Meer en snellere treinen richting Zwolle

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
marlies
Berichten: 2083
Lid geworden op: za 10 aug 2013, 15:34

Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door marlies »

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UVjOKrjSCXo[/youtube]
Binnen enkele jaren moeten er snellere treinen richting Zwolle gaan rijden. Ook gaat er vanaf 2017 ieder uur een vijfde trein rijden. Dat zegt NS-regiodirecteur Ineke van Gent vrijdag.

De NS is momenteel bezig met het uitwerken van plannen om treinen tussen de Martinistad en de Randstad tweehonderd kilometer per uur te laten rijden. “Daarbij zijn we afhankelijk van heel veel partijen”, zegt Van Gent. “Om dit te realiseren zijn er ook grote en ingrijpende wijzigingen aan de spoorinfrastructuur nodig en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt.” Van Gent noemt het sneller rijden van belang omdat er hiermee erg veel tijdwinst wordt behaald.

Een andere verbetering is het laten rijden van een vijfde trein vanaf 2017. “Tussen Groningen en Assen gaan we een pendeltrein inzetten. Dit komt het reisgemak erg ten goede. Als je dan een trein mist, staat de volgende alweer te wachten.” Om de extra trein te kunnen laten rijden zullen de komende jaren de perrons in Groningen en Assen aangepast worden. De NS hoopt met alle aanpassingen een steeds beter alternatief voor de auto te kunnen bieden.
Aldus http://www.oogtv.nl/2014/01/meer-en-sne ... ng-zwolle/

Met 5 treinen per uur vind ik "Als je dan een trein mist, staat de volgende alweer te wachten." wel een beetje overdreven.
Soortvanhenk
Berichten: 298
Lid geworden op: vr 02 aug 2013, 00:27

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Soortvanhenk »

Wel duidelijk dat wel wordt verteld dat de treinen sneller gaan, maar hoeveel tijdwinst dit is wordt niet gezegd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Suus »

Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de verbouwing wordt aangepakt. Wordt het alleen Assen-Hoogeveen of ook Meppel - Hoogeveen, gaat men nog iets aan de boog in Hoogeveen doen, etc.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Thom91 »

'Binnen enkele jaren'.. Vager kan het niet :')
Komt wel goed schatje.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door ICE105 »

Reken maar op 2022 en dan moet alles meezitten.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door waldo79 »

Maar de treinen tussen Zwolle en Groningen zijn helemaal niet traag. Veel sneller dan in de Randstad :)
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Nitein-Repart »

waldo79 schreef:Maar de treinen tussen Zwolle en Groningen zijn helemaal niet traag. Veel sneller dan in de Randstad :)
De s9100 verslaat met gemak vele IC's met een commerciele snelheid van ruim 90 km/h.
De s9000 heeft ook al een commerciele snelheid van ruim 80 km/h.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Thom91 »

ICE105 schreef:Reken maar op 2022 en dan moet alles meezitten.
Het hangt gewoon van oplevering Herfte - Zwolle af in 2021.
Komt wel goed schatje.
Frans F
Berichten: 2116
Lid geworden op: di 17 dec 2013, 20:40

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Frans F »

en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt
Mw van Gent, zullen we niet eerst eens nieuwe treinen gaan kopen ter vervanging van Plan V dat zo langzamerhand van ellende uit elkaar valt? Een kwestie van de juiste prioriteiten stellen, ik ga mijn huis ook niet uitbreiden met een mooie serre zo lang het dak lekt als een mandje. Dan laat ik namelijk eerst het dak vernieuwen en dan komt die serre maar een paar jaar later.
Karimbu
Berichten: 48
Lid geworden op: vr 14 jun 2013, 17:37

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Karimbu »

Het treinverkeer tussen Groningen en Assen neemt de komende jaren toe. Daarom worden vanaf 2016 twee extra pendeltreinen ingezet in de spits op het traject tussen Groningen en Assen. Het totaal aantal treinen in de spits komt dan op zes treinen per uur per richting. Het is de bedoeling dat deze treinen gaan stoppen op alle tussengelegen stations. Daarmee behoudt de reguliere Sprinter Groningen-Zwolle zijn snelheid en dus zijn aantrekkelijkheid.

Voor deze extra pendeltreinen moet in Assen een keerspoor worden aangelegd. Verder wordt nog onderzoek gedaan naar de spoorwegveiligheid op het traject.


Dit stukje maakt melding over 2 extra pendel treinen. ik heb hier ook wel is een pdf van gezien volgens mij. dit flimpje staat hier dus weer haaks op. vreemde zaak

Edit
http://www.gaslimmerreizen.nu/files/Bib ... heet_1.pdf
Kwiebus

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Kwiebus »

.
Laatst gewijzigd door Kwiebus op wo 15 jan 2014, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Geert »

Frans F schreef:
en zullen we als bedrijf nieuwe treinen moeten kopen omdat ons huidige materieel niet de tweehonderd haalt
Mw van Gent, zullen we niet eerst eens nieuwe treinen gaan kopen ter vervanging van Plan V dat zo langzamerhand van ellende uit elkaar valt? Een kwestie van de juiste prioriteiten stellen, ik ga mijn huis ook niet uitbreiden met een mooie serre zo lang het dak lekt als een mandje. Dan laat ik namelijk eerst het dak vernieuwen en dan komt die serre maar een paar jaar later.
Er loopt al een aanbesteding voor nieuwe sprinters. Dat is volgens mij in een ander topic vorige maand nog uitgebreid besproken.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door deadlock »

Much treinen. Such Groningen. So not gonna happan.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Hangt er ook een beetje vanaf hoe groot de verbouwing wordt aangepakt. Wordt het alleen Assen-Hoogeveen of ook Meppel - Hoogeveen, gaat men nog iets aan de boog in Hoogeveen doen, etc.
Assen-Hoogeveen is inderdaad kaarsrecht. Als je toch al iets doet kan dat meteen naar 200 km/h inderdaad. De boog bij Hoogeveen gaat sowieso al naar 130 km/h. Dat scheelt een minuutje t.o.v. het lange eind 80 km/h nu.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Thom91 »

En hoe zit dat met Beilen, daar terug naar 160?
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Klaasje »

Bouw je twee zijperronnetjes met zijsporen... De overweg moet toch al de grond in en de huidige perrons voldoen waarschijnlijk niet aan de breedtenormen. Met 160 km/h zou je daar ook al een hoop gezeur krijgen dus.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Thom91 »

Waarschijnlijk niet? Ik heb zelden zo'n smal perron gezien als daar.
Maar goed, ik weet niet precies wat daar allemaal mogelijk is, niet echt mijn regio zullen we maar noemen.

Beter heffen we de bende dan ook maar op daar.
Komt wel goed schatje.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door julsteren »

Thom91 schreef: Beter heffen we de bende dan ook maar op daar.
Nee.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Vinny »

waldo79 schreef:Maar de treinen tussen Zwolle en Groningen zijn helemaal niet traag. Veel sneller dan in de Randstad :)
Ik denk dat de operationele snelheid ook eigenlijk niet telt. In Groningen willen ze graag het Lille van Amsterdam worden. Daarvoor is de reistijd simpelweg te groot ook al rijdt de trein sneller dan in de Randstad. Feitelijk bestaat het spoornetwerk in Nederland grotendeels uit een "metro"netwerk in de Randstad en biedt het tussen de grote steden in de overige provincies én de randstad een zubringer-functie. Met Zwolle eveneens als focaal knooppunt. Ik meen dat de modal-split van het forensenverkeer Zwolle-Groningen meer dan 50% treinreizigers oplevert, waardoor automobilisten op deze forensenrelatie zelfs in de minderheid zijn. Uit de recente cijfers blijkt dat Groningen-Rest Nederland (waartoe Zwolle wordt gerekend) 41% treinreizigers en 59% automobilisten kent.
http://www.ovinnederland.nl/viewtopic.php?f=33&t=7840
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door groningen »

Vaak genoeg meegemaakt dat de stoptrein Zwolle - Groningen met een beetje vertraging; de 2 plaatsen binnen 1 uur kan verbinden en ja; we stoppen in Meppel, Hoogeveen, Beilen, Assen en Europapark. Vanochtend met 6 minuten vertraging vertrokken en binnen 61 minuten waren we in Groningen. Amsterdam - Dordrecht schijnt dezelfde afstand ongeveer te hebben. Reistijd zonder Fyra te gebruiken is 88 minuten.
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door waldo79 »

Je zult Intercity direct wel in je vergelijking moeten betrekken. Dat is immers de snelste verbinding Asd naar Rtd. De gedeeltelijke toeslag vergeten we.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Vinny »

Groningen probeert erg omslachtig uit te leggen dat de gemiddelde exploitatiesnelheid van treindiensten in de Randstad aanzienlijk lager ligt dan in de provincie Drenthe. Dat had ik hem zo ook wel kunnen vertellen. Niet alleen heeft de Randstad veel meer stations per kilometer treinspoor, ze zijn allemaal een heel stuk drukker (langer durend in- en uitstapproces), er rijden ook veel meer treinen - zodat ze vaak op elkaar moeten "wachten", én men wil ook in de Randstad graag goede aansluitingen bieden op andere treinseries, zodat de knoopstructuur vereist dat treinen soms iets langer over hun rit doen. Al is het denk ik nergens zo "erg" als in Zwolle. :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Suus »

Hoe recent zijn je cijfers Vinny? Grote kans dat er iets veranderd is, want de treinen naar Groningen profiteren enorm van de Hanzelijn en de extra treinen, er zijn het afgelopen jaar duizenden reizigers bijgekomen daar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door Vinny »

Tja ik dacht dat ik dat artikel in de Leeuwarder Courant een aantal maanden geleden had doorgespit. Blijkt het anderhalf jaar te zijn (!). Tijd vliegt... :oops: :lol:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Meer en snellere treinen richting Zwolle

Bericht door reisthijs »

Thom91 schreef:
ICE105 schreef:Reken maar op 2022 en dan moet alles meezitten.
Het hangt gewoon van oplevering Herfte - Zwolle af in 2021.
De aanpassing van Zwolle-Herfte betreft een capaciteitsuitbreiding, geen snelheidsverhoging.

Er is nog geen reden om aan te nemen dat de baansnelheid tussen Zwolle en Groningen binnen afzienbare tijd verhoogd wordt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten