Parallelle buslijnen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Parallelle buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Na aanleiding van de discussie over de bezuinigingen op buslijnen in buslijnen, wil ik discussieren over buslijnen die parallel liggen met het spoor. Wat is het nut van de buslijn tussen Leeuwarden en Heerenveen? En is het niet efficienter om een station in Bathmen te openen om zo buslijn 160 Deventer-Holten te elimineren? Spuug uw gal maar.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Klaasje »

Vaak is het inderdaad goedkoper om een extra stationnetje te hebben dan dat er een complete buslijn rijdt. Het lijkt op het eerste gezicht dan vreemd dat er geen station is en wel een bus rijdt. Echter zit er vaak wat meer achter en ligt het allemaal wat genuanceerder.

In de eerste plaats is er het verschil wie er voor wat verantwoordelijk is. De bediening van het dorp is de verantwoordelijkheid voor de provincie daar er geen trein stopt. De provincie krijgt daar een zak geld voor van het rijk. Voor de spoorvervoerder en prorail kost een extra stop geld. Het station moet onderhouden worden, er worden extra energiekosten gemaakt, treinen en personeel zijn langer onderweg en ga zo nog maar even door. Onder de streep is het voor de spoorvervoerder niet interessant om te stoppen omdat de reizigers die instappen niet een beetje maar veel minder opbrengsten genereren dan ze aan kosten veroorzaken. Aangezien de spoorvervoerder de bus niet hoeft te betalen en het ze ook niet verplicht wordt hebben ze ook geen enkele prikkel om wel te stoppen tenzij er een dealtje over geld gemaakt kan worden.

Maar het kan nog iets lastiger zijn. Soms is er te weinig om te stoppen. Een stoptrein zit vaak ingeklemd tussen meerdere intercity's. Als dit het geval is zou de intercity trager gemaakt moeten worden als de stoptrein extra stopt. Het alternatief is dan dat je meer sporen aanlegt zodat ze naast elkaar kunnen rijden over een stuk. Dat is alleen verschrikkelijk duur. Dus, raar maar waar, soms kan extra stoppen niet eens.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

In het geval van Bathmen vind ik dat Apeldoorn-Enschede* aanbesteed moet worden, zodat het makkelijker is om Bathmen te realiseren, want is er is waarschijnlijk sneller materieel nodig dan SGMm om de rijtijden te halen en tussen Deventer en Almelo zitten veel parallele buslijnen (lijn 160 tussen Deventer en Holten, lijn 54 tussen Holten en Rijssen en lijn 80 tussen Rijssen en Almelo) en dus is een visgraatmodel opzetten efficienter.

*Het liefste icm Zwolle-Enschede.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Thom91 »

Wat je ook vaak hebt is dat een bus van en naar knooppunten rijdt, in dit geval Rijssen en Almelo. Daartussen wordt gereden via dorpjes en kleinere gehuchten die geen station kunnen hebben. Hierdoor wordt de mogelijkheid geboden om zowel naar Rijssen als Almelo te reizen en daar over te stappen op de trein. Een buslijn vanuit een knooppunt de middle of nowhere insturen werkt vaak averechts, omdat aan het eind van de lijn de reistijden naar de knoop te lang zijn.
Komt wel goed schatje.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Parallele buslijnen

Bericht door MdJ »

Rijssen is een knooppunt (bussen naar Goor, Holten Nijverdal en Almelo). Naar Nijverdal is het tegenwoordig sneller met de trein via Wierden, maar 1x in de 2 uur (indien de s140 rijdt), geldt deze overstap niet. Ook is de overstap vaak niet haalbaar, doordat een kleine vertraging wordt opgelopen.

Lijn 54 bedient juist de wijken in Rijssen, terwijl lijn 96 een snellere route rijdt. Bij het opheffen van lijn 54 zou je een slechter vervoersproduct in Rijssen krijgen, of je zou lijn 96 (niet wenselijk ivm aansluiting bij het station op de trein en de bussen, evenals richting Nijverdal waar de lijn door zou moeten rijden naar Hellendoorn ivm de kering die dan negatief zou worden)

Lijn 80 bedient dan weer het centrum en de zuidelijke wijken van Wierden. In Wierden rijden - na het opheffen van de bussen Almelo-Hellendoorn via Wierden - geen bussen meer. Reizigers uit Wierden=Zuid zouden een slechter product (lopen/fietsen/taxién naar het station en daar met de trein)

Rijtijden tussen Almelo en Deventer zijn ruim: Tegenwoordig rijdt de s7000 vanaf Wdn in kwartierligging met de s7900, waardoor er best veel speling is tussen Wdn en Aml. Rijtijden Dv-Wdn zijn al jaren hetzelfde. Een extra stop te Bathmen levert dus een kortere stop op te Wdn, dus sneller materieel is niet nodig. (kijk voor de grap eens naar de paar treinen die in Rijssen lang (12 minuten) moeten wachten om ingehaald te worden. Deze treinen komen slechts 1 minuut later aan te Enschede dan de rest van de serie die dus zoveel extra minuten heeft gekregen op Wierden, Almelo en Hengelo om maar in kwartierdienst met de s7900 te rijden)
Bij twijfel: gebruik beton.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Tja, bij het opzetten van het visgraatmodel worden sommige delen van dorpen minder bereikbaar, maar in het verleden is dit ook al gebeurt. Kranenburg (tussen Vorden en Ruurlo) heeft geen enkele bediening meer overgehouden en Beltrum (tussen Ruurlo en Groenlo) heeft slechts bediening door buurtbusjes.

Je hebt nu over de bereikbaarheid van delen van Rijssen en delen van Wierden, maar hoe is de bezetting van lijn 54 (tussen Holten en Rijssen) en van lijn 80 (tussen Rijssen en Almelo), indien deze onder de maat is kunnen de reguliere buslijnen ook vervangen worden door buurtbusjes. En trouwens, de overstap in Rijssen tussen lijn 54 en de sprinter naar Enschede is erg krap, in Holten is deze een stuk ruimer. Mochten er reizigers zijn tussen Zutphen/Almen/Laren en Nijverdal (die verwacht ik nauwelijks), die zullen dan met een extra overstap te Holten te maken krijgen, het is jammer maar helaas. We kunnen niet met iedereen rekening houden.

Je hebt wel gelijk over de s7000, maar vervanging van SGMm door snellere materieel als E-GTW biedt wel meer lucht in de dienstregeling, zeker als deze nog een extra stop in Bathmen moet maken. Het is door Berlijn-IC's toch best een complexe spoorlijn.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Vinny »

Sommige bedieningspatronen zijn historisch zo gegroeid. Station Akkrum en Grou-Jirnsum bijvoorbeeld, dorpen die kleiner zijn dan Staphorst dat geen station meer heeft. De IC Leeuwarden-Zwolle kan natuurlijk de twee Friese stations overslaan maar wel op Staphorst stoppen. Dat kost dan tussen Leeuwarden en Zwolle geen extra reistijd.

Er is wel een parallelle buslijn (28). Die bedient ook omliggende dorpen, alleen rijdt deze alleen door de week overdag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Ardan »

Lijn 160 heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde behalve het bedienen van Bathmen. Tussen Bathmen en Holten ligt eigenlijk niks. Ja, ik ben zelf ooit een keer uitgestapt onderweg omdat ik er naar een camping ging, en een keer naar een spottersplekje, maar verder is er niets daar. Tussen Bathmen en Deventer is de meerwaarde eigenlijk alleen het bedienen van Bathmen-Zuid en als snelbus vanuit Colmschate naar de stad, die ik zelf daarvoor ook heeeeeeel af en toe gebruik als mijn eigen lijn 1 niet rijdt en ik dan naar de Snipperling ga om uit te stappen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:Na aanleiding van de discussie over de bezuinigingen op buslijnen in buslijnen,
Welke discussie en waarin? :?
Erno-BE schreef:In het geval van Bathmen vind ik dat Apeldoorn-Enschede* aanbesteed moet worden, zodat het makkelijker is om Bathmen te realiseren, want is er is waarschijnlijk sneller materieel nodig dan SGMm om de rijtijden te halen en tussen Deventer en Almelo zitten veel parallele buslijnen (lijn 160 tussen Deventer en Holten, lijn 54 tussen Holten en Rijssen en lijn 80 tussen Rijssen en Almelo) en dus is een visgraatmodel opzetten efficienter.

*Het liefste icm Zwolle-Enschede.
Daar is echt geen aanbesteden voor nodig. :?
Laatst gewijzigd door Meltrain op za 11 jan 2014, 20:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Na aanleiding van de discussie over de bezuinigingen op buslijnen in buslijnen,
Welke discussie en waarin? :?
Limburg, nieuwe concessie
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Ardan schreef:Lijn 160 heeft eigenlijk geen enkele meerwaarde behalve het bedienen van Bathmen. Tussen Bathmen en Holten ligt eigenlijk niks. Ja, ik ben zelf ooit een keer uitgestapt onderweg omdat ik er naar een camping ging, en een keer naar een spottersplekje, maar verder is er niets daar. Tussen Bathmen en Deventer is de meerwaarde eigenlijk alleen het bedienen van Bathmen-Zuid en als snelbus vanuit Colmschate naar de stad, die ik zelf daarvoor ook heeeeeeel af en toe gebruik als mijn eigen lijn 1 niet rijdt en ik dan naar de Snipperling ga om uit te stappen.
aangezien in Nederland de kosten vooral personeelskosten dus er moet serieus naar een station in Bathmen gekeken worden.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21346
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Meltrain »

Erno-BE schreef:
Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Na aanleiding van de discussie over de bezuinigingen op buslijnen in buslijnen,
Welke discussie en waarin? :?
Limburg, nieuwe concessie
Had je dat dan niet gelijk wat duidelijker kunnen zeggen? :?
MdJ schreef: Lijn 54 bedient juist de wijken in Rijssen, terwijl lijn 96 een snellere route rijdt.
Eigenlijk is dat vreemd: de lijn vanuit een andere provincie bedient de wijken beter dan de lijn uit die regio.
Betekent dat ook dat reizigers vanuit de wijken niet met een sterabonnement van Syntus kunnen reizen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Meestal zijn abbonomenten in de hele regio geldig. Arriva-abbos zijn ook geldig tussen Borculo en Neede terwijl daar Syntus rijdt, hoe het in Rijssen zit weet ik niet.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Parallele buslijnen

Bericht door MdJ »

Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:
Meltrain schreef:
Erno-BE schreef:Na aanleiding van de discussie over de bezuinigingen op buslijnen in buslijnen,
Welke discussie en waarin? :?
Limburg, nieuwe concessie
Had je dat dan niet gelijk wat duidelijker kunnen zeggen? :?
MdJ schreef: Lijn 54 bedient juist de wijken in Rijssen, terwijl lijn 96 een snellere route rijdt.
Eigenlijk is dat vreemd: de lijn vanuit een andere provincie bedient de wijken beter dan de lijn uit die regio.
Betekent dat ook dat reizigers vanuit de wijken niet met een sterabonnement van Syntus kunnen reizen?
Lijn 54 heeft juist bestaansrecht tussen Holten-Rijssen door in Rijssen een omweg te maken. Hierdoor wordt de bus "onaantrekkelijk" voor de reizigers station Rijssen-station Holten maar ontsluit het juist de wijken van Rijssen. Mede hierdoor (naast een zak geld) is de s7000 2x per uur gaan rijden in het dal (en door naar Enschede)
Bij twijfel: gebruik beton.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Ronald »

Ik vind Maartensdijk (tussen Utrecht en Hilversum) een plaats waar ik eigenlijk een station zou verwachten. Scheelt ook een aantal buslijnen die enkel bestaansrecht hebben van dit dorp. Maar het is niet erg groot, dus een station zal waarschijnlijk de norm van aantal gebruikers niet halen.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Parallele buslijnen

Bericht door busburger »

Nu ik mij vandaag al heb laten verleiden tot een uitvoeriger verhaal over dit onderwerp in het kader van de discussie over de nieuwe concessie Limburg, wil ik er in deze rubriek mee volstaan dat dit soort zaken per situatie en zeer zorgvuldig moeten worden bekeken. Dat blijkt ook al uit een paar andere bijdragen.

De geschiedenis van de afgelopen decennia leert dat er op dit gebied soms maatregelen worden bedacht (waarschijnlijk vanaf een bureau) die niet bevredigend blijken te werken. En zig-zagbeleid komt het OV-gebruik als geheel niet ten goede.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Parallele buslijnen

Bericht door busburger »

Ronald schreef:Ik vind Maartensdijk (tussen Utrecht en Hilversum) een plaats waar ik eigenlijk een station zou verwachten. Scheelt ook een aantal buslijnen die enkel bestaansrecht hebben van dit dorp. Maar het is niet erg groot, dus een station zal waarschijnlijk de norm van aantal gebruikers niet halen.
Maartensdijk? Laat Qbuzz daar eerst eens de slechte aansluiting tussen de nieuwe lijn 55 en lijn 58 verbeteren. Lijkt me heel wat haalbaarder (en heeft ook geen negatieve neveneffecten) dan een nieuw spoorstation.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Ronald »

Laat ik het anders zeggen. Ik vind Maartensdijk eigenlijk een meer logische plaats voor een station dan Hollandsche Rading.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39182
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Daniel »

busburger schreef:Maartensdijk? Laat Qbuzz daar eerst eens de slechte aansluiting tussen de nieuwe lijn 55 en lijn 58 verbeteren
Wat schiet je met die aansluiting op? Dan introduceer je toch juist een nieuwe parallelle verbinding (Hollandsche Rading naar Utrecht) waar het nu aantrekkelijker zal zijn de trein te nemen. En naar Bilthoven - Utrecht via Maartensdijk zal ook niet veel vraag zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Parallele buslijnen

Bericht door dennistd »

Laat ik me even beperken tot de regio Twente:
Lijn 9 (Hengelo-Enschede) rijdt met name voor de UT-studenten. Drienerlo ligt gewoon te ver weg van de onderwijslocaties op de campus. Verder ook nog mensen die op de Hengelosestraat in Enschede of de Enschedesestraat in Hengelo moeten zijn. Er zijn ook mensen die het hele traject afleggen met de bus. Op rustige momenten kan de bus net zo snel zijn als de stoptrein, in de spits is ie een keer zo langzaam.
Lijn 51 (Hengelo-Almelo) zorgt voor de bediening van Hengelo Westermaat+IKEA, voor de wijk Letterveld en de Europastraat in Borne, voor Zenderen en voor Almelo oost (URENCO, de Karelskamp en Preston Palace). Op deze lijn zijn eigenlijk vrijwel geen reizigers die het hele traject afleggen. De bus doet er ook 40 minuten over terwijl de IC het in 10 en de stopper in 15 minuten doet.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Ronald »

Dan valt 'ie ook niet onder de definitie "parallelle lijn", die bedient dus andere bestemmingen. Zo kun je lijn 83 Venlo-Nijmegen of lijn 100 Nunspeet-Zwolle ook niet echt parallel noemen.
busburger
Berichten: 92
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 21:38

Re: Parallele buslijnen

Bericht door busburger »

Daniel schreef:
busburger schreef:Maartensdijk? Laat Qbuzz daar eerst eens de slechte aansluiting tussen de nieuwe lijn 55 en lijn 58 verbeteren
Wat schiet je met die aansluiting op? Dan introduceer je toch juist een nieuwe parallelle verbinding (Hollandsche Rading naar Utrecht) waar het nu aantrekkelijker zal zijn de trein te nemen. En naar Bilthoven - Utrecht via Maartensdijk zal ook niet veel vraag zijn.

Het gaat mij erom dat als die beide buslijnen er - bijvoorbeeld vanwege de ontsluiting van Maartensdijk - toch moeten zijn, het waarschijnlijk zonder veel kosten en moeite mogelijk is, ze veel beter op elkaar te laten aansluiten. En ik snap niet waarom je in die situatie reizigers die toch liever per bus langs die "parallelle" route reizen, misschien omdat ze in Utrecht-Noord of in Hilversum-Zuid moeten zijn, onnodig zou moeten pesten met een slechte aansluiting. Het gaat om het optimaliseren van het OV-aanbod voor zo veel mogelijk reizigers. De trein is daarbij niet "heilig", hoor! Dan heb ik het nog niet eens gehad over de vele uitval van treindiensten ten gevolge van weersomstandigheden, materieel- en wisselstoringen, asosuïcidaal gedrag, etcetera. Het is natuurlijk niet financieel te verantwoorden, alleen om die reden "parallelle" busverbindingen te handhaven, maar als deze er toch moeten zijn, geef ze dan ook de kans om optimaal te functioneren. Daar hebben reizigers bij tijd en wijle alleen maar extra plezier van

Overigens goed dat ik in deze rubriek eindelijk iets van een definitie van "parallel" lees. Dat sluit alvast discussie over bepaalde situaties uit.
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door CamilleKreemers »

Volgens mij is de definitie van parallel als volgt gesteld:
Het bieden van een lijn tussen 2 stations, maar gedurende de route 2 verschillende gebieden aandoet. Hierbij is het verschil tussen de gebieden groter dan 1 km.

Hierbij kan je discussieren gaan of een sneldienst ook parallel rijdt. Mijns inziens moet er dan een groot verschil zijn tussen de ritten.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallelle buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Wat ik wel parallele buslijnen vind zijn lijn 29 (deel tussen Arnhem en Doesburg) en lijn 43 (deel tussen Arnhem en Dieren). Beide lijnen staan ook vaak vast in het verkeer in Velp. Lijn 29 zou ik in zijn geheel opheffen (het aantal reizigers tussen Rheden en Doesburg is niet bijster hoog, tussen Arnhem en Rheden rijden ook andere bussen) en lijn 43 zou ik knippen in Arnhem-Dieren (lijn 43) en Dieren-Apeldoorn (lijn 44). Lijn 43 neemt de haltes in Rheden van lijn 29 over. Lijn 44 zou ik 2x/uur laten rijden tussen Dieren en Apeldoorn en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Eerbeek. Lijn 26 (nu Dieren-Doesburg-Arnhem) zou ik 2x/uur tussen Dieren en Doetinchem laten rijden en daarnaast 2x/uur tussen Dieren en Doesburg Beumerskamp (tussen Kraakselaan en Beumerskamp onderdeel van lijn 27). Lijn 27 zou ik 2x/uur tussen Arnhem en Doesburg laten rijden en 2x/uur tussen Kraakselaan en Beumerskamp (verlenging van lijn 26). Lijn 65 (Doesburg-Westervoort) zou ik inkorten tot Lathum-Westervoort en in Lathum goed aan laten sluiten op lijn 27.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Parallele buslijnen

Bericht door Nitein-Repart »

Ronald schreef:Dan valt 'ie ook niet onder de definitie "parallelle lijn", die bedient dus andere bestemmingen. Zo kun je lijn 83 Venlo-Nijmegen of lijn 100 Nunspeet-Zwolle ook niet echt parallel noemen.
Er moeten fatsoenlijke OV-verbindingen zijn over zowel de linker als de rechter maasoever.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten