Foto's op de Wiki

Hier kunnen vragen worden gesteld of discussies worden gehouden over de wiki. Inhoudelijke wijzigingen kunnen in de wiki zelf gemaakt worden.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Ardan »

Ik heb een vraagje... ik zie dat een aantal mensen bezig zijn foto's te verkleinen van een breedte van 290 pixels naar 250. Zelf zet ik ze altijd op 290, omdat dit even breed is als de infobox, waar ze recht onder staan. Persoonlijk vind ik dit er wat strakker uitzien. Maar wordt 250 de nieuwe standaard, of zijn de aanpassingen slechts een kwestie van smaak? Dan kan ik er rekening mee houden.
Ik doe ook maar wat
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Etienne »

Ardan schreef:Ik heb een vraagje... ik zie dat een aantal mensen bezig zijn foto's te verkleinen van een breedte van 290 pixels naar 250. Zelf zet ik ze altijd op 290, omdat dit even breed is als de infobox, waar ze recht onder staan. Persoonlijk vind ik dit er wat strakker uitzien. Maar wordt 250 de nieuwe standaard, of zijn de aanpassingen slechts een kwestie van smaak? Dan kan ik er rekening mee houden.
Ik had dat eigenlijk gedaan om de pagina niet uit te laten rekken, want tussen het kopje '' == Dienstregeling 2010 == " en de werkelijke patroontijden zit nu een wit vlak. :wink:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Ardan »

*kick*
Help! Ik wilde een nieuwe foto van de Deventer bussen plaatsen, op de pagina van station Deventer, maar ik ook nu nadat ik een nieuwe versie heb geupload, blijft de oude foto op de pagina zichtbaar. Klik ik echter op die foto, dan komt ineens de nieuwe tevoorschijn! Wat klopt hier niet?
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Suus »

Dat is de cache, is wel op te lossen. Als je de cache van de afbeeldingspagina leegt, worden ook de thumbnails opnieuw aangemaakt. Dat doe je door naar die pagina te gaan, dan op bewerken te klikken, en dan in de adresbalk &action=edit te vervangen door &action=purge en dan even op enter rammen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Ardan »

Klinkt allemaal hartstikke abracadabra, maar ik zal het proberen. Wij danken u! :)

Edit: gefikst! :)
Ik doe ook maar wat
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door wouter15 »

Mogen de plaatjes hier op de wiki eigenlijk ook op commons gebruikt worden?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door fogeltje »

Zal eenzelfde verhaal zijn als met wiki artikelen op Wikipedia. Wat is de licentie van commons? Mag dat herbruikt worden voor commerciële doeleinden? Dan sowieso niet. En anders moet er minstens wel een bronverwijzing staan (denk ik).
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door wouter15 »

De licentie van deze wiki is Creative Commons BY-NC 3.0 NL. Betekend dat dan ook dat bijv. http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Besta ... splein.JPG ook valt onder die licentie valt ookal staat er geen licentie op de bestandspagina?
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door fogeltje »

Ik denk het wel. Ik ben niet zo thuis in licenties verder, staat die specifieke licentie commercieel hergebruik toe?

Bij nader inzien, als ik in het andere topic kijk, dan lijkt dit dezelfde licentie als onze wiki. Dingen van onze wiki op commons zetten zou dan, mits de bron vermeld wordt, mogen, denk ik.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Daniel »

Onze licentie bevat NC wat staat voor non-commercial dus die staat geen commercieel gebruik toe. Ik zie op commons dat ze daar eenzelfde licentiebox onder de afbeelding hebben als bij ons, dus dat lijkt wel compatibel te zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door fogeltje »

Daniel schreef:Onze licentie bevat NC wat staat voor non-commercial dus die staat geen commercieel gebruik toe. Ik zie op commons dat ze daar eenzelfde licentiebox onder de afbeelding hebben als bij ons, dus dat lijkt wel compatibel te zijn.
Ik las verkeerd, ik dacht dat wouter zei dat de licentie op commons was wat hij schreef. Maar het blijkt dus uiteindelijk die van commons te zijn.
"Een touringcar is geen bus"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door wouter15 »

fogeltje schreef:
Daniel schreef:Onze licentie bevat NC wat staat voor non-commercial dus die staat geen commercieel gebruik toe. Ik zie op commons dat ze daar eenzelfde licentiebox onder de afbeelding hebben als bij ons, dus dat lijkt wel compatibel te zijn.
Ik las verkeerd, ik dacht dat wouter zei dat de licentie op commons was wat hij schreef. Maar het blijkt dus uiteindelijk die van commons te zijn.
Ik bedoelde de licentie van deze wiki. Maar even voor de duidelijkheid: Alle plaatjes op deze wiki vallen onder de licentie van de wiki en mogen wel op commons gebruikt worden. Klopt dit?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Daniel »

Plaatjes op onze wiki vallen onder de licentie van de wiki, tenzij er een andere licentie onder de afbeelding staat op de afbeeldingspagina.
Als je ze gebruikt op Commons vergeet dan dus niet daar de juiste licentie te selecteren, zodat die daar hetzelfde blijft als op onze wiki.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Ardan »

Hee, iets heel anders.. hoe verwijder je foto's? Ik heb deze eerst perongeluk onder de cameranaam opgeslagen: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Bestand:SAM_0248.jpg , daarna alsnog onder de eigenlijke naam, dus deze kan weg.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Geert »

Even doorgeven aan een beheerder is het gemakkelijkste denk ik. Ik heb de foto voor je verwijderd.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Etienne »

Laat mij dan even doorgaan op dit topic.

In de Verwijdercategorie heb ik een onnoemelijke hoeveelheid foto's geplaatst die niet meer gebruikt worden en in de loop der jaren vervangen zijn door een betere etc.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door fogeltje »

Waarom moeten ze weg? Veel beter vind ik om ze gewoon te gaan gebruiken. Als je een foto in een infobox vervangt, dan kan de rest misschien nog in een galerij. Bovendien is "beter" soms subjectief. Ik denk dat je per foto gewoon moet gaan beoordelen of het "goed genoeg" is en kijken of de pagina waar het op kan niet misschien al teveel heeft.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Meltrain »

Letterlijk gezien heb je zo te zien de overlegpagina's in de verwijdercategorie gezet. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door wouter15 »

Het viel me op dat een behoorlijk aantal plaatjes op de wiki geen licentie hebben. Is het niet een idee dat die plaatjes alsnog een licentie krijgen? In theorie kan het nu namelijk zo zijn dat op alle plaatjes copyright rust.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Geert »

Als er niet specifiek een licentie ingesteld is dan is de standaard Creative Commons licentie van toepassing die ook voor de teksten geldt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Suus »

Bij lijnnetkaarten die ik van Wikipedia heb overgenomen heb ik om copyrighttechnische redenen een licentiebanner geplaatst (al is de licentie vaak identiek). De rest is eigenlijk altijd uniek materiaal voor deze site.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door wouter15 »

Geert schreef:Als er niet specifiek een licentie ingesteld is dan is de standaard Creative Commons licentie van toepassing die ook voor de teksten geldt.
Welke CC licentie is het dan? Je hebt namelijk Naamsvermelding (Gelijke delen) 2.5 (3.0)
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Suus »

Staat onderaan, volgens mij CC BY-SA 3.0.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Geert »

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Foto's op de Wiki

Bericht door Wubbo »

fogeltje schreef:Waarom moeten ze weg? Veel beter vind ik om ze gewoon te gaan gebruiken. Als je een foto in een infobox vervangt, dan kan de rest misschien nog in een galerij. Bovendien is "beter" soms subjectief. Ik denk dat je per foto gewoon moet gaan beoordelen of het "goed genoeg" is en kijken of de pagina waar het op kan niet misschien al teveel heeft.
Omdat verwijderen van pagina's (ook van foto's) allemaal handwerk is: wat doen we met al deze foto's? Ze staan mij op zich niet in de weg, maar ik weet niet wat anderen er van vinden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten