. In Groningen en Drenthe doet zich daardoor nu wel het merkwaardige fenomeen voor dat bepaalde lijnen bijvoorbeeld op zaterdag een 2-uurdienst met een vaste kleine bus hebben en op zondag elk uur (bij oproep) een belbus; dat hoeft voor mij nu ook weer niet zo .... De besparingen bij inzet van buurtbussen kunnen nog groter zijn, alleen is inzet van vrijwilligers op avond- en zondagritten minder realistisch, op die uren zou je dan alsnog belbussen kunnen inzetten, hetgeen ARRIVA inderdaad in Gelderland en delen van Zuid-Holland doet. De meerwaarde van een dergelijk "totaalaanbod" van OV wordt mijns inziens in sommige andere provincies onderschat. Groningen en Drenthe doen het overigens, wat dat betreft, best nog wel redelijk, ondanks alle bezuinigingen van de afgelopen jaren.

Maar dat kan alleen zo blijven als je zowel aan de "bovenkant" als aan de "onderkant" van het aanbod verstandig met de schaarse middelen omgaat. Een nieuw stuk spoorlijn is niet te rechtvaardigen als het belangrijkste argument daarvoor luidt dat de bestaande busdiensten in de avond en het weekend zo slecht zijn. Als het busalternatief doordeweeks overdag prima blijkt te voldoen, is dat ook voor de stillere uren een effectieve oplossing. Maar we moeten ook een beetje van dat bus-versus-raildenken af: de technieken groeien naar elkaar toe.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Het belangrijkste is dat qua reistijd en comfort de trein vergelijkbaar is met de auto - als je in de buurt van een station woont en gewoon naar het centrum van een grote stad toe wilt. Een spoorlijn is recht en strak aan gelegd en het materieel deelt zijn route niet met andere voertuigen. Het geld dat je aan een treinkaartje kwijt bent zal je ook kwijt zijn aan een parkeergarage, en zelfs in Leeuwarden (merkte ik vorige week vrijdag) heb je wel eens dat alle parkeerterreinen vol zijn.
Busvervoer is alleen leuk voor mensen die zin hebben in een toeristische route op het platteland vol hindernissen, rondjes bejaardentehuizen en je wordt bij elke verkeersdrempel zo'n beetje dwars door het plafond heen geschud. Daarnaast is de gemiddelde snelheid meestal aanzienlijk lager dan bij railgebonden vervoer.

Om plattelandsdorpjes leefbaar te houden zie ik het meest in gesubsidieerd taxivervoer, feitelijk het model dat nu in Friesland grotendeels bestaat. Je kunt deze prima van en naar treinstations laten rijden.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door busburger »

Met wat Vinny over busvervoer schrijft, bevestigt hij dat de slotzin uit mijn vorige bijdrage ook op hemzelf van toepassing is. Je kunt bussen namelijk ook heel anders inzetten, als goed openbaar-vervoer met "treinachtige" eigenschappen om in verbindingen waarvoor railvervoer onverantwoorde investeringen zou vergen, alsnog op een (bijna) even goede manier te voorzien. Soms zelfs beter, want je bent flexibeler in je routekeuze en kunt daardoor dichter bij de herkomsten en bestemmingen van de meerderheid van de reizigers komen. Daarnaast kan het wel eens goed uitkomen, aan het begin of aan het eind van zo'n snelle buslijn nog een ontsluitend stukje, met misschien een beetje meer kronkels, toe te voegen om nog meer reizigers goed te bedienen. Inclusief het voor- en natransport is de trein soms NIET sneller dan de bus. En gemeenten die bussen op hun weg met drempels pesten, moeten onmiddellijk op een zwarte lijst. Rondom Stadskanaal weet ik het nog niet zo zeker, daarvoor ken ik de situatie onvoldoende, maar de kritische vraag of we onze schaarse OV-gelden niet effectiever kunnen besteden dan aan een nieuwe treinverbinding, lijkt mij gerechtvaardigd.

Het Friese Opstapper-systeem vind ook ik inmiddels een heel fatsoenlijke oplossing voor de bediening van kleine kernen, nu er met de nieuwe dienstregeling een aantal verbeteringen is aangebracht (redelijker tarief, logischer lijnen; misschien niet toevallig dat het nu wat meer is gaan lijken op het door ARRIVA in diverse andere provincies tot behoorlijke tevredenheid ingevoerde belbussysteem). Maar het is niet zo dat deze lijnen alleen maar verbindingen (zouden moeten) geven met treinstations; er wordt (natuurlijk) ook van en naar diverse knooppunten van (snelle) buslijnen gereden.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Wat feiten dan voor de liefhebber.

- De rijtijd van de Qliner vanaf de halte Stationsbrug (dat is bij het huidige station Stadskanaal) naar Groningen of v.v. is 45 minuten (een enkele spitsrit enkele minuten langer). De rijtijd van de trein Groningen-Veendam is 30 minuten. Daarvan is Zuidbroek-Veendam (7,5 km) 7 minuten. Tellen we Veendam-Stadskanaal daarbij op (14,8 km oftewel twee keer zo lang), dan zal dat 2x7=14 minuten rijtijd zijn, plus een minuut voor de stop in Wildervank, kom ik uit op 45 minuten. Dus de rijtijd is gelijk. Daar hoef je het an sich dus niet voor te doen.
Op momenten dat de Qliner niet rijdt (late avond, weekenden) is het via Gieten 54 minuten en 61 minuten met lijn 73.

- De trein Stadskanaal is in 1953 niet opgeheven wegens materieelgebrek maar gewoon vanwege de kosten. Zie o.a. de NOLS-site. Het is ook niet logisch, als ze de lijn hadden willen blijven exploiteren dan waren ze klaar geweest met drie of vier Blauwe Engelen extra bestellen.

- Er is al diverse malen gesproken over het opheffen van de lijn naar Roodeschool (vanaf Winsum), net als Almelo-Mariënberg en Sneek-Stavoren stond die altijd met stip bovenaan de lijst met onrendabele spoorlijnen. Het mag haast een wonder heten dat dat nooit gebeurd is, waarschijnlijk omdat er nog wat goederenvervoer reed en de Eemshaven (+spoorlijn) ook al in de planning zat. Du dat als vergelijkingsmateriaal gebruiken is heel wankel.

- Treinreis Gn-Vdm is 5,80, tel ik daar 15 tariefkilometers bij op (da's ongeveer 2,30, tarieven 2014 kan ik zo gauw niet vinden) dan zit je op 7,90. De bus is 7,55. Dat verschil is kleiner dan ik dacht, dat zal ermee te maken hebben dat de bustarieven de laatste drie jaar echt heel fors zijn gestegen. Abonnementen en kortingen ga ik niet uitzoeken, als iemand daar zin in heeft, veel plezier ;)

- In de onderzoeken wordt gesproken over een mogelijke uursdienst in de daluren, als kostenbesparing. Daarbij moet je dan denken aan het tijdvak ruwweg 9.30-14.30 en na 18.30. Op zaterdag is die kans ook aanwezig, zondag rijdt overal natuurlijk een uursdienst.

- Wat een belangrijk argument is dat vaak gemist wordt, is dat Stadskanaal en Veendam niet goed te vergelijken zijn. Veendam is vooral een woonplaats, die qua werk en voorzieningen behoorlijk op Groningen is gericht. Stadskanaal is veel meer een plaats op zich (met meer en uitgebreidere voorzieningen als hotel, bioscoop, ziekenhuis, meer winkels etc.) en _vervult_ ook een regiofunctie voor omliggende kleinere plaatsen. Daardoor is er een veel minder massale trek naar "de grote stad" Groningen. Je zien dat Stadskanaal zeker niet alleen op Groningen is gericht, maar ook op Emmen, Assen (en in mindere mate Winschoten en bijvoorbeeld Borger). Dus áls je al wat gaat doen, dan moet je het ook gelijk goed doen en de lijn naar Emmen doortrekken. Anders is het een dood eind waar héél veel geld in gaat voor zeer weinig rendement. Daar is ons geld heden ten dage veel te schaars voor.

- Busburger, hierboven beschrijf je eigenlijk vrijwel letterlijk de Qliner :) (lijn 302 naar Assen en 312 naar Groningen).
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten